Hvad
vil der ske i Makedonien?*
Nogle
tænkelige scenarier - og et utænkeligt
Jan
Øberg, TFF direktør
NATO vil ikke
forlade Makedonien
NATOs talsmænd understreger at Operation
Essential Harvest i Makedonien er en meget
begrænset mission, den skal kun være i
Makedonien i en måned og kun indsamle 3300
våben. Det er ikke en overvågende, ikke en
fredsbevarende, ikke en fredsskabende aktion. Og som vi
har vist i TFF PressInfo 125 er det ikke en
afvæbningsmission. Måske kunne man sige at
det er en "indsaml-ikke-alt-for-mange-våben"
mission.
Når NATOs mission nærmer sig sin
afslutning, må der forventes en intensiv media
indsats for at understrege, at KLA/NLA/UCK har holdt
deres løfte og afleveret 3300 våben. Det vil
blive hilst velkommen af NATO og EU som et
væsentligt skridt i retning af fred fra den side.
Når man ser på sagens hele sammenhæng,
er det imidlertid en meget rimelig hypotese, at begge
parter vil anvende tiden produktivt til at anskaffe nye
våben. Fordi:
a) Makedonierne og regeringen har ingen som helst
grund til at tro, at NATO vil hjælpe dem mod
fremtidig KLA/NLA/UCK militær aktivitet. Vestlige
lande har truet med sanktioner mod Makedonien, hvis det
forsvarede sig selv for kraftigt og de har forhindret
andre, f.eks,. Ukraine i at levere våben. De har
forsynet KLA/NLA/UCK med våben og trænet det
siden 1993. Hertil kommer, at vestlige foretagender og
lejesoldatfirmaer arbejder sammen med dem og både i
Kosova og i Makedonien har det internationale samfund
politisk taget KLA/NLA/UCKs parti, uanset at dets spin
doctors gerne vil have os til at tro noget andet.
b) Hvis 3300 er alle eller de fleste af de
våben, som de albanske militarister har, hvorfor
skulle de så frivilligt lade sig helt afvæbne
og derefter vinke farvel til den eneste styrke, som de
føler kunne beskytte dem i tilfælde af
fortsat militær indsats fra Makedoniens hær,
politi og endda paramilitære styrker? Det er helt
utvivlsomt, at regeringen ser det som sin pligt og ret at
skaffe de 10 - 15 % af landets territorium, som
KLA/NLA/UCK har besat, tilbage på den ene eller
anden måde.
c) Det er sjældent, at sager udvikler sig helt
efter planen. Arkitekterne bag Daytonaftalen talte om 1
år for IFOR, som den tid, det ville tage at
løse de væsentligste problemer i
Bosnien-Hercegovina. I Kroatien er der stadig problemer
nok og tilstrækkeligt med had til at afholde 9/10
af dem, der er fordrevet siden 1991 fra at søge
tilbage.
En massakre ?
Tugtelse af regeringssiden ?
Som en kernevåben-alliance opretholder NATO sin
ret til at dræbe millioner af ikke-NATO-mennesker -
det vil sige, hvis det kan gøres med sofistikeret
langt-rækkende teknologi. Men sådan er det
ikke når det drejer sig om fredsbevarelse og man
kunne risikerer NATO-soldaters liv. Der er utvivlsomt
NATO-støtter og godhjertede mennesker i
NATO-lande, som håber, at alt vil gå godt i
Makedonien og at NATO vil trække sig tilbage i
tide. Det er dog det mest usandsynlige scenarie.
Der kan meget vel komme et større
sammenstød omkring tiden for NATOs afrejse, en
massakre a la Racak eller Merkhale-torvet eller en anden
slags større grusomhed og drab. Om den nu er
iscenesat eller ej, skal den nok ændre situationen
fundamentalt. Hvormeget NATO end hader at risikere
NATO-liv, så hader historiens største
militæralliance endnu mere at blive set som en, der
fejt løber sin vej, når det brænder
på.
