Globalisering
nästa!
-
om globaliseringstågets
framfart
och resenärer
By Carolina
Schwarz*,
"Globalization
can
be defined as the intensification of
worldwide social relations which link distant
realities in such a way that local happenings
are shaped by events occurring many miles away
and vice versa." (1)
Introduktion
Globalisering är ett ord som nämns allt
oftare i tidningar, på TV och av gemene man. Trots
detta är det inte många som vet vad termen
globalisering egentligen innebär och vad den
verkligen syftar till. Det är inte underligt
då sökandet efter den rätta definitionen
är i full gång och åsikterna går
isär om hur en sådan ska se ut. Det finns
heller ingen konsensus om vilka konsekvenser
globaliseringen genererar. Vissa talar om homogenisering
och andra om fragmentering. Några betonar
ekonomiska faktorer som framväxten av
transnationella företag och en världsmarknad,
medan somliga fokuserar på teknologiska framsteg
och ökad kommunikation.
Det råder ovisshet och osäkerhet om vad som
egentligen händer och i vilken riktning vi är
på väg. Vad innebär dagens utveckling
för individer, samhällen och nationalstater?
Detta är enligt vår mening en viktig och
spännande fråga till vilken det dock inte
finns något enkelt och tillgängligt svar.
Det är därför vi valt att skriva denna
artikel. Vi är nyfikna på hur globalisering
kan definieras, vilka processer den består av,
vilken utveckling den genererar och varför.
Vårt val av analysenhet har fallit på
nationalstaten.
A. Definition av
och problematik kring globalisering
Globalisering borde semantiskt sett syfta på en
global och världsomspännande process. En
process som är så omfattande att den inte
lämnar någon oberörd oavsett var man bor
och vad man gör. Det som gör definitionen av
globalisering så problematisk är att processen
inte påverkar alla på samma sätt eller i
samma utsträckning (2).
Detta gör det svårt att mäta och
analysera globalisering och man frågar sig hur man
överhuvudtaget kan veta att det rör sig om en
och samma process. Så länge globalisering inte
tydligt definieras kan man inte heller med säkerhet
avgöra om den verkligen påverkar en eller om
den överhuvudtaget finns.
Studiet av globalisering är således
långt ifrån oproblematiskt och det finns inte
någon given infallsvinkel eller utgångspunkt.
Hur undersöker man ett fenomen vars själva
existens är omtvistad? Var börjar man? Ett av
skeptikernas främsta argument för att
globaliseringen är en myt är att endast ett
ytterst begränsat antal av jordens länder kan
anses vara globaliserade och inte ens inom dessa
länder är hela befolkningen globaliserad. Detta
argument kanske står och faller av sig självt,
ty hur kan någon vara globaliserad om globalisering
inte finns? Och måste hela jordens befolkning vara
globaliserad för att processen ska erkännas
eller hur stort är minimikravet?
I. Varifrån
härstammar termen globalisering?
"With
the conceptualization of globalization, we seem
to be able to make sense of today's world."
(3)
För bara tio år sedan hördes ordet
globalisering nästan aldrig. Idag figurerar det i
alla möjliga olika sammanhang. Man frågar sig
vad som orsakat detta plötsliga uppsving. En
förenklad förklaring är människans
och kanske i synnerhet teoretikerns behov av att
försöka strukturera världen och
kontrollera utvecklingen. När kommunismen gick i
graven försvann den rådande ordningen med den.
Under några år av intensiv debatt
försökte man förklara hur det kalla kriget
kunde få ett sådant abrupt och oväntat
slut, vad som hände nu samt vad som komma skulle.
Utvecklingen gick dock så fort att sökandet
efter förklaringsfaktorer blev till ett famlande i
mörkret. Och så plötsligt uppkom ordet
globalisering, likt svampar om hösten ploppade det
upp överallt. Begreppet vann mark och så
småningom började man nästintill
slentrianmässigt förklara all utveckling med
globaliseringens framfart. Någonstans glömde
man bort att ifrågasätta termens ursprung och
härkomst. Begreppet var så efterlängtat
och låg så rätt i tiden att frågan
om vem som myntat ordet och varför lämnades
obesvarad och outforskad. Idag har debatten fått
ett nytt uppsving och globaliseringen utsätts
för allt hårdare kritik både som begrepp
och fenomen.
Lika viktigt som att fundera över ordet
globaliserings uppkomst är det att
ifrågasätta i vilken form termen används
i idag. I synnerhet eftersom flera av de processer som
numera innefattas av begreppet har diskuterats tidigare.
Ökad internationalisering och framväxten av ett
globalt samhälle debatterades till exempel
häftigt under 1960-70 talen efter år av
intensiv ekonomisk tillväxt. Vid samma tidpunkt
myntades begreppet "the new international economic
order". I fokus för diskussionen låg hur den
rikedom som växt fram skulle fördelas inom och
mellan länder. Det var således den politiska
och idealistiska aspekten som uppmärksammades
(4).
Däri ligger en fundamental skillnad från
den debatt som förs idag. Att vi talar om
globalisering men sällan om globalism är ett
tecken på detta. Globaliseringen är
någoting som händer. Det är en ostoppbar
och självdrivande process, en naturlig del av
vår utveckling. Därmed behöver den inte
motiveras eller rättfärdigas. Den finns
där på ett alldeles självklart sätt
och liksom ett stenkast i vattnet avger ringar av sig
självt gör globaliseringen det samma.
Globalism är däremot en ideologi och som en
sådan innehåller den värdesystem. Den
är öppen för kritik. Den är ingen
sanning och utger sig inte heller för att vara det.
Att globalisering sällan diskuteras i kombination
med globalism eller någon annan etisk, moralisk
eller idealistisk inriktning är mer än
beklagligt. Det gör debatten fattig,
enkelspårig och lite tillspetsat kanske till och
med innehållslös och meningslös. Denna
avsaknad medverkar till att den etik och moral som
tillämpas på nationell nivå inte
appliceras på den globala (5).
