Om
at få Makedonien ind på vejen til fred
By Jan
Oberg
TFF direktör
29 juni 2001
De forslag, der præsenteres her, er alene
fremsat udfra en dyb bekymring over situationen i
Makedonien, som stadig forværres. Det er en
goodwill handling fra TFF.
Vi vil hjælpe alle i Makedonien med at styrke
deres tro på fred og med at arbejde for den med
håb og med ihærdighed. Denne PressInfo skal
stimulere bekymrede borgere og politikere i Makedonien,
på Balkan og andre steder i verden til at fremkomme
med ideer, der kan hjælpe med at vende Makedoniens
kurs væk fra afgrunden.
De synes måske at nogen af ideerne og forslagene
er "urealistiske". Men ser man nøjere på
problemet; vil man opdage at ideen om krig og drab for at
løse sociale og psykologiske problemer og
frembringe fred er endnu mere urealistisk.
De, der insisterer på at løse konflikter
fortrinsvis eller udelukkende ved fredelige midler er i
overensstemmelse med FN pagten. Konflikter er noget der
bare sker, noget der forekommer og er naturlige elementer
i enhver menneskelig gruppe under udvikling. Men vi
må begynde med at konstatere, at vold kun
tilføjer et nyt problem, ikke giver nogen
løsning. Det er nemt at afstå fra vold,
når man lever i fred og harmoni. Den virkelige
prøve på civilisationen er, om vi kan
slås som civiliserede væsener eller ej, netop
når vi har mest lyst til at trykke på
aftrækkeren.
Folkene på Balkan og det såkaldte
internationale samfund har trykket på
tilstrækkelig mange aftrækkere. Makedoniens
problemer er farligere end de fleste vi har set, fordi de
for første gang kan flyde over til andre lande,
som ikke var dele af det tidligere Jugoslavien. Derfor
kræver håndteringen af de sammensatte
problemer i dagens Makedonien ny tænkning og modige
initiativer.
For at sige det direkte, det er ikke nok at enkelte
diplomater kommer på et besøg af nogen
timers varighed og vrider deres tomme hænder
på Solana-vis. Krigens lyde drukner deres
pressekonference-mantras om "fremskridt" og
"forståelse" og "stop volden".
Numrene i det følgende angiver ikke en
prioriteret rækkefølge. Nogen ting kan
gøres af nogen aktører, mens andre
gør noget af det øvrige. Det er netop det,
fred handler om: en flerhed af hinanden
understøttende skridt, snarere end en lineær
proces.
1. Etablér
en national Sandheds- og Sameksistens
Kommission.
De fleste krige muliggøres gennem propaganda,
løgne, skabelse af fjendebilleder gennem rygter,
trusler og bedrag. De næres af usandhed. Derfor er
skabelsen af sandhedskommissioner ikke kun relevant efter
en krig, men også før en krig. På den
måde kan enkeltpersoner lægge facts på
bordet og de kan diskutere deres opfattelser af, hvad der
er sandt og hvad der ikke er. De fleste deltagere i en
konflikt har en sandhed, men har tilbøjelighed til
at glemme, at deres sandhed ikke er den eneste eller
fulde sandhed.
I Makedoniens tilfælde kunne en sådan
kommission have karakter af en høring. Vi
forestiller os en fjernsynsproces, der dækker hele
nationen, hvor alle sider kan komme med sine synspunkter,
bekymringer og frygt, men også berette om dem, som
faktisk allerede lever sammen og respekterer
hinanden.
Udsendelsen skulle vare adskillige timer om dagen
gennem en uge eller to. Eksperter, almindelige borgere,
NGO repræsentanter, teologer, socialarbejdere,
lærere, i det hele taget folk fra forskellige
samfundsområder skulle inviteres til at komme og
fremlægge deres ærlige tanker og meninger om
Makedoniens mest presserende problemer. Alle etniske
grupper skulle være med. I et samfund som
Makedonien, hvor det at se fjernsyn er en vigtig daglig
aktivitet, skulle seerne såmænd nok sidde
klistret til skærmen.
Journalister, eksperter i Balkanproblemer og
psykologer skulle stille vidnerne spørgsmål
med det ene formål at afklare synspunkterne og de
formodninger, der ligger bag. "Sådan som jeg
forstår Dem Hr. A, har De den opfattelse, at
albanerne ikke har samme rettigheder som makedonerne. Kan
De fortælle os hvilke rettigheder, det er, de ikke
har, men som de efter Deres opfattelse skulle have? I
hvilke af samfundets sektorer synes De, at det er
vigtigst? Kan De beskrive tydeligere, hvilke kriterier De
bygger Deres synspunkt på: deres andel af
befolkningen, uddannelsesniveau, fortrinsbehandling eller
noget andet? Vær venlig at forklare!"