Man kan sagtens forestille sig overskrifterne, som vil
lyde noget i retning af: "Makedonske/regeringsstyrker
dræber nys afvæbnede forsvarsløse
albanere, fortrinsvis civile" - overskrifter, der
følges af almindelig udbredt harme. Trin for trin
skabes en situation, hvor Makedonien kommer til at se ud
som en kopi af Serbien under Milosevic, og det er netop
dét vesten behøver for at legitimere en
meget større NATO-indsats. Den skrækkelige
udløsende begivenhed vil blive udført af
aktører, som har en interesse i at trække
NATO ind og i at holde dem i landet i måske 30
måneder eller år, snarere end de 30 dage.
Vi ser måske allerede begyndelsen til skabelsen
af dette billede. Den 6. september havde International
Herald Tribune en overskrift: "Makedonere beskyldt for at
henrette albanere". Artiklen bygger på en rapport
fra Human Rights Watch i USA, som analyserer de
frygtelige begivenheder 11. til 12. august i Ljuboten
lige nord for hovedstaden Skopje. Indenrigsministeriet
beskyldes for at have dræbt 10 albanske civile som
hævn for drabene på 8 makedonske soldater.
Regeringssiden beskyldes også for summariske
henrettelser af civile, mordbrand og tortur.
Dette er, hvad Human Rights Watch rapporterer;
på organisationens hjemmeside finder man 17
historier og rapporter vedrørende Makedonien, kun
3 af dem handler om KLA/NLA/UCKs vold og ugerninger.
Selvom Human Rights Watch roser sig af
uafhængighed, så har de fra tid til anden,
fungeret som State Departments forlængede arm.
Deres rapporter og appeller om Balkan er for NATO, for
ICTY og for NATO i Makedonien. Deres dækning, i det
mindste i denne region, er et godt eksempel på, at
i øvrigt helt rimelige
menneskerettighedsbekymringer, kan komme til at tjene
bredere, rent politiske formål.
Chefen for Essential Harvest, den danske general
Gunnar Lange, slog (i dansk TV den 27. august) fast, at
der ikke er nogen plan B og at han ikke har nogen
kommentar om, hvad man vil gøre, hvis der sker
noget større omkring tiden for NATOs afrejse.
Og så må vi jo se, om KLA/NLA/UCK
simpelthen trækker sig tilbage fra de besatte
områder og lader makedonske styrker overtage
kontrollen. Det vil klart være en makedonsk
hovedbetingelse for at ratificere og gennemføre
den såkaldte fredsaftale af 13 august indgået
i Ohrid. Hvorfor skulle man acceptere og
gennemføre en række ændringer i
forfatningen og forbedre albanernes status og
rettigheder, hvis albanske ekstremister stadig
besætter dele af landet ?
Og så vil regeringens forsvar af det makedonske
territorium blive fremstillet som hensynsløs
militær aktivitet og grusomhed mod næsten
helt ubevæbnede albanere og vil blive
fordømt af det "internationale samfund". NATO vil
før eller siden se sig i stand til at
indsætte en meget større styrke enten ad
forhandlingens vej eller med bombning af regeringssiden
som det var tilfældet i Serbien. Det er så
tidspunktet, hvor USA vil træde ind for - igen - at
vise, hvem der er den rigtige konfliktløser,
fredsskaber (og bombe-nation) i verden.
Simpel forskydning
af missionens mål og ikke-gennemførelse af
Ohrid aftalen
Dette vil være særlig sandsynligt, hvis
det makedonske parlament ikke ratificerer den af EU og
NATO formidlede Aftale af 13. august. Dette scenarie
kunne se sådan ud: Utilfredsheden med NATOs
nærvær vokser sig endnu større i det
makedonske folk og hos hard-line politikerne. Nogen
NATO-soldater generes og dræbes måske.
Våbenhvileaftalen brydes gentagne gange.
Den 6. september accepterede det makedonske parlament
i princippet aftalen. Afstemningens resultat var 91 mod
19 med 2 der afholdt sig fra at stemme efter næsten
en uges debat, hvor lovgiverne angreb aftalen men
nåede til, at konsekvenserne af en forkastelse
ville være for alvorlige. Men parlamentet blev kun
bedt om at bakke op om aftalens almindelige linie, at
give etniske albanere flere rettigheder til gengæld
for afvæbning af rebellerne.
De vanskelige og potentielt ødelæggende
detailler kommer senere. Lovgiverne skal nu beslutte sig
for præcise grundlovsændringer. Pakken skal
så til ratifikation senere på måneden,
3 dage før NATO afslutter sin mission. Hvis disse
faser går efter planen, er aftalen
gennemført.