Människor ska inte dö av köld på
Sveriges gator, däremot kan femhundra mer eller
mindre obemärkt mista livet i en gruva i Kina. Man
kan inte oroa sig för allt, nej visst. Men hade den
moraliska globaliseringen varit ens en tiotusendel av den
ekonomiska hade världen varit en bra mycket
trevligare plats för betydligt fler människor.
Globaliseringen leder till ökade klyftor både
mellan och inom länder, och den gör det i
avsaknaden av en diskussion om detta. Det är
allvarligt.
II. Ny syn på tid och
rum
"Globalization
as a concept refers both to the compression of
the world and the intensification of
consciousness of the world as a whole."
(6)
Idag lever vi i en tid där impulser från
andra platser och kulturer ständigt ökar och
där de gränsöverskridande kontakterna blir
allt fler. Vi ser satellitbilder av jordklotet, vi
hör om världsomspännande ekologiska
problem, vi lära känna andra livsstilar, vi
lagar mat som är inspirerad från världens
många kök, vi handlar med och reser till olika
delar av världen. Tid och rum har förlorat sin
traditionella betydelse (7). Allt går fortare.
Oavsett om snön faller över Sverige kan vi
avnjuta sommarens frukter som importerats från ett
annat land.
Genom Cyberspace kan vi göra en resa utan att
röra oss ur fläcken. Genom teknologiska
innovationer upphävs tiden och man kan
förflytta sig i den. Det geografiska
avståndets minskade fysiska och psykologiska
betydelse är ett resultat av en rad olika faktorer
och aktörer. Den senare har som främsta verktyg
haft de enorma teknologiska framstegen för vilka
"the world wide web" står som den yttersta symbolen
(8). Media spelar också en viktig roll i processen,
eftersom media väljer vilken information som ska
levereras samt på vilket sätt det ska ske. Av
central betydelse är också framväxten av
transnationella företag som producerar och
säljer med världsmarknaden som arbetsfält.
Kulturella och politiska faktorer, samt de avregleringar
som gör att kapital kan resa obehindrat är
också betydelsefulla för
förändringen av tids- och rumsuppfattningen
(10).
Uppfattningen att världen har blivit mindre
föder i sig globaliseringsprocessen. Anser man att
gränser inte längre utgör murar och att
avstånd inte spelar så stor roll agerar man
därefter. Genom denna handling fördjupas
globaliseringen ytterligare. Reaktionen kan emellertid
också vara den motsatta, d.v.s. att man
försöker återställa tidigare
gränser och skyddsmurar. Globaliseringen kan
således både förena och splittra,
fragmentera och homogenisera (11).
"globalization
divides as much as it unites; it divides as it
unites &endash; the causes of division being
identical with those which promote the
uniformity of the globe." (12)
B. Globaliseringens
underliggande processer och drivkrafter
Kortfattat kan man säga att globalisering
innefattar allt ifrån spridning av idéer,
information, kultur, politik, ekonomi och teknologi, till
samhällelig utveckling som urbanisering, migration
och framväxten av internationella organisationer och
sociala rörelser (13). Med andra ord;
globaliseringen genomsyrar, på ett eller annat
sätt, all utveckling. En sådan sammanfattning
underminerar dock både själva definitionens
och diskussionens relevans. Den är en alltför
grov förenkling, en ofruktbar flyktväg som bara
tjänar till minskad förståelse av och
ökad hjälplöshet inför fenomenet
globalisering. Vi tror att det finns vissa aspekter och
processer som är mer grundläggande än
andra för spridningen och fördjupningen av
globaliseringen. För att kunna förstå
globaliseringens innebörd krävs det att dessa
processer identifieras. Man måste undersöka
vad som genererar dem samt vilka dess drivkrafter och
konsekvenser är. Det handlar med andra ord om att
skala av och på så sätt
försöka finna globaliseringens motor utan att
för den sakens skull gå miste om relevanta
element. I sektionen som följer har vi valt att
fördjupa oss i två av globaliseringens
stöttepelare; den politiska och den ekonomiska
utvecklingen.
I. Politisering av
ord
För att förstå betydelsen av politisk
globalisering och den makt som ligger inbäddad i
denna process, vill vi inledningsvis fokusera på
politiseringen av ord. Med detta menar vi hur, i
människors medvetande, olika begrepp och teorier
förvandlas till en objektiv sanning och beskrivning
av verkligheten. Termer som politik, internationalisering
och globalisering har ingen egen inneboende betydelse,
utan dess innebörd är avhängigt den mening
vi ger dem. Vad som bäddas in i betydelsen av ett
ord är således av mycket stor vikt och det
avgör om det som fenomenet syftar till uppfattas som
något positivt eller negativt. Orden bestämmer
indirekt vad världen är; d.v.s. vilken som
är den grundläggande enheten (stater,
transnationella företag, media, etc.) och hur
interaktionen mellan dessa enheter fungerar (krig,
handel, produktion, etc.) och slutligen vilken typ av
ordning och struktur som uppstår därav
(14).
Definitionen av ord kan därför liknas vid en
politisk maktkamp, då det handlar om att få
medborgarna och väljarkåren att köpa en
bestämd verklighetsuppfattning. Genom att sätta
ramarna för den politiska diskursen legitimeras
vissa idéer och uppfattningar men inte andra. Det
är därför centralt att förstå
vem som säger vad och i vilket syfte det sker.
När väl ett fenomen eller en
verklighetsbeskrivning legitimerats upphör, eller
åtminstone reduceras, ifrågasättandet av
den. Den har blivit en sanning.
Orden vi använder konstruerar och reflekterar den
värld vi lever i. Med orden följer
värderingar, vilket gör att bilden av
verkligheten är subjektiv i sig själv.