Der skulle ikke være nogen bedømmelse af,
hvad der ret eller vrang, ingen svaren tilbage, ingen
diskussion. Det eneste formål skulle være -
overfor alle - at skabe klarhed, forståelse og give
alle en sjælden lejlighed til at lytte til, hvad de
forskellige parter, priviligerede og underpriviligerede,
højre og venstre, moderate og mindre moderate har
at sige, ærligt og alvorligt og med
værdighed.
Hvem skulle stille disse rent opklarende
spørgsmål? Hjemlige og neutrale fremmede
journalister, eksperter, psykologer, måske
forhenværende eller pensionerede FN-diplomater, som
kender landet godt fra dengang de arbejdede i UNPREDEP
missionen.
Der vil være behov for at kaste lys på
voldelige begivenheder. Spillereglerne skulle være:
a) vidnerne må ikke udpege, hvem der udøvede
volden mod dem; de må kun beskrive, hvad der skete;
b) vidnerne må kun berette, hvad de har oplevet,
ikke hvad de har hørt.
Ideelt skulle kommissionen eller høringen ledes
af en eller to personer med et antal
kommissionsmedlemmer, hvis integritet, fairness og
upartiskhed ingen i Makedonien kan betvivle. Det kan
være makedonske borgere, fremmede eller en
blanding.
Et sådant initiativ ville hjælpe alle til
at lytte og ikke kun tale, til at se tingene fra
forskellige vinkler og ikke kun fra "vores" side. Folk,
som ikke har lagt mærke til det før, vil
opdage, at der er anstændige og gode mennesker med
helt legitime bekymringer på "den anden" side. De
vil lære, hvordan "de andre" ser sig på "os
selv." Sådanne processer åbner almindeligvis
op for gensidig forståelse, medfølelse og
måske forsoning. Det kan sætte en - meget
nødvendig - bremse på polariseringen,
frygten, hadet og krigspsykosen.
Den del af denne proces, hvor folk fortæller
deres historier om, hvordan de lever fredeligt sammen,
hvordan de er venner eller hvordan de samarbejder over
etniske skel, vil uden tvivl være vigtig i en
situation som den nuværende hvor alle i stigende
grad fokuserer på deres forskelligartethed.
Krigslignende situationer gavner ekstremister på
begge sider; derfor må ingen mulighed for at bringe
moderate fra alle sider sammen forspildes.
Selvfølgelig kræver en sådan
Sandhedskommission er nærmere planlægning.
Her har vi blot præsenteret ideen som helhed.
2. Hold en
brainstorm for hele nationen for at skabe ideer om et
fredeligt Makedonien.
Hver morgen en historie i radioen. En eller flere
borgere får 10 min. til at fortælle, hvad de
allerede har gjort for at fremme gensidig
forståelse over etniske og andre skel, eller de
ringer ind for at fortælle, hvad de synes de selv
eller regeringen skal gøre for at opretholde
freden. Man kan forestille sig, at regeringen opretter en
hjemmeside med chat room, organiserer konkurrencer og
stimulerer aktiviteter, der får folk til at komme
med ideer for et bedre Makedonien.
Uanset sektor eller problem: hvordan ville jeg/vi
gerne have Makedonien til at se ud om 10 eller 20
år? Her præsenterer vi vore forslag og ideer
i den retning! Skolelærere skulle engagere
eleverne. Sygeplejersker skulle fortælle, hvad de
synes, der skal gøres for at forbedre sundheds- og
sygeplejesektoren. NGOer kunne komme med forslag, der
kunne give et renere miljø. Ærlige mennesker
kunne deltage med deres ideer til reduktion af
korruptionen og foreslå en sundere økonomisk
politik. Bønder kunne berette, hvordan de
samarbejder i det daglige og hvilken støtte, de i
øvrigt har brug for.
Dette forslag om brainstorm har to mål: For det
første vil det øge alles fornemmelse af
deltagelse og håb. For det andet kunne det bidrage
til at omforme manges bevidsthed fra frygt, fjendskab og
håbløshed til at værdsætte
Makedoniens kvaliteter og muligheden af at leve fredeligt
sammen. Det er vigtigt at hjælpe folk til at
forstå, hvad de har i dag og hvad der sættes
på spil, hvis man tillader krigspsykologien at
sprede sig.
