Zoner
og genrer i konfliktløsning
Af Else
Hammerich, TFF bestyrelsemedlem
Center for
konfliktløsning, København
VÆRDIER
Er konfliktløsning blot en samling metoder, som
kan bruges for at få hvem som helst til at komme
på talefod og enes, når problemerne
brænder på? Altså en teknik, som er
værdifri? Sådan er der nogle, der
forstår begrebet. Men en sådan
forståelse synes mig risikabel &endash; og
uinteressant. Det er nyttigt at overveje, hvad hensigten
med konfliktløsning er og at prøve at
sætte den ind i en større sammenhæng.
Og det er da også, hvad der gøres i de
fleste af de centre for konfliktløsning, som i
disse år vokser op over hele verden.
En forståelse, som giver mening, kunne
være: Konfliktløsning er en ikkevoldelig
indsats for menneskelige rettigheder og behov i de civile
samfund. Her ses konfliktløsning som en del af den
filosofi og metode, som ikkevold er, med sine utallige
udtryksformer . Konflikthåndteringens opgave er at
erstatte fysisk og psykisk vold med klar og direkte
kommunikation, som kan lede mennesker til en dybere
forståelse af en uoverensstemmelse og af hinanden.
Og i bedste fald til at finde løsninger, som alle
parter vinder ved.
Vold forstås her bredt, som undgåelige
krænkelser af basale, menneskelige behov.
Konfliktløsning har altså et
værdigrundlag, som er forankret i almindelige
menneskers basale behov og rettigheder, og må
aldrig blive en teknik, som anvendes til politisk, social
og økonomisk magtmisbrug. Begrebet
retfærdighed er altid centralt, og altid til
diskussion, når ægte konfliktløsning
finder sted.
ZONER
Konflikternes univers er uoverskueligt, fra gnidninger
i familien og på arbejdspladsen til voldelige
sammenstød mellem etniske grupper. På
hvilket niveau arbejder vi? For at skabe overblik,
opstiller vi tre zoner for konfliktarbejde :
- Zone 1, det
store samfunds område er det felt , som vi
hører om gennem medier, men ikke har direkte
adgang til, f.eks. staters styring,
socio-økonomiske betingelser og verdenspolitik.
Hvis vi ikke har position eller indflydelse i det
område, kan vi ikke direkte arbejde med dets
konflikter. Vi kan vælge repræsentanter til
det og støtte NGO'er, men vi er ikke selv
aktører.
- Zone 2, de
direkte relationers område: Her er vi ansigt til
ansigt. Det er den verden, hvori vi har vores forhold til
familie, venner, medarbejdere, kolleger, klienter. Her
taler vi f.eks. med chefen, vores børns
lærere, sagsbehandlere, forretningsforbindelser,
sygeplejersker og politibetjente. Det er her, vi
møder konflikterne og her, vi som aktører
kan gøre noget ved dem.
- Zone 3,
læringens område: I dette felt forbereder vi
os til at håndtere de konflikter, vi er involverede
i og at forstå de store, strukturelle problemer,
som påvirker vores interpersonelle konflikter. Det
kan ske på kurser og workshops, i
træningsgrupper, ved kollegial supervision og
de-briefing. Det kan også ske i det personlige rum,
hvor vi reflekterer over uenigheder og prøver at
finde råd for dem.
Det interessante er naturligvis forbindelsen mellem
zonerne. Det er klart, at store begivenheder i zone 1
påvirker hverdagen i zone 2, f.eks. ville Kyoto-
aftalens kollaps anfægte alle menneskers liv. De
store kontroverser kan udløse bitre konflikter
langt inde i de civile samfunds upåagtede
tilværelser mellem f. eks. mellem tidligere naboer
og venner i Rwanda og på Balkan. Og smertelige
sammenstød i zone 2 kan gøre, at vi begiver
os i ind i zone 3 for at lære, hvordan man kan
omgås sine medmennesker når de kommer en
på tværs.
Men går forbindelsen også den anden vej?
Kan det, man lærer sig i zone 3, forbedre de
daglige relationer i zone 2? Ja, vi ved, at det endog kan
lede til store og gode forandringer i nærsamfundet,
i en kommune, på en arbejdsplads og i familien. Det
helt spændende bliver, om dynamikken kan nå
helt op i zone 1, hvortil vi ikke har direkte adgang? Kan
det, at folk bliver bedre til konflikthåndtering
påvirke de store politiske begivenheder?