Användaren av orden är omedveten om detta och
upplever sin beskrivning av verkligheten som en objektiv
sanning. I praktiken innebär detta att spridningen
av termen globalisering och dess infiltrering i de
samhälleliga sfärerna gör att
människor tror att den finns. Att den händer
här och nu, att den är omöjlig att
förhindra och att den bara kan leda till en
förbättring. Vi tror att den finns, på
samma sätt som vi tror att vår svenskhet
är essentiell. Med anledning av att den nationella
identiteten uppfattas som medfödd myntade Benedict
Andersen begreppet "imagined communities". Han
ansåg att modernismens genombrott medförde att
den grupp man identifierade sig med blev för stor
för att man skulle kunna lära känna alla
medlemmar. Man föreställde sig då
istället att det verkligen fanns en gemenskap och
att denna var essentiell (15).
Vi vill introducera begreppet "imagined phenomenon".
Med detta menar vi att det är mindre viktigt
huruvida fenomenet i sig är verkligt eller
konstruerat. Det avgörande i sammanhanget är
istället att det uppfattas som det. Det är
möjligt att ytterligare ett begrepp kan läggas
till diskussionen &endash; "imagined future". Denna
baseras på visionen om framtiden (t.ex. allting
är möjligt eller frigörandet av individen)
och kan länkas direkt till "imagined phenomenon".
Genom fenomenet tror man sig kunna nå ett visst
mål och därigenom verkar man för
spridningen av detta fenomen.
Föreställda fenomen och en
föreställd framtid blir en del av individens
verklighetsuppfattning. Denna ger livet mening och den
fungerar som en källa för vägledning,
då den avgör vad man kan och inte kan
göra samt vad vi måste göra. Individen
handlar utifrån sin världssyn, vilket gör
att det som är omedvetet och subjektivt i tanken
blir objektivt och verkligt för omgivningen genom
handlingen.
II. Den politiska och
ideologiska utvecklingen
Med politisk globalisering menar vi i synnerhet
spridningen och fördjupningen av den moderna
kapitalismen (16). Att politisk globalisering kan
innebära spridningen av ett visst ekonomiskt system
visar på hur sammankopplat politik är med
ekonomi. Det är denna aspekt av politisk
globalisering som varit mest påtaglig och inte
t.ex. ökad medvetenhet om mänskliga
rättigheter, en ny global resursfördelning och
solidaritet. En annan aspekt av politisk globalisering
är den beklagliga spridningen av fascism och nazism.
Vi har emellertid valt att behandla den politiska
globaliseringen, som med neo-liberalismen som verktyg,
banat väg för spridningen av den moderna
kapitalismen
Sedan kalla krigets slut har kapitalismen lanserats
som den enda möjliga vägen (17). Det handlade
om marknadsekonomi och demokratisering av alla
världens länder. Detta var det
oövervinneliga receptet på framgång,
även om ingredienserna inte behövde vara exakt
samma överallt. Marknadsekonomi och liberalism
skulle det emellertid vara. Det ekonomiska livet
separerades teoretiskt från det politiska och
höjdes över det senare. Nyckelordet var kapital
istället för arbete. Allmänt kallas denna
form av system för neo-liberalism. Det
neo-liberalerna lyckades med var att legitimera detta
system, politisera orden och upphöja processer som
avreglering, privatisering och liberalisering till det
enda naturliga alternativet (18).
Givetvis ifrågasattes dessa processer, men
sällan till sin natur utan bara till det sätt
de genomfördes på. Vi menar inte att
neo-liberalismen förmörkar världen eller
att de strategier den medför är
bristfälliga, men vi är fascinerade och
skrämda över att den har etablerats som en
sanning med inbyggda objektiva recept för handling,
istället för vad den egentligen är. Det
är en ideologi och som sådan premierar den
vissa intressegrupper och samhällsgrupper över
andra.
Den avgör vem som får vad i
världsekonomin samt skapar en bestämd
maktfördelning genom att den legitimerar vissa
strukturer, processer och beteenden. Globalisering och de
förändringar den medför ger stora
förtjänster till vissa samhällsgrupper, i
synnerhet för de som är välutbildade och
som har tillgång till kapital. Dessa grupper
är givetvis mer positiva till en fördjupning av
processen. Detta ska inte glömmas bort.
Legitimeringen av de neo-liberala värdena i olika
länder världen över har möjliggjort
den ekonomiska globaliseringen (19). Genom tekniska
innovationer har sedan ekonomiska aktörer kunnat
utnyttja den nya situationen fullt ut och därigenom
har genomslagkraften av den ekonomiska globaliseringen
varit enorm. En del forskare går ett steg
längre och menar att globaliseringen numera
fått eget liv - den har blivit ostoppbar. Man kan
dock undra varför det forskas så livligt och
intensivt om något som i slutändan
ändå inte går att kontrollera
"In
our view therefore it was not the economy that
forced the world into globalization, it was
human made technology and human made plus
accepted ideology by which a collectivity of
people forced itself into the process of
internationalization
this process than
gained power of itself and became a no longer
controllable force." (20)
III. Den ekonomiska
utvecklingen
Den ekonomiska aspekten av globalisering är ofta
den mest uppmärksammade och i många sammanhang
likställs globalisering med den ekonomiska
utvecklingen (21). De ekonomiska förändringarna
innefattar internationalisering av kapital, ekonomisering
av mänskligt liv, framväxten av transnationella
företag, nya former av produktion och handel, samt
teknologiska innovationer som försätter
människor och företag i omedelbar kontakt med
varandra. Detta har resulterat i en övergång
till vad som kallas för symbolekonomi, vilken
karakteriseras av kapitalströmningar, räntor
och kreditflöden istället för traditionell
produktion. Processen har påverkat staternas makt
och handlingsfrihet, eftersom förändringar av
ekonomiska faktorer (t.ex. investeringsmönster och
kapitalflöden) direkt har inverkan på
nationella ekonomier och inhemsk politik (22).
Den ekonomiska globaliseringen medför att vi idag
lever i en värld där nästan alla
länder antingen är industrialiserade eller har
inlett en industrialiseringsprocess. De nationella
ekonomierna är sedan sammankopplade med andra
marknader runt om i världen. Det finns emellertid
länder (t.ex. Nordkorea) som har valt att isolera
sig från denna utveckling och det finns delar av
den nationella ekonomiska aktiviteten som lämnas
oberörd av den ekonomiska globaliseringen. Processen
innebär således inte att alla områden i
världen är påverkade och integrerade i
samma utsträckning eller på samma
sätt.