Alle ideerne skulle gå direkte ind til de
besluttende organer, de skulle stimulere partier og
regeringen til at være imødekommende
på nye måder og lytte til al den skabende
energi, som kan frigøres i et hvert samfund, hvis
folk får chancen &endash; chancen at give freden en
chance.
Selvfølgelig vil ikke alle ringe ind til et
radioprogram og alle har heller ikke adgang til Internet.
Men der kan stadig skrives almindelige breve - unge kan
hjælpe de gamle, computernørder kan
hjælpe dem, der ikke kender til teknikken med at
få deres ideer igennem.
Dette initiativ ville ikke alene styrke ønsket
om fred og frigøre positiv energi, det vil
også gøre demokratiet mere
nærværende og ægte i folkets
øjne. Det kan med sikkerhed slås fast, at 98
% af Makedoniens befolkning IKKE ønsker krig men
ønsker, at Makedonien skal bestå og
udvikles. Vi må gøre os umage med ideer til,
hvordan de kan gøres stærkere netop nu og
tale imod AL vold, ved at komme med alternativer til
den.
3. Opret en Komite
for National og Regional Sikkerhed og
Forsvar
Ethvert land har ret til at udvikle sine egne
løsninger ud fra, hvordan folket opfatter sine
behov. Makedonien er en ung stat som både har brug
for tid og rum til at finde ud af, hvordan dens fremtid
sikres, hvordan forskellige trusler og udfordringer skal
imødegås gennem de næste 25
år.
Mange lande har fået udført
ekspertanalyser af trusselsbilleder i det hjemlige og i
det internationale system og de har udviklet et sæt
metoder, strategier og taktikker, samlet i en doktrin og
en politik for deres sikkerhed og for militært og
civilt forsvar.
Moderne politikker på området omfatter
miljø, økonomi, sociale, regionale og
globale problemer og civile såvelsom militære
midler. Derfor kan sikkerhed og forsvar ikke analyseres
udelukkende indenfor Forsvarsministeriet. Der skal en
bredere ekspertise til at undersøge de virkelige
problemer, se på dem langsigtet og i en
større sammenhæng, lave scenarier og
udvælge hvilke af disse, der er mest realistiske,
for endeligt at samle det hele i et sæt alternative
politikker, som sættes i forhold til de for landet
realistiske økonomiske budgetrammer.
Det ideelle ville være, at en makedonsk komite
præsenterede en samlet Hvidbog, som beskrev f.eks.
3-4 modeller for forsvaret af og stabilitet i Makedonien.
Efter en offentlig debat om dem, skulle der være
folkeafstemning, så Makedoniens borgere kunne
vælge den model, som de følte, ville give
dem mest sikkerhed og som de derfor var parat til at
betale skat til.
Når man tager hensyn til Balkans aktuelle
historie vil det kun være naturligt om en
sådan komite også præsenterede
forskellige ideer om Makedoniens sikkerhed og forsvar i
en regional sammenhæng. Så kunne naboerne i
hele regionen få inspiration til at gøre det
samme og de kunne måske fås til at se deres
egen politik i en sammenhæng, der rakte udover det
snævert nationale.
Dette ville så styrke demokratiet og den
folkelige deltagelse i hele landet. Det behøver
ikke nævnes, at man ikke kan få nogen solid
fornemmelse af sikkerhed i et demokrati, hvis ikke
regeringens politik er forankret i borgernes behov eller
hvis borgerne ikke finder dem rimelige.
Et argument, som høres ofte i dag, er, at
Makedonien kun har den udvej: at gå direkte ind i
NATO uden at have gennemført en national analyse
af dette valgs positive opg negative sider og
sammenlignet den med andre muligheder. Den måde at
argumentere på er uforenelig med en demokratisk
beslutningsproces.
En model i en folkeafstemning kunne meget vel
være en NATO-orienteret model, som gennemgik
fordele og ulemper og omkostninger over f.eks. en
25-års periode. Skulle en NATO-orienteret model
vinde stemmeflertal, ville Makedoniens NATO- være
solidt og legitimt. Beslutningen ville være
gennemskuelig og gjort med åbne øjne.
4. Meget
stærkere regionalt samarbejde om udvikling og
sikkerhed.