Det er ikke usandsynligt, at den ny Albanian National
Army, ANA, vil overtage hard-line ledelsen og
fortsætte kampen, måske endda angribe NATOs
styrker. De første 5.000 NATO-soldater vil blive
forstærket og det vil gå op for NATOs
ledelse, at man har ladet sig fange nær midten, i
krydsild, mellem parterne. Man vil da indse at
våbenindsamlingsmandatet er for snævert, at
kampene fortsætter og at der ikke er fred i
sigte.
USA har ikke noget imod, at de europæiske
allierede kører fast militært, og at EU
viser hele verden, at dets nok så opreklamerede
forsøg på at skabe "stabilitet" og dets nye
krisestyringsorganisation ikke virker.
Fra KLA/NLA/UCK til
ANA, den Albanske National Hær
Jeg forventer at KLA/NLA/UCKs politiske leder, Ali
Ahmeti snart går over i politik og formentlig
danner et parti. Han er på præsident Bushs
liste over eftersøgte albanere og har sin familie
i Tyskland, så det er praktisk at skifte uniform
nu, mens legen er god.
Da Ali Ahmeti har indgået aftalen med NATO, kan
det være, at KLA/NLA/UCK har brug for et alibi,
hvis krigen fortsætter. Udvejen kan blive at
omdanne sig til ANA og - som ved tidligere Balkanske
modeopvisninger - skifte uniformer og emblemer.
KLA/NLA/UCK kunne så sige, at man havde holdt sine
løfter. NATO har investeret en del i sin aftale
med Ali Ahmeti og KLA/NLA/UCK, selvom NATO/KFOR i Kosovo
føler sig groft snydt af UCK der.
NATOambassadør Pieter Feith, som hele tiden
forhandlede med Ahmeti, - mens generalsekretær Lord
Robertson kaldte UCK "banditter" og nægtede dem
adgang til forhandlinger og sagde at problemerne ikke
kunne løses med våben - fortalte fornylig,
at Ahmeti ikke er for Makedoniens deling eller et
Storalbanien og at han vil aflevere sine våben,
fordi han har opnået sit mål, nemlig at
forbedre Makedoniens demokrati og skabe en mere
europæisk stat (dansk TV, 27.august 2001).
Denne bemærkelsesværdigt
skønmalende udtalelse afslører noget om
hvor dybt opslutningen bag demokratiet stikker indenfor
NATO! NATO legitimerer aggressorer og militarister, som
slås for menneskerettigheder med AK-47 og det, der
er værre. Og desværre er der
menneskerettighedsorganisationer, som bider på
dette misbrug af menneskerettighedssagen ved ikke at
protestere !
Ahmetis rollemodel er formentlig KLA/UCKs
grundlægger Hacim Thaci i Kosova. Ganske som han,
har Ahmeti nu, efter at have opnået
NATOstøtte udtalt sig som en fredens mand: Han
skal nok blive beskyttet i årene fremover af
NATO-lande og -organer, af EU og USA, som gav ham de
våben, som han anvendte til at fremme demokrati,
menneskerettigheder og europæiske værdier.
Der er mere om Ahmeti på:
http://www.realitymacedonia.org.mk/web/news_page.asp?nid=344.
ANA er den seneste afskalning af KLA/NLA/UCK under
tidligere KPC (det "civile" Kosovo Protection Corps)
medlem Rasmush Haradinaj, som har erklæret, at han
hverken accepterer våbenindsamling eller
Ohridaftale
http://www.realitymacedonia.org.mk/web/news_page.asp?nid=252).
Han var Hacim Ceku's assistent og sad på
første række, da KPC blev trænet i
konfliktløsning og forsoning, menneskerettigheder,
humanitær indsats og brandslukning (Jeg ved det,
fordi jeg var en af underviserne i det første
emne).
Altså, det KLA/NLA/UCK vi har kendt, er
måske nu for fred og ophører måske
mere eller mindre med at eksistere. Dets medlemmer
skifter emblemer, bliver soldater i ANA - og har så
selvfølgelig ingen pligt til at overholde en
aftale, der forhandledes inden deres organisation (ANA)
kom til verden.