Dessvärre medför den inte heller jämlik
välfärd och ekonomisk tillväxt
världen över (23). Detta är en del av
globaliseringens dynamik. Den resulterar inte i samma
utveckling överallt utan globaliseringens
räckvidd och effekter är avhängigt
asymmetrin i det globala maktförhållandet.
(24) Den ökade interaktionen i den ekonomiska
sfären accentuerar istället ojämn
utveckling och integration i olika länder. Den
ekonomiska globaliseringen är med andra ord inte en
homogeniserande trend, utan den globala marknaden baseras
på existerande olikheter.
C. Globaliserigens
effekter
I. Ökat internationellt
och transnationellt samarbete
"Borders
are no longer boundaries, especially with
respect to information, the flow of money, and
crime." (24)
Den enskilde nationalstatens förmåga att
ensam kontrollera de transnationella flödena och
lösa de problem som uppstår därav är
liten (26). Detta har rest krav på olika former av
internationellt och transnationellt samarbete inom en
mängd ämnesområden. Internationella och
supranationella organ har vuxit fram och olika
nätverksstrukturer av kontakter har tagit form.
Denna utveckling är inte oproblematisk för
nationalstaten, framförallt eftersom den gräns
som skiljer inrikes från utrikespolitik
håller på att försvinna. Mycket av vad
som traditionellt sett har betraktats som inrikespolitik
och många av de aktiviteter som tidigare var
begränsade till det inomstatliga beslutsfattandet
behandlas numera ofta på internationell nivå
i samspel med företrädare för andra
länder och organisationer (27). Detta medför
att staternas inhemska politik styrs av internationella
samarbeten och fördrag.
Det finns även andra krafter som verkar
inskränkande för nationalstatens autonomi, som
t.ex. uppfattningen att medverkan i internationella
förhandlingar och överenskommelser är en
absolut nödvändighet för att ett land ska
kunna vara med och påverka både den
internationella och den inhemska utvecklingen. Denna
attityd har ett mycket starkt fotfäste på
högre samhälleliga nivåer och den
medverkar till att stater och dess medborgare tror sig
vara tvingade till mellanstatligt samarbete i en
"medveten delegering av suveräna rättigheter
för att politiskt kunna styra de privata ekonomiska
aktörerna" vars makt successivt ökar
(28).
Denna teori får dessutom mer vind i seglen utav
principen om reciprocitet, vilket innebär löfte
om ömsesidigt eftergivande när så
krävs; "Endast genom att göra eftergifter
eller godkänna ingrepp i den egna beslutsprocessen
kan man på lång sikt räkna med att
även andra stater skall acceptera de egna kraven.
Ensidiga krav, avhopp från internationellt
samarbete och bristande följsamhet gentemot
omvärlden skadar på lång sikt statens
trovärdighet och framtida
påverkansmöjligheter." (29) Det finns inga
andra handlingsalternativ - man måste vara med och
man måste vara det till fullo. Denna uppfattning
förstärker trenden i sig vilket leder till att
interdependensen betraktas som ofrånkomlig.
Återigen har vi problemet med "imagined
phenomenon".
Ökad interaktion och samarbete är dock i
grunden någonting positivt. Tidigare kunde stater
prioritera sina egoistiska intressen på bekostnad
av de allmänna. Eftersom de inte längre är
"sig själva nog" kan denna trend brytas då
stater tvingas beakta konsekvenserna av sina beslut
för övriga aktörer. Förhoppningsvis
tvingas de därmed inta en mer ödmjuk
inställning. Det finns dock en uppenbar
konfliktrisk, eftersom det nationella intresset inte
sällan strider mot det som globalt sett vore det
bästa. Det som för den individuella staten
förefaller rationellt kan t.ex. innebära en
undersökning och vidareutveckling av statens
militära kapacitet genom provbomber, vilket är
ytterst irrationellt för andra inblandade.
Föroreningar av olika slag för att kunna
nå en ökad ekonomisk lönsamhet är
ett annat exempel (genomgående är dock dessa
strategier på längre sikt inte heller
lönsamma för den individuella staten, men
långsiktigt tänkande tillämpas
sällan). Det finns idag ingen världsstat och
inte heller några indikationer på att vi
går emot skapandet av en sådan, vilken skulle
kunna företräda globala intressen. Det finns
dock tecken på en intresseökning inför
att finna en lösning på de globala problem som
hotar jordens och hela dess befolknings existens. Man har
tvingats vidga sina horisonter och se bortom
statsgränsens slut, eller kanske det bara är
önsketänkande.
II. Maktförskjutning
uppåt, nedåt och utåt
Det ökade omvärldsberoendet medför en
maktförskjutning uppåt från
nationalstaten till internationella och supranationella
organ. Beslut hänvisas till denna överstatliga
nivå där regelverk och fördrag
förhandlas fram. Trots att detta ofta sker på
en odemokratisk grund tvingas nationalstaten efterleva
dessa principer. Öppenheten är ofta
bristfällig, byråkratin trögrörlig
och den individuella statens beslutskraft svag. Dessutom
saknas inte sällan folklig representation medan
icke-statliga aktörer har mycket starkt inflytand
(30).
Ett annat problem är att det krävs enorma
organisationer och andra formationer för att
hålla samman mellanstatliga projekt, vilket
ökar otydligheten och komplexiteten. Människor
tar då avstånd från dessa frågor
och därigenom undermineras den offentliga debatten.
Internationella förhandlingar kan också leda
till inhemska offentlighetsproblem, eftersom sådana
ofta förutsätter en låg grad av
offentlighet i effektivitetssyfte. Möjligheter till
påverkan finns främst i inledningen samt i
slutskedet av förhandlingsprocessen, d.v.s. i den
förberedande och den bekräftande fasen (31).
Under förhandlingens gång är det
emellertid svårt att göra sin röst
hörd om man inte innehar en stol vid
förhandlingsbordet.