Det er ikke nemt at være et tidligere
østeuropæisk kommunistland i dagens
internationale system. Disse lande har brug for
hjælp til at omskabe deres samfund samtidig med at
deres identiteter forandres dybt. Hvad man ser meget i
disse vanskelige tider er en gradvis nedbrydning af
selvbevarelsesdriften og suveræniteten. Hvor ofte
hører man ikke folk i disse lande sige, at de ikke
har haft andet valg end at følge de råd
(dette sommetider i gåseøjne), som de har
fået fra landene i vest, at adlyde for at blive
medlemmer af f.eks. EU eller NATO?
Dette er ikke kun undertrykkelse. Der er også et
naturligt ønske om at føle sig sikker, om
at søge det komfortable liv (materielt), at
deltage i, hvad der opfattes som løftet om
modernitet og globalisering. Mange synes at løbe
så hurtigt de kan fra den ene grøft til den
anden, uden at ænse, at der altid gemmer sig nye
herrer der, som venter på dem, der er
tilbøjelige til at stole mere på andre end
på sig selv.
Naturligvis har disse samfund ikke fuldstændigt
frit valg. De kan heller ikke nøjes med at
være selvstændige eller
selvtilstrækkelig. Tiden vi lever i belønner
ikke selvstyre og isolationisme. Det interessante er:
hvad kan hvert land opnå med sine egne ressourcer
og sammen med regionens ligesindede lande? Hvordan kan de
opbygge deres styrke og konkurrere effektivt og med
stolthed på den internationale scene ?
Overordnet set ligger Makedonien centralt for at
fremhjælpe en ny efter-kold-krigs Balkan identitet
og regionalisering. I den øjeblikkelige situation
er dets bedste partner Jugoslavien - med hvem det deler
problemerne med væbnet oprør på sit
territorium.
Det er absolut høje tid, at alle Balkan
regeringer og NGOer kommer sammen for at stabilisere
regionen med egen fælles indsats. Det burde ikke
være vigtigt, hvilket land der tager
initiativet.
Makedonien kunne tage førerskabet i en dialog
for hele Balkan (måske en serie konferencer) om
hvordan Balkan landene kan samarbejde om at udvikle den
størst mulige sikkerhed for alle. Kort sagt
fælles sikkerhed - sikkerhed sammen og ikke imod
hinanden. Vi tror, at et nyt Balkan fællesskab, et
varieret, dynamiskt, multi-dimensionalt netværk,
vil være til gavn for alle.
En krig i Makedonien er ikke til gavn for noget land i
regionen. Ingen vil få det bedre, hvis den stat,
som vi kender som Makedonien i dag, bryder sammen og
ophører med at eksistere. En Al-Balkan - og
Kun-Balkan - konference-proces, noget lignende det OSCE
gjorde i Europa fra 1975, bør startes
omgående.
Balkanlandene må nu endelig rejse sig efter ti
års ydmygelser og krig og kræve og varetage
deres helt legitime nationale og regionale interesser og
behov. De har så mange ressourcer - kulturelle,
økonomiske, naturlige, politiske. Ingen anden
gruppe af lande kan give mere til regionalt samarbejde om
udvikling, sikkerhed og fred. Der er ikke brug for, at
vente på "frelsen" fra vest. Ved at stå
på egne ben, bliver de en meget mere lige partner
for vesten.
5. Invitér
FN tilbage til Makedonien.
Ja, det lyder urealistisk. FN nævnes end ikke,
som en relevant organisation for løsning af denne
krise. Men den internationale fred er truet af det, der
foregår i Makedonien i disse dage. Hvis De
læser FNs Charter vil De se, at det er en opgave
for FN, den eneste organisation, der fortjener at blive
betragtet som det internationale "samfund."
Det er meget foruroligende, at hverken Makedoniens
regering eller nogen af de internationale aktører
har nævnt FN. Dette viser noget om det spil der
foregår i og med Makedonien af kræfter, der
ligger nærmere NATO end de normer der er
nedfældet i FNs Charter. Man kan forudse at hele
det internationale normsystem, der er bygget op efter
1945 brydes yderligere ned.
FN er i særklasse, som den organisation, der har
gjort mest for at stabilisere og hjælpe Makedonien.
Hvis ikke FN, hvem har så erfaring i
håndtering af eksplosive situationer som denne?
Hvad Makedoniens borgere har brug for nu - dem alle -
er noget, der ligner det, FN gav Kroatien i 1992 - 95,
nemlig beskyttede zoner, buffere mellem de kæmpende
grupper til forsvar for civile - afmilitarisering, lokal
mægling og mellemmænd at tale med. Makedonien
har brug for overvågning, grænsekontrol, et
tidligt varslingssystem, upartisk indsamling og
rapportering af kendsgerninger også til det
internationale samfund og medierne. Det får
måske snart brug for humanitær bistand og
sikkerhed for tusinder af flygtninge.