Det er der eksempler på, for det meste
ubeskrevne og stilfærdige. Beskedne mæglere,
som giver sårede samfund
håndsrækninger, der breder sig som ringe i
vandet og gengiver befolkningen handlekraft og tro
på fremtiden . Og givet er det, at hverken
borgerkrig, repatriering eller forsoning kan finde sted
uden folks direkte medvirken. Derfor spiller det en
rolle, hvad de har lært om konflikters
opståen og mulige afspænding, - og om deres
egne konfliktmønstre.
De mange centre for konfliktløsning arbejder
mest med formidling og træning i zone 3 og 2, og de
påtager sig mæglinger i zone 2, og til tider
endog i zone 1. De påtager sig også
træning af mæglere til internationale
konflikter.
KONFLIKTSYN
Vores definition er meget enkel: konflikter er
uoverensstemmelser, der indebærer spændinger
i og mellem mennesker. Bag disse få ord ligger
nogle tanker, som er vigtige for os:
- Uoverensstemmelser henviser til indholdet af den
sag, der kæmpes om, mens spændinger henviser
til relationen mellem de uenige &endash; og den relation
kan blive meget kaotisk og pinagtig. For at en konflikt
kan siges at være løst &endash; og det er
ikke altid muligt &endash; skal der arbejdes med
både sag og relation. Der skal findes en
løsning, som alle parter er tilfredse med, og
forholdet mellem dem skal helst afspændes og blive
mere klart og ærligt &endash; måske oven i
købet venligere.
- Udtrykket i og mellem mennesker angiver, at den
ubehagelige spændthed ikke nødvendigvis
mærkes af begge parter. Hvis en konflikt er
assymetrisk, vil det ofte være den mest
afmægtige part, der mærker den tydeligst.
Hvis én af parterne plages af konflikten,
eksisterer den.
- Definitionen er neutral, vi anser hverken konflikter
for onde eller gode. De er, som et vilkår ved
livet. Om de fører til ulykke, stagnation og
fjendskab, eller til udvikling, klarhed og velvilje,
afhænger af hvordan de gennemleves og
håndteres. Alle kan blive bedre til det, og alle
ønsker, som vi ser det, inderst inde hellere
fællesskab end fjendtlighed. Derfor taler vi ikke
om at forebygge eller hindre konflikter i almindelighed,
men om at hindre, at konflikter eksploderer eller
låser sig fast, og om at behandle, møde,
tydeliggøre, åbne og afspænde
konflikter.
- Forandringer og konflikt hænger sammen. Al
forandring sker via uoverensstemmelser, og forandringer
&endash; som vor tids mennesker oplever i udmattende
tempo &endash; fører ofte til nye
sammenstød. Tænk blot på de stadige
strukturomlægninger, som offentlige og private
foretagender i dag rystes af. Dette er en vigtig pointe
for folk, der arbejder i humanitære projekter i den
3. verden. Projekterne er blevet til ud fra konflikter i
partnerskabslandet, og det vil ofte medføre nye
opgør, som de udsendte må være
forberedte på at håndtere.
KONFLIKTLØSNINGENS
GENRER
At løse konflikter professionelt er en kunst
med mange udløbere, som kræver forskellige
værktøjer. Fælles for dem alle er, at
konfliktvejlederen ikke alene kender til teorier og
redskaber, men også har arbejdet seriøst med
sine egne, indre konfliktmønstre. Nogle af
konfliktløsningens genrer er:
- at gennemleve og håndtere en konflikt, man
selv er en del af. Dette er det sværeste, et
livslangt projekt, og jo mere der står på
spil, både hvad angår relation og sag, jo
mere ro og overblik er der brug for.
- at støtte den ene part i en konflikt: at
føre en opmærksom samtale med nogen, som
søger hjælp til et problem, de ikke kan
tackle. Hvis det er den svagere part (en person eller en
gruppe) i en assymetrisk konflikt, kan der være
brug for empowerment eller advocacy. Det vil sige bevidst
og helt konkret at støtte og vejlede den svagere
part, for at styrkeforholdet kan blive så
ligeværdigt, at en dialog eller forhandling med
modparten overhovedet er mulig.