Den ökade interdependensen har även inverkan
på regionala och lokala enheter inom
nationalstaten. Detta kan medföra att allt starkare
krav ställs på regional och lokal autonomi,
då man ser en ökad självständighet
som en nödvändighet för att kunna skydda
sina intressen i internationella frågor. Krav
på starkare lokal och regional ställning
skapas även av förhoppningen om att bättre
kunna bevara demokratins särställning när
den hotas av globalisering på nationell nivå.
Detta har resulterat i fler och intensivare kontakter
över statsgränser, men även i ökad
konkurrens mellan regioner. Detta orsakar konflikter i
termer av strukturfonder och andra regionala stöd
som kan ge ett bra tillskott i budgeten. Denna utveckling
kan illustreras av att subsidiaritetsprincipen
tillämpas i allt högre utsträckning,
vilket innebär att beslut fattas på
lägsta möjliga nivå närmast
medborgarna (32).
Detta, i kombination med intensifieringen av
informella gränsöverskridande kontakter som
sker utanför traditionell kontroll, visar på
minskad central makt för nationalstaten. Makten
försvinner således nedåt i form av
decentralisering, regionalisering och lokalisering.
Ökade påtryckningar från bl.a.
näringslivet leder slutligen till att makt
försvinner utåt från staten genom t.ex.
privatisering. Denna problematik diskuteras i avsnittet
som följer.
III. Nationalstater och
transnationella företag
Det står klart att globaliseringen genererar
förändringar som omstrukturerar nationalstatens
beteende, men hur och i vilken utsträckning detta
sker är fortfarande omtvistat.
Förändringarna har varit tydligast inom det
ekonomiska området och det är främst
från detta håll som nationalstaten utmanas av
globaliseringens kraftfulla framfart. Det största
hotet kommer från de transnationella
företagen. Det globala systemet innehåller
knappt 200 stater och inte mindre än ca 39 000
större transnationella företag, 300
mellanstatliga organisationer och slutligen ungefär
4700 internationella icke-statliga organisationer
(33).
Företagens inflytande förstärks hela
tiden i takt med att deras omsättning växer och
många av dem har idag större ekonomisk makt
än de flesta av världens länder (34). De
transnationella företagen är därför
numera mindre beroende av nationella
förhållanden, vilket begränsar den
politiska handlingsfriheten (35). Dessutom genomsyrar
risken av företagsflykt dagens inhemska
beslutsfattningsprocesser. Detta tvingar stater att
introducera mer förmånliga regler, lätta
på skattetryck och reducera arbetsrätten
på grund av direkta eller indirekta
påtryckningar från näringslivet eller
också utav rädsla för att annars bli
utkonkurrerade av andra stater med mer gynnsamma
företagsklimat. (36)
Företagens transnationella struktur kan
också vålla legala problem för
nationalstaten eftersom företagen rör sig i
olika nationella rättssystem. Värdländer
för dotterbolag till transnationella företag
kan därmed påverkas av att det legala
ramverket förändras i det land i vilket
huvudkontoret ligger. Förhållandet gäller
också omvänt och dessutom mellan länder
med dotterbolag till samma företag, samt mellan
länder i vilka olika sektioner av företagets
kärnverksamhet är förlagda. De
transnationella företagens organisation blir allt
mer invecklad och detta får konsekvenser för
den enskilda staten och dess legala system (37).
De transnationella företagens enorma storlek
försvårar också
kontrollmöjligheterna för nationalstaten. Idag
sker mycket av den ekonomiska aktiviteten inom
företagens interna strukturer, i vilken pris och
kvantitet bestäms utifrån egna behov och
prioriteringar. Detta innebär att de olika delarna
av företaget köper och säljer av varandra
för att på så sätt undvika
konkurrens eller höga skatter. Transaktionerna
är således förflyttade från den
öppna marknaden till interna marknader som ligger
utanför traditionell kontroll. Situationen
försvåras av att man ännu inte har
arbetat fram effektiva verktyg för mätning av
denna typ av ekonomisk aktivitet (38).
En annan faktor som verkar till företagens
förmån är någonting så
abstrakt som tiden, vilken har blivit en handelsvara i
det ekonomiska livet. Det handlar inte längre om att
göra något med en hög hastighet utan det
handlar om omedelbarhet. Det som ska göras idag
borde man ha gjort igår. Inom det ekonomiska
området fattas beslut betydligt mer effektivt och
med mycket högre hastighet än vad som är
fallet inom det politiska. Utredningar tar tid,
beslutsfattande tar tid, implementering och
uppföljning tar tid. Detta ger näringslivet ett
starkt övertag och politikerna blir alltmer
hjälplösa. Det finns ingen vision,
lagstiftning, polis, domstol eller ledarskap på
global nivå. Dessutom tillhör renodlat
nationella beslut alltmer det förflutna. Detta
reducerar den valmöjlighet som tidigare fanns inom
den ekonomiska, politiska och kulturella sfären.
Tillspetsat kan man säga att globaliseringen sker
till priset av den politiska
styrningsförmågan, varigenom den politiska
makten över utvecklingen avtar (39). I
förlängningen innebär denna utveckling ett
hot mot staters suveränitet och demokratiska
styrelseskick.
IV. Demokratin under
hot
Demokratin utmanas från flera olika håll,
inte minst det ekonomiska. Ett allvarligt problem är
tjänstemännens alltmer betydelsefulla roll.
Deras tjänsteperioder är oftast längre
än de politiskt tillsatta, vilket gör att de
vistas i beslutsmiljöerna under en längre tid
och följer beslutsprocessens olika steg. Med
hänsyn till dagens enorma informationsflöde och
de komplicerade beslutsunderlagen ger detta
tjänstemännen ett fördelaktigt
övertag i jämförelse med de folkvalda
politikerna. De växande informella nätverken
förstärker tjänstemännens roll
ytterligare, i synnerhet för de som arbetar under
toppskiktet med internationella frågor.
