Er
den tilsyneladende forvirring i amerikansk politik
overfor Makedonien en tilrettelagt destablisering som
forspil
til en militær intervention?
Af Jan
Øberg, TFF direktør
Også publiceret som TFF
PressInfo 122
June 12, 2001
I disse dage mindes jeg min samtale i begyndelsen
af 1990erne med den første USA repræsentant
i det uafhængige Makedonien. To ting stod helt
klart: a) ligegyldigt hvilket spørgsmål jeg
stillede, var svaret, at USAs politik sigtede mod
stabilitet; b) hvis han vidste noget om Balkan i
almindelighed og Makedonien i særdeleshed, holdt
han det for sig selv.
I dag skal vi ikke blive forbavsede, hvis
efter-kold-krigs plus-ordet "stabilitet" i virkeligheden
skal læses "ustabilitet" eller
"destabilisering."
Variation i
amerikansk politik: Vi både støtter og
fordømmer albanerne !
Den 4. juni fordømte den forhenværende
ambassadør William G Walker i Washington Post den
makedonske regering for at behandle albanerne som
andenrangs mennesker og han sammenligner regeringens
militære fremgangsmåde mod den albanske
befrielseshær (UCK,NLA) med Milosevic's. Han taler
for et stærkere USA-engagement på højt
niveau, der bør tage initiativ til en
Dayton-lignende konference (der er ikke et ord om EU) og
insisterer på, at UCK/NLA skal deltage, fordi det
er en legitim aktør med folkelig
støtte.
Han mener også, at man skal støtte den
aftale som den amerikanske ambassadør Robert
Frowick, personlig repræsentant for OSCEs formand
for situationen i den tidligere jugoslaviske republik
Makedonien, har bragt i stand mellem de to førende
albanske partier og UCK/NLA. (Den blev forresten
undertegnet udenfor Makedonien, nær Prizren i
Kosovo og bag ryggen på den makedonske politiske
ledelse, hvorfor Frowick blev erklæret persona non
grata). EUs reaktion på aftalen afslører en
dyb kløft mellem EU og USA.
Hvem er nu denne William Walker ? Han er selv
tidligere persona non grata i Jugoslavien, hvor han var
leder af OSCEs Kosovo Verifiers' Mission, KVM, det
observatørkorps, som blev forhandlet på
plads i oktober 1998 mellem den amerikanske
ambassadør Richard Holbrooke og præsident
Milosevic. Det er almindelig kendt, at hans korps havde
en betragtelig CIA bestanddel og at hans dom på
stedet i Racak, at Milosevic stod bag massakren, var uden
noget som helst bevis.
I dag er han æresbestyrelsesmedlem for National
Albanian American Councils kampagne "Hands of hope". For
at give en idé om hvad det er for en gruppe, kan
det oplyses, at et andet æresbestyrelsesmedlem er
det demokratiske medlem af kongressen Elliot Engel, som
gennem årene har leveret flere faktisk ukorrekte og
propagandistiske udtalelser om Kosovo end de fleste. Man
kan finde hans syn på Kosovo, Albanien og
Makedonien på: http://www.house.gov/engel/albanian.htm.
Men der er andre amerikanere om politikken. F.eks
State Departments Mr. Boucher, som den 6. juni kalder
UCK/NLA i Makedonien for "ekstremister" og
"oprørere" - lidt ligesom Lord Robertson fra NATO
altid kalder disse af NATO/KFOR og USA støttede
oprørere for "banditter"! Boucher taler om "etnisk
albansk vold" og slår fast, at "vi har aldrig set
en plads for dem (UCK/NLA) i de politiske forhandlinger".
Han tilføjer, at UCK/NLA hver dag "beviser, at de
ikke er interesserede i at beskæftige sig med det
albanske samfunds virkelige problemer og behov".
