EU
på väg mot militär allians
På
EU:s toppmöte i Göteborg ska en integration av
EU och NATO klubbas igenom. Vi är djupt
oroade.
Av Jørgen
Johansen, TFF rådgivare och Jan
Öberg, TFF direktör
Med slutet på Kalla Kriget och Warsawapaktens
upplösning blev det svårt att
rättfärdiga NATO:s existens och Sveriges
invasionsförsvar. Hur förklara deras uppgift,
hotbild och resursförbrukning när fienden hade
kollapsat? Det militäre försvarets
berättigande var hotat eftersom människorna i
Europa förstod att säkerhet handlar om
väldfärd, jämlikhet, miljövård
och förtroendeskapande.
Kretsar som saknar fantasi till att
föreställa sig en värld med mindre
upprustning, våld och vapenhandel använde i
det läget en gammal klassisk militär strategi:
Angrepp är det bästa försvaret!
Alltså: hitta nya fiender varje månad -
Castro, Kim Il-Sung, Saddam Hussein, Milosevic, Khadaffi,
narkotikatrafik. Och tala om för medborgarna att nya
faror, t ex "etniska konflikter" lurar runt varje
hörn.
Den andra strategin var att accelerara västlig
kontroll: utvidga NATO:s territorium österut, ge den
USA-ledda militäralliansen större resurser,
göra kärnvapnen än mer sofistikerade,
militarisera rymden och investera mer i vapenteknologi
och forskning.
I Sverige, som i resten av västvärlden,
började politiker och delar av officerskåren
ett intensivt arbete för att rädda vad som
räddas kunde. Man testade flera olika hotbilder
för att försvara sin existens. Vi kommer
ihåg olika varianter på temat "ryssen kan
komma tillbaka." Men efter att den forna Röda
Armén förlorade i Tjetjenien 1996, ett land
av Bohusläns storlek, blev det klart att denna
armé knappast kunde fungera inom sitt eget lands
gränser, långt mindre agera i aggressiva
operationer utomlands.
Sedan försökte man med den "muslimska faran"
dock utan någon större framgång.
Räddningsplankan blev "internationella
fredsupprättande och fredsbevarande operationer."
Utvalda minoriteters situation och skydd av utvalda
mänskliga rättigheter genom "humanitära
interventioner" (humanitära=militära) skulle
rädda det
"militär-industriella-politiska-komplexet."
Denna tanke marknadsfördes för allt vad den
var värd och blev testad i den
freds-förhindrande hanteringen av Kosovo-problemet,
som man förespeglade världsopinionen bara kunde
lösas genom en folkrättsstridig bombning av
Jugoslavien. På detta vis skall folket även i
fortsättningen acceptera att stora skattemedel
avsätts till upprustning och utvidgning av NATO.
Fredsbevarande är förklädd intressepolitik
och imperie-byggeri.
Samma argumentation används nu för att EU
skall militariseras: EU-länderna bör inte igen
stå som åskådare när Uncle Sam
fixar problemen på EU:s bakgård med hela sin
potens. Anna Lindh och Björn von Sydow
framställer EU:s militära uppbyggnad som
minröjning och fredsbevarande insatser. Den
militära EU-kapacitet som nu byggs upp pekar
på helt andra än rent defensiva och fredliga
uppgifter.
Sanningen är att flera av EU:s stater gärna
ser en federation med EU-regering (senast Schröder).
Alla arbetar för en gemensam utrikes- och
säkerhetspolitik och vapenindustri. I en sådan
vision måste man också så
småningom ha något som liknar en
EU-armé, som kan agera utan amerikansk ledning och
utan att Washington skall kunna ta åt sig
"äran" för operationerna.
Vi tror inte att EU kommer att genomföra
militära operationer utan att Vita Huset har gett
sitt godkännande; av det enkla skälet att EU:s
samlade militära kapacitet och industri är
mycket liten i jämförelse med USA:s. Att vilja
bli mer självständig är naturligt och
änskvärt, men då får man välja
att föra politik på ett annat sätt
än USA, inte att matcha en mastodont där den
är enormt överlägsen. Detta kräver
politisk innovation - vilken saknas i EU åtminstone
på detta området.
Det går en röd tråd från
början på GUSP (EUs gemensamma utrikes- och
säkerhetspolitik) 1991 över Kosovo till
Kölnbeslutet 1999 om att ge EU kapacitet att agera
med stöd av militära styrkor och till de
senaste avtalen som samordnar den europeiska
vapenindustrin. På EU:s toppmöte i juni i
Göteborg ska en EU-NATO integration klubbas
igenom.
Sverige har nu officiellt gett avkall på sin
nationella kontroll av vapenexporten. Vi har också
slopat neutraliteten, kravet om FN-mandat och
solidariteten med små stater. Man har sagt
adjö till förmågan att föra
självständig utrikespolitik. Den Stora
Anpassningens Politik (SAP) rullar på för
fullt. Hur kan allt detta hända utan
nämnvärd debatt om vi har en fri press?