I nätverken sammanstrålar de med
"byråkrater", "experter" samt företrädare
för intresseorganisationer och företag. Den
aktivitet som äger rum sker ofta i det tysta, vilket
gör det svårt att avgöra vem/vad som
påverkar vem/vad. Dessutom blir det ytterst
otydligt vem som kan ställas till svars för
specifika beslut (40). En tillfredsställande insyn i
detta arbete är således långt
ifrån dagens situation. Demokrati baseras på
att det är möjligt att utkräva ansvar,
vilket innebär att det måste vara tydligt vem
som kan ställas till svars för vad. Detta
ansvarsutkrävande försvåras när
makten förskjuts från politiker till mer
anonyma grupperingar av tjänstemän (41).
Sammanfattningsvis kan man säga att
suveränitet och demokrati hotas av
maktförskjutningen uppåt, nedåt och
utåt från nationalstaten. Denna utveckling
går hand i hand med dagens globliseringsprocess.
Ironin är påtaglig. Vid kalla krigets slut
stod marknadsekonomi och demokrati som de segrande
ideologierna. En världsomspännande
demokratiseringsvåg skulle skölja diktaturer
och kommunistiska tankar från jordens yta.
Istället ser vi demokratin försvagas i
länder med en stark tradition av ett demokratiskt
styrelseskick. Varningsklockorna har börjat
ringa.
"For
the democratic challenge for the twenty-first
century, if democracy is not to become
trivialized, will demand more than the extension
of a known, completed, fixed model to new
territories. If democracy is to have a
meaningful future, it will have to be redefined
and reinvented, as it always has been." (42)
D. Vart tog makten
vägen ?
"The
reality of the late twentieth-century world
market is that it is ungovernable by either
sovereign states or by multinational
corporations". (43)
Kanske är det med makt som med energi &endash;
den kan inte förgöras eller
förstöras, bara omvandlas och
förändras. Kanske har staten idag egentligen
inte mindre makt än tidigare, utan enbart en annan
form av makt. Det finns forskarläger som hävdar
att så är fallet. De menar att man måste
höja blicken och se till mer än
marginaliseringen av nationalstaten. Globaliseringen och
staters agerande måste behandlas som en interaktiv,
dialektal process och inte som staternas passiva
anpassning till den drivande och aktiva
globaliseringsprocessen. Genom att enbart fokusera
på utsugningen av makt från nationalstaten
försummas andra viktiga dimensioner. Globaliseringen
är både en orsak till och en följd av de
ekonomiska förändringarna. Detta innebär
att statlig omstrukturering föregår och
understödjer den ekonomiska globaliseringen och den
kan inte reduceras till något som sker i
globaliseringens fotspår (44).
Tidigare skyddades nationella företag av staten.
Det gör de inte idag, åtminstone inte på
samma sätt. Den politiska risken i världen har
ökat. Transnationella företag är inte
hypermobila och kan inte oproblematiskt byta lokalisering
för att de ogillar ett lands ekonomiska strukturer
och lagar. De har starkt inflytande &endash;
självklart, men de kan inte styra och ställa
på det sätt som man gärna ger sken av.
Lagarna författas av staten. Företagen
efterlever dem. Vad vi ser idag är framväxten
av många nya inflytelserika aktörer som inte
sällan bryter mot de traditionella strukturerna av
statssuveränitet och det sedvanliga samarbetet
mellan stater. I det framväxande globala systemet
måste de nya och de gamla aktörerna samarbeta.
Det handlar inte om ett underkastat deltagande utan om en
konstant interaktion, karakteriserad av mångfald
(45).
"In
the late twentieth century there is no shelter
&endash; for corporations or governments
&endash; from the global gale of creative
destruction." (46)
E.
Slutsatser
I. Globaliseringens
innebörd
Termen globalisering innebär enligt vår
mening en komplex process som framkallar och framkallas
av samhälleliga förändringar. Tiden
för globaliseringens ursprungliga uppkomst
låter vi vara osagd. Detta gör vi inte
på grund av att vi avskriver dess födelse som
ointressant, utan eftersom tidsrymden för detta
arbete gjort att vi inte har haft möjlighet att
fördjupa oss i detta. Oavsett när
globaliseringsprocessen först uppstod har den
intensifierats under senare tid och den har således
kommit att inkludera en allt större del av
världens befolkning.
Vi anser inte att alla människor som lever
på vår jord är globaliserade, vi är
inte ens helt på det klara med vad det innebär
att vara globaliserad. Vad vi menar är istället
att medvetenheten om varandras existens har ökat,
känslan av att världen är en enhet har
vuxit sig starkare och kontakterna mellan olika kulturer
har blivit allt fler både inom och mellan
länder. Den reella effekten av denna utveckling
anser vi vara avhängigt individen och den kontext i
vilken hon lever. Detta kan sägas vara
globaliseringens konsekvenser på individnivå
och med detta menar vi hur globaliseringen kan upplevas
av människan.
På samma sätt som det vi kallar för
"imagined phenomenon" enligt vår mening är en
viktig faktor på den politiska och ekonomiska
"elitnivån", kan det också vara det för
den lilla människan. Om man ständigt får
höra att jorden blivit mindre tror man till slut
det, även om ingen egentlig förändring
skett eller också gör man den till mindre
genom sina handlingar varpå en verklig
förändring faktiskt äger rum.
Vi tror emellertid inte att globaliseringens
ursprungliga drivkraft härstammar från
individnivån. Däremot kan den komma att
påverkas av individer och den kanske redan gör
det. Globaliseringsprocessen är istället
förlagd till en högre nivå. Vi anser att
den främst drivs av förändringar som
genomförs på det politiska, ekonomiska och
teknologiska planet. Där finns förvisso
också människan, men det är inte hennes
individuella behov enligt traditionell mening som
genererar utvecklingen. De politiska, ekonomiska och
teknologiska drivkrafterna skapar en i många
bemärkelser fundamental förändring av
tidigare strukturer och system. Vad som kom först
har vi inte belägg för att avgöra, men
vår mening är att utan de politiska
förändringarna hade globaliseringens omfattning
inte kunnat vara densamma. Det samma kan man givetvis
också säga om de ekonomiska och teknologiska
förändringarna, men detta är allmänt
accepterat. Däremot är det i synnerhet i
folkmun men också i akademiska kretsar, mindre
känt, uttalat eller betänkt att politiska
faktorer också varit avgörande.