Endelig har landet brug for en lille robust styrke til
at skabe bufferzoner mellem de stridende parter, stoppe
kampe, mægle og eskortere ikke-makedonske
krigsherrer ud over grænsen. Kort sagt, en lille
men robust militær tilstedeværelse, en stor
FN civil gruppe og nogen FN politifolk, helst fra lande,
der ikke har nogen national egen interesse i Makedonien.
Modellen kunne være en anden vellykket FN mission,
UNTAES i Øst-Slavonien.
Situationen i dagens Makedonien kræver intensivt
at en tredje part træder ind i billedet. Men det
skal være en, der kan hjælpe med at mildne
eller læge konflikten, tjene som kontaktorgan og
eventuelt som mægler mellem konfliktens parter.
Den makedonske regering nægter at tale med
NLA/UCK/ONA. Det er forståeligt, at man ikke
ønsker at give dem officiel anerkendelse ved at
invitere dem til et forhandlingsbord nu. Det
selvfølgelige modsvar er naturligvis, at man ikke
kan ignorere NLA og at man hvis man gør det,
så vil de gøre sig til martyrer. Da de har
en vis støtte inde i Makedonien kan man ikke
forestille sig en ende på kampene og konflikten
uden NLAs deltagelse.
Den indlysende løsning er at have en eller
flere organisationer og mæglere, som alle sider
accepterer som upartiske til at køle situationen
ned og påbegynde en hårdt tiltrængt
konfliktløsningsproces.
Der kræves avanceret og disciplineret diplomati
og mægling før regeringen og KLA/NLA kan
mødes ansigt til ansigt. De behøves
konsultationer, forberedelser af forhandlinger,
penduldiplomati, indirekte og direkte dialog og
først som sidste fase direkte forhandlinger ved
samme bord. Kun efter en sådan langtrukken
forberedelse kan alle sider sammen behandle de reelle
problemer. Det går ganske enkelt ikke at tage folk
fra slagmarken til forhandlingsbordet uden
mellemstationer.
Kan FN holde en fred, der ikke er der? Det er faktiskt
ikke problemet her. Der ville være tale om en
politisk, civil og militær indsats, forhandlet med
alle sider, hvis mål ville være at forberede
en proces i retning af fred. Det ville ikke være
fredsbevarelse eller fredsskabende, det ville være
en slags fredsforberedelse.
NATO er irrelevant og har ingen erfaring i den slags.
EU har ingen handlekraft og har fra starten en forkert
prioritering af militær over civil krisestyring. EU
har altfor sent udpeget en EU Høj
Repræsentant som kan være permanent til stede
i landet. Efter ambassadør Frowicks private
diplomati er OSCE kompromitteret.
Mange siger nu, at der ikke er en militær
løsning. De siger også, at de ikke vil tale
med "terrorister". To minusser giver ikke et plus. En ny
tredje upartisk faktor skal ind og den skal spille en ny
slags rolle. Det må være FN i en ledende
rolle eventuelt sammen med andre.
Spørg gerne hvorfor EUs ledere - EU betragtes
som et europæisk fredsprojekt - ikke har frembragt
en eneste idé, der kunne hjælpe til at
stoppe volden i Makedonien. Spørg gerne, hvorfor
denne meget alvorlige krise ikke diskuteres i FN.
Spørg også hvorfor de internationale medier
ikke rapporterer om det store flertal af Makedoniens
borgere, som ønsker at leve i fred, SAMMEN.
Se på, hvad der sker i Makedonien og
spørg, hvorfor ikke nogen allerede har
prøvet noget af det, der er foreslået
ovenover. Forslagene er jo ganske enkle! Uden at
prøve disse forslag af og mange andre, har vi ikke
ret til at sige, at vi har gjort alt for freden i
Makedonien. Og det haster!
Oversat fra engelsk af Orla Jordal.
Lænker til
Makedonien
Andre artikler på TFFs
site:
Moving
Macedonia toward peace
Your
ideas for peace in Macedonia wanted (1999)
A
bouquet of peace ideas to Macedonia...and Kosovo
(1999)
Several
US policies make up one destabilisation policy: prelude
to intervention?
Macedonia
and the Western Free Press
Macedonia
not innocent
How
the United Nations was forced out of Macedonia
Macedonia
- victim of Western conflict-mismanagement
©
TFF & forfatteren 2001
Tell a friend about this article
Send to:
From:
Message and your name
|