Kampene spredes til
Vestmakedonien
Fra Kumanovo området forsattes krigen til
Tetovo. Den kan forventes at flytte videre til Gostvar og
Debar. NATOs efterretningsfolk ved det og nogen af
våbenindsamlingsstederne ligger netop i disse
Vestmakedonske områder. Den geografiske
bevægelse i KLA/NLA/UCKs militære aktivitet
kan ses som en vejviser til deres virkelige motiver. Hvis
det kun handler om forbedrede menneskerettigheder for
albanerne i Makedonien, må kampene forventes at
standse helt i løbet af få uger, mere eller
mindre samtidig med, at regeringen godkender Ohrid
aftalen.
Hvis derimod kampene fortsætter til de
nævnte områder er det territorium snarere end
menneskerettigheder, der driver KLA/NLA/UCK/ANAs kamp.
Hvis Makedonien deles i to dele vil det indebære en
omfattende humanitær katastrofe, udskiftning og
forflytning af hundredtusinder af borgere begge veje:
albanske mod vest, makedonere ud af denne del af landet,
mod øst.
EUs militære
tilstedeværelse ?
Den Europæiske Union satser i denne tid på
at oprette en fuldt udrustet interventionsstyrke på
70000 mand i 2003, en styrke som kan blande sig i
stridigheder op til 6000 km fra Bruxelles. EU vil
utvivlsomt gerne vise, at det hurtigt er på vej til
at blive en forenet udenrigspolitisk og militær
aktør.
Man skal derfor ikke udelukke, at EU kunne tænke
sig at bruge Makedonien som forsøgsdyr for en
begrænset EU militærstyrke, der skal skabe
"fred". Det ville være en rigtig øvelse, som
også åbnede for at afprøve en
begrænset koordination mellem NATO- og EU-enheder
og funktioner. Hvis det går tilstrækkelig
galt, kan det også medføre, at unge
mænd fra EU kom hjem i kister.
En anden komplikation ville være, at EU-soldater
løb ind i amerikanere og englændere der
arbejdede for KLA/NLA/UCK.
Et samlet FN
nærvær - relevant med
usandsynligt
Der er selvfølgelig også et mere relevant
og anstændigt scenarie: om få dage begynder
drøftelserne om at indsætte en samlet
FN-mission efter NATO. En aktion i samarbejde med et
udvidet OSCE-nærvær. Det ville være en
genindsættelse af en større
UNPREDEP-lignende mission, støttet af en robust
fredsbevarende og rigtig afvæbnings del.
For at være effektiv, skulle den kobles til en
Balkan konference om ægte sikkerhed og forsvar,
forhandlinger om nedskæring af troppestyrker for
alle i og omkring Makedonien og en samlet afrustning samt
tillidsskabende indsatser.
En væsentlig opgave ville være at udvikle
et program for forsoning, tilgivelse, tolerance og for
udvikling af fredsorienterede medier og fredsuddannelse i
skoler og på universiteter. En sandheds- og
forsoningskommission (eller proces) ville begynde
snarest.
Tilliden mellem forskellige grupper i Makedonien er
undermineret af volden og internationale manipulationer;
den skal og kan bringes tilbage til, hvad den var for 8
måneder siden. Op til nu, har vi ikke set et eneste
forslag fra nogen international mission eller
organisation som retter sig mod at hele sindene og
sjælene hos alle borgere i Makedonien. Vi har ikke
set et eneste forslag rettet mod at bygge fred og
forsoning op fra grunden, sammen med folk.
Imidlertid er en sådan FN og NGO centreret
indsats politisk helt usandsynlig. FN og dens
generalsekretær har vist
bemærkelsesværdig lille interesse for
Makedonien. USA vil slås mod enhver FN
tilstedeværelse med et militært indhold. Og
enhver mission, som ville forstå Makedoniens
konflikter og behov for reel fred bedre end EU og NATO
ville jo være en afsløring som alle kunne
se.
Hvis freden kommer til Makedonien i de næste
uger, er miraklernes tid ikke forbi!
*) Oversættelse af TFF PressInfo 126 ved Orla
Jordal
©
TFF & the author 2001

Tell a friend about this article
Send to:
From:
Message and your name
|