Den politiska globaliseringen bottnar i staten och i
det civila samhället, även om den givetvis
också påverkas av andra faktorer som till
exempel ekonomiska, militära och kulturella. Detta
innebär att nationalstaten har varit och är
fortfarande delaktig i skapandet av globaliseringen.
På samma gång förändras staten av
globaliseringen och häri ligger en del av dynamiken.
Politiska förändringar skapar och skapas av
globaliseringen.
II. Globaliseringens
konsekvenser för nationalstaten
Globaliseringen genererar olika
förändringar. Dessa orsakas dock sällan
enbart av globaliseringsprocessen utan andra externa och
interna faktorer är också betydelsefulla.
Sammantaget har globaliseringen medverkat till att makt
läckt utåt, uppåt och nedåt
från nationalstaten. Detta har skett i olika
utsträckning beroende på vems åsikt som
fått komma till tals. Somliga menar att demokratin
och staters suveränitet numera utmanas av nya
aktörers ökade makt, medan andra anser att
statens handlingskraft och styrka fortfarande är
större än hos många andra aktörer.
Trots meningsskiljaktigheter förenas merparten av
forskare i uppfattningen att nationalstatens situation
har förändrats.
Om nu nationalstaten påverkar själva
globaliseringsprocessen frågar man sig varför
utvecklingen ser ut som den gör. Somliga skulle
kanske svara att makten inte avtar utan
förändras. Denna förändring kan vara
positiv för staten, vilket skulle kunna vara en
förklaring till att den fortsätter att driva
processen. Problem i termer av suveränitet och
demokrati kan ha uppstått av att utvecklingens
hastighet eskalerat, varför man helt enkelt inte har
hunnit med. Nya former av demokratiskt styrelseskick kan
dock utvecklas med tiden. Andra skulle kanske svara att
detta är ett resultat av att globaliseringsprocessen
numera fått ett eget inre liv varvid den hamnat
utanför nationalstatens kontroll. Globaliseringen
ses således som en ostoppbar och
oåterkallelig process som tvingar olika
aktörer i allmänhet och kanske nationalstaten i
synnerhet till anpassning. Vad vi skulle svara är vi
inte riktigt på det klara över. Vi tror inte
att nationalstaten idag är reducerad till en
marginell aktör, men att den kanske kan bli det i
framtiden. Den utmanas från många håll,
inte minst från dess medborgare som snart kan komma
att tröttna på ökade demokratiska
tillkortakommanden och sociala nedskärningar. Det
återstår att se vad kontentan blir. Det enda
man säkert kan säga är att makt intar
många olika former och den förändras
över tiden. Så har det alltid varit.
F.
Avslutning
I denna uppsats har vi försökt identifiera
hur globalisering kan definieras samt processens inverkan
på nationalstaten. Allt eftersom vi fördjupat
oss i ämnet har vi insett hur komplext och
omfattande problemet verkligen är och när en
liten delbild av helheten började ta form fick vi
intrycket av att vi kanske börjat i fel ände.
Det handlar inte bara om att förstå vad
globalisering är, utan lika mycket om att inse vad
den inte är, samt vilka som är processens
motkrafter. Kanske är akademiker, forskare och
teoretiker så upptagna i jakten på rätt
definition att man negligerar de strukturer som
möjliggör fenomenet, eller de indikatorer som
visar på vad det verkligen är.
Vi inser att detta arbete bara är ett skrapande
på ytan och vi utger oss inte för att på
något sätt ha kommit med en objektiv och
heltäckande bild av fenomenet. Detta är
istället ett förslag på hur man kan
närma sig och försöka förstå
globaliseringen och dess effekter.
Globaliseringen har potential att påverka fler
människor än vad som någonsin tidigare
berörts av ett fenomen. Fortsatt forskning är
därför av oerhörd vikt, i synnerhet
för att individer, samhällen och länder
inte ska reduceras till processens åskådare.
Globaliseringen är inte att tåg som man
antigen tar plats på eller blir överkörd
av. Vi är med och formar processen. Den har inget
eget liv, utan den får näring av oss. Nyckeln
är bara att förstå hur detta sker.
*) Denna artikel bygger på en uppsats som skrevs
av Carolina Schwarz och Helen Eftring i januari 2000 vid
Statsvetenskapliga Institutionen, Lunds Universitet.
Litteraturförteckning
Böcker
Barnet, R. J. - Cavanagh, J., 1994. Global Dreams
&endash; Imperial Corporations and the New World
Order, Touchstone, New York
Bauman, Zygmunt, 1998. Globalization &endash; the
Human Consequences. Cambridge: Polity Press.
Baylis, John &endash; Smith, Steve, (ed.) 1997. The
Globalization of World Politics &endash; an Introduction
to International Relations. Oxford: Oxford University
Press.
Clark, Ian, 1999. Globalization and International
Relations Theory. Oxford: Oxford University
Press.
Gill, Stephen (ed), 1997. Globalization,
Democratization and Multilateralism. Hampshire:
Macmillan Press Ltd.
Goldmann, Kjell &endash; Hallenberg, Jan &endash;
Jacobsson, Bengt &endash; Mörth, Ulrika &endash;
Robertson, Alexa, 1999. Politikens
internationalisering. Lund: Studentlitteratur.
Gray, John, 1998. False Down &endash; the Delusions
of Global Capitalism, London: Granta Books.
Greider, William, 1997. One World, Ready or
Not. New York : Simon & Schuster.
Kellas, J. G., 1991. The Politics of Nationalism
and Ethnicity. Houndsmill: Macmillan.
Robertson, Roland, 1992. Globalization &endash;
Social Theory and Global Culture, London: SAGE
Publications.
Sakamoto, Yoshikazu, 1994. Global Transformation
&endash; Challenges to the State System, Tokyo:
United Nations University Press.