EU:s turbo-militarisering öppnar för
storskaliga offensiva militära operationer
överallt där EU:s intressen är hotade.
På ungefär samma sätt som för NATO
skall det nu bildas en gemensam militärallians.
Romano Prodi tillkännagav den 10 februari 2000 att
"alla attacker eller angrepp mot ett EU-medlemsland
är en attack eller ett angrepp mot hela EU - detta
är den yttersta garantin." Men Sverige hävdar
att vi inte har några bindningar.
De viktigaste aktörerna i denna nya allians har
kärnvapen och ingår i NATO. De beslut som nu
fattas under Sveriges EU-ordförandeskap har stor
betydelse for Europas framtid. Såväl NATO:s
östutvidgning som EU:s militarisering och den
amerikansk-japanska säkerhetspakten AMPO:s
militära uppbyggnad i Ostasien, uppfattas
självklart som hotfulla av länder som Ryssland,
Indien och Kina. De ingår i den långa raden
av "erfarenheter" från Napoleon, Karl XII och
Hitler. Dessa militära projekt är oklok politik
och får konsekvenser för generationer
framåt.
De mycket omfattande konsekvenserna av allt detta
förnekas systematiskt av svenska myndigheter.
Minimalt med information släpps ut. Det är
oacceptabelt att ingen demokratisk diskussion kan
fortgå. Alla relevanta dokument måste
offentliggöras. Därnäst måste
centrala aktörer ställa upp på debatter.
Media måste börja gräva och inte bara
förmedla de försäljningsargument som
presenteras på presskonferenser.
Det behövs en bred folklig upplysning och en
allians av folkliga rörelser lik dem som
förhindrade att Sverige skaffade sig kärnvapen
och som fick Kalla Kriget och Berlinmuren att
upphöra. Frågan om EU:s militarisering och
Sverige utrikes- och säkerhetspolitiska
helomvändning har samma dignitet idag. Det
gäller den värld våra barn ska leva
i.
Denna gång bör rörelsen kombinera sina
argument mot de militära projekten med konstruktiva
förslag på hur säkerhetspolitiken skall
skötas i Sverige och i EU. Så som vi ser det
har de militära medlen i stort spelat ut sin roll i
en modern säkerhetspolitik. De bör underordnas
civila insatser och bara användas när alla
andra medel har visat sig resultatlösa - eksakt som
det står skrivit i FN:s stadga, som också
syftar till att avskaffa krig. USA:s, EU:s och Sveriges
politik ökar sannolikheten för krig.
Hoten ser annorlunda ut och uppgifterna låter
sig inte lösas med missiler och Jas-plan.
Humanitära katastrofer eskaleras när bomberna
faller. Regionala konflikter försvinner inte
därför att en militärallians bombar
sönder landets infrastruktur. Kosovo var och är
inte en fredsmission utan en ockupation. Vare sig
där eller i Bosnien är det utsikter till fred
mellan folken. Gamla konflikter pyr, nya har skapats,
Makedoniens kris nu har klara kopplingar till NATOs
bombkrig.
Det måste resas en ny mur: muren mellan imperie-
och maktpolitik å ena sidan och fredsskapnde
politik å den andra. Samma aktörer kan inte
samtidigt bedriva imperie- och fredspolitik.
Låt grupper som FN, OSSE, professionellt
utbildade konfliktarbetare, socionomer, poliser,
fredsarbetare, antropologer och psykologer få fem
år och tio procent av de resurser som idag
går till militär forskning. Då kan
få fram demokratiska, kreativa och genomarbetade
alternativ till de militära medlen. Skapa
förutsättningar för fredsundervisning
överallt och ge journalister möjlighet att
lära konfliktjournalistik, inte bara
krigsrapportering.
Bombningen av Kosovo kostade åtminstone 500
milliarder kronor. Det krävs inte mycket fantasi
för att hitta på bättre sätt att
använda dessa resurser än ett massivt
bombangrepp från 8000 meters höjd.
Sverige kommer i framtiden att betala ett högt
pris om vår regering fortsätter med att
ignorera grundprincipen om att säkerhetspolitiska
alternativ skall kunna utforskas och debatteras
öppet. Endast då kommer den väg som
väljs att vara säkert förankrad i kunskap
och i folkviljan.
På EU-mötet i Göteborg i mitten av
juni skall EU:s framtid på dessa områden
uppenbarligen klubbas igenom utan folkligt stöd. Upp
till debatt nu!
För allt om denne problematik, länkar
till dokument och aktivism, se TFF
Special - Fight EU Militarization
©
TFF & the author 2001
Tell a friend about this article
Send to:
From:
Message and your name
|