- at hjælpe alle parter i en konflikt. Det
betyder at være en upartisk, klar og
forstående mægler, at lede de stridende
parter gennem en samtale, hvor de over for hinanden
afdækker deres situation, standpunkter,
følelser, interesser og behov. Igennem den proces
kan de komme til en større forståelse, som
kan bane veje for forhandling og løsning.
- at undervise andre i konfliktløsning, gennem
workshops, studiekredse og træning.
- at udvikle et dagligt miljø, hvor
medarbejdere tør og kan håndtere konflikter.
Det indebærer at forbedre samarbejde og
mødeformer, at udvikle en forhandlingskultur, at
gennemføre teambuilding, at blive bedre til at
bakke hinanden op, at give og modtage kritik, at vedtage
en tydelig ansvarsfordeling og åbent at diskutere
den indbyrdes etik. Desuden at have et konfliktberedskab
til den dag, skænderierne bryder ud eller
stemningen bliver betændt.
ET
EKSEMPEL
CFK, Center for Konfliktløsning,
gennemfører i årene 1998-2002 et projekt i
partnerskab med den eksiltibetanske regering i Dharamsala,
Indien, Democratic Processes and Conflict Resolution.
Den første del af projektet omfattede research og
en række pilot- seminarer med deltagerne fra et
bredt udsnit af eksilsamfundet: Embedsmænd,
lærere, NGO'er, nonner og ledere af
bosættelser i Nord- og Sydindien.
Den sidste del af projektet har til formål at
støtte oprettelsen af et tibetansk center for
konfliktløsning. Tibetanerne ønsker at
opdyrke kapaciteter, der kan styrke sammenholdet i
eksilsamfundet og forberede løsningen af de
konflikter, som en fremtidig repatriering i Tibet
medfører. Aktiviteterne er at uddanne en gruppe
tibetanske trænere og at producere en manual i
demokratiske processer og konflikthåndtering
på engelsk og tibetansk, herunder at integrere
vestlig og tibetansk buddhistisk forståelse. Dette
er gennemført i maj 2001, den nye NGO fungerer og
støttes af DANIDA i de første to år
af sin virksomhed.
Projektet er et eksempel på
værdigrundlaget, at yde en ikkevoldelig indsats for
menneskelige rettigheder og behov i de civile samfund.
Ikkevold er som princip indskrevet i eksilsamfundets
charter.
Det er også et eksempel på zonernes
indbyrdes sammenhæng. En af de konflikter, det
eksiltibetanske samfund gennemlever, er mellem de
flygtninge, der har boet i Indien i en lang
årrække og dem, der nylig er flygtet fra
Tibet. Eksilsamfundet har svært ved at indsluse,
uddanne og beskæftige dem, og der er kolossale
forskelle i de to gruppers livsvilkår og kultur.
Dette udspiller sig i zone 2, men er forårsaget af
den store strid mellem Kina og Tibet i zone 1. Ved
uddannelse i zone 3 håber tibetanerne at kunne
afspænde og frugtbargøre konflikten. Det vil
styrke deres sammenhold, som de har brug for i den
langvarige og pinagtige undertrykkelse, de oplever.
Som projektledere skal vi være forberedte
på, at det nye tibetanske center uundgåeligt
vil tydeliggøre og andre konflikter i det
fredelige, men også stærkt hierarkiske
samfund.
DEN RØDE
TRÅD
Artiklen levner ikke plads til at beskrive de
arbejdsmåder, vi bruger for at analysere og
forløse konflikter. Blot skal det siges, at der i
enhver løsningsmodel er fire basale elementer:
- at tydeliggøre problemet,
- at udtrykke, lytte til og forstå de
følelser, det indebærer for relationen,
- at udtrykke, lytte til og forstå interesser,
værdier og basale behov under problemet,
- at finde frem til løsninger, som møder
alle parters behov.
At begive sig ind i zone 3 for at udforske
konflikternes univers er ikke alene nyttigt, men
også en givende og bevidsthedsudvidende rejse.
©
TFF & the author 2001
Tell a friend about this article
Send to:
From:
Message and your name
|