Sannerstedt, Anders &endash; Jerneck, Magnus (red),
1994. Den moderna demokratins problem. Lund:
Studentlitteratur.
Artiklar
Lubbers, R.F.M., The Dynamics of Globalization,
Internet (1999-10-07), http://www.globalize.org
Lubbers, R.F.M, The Globalization of Economy and
Society, Internet (1999-10-07), http://www.globalize.org
Lubbers, R.F.M., Governance in an era of
Globalization, paper for the Club of Rome Annual Meeting,
Vienna, 26-27 november 1999, Internet (1999-11-02),
http://www.globalize.org
Lubbers, R.F.M., Globalization : towards a new
perspective on political economy, Internet (1999-10-07),
http://www.globalize.org
Markoff, John (1999), Globalization and the future of
democracy, Journal of World-Systems Research,
Volume 5. Nr.2 (spring 1999), sid. 256
Sklair, Leslie (1999), Competing Conceptions of
Globalization, Journal of World-Systems Research,
Volume 5, Nr. 2 (spring 1999)
Intervju
Öberg, Jan, fredsforskare (1999-12-20)
NOTER
(1) Gray, J, False Down &endash; the Delusions of
Global Capitalism (1998) s 57.
(2) Sakamoto, Y, Global Transformation &endash;
Challenges to the State System (1994) s 59,79 & Gray,
J, False Down &endash; the Delusions of Global Capitalism
(1998) s 56.
(3) Lubbers, R.F.M. Governance in an era of
Globalization (1999) s 2.
(4) Intervju med Jan Öberg (1999-12-20)
(5) Intervju med Jan Öberg (1999-12-20)
(6)Robertson, R, Globalization &endash; Social Theory
and Global Culture (19992) s 8.
(7) Sakamoto, Y, Global Transformation &endash;
Challenges to the State System (1994) s 59.
(8) Sakamoto, Y, Global Transformation &endash;
Challenges to the State System (1994) s 447.
(9) Barnet, R. J. - Cavanagh, J, Global Dreams
&endash; Imperial Corporations and the New World Order
(1994) s 15.
(10) Sakamoto, Y, Global Transformation &endash;
Challenges to the State System (1994) s 58-60.
(11) Clark, I, Globalization and International
Relations Theory (1999) s 168.
(12) Bauman, Z, Globalization &endash; the Human
Consequenses (1998) s 2.
(13) Från föreläsning av Catarina
Kinnvall (HT 1999).
(14) Baylis, J &endash; Smith, S, The Globalization of
World Politics &endash; an Introduction to International
Relations (1997) s 217
(15) Kellas, J.G., The Politics of Ntaionalism and
Ethnicity (1991) s 45.
(16) Greider, W, One World, Ready or Not (1997) s
36.
(17) Greider, W, One World, Ready or Not (1997) s
362.
(18) Baylis, J &endash; Smith, S, The Globalization of
World Politics &endash; an Introduction to International
Relations (1997) s 218.
(19) Greider, W, One World, Ready or Not (1997) s
12.
(20) Lubbers, R.F.M., The Dynamics of Globalization
(1999) s 4.
(21) Greider, W, One World, Ready or Not (1997) s
22.
(22) Sakamoto, Y, Global Transformation &endash;
Challenges to the State System (1994) s 65.
(23) Gray, J, False Down &endash; the Delusions of
Global Capitalism (1998) s 55-57.
(24) Sakamoto, Y, Global Transformation &endash;
Challenges to the State System (1994)
(25) Lubbers, R.F.M., Globalization of Economy and
Society (1999) s 8.
(26) Lubbers, R.F.M., Governance in an Era opf
Globalization (1999) s 4.
(27) Goldmann, K &endash; Hallenberg, J - Jacobsson, B
&endash; Mörth, U &endash; Robertson, A, Politikens
Internationalisering (1999) s 19.
(28) Sannerstedt, A &endash; Jerneck, M, Den Moderna
Demokratins Problem (1994) s 218.
(29) Sannerstedt, A &endash; Jerneck, M, Den Moderna
Demokratins Problem (1994) s 235.
(30) Lubbers, R.F.M., Globalization : Towards a new
Perspective on Political Economy (1999) s 11.
(31) Goldmann, K &endash; Hallenberg, J - Jacobsson, B
&endash; Mörth, U &endash; Robertson, A, Politikens
Internationalisering (1999) s 224.
(32) Sannerstedt, A &endash; Jerneck, M, Den Moderna
Demokratins Problem (1994) s 247.
(33) Baylis, J &endash; Smith, S, The Globalization of
World Politics &endash; an Introduction to International
Relations (1997) s 288
(34) Sklair, L, Competing Conceptions of Globalization
(1999) s 144.
(35) Gray, J, False Down &endash; the Delusions of
Global Capitalism (1998) s 62-63.
(36) Greider, W, One World, Ready or Not (1997) s
37.
(37) Baylis, J &endash; Smith, S, The Globalization of
World Politics &endash; an Introduction to International
Relations (1997) s 295.
(38) Baylis, J &endash; Smith, S, The Globalization of
World Politics &endash; an Introduction to International
Relations (1997)
s 225.
(39) Intervju med Jan Öberg (1999-12-20).
(40) Goldmann, K &endash; Hallenberg, J - Jacobsson, B
&endash; Mörth, U &endash; Robertson, A, Politikens
Internationalisering (1999) s 117-119.
(41) Sannerstedt, A &endash; Jerneck, M, Den Moderna
Demokratins Problem (1994) s 228-229.
(42) Markoff, J, Globalization and the Future of
democracy (1999) s 26.
(43) Gray, J, False Down &endash; the Delusions of
Global Capitalism (1998) s 67-70.
(44) Sakamoto, Y, Global Transformation &endash;
Challenges to the State System (1994) s 75.
(45) Gill, S, Globalization, Democratization and
Multilateralism (1997) s 248.
(46) Gray, J, False Down &endash; the Delusions of
Global Capitalism (1998) s 76.
©
TFF 2001
Tell a friend about this article
Send to:
From:
Message and your name
|