I modsætning til Hr Frowick's private diplomati
med UCK/NLA og Walkers omfavnelse af dem som legitime,
stiller Boucher sig på den Makedonske regerings
side. Den har, siger han, valgt den rette vej nemlig
"dialog mellem folkegrupperne for at løse alle
Makedoniens borgeres problemer, sammen med en
fortsættelse af afmålte svar på
ekstremistiske provokationer". Han ser ingen
modsætning mellem dialog og militært
svar.
Spurgt, hvad han mener om William Walkers artikel i
Washington Post svarer han: "Ja, det giver ingen mening.
Men trods alt er han en tidligere kollega".
For at gøre billedet fuldstændigt
så besøger forsvarsminster Rumsfeld regionen
og roser den amerikanske tilstedeværelse og
NATO/KFOR styrkerne i Kosovo, idet han bekvemt glemmer,
at de og hans lands bombninger er hovedårsagen til
destabiliseringen af Makedonien. Han udtrykker sin
støtte til den makedonske stat og dens nationale
enhedsregering og fordømmer den vold, der
udøves af (den af bl a USA bevæbnede og
trænede) UCK/NLA!
Perspektiver
Som nævnt i tidligere TFF PressInfos er det
almindeligt kendt, at CIA og det amerikanske firma
Military Professional Resources Inc., MPRI, er blandt
dem, som har gjort UCK/KLA mulig. Efter at UCK/KLA
officielt blev afvæbnet og opløst i
september 1999, må det have fået tilladelse
til at passere gennem den amerikanske NATO/KFOR sektor i
Kosovo for at udføre militære aktioner i det
sydlige Serbien (under navnet UCPMB) og nu i Makedonien
(NLA/UCK/ONA).
Med andre ord: uden aktiv hjælp fra i det
mindste en gren af det amerikanske udenrigspolitiske
establishment ville den nuværende kamp i Makedonien
næppe have været mulig. Ligegyldig hvor meget
folk som Walker understreger interne etniske problemer i
Makedonien, så er det en indiskutabel kendsgerning,
at den militarisering af lokale spændinger, som
blev muliggjort af NATOs skændige terrorbombning af
Jugoslavien og den efterfølgende besættelse
af Kosovo, er fremmede aktørers værk.
Fraserne om menneskerettigheder er kun til udvortes
brug.
USAs Bondsteel base i Kosovo, den største USA
har bygget siden Vietnamkrigen, signalerer at der er en
betydelig strategisk interesse i trekanten af Balkan,
Mellemøsten og Caucasus, hvor det sidstes
oliefelter bliver stadig vigtigere. Der skal gå
store olierørledninger gennem Balkan og de
såkaldte Transport-Korridor 8 og 10 er under hastig
ekspansion. Alt dette spiller naturligvis en rolle langt
udover menneskerettigheder, humanitære hensyn,
demokratisering, tolerance og øget indflydelse til
det man kalder civilsamfundet.
Det er også ret let at se Kosovo og Makedonien i
lyset af NATOs trang til udvidelse nu og i fremtiden. Det
har forbindelse til 3 andre mål for den nye
verdensorden: isolering af Rusland, USA/NATOs overtagelse
af FN/OSCEs roller som fredsskabende organisationer og en
langsigtet udvikling af en anden kold krig. Den
væsentlige grundsten i sidstenævnte er den
systematiske opstilling af fjendebilleder omfattende
Kina, russerne og andre, som ikke adlyder en US centreret
verdensorden.
Vi kan ikke forstå, hvad der sker i Makedonien,
hvis vi alene ser det isoleret. Desværre er det
det, de fleste medier gør og de laver
krigsreportage i stedet for at analysere konflikter.
Forvirring som
strategi
Er USA virkelig så forvirret ? Når man ser
på George W. Bush's udenrigspolitiske ageren til
dato, kan man ikke helt udelukke denne hypotese. Men det
er farligt, når højre og venstre hånd
hos jordens mest magtfulde aktør ikke
samarbejder.
Men det er måske netop det de gør hvis vi
anvender en smule politisk fantasi. Måske er den
tilsyneladende forvirring en strategi ? Måske
betyder stabilitet destabilisering - lige som fred ofte
betyder krig.
Gennem tiden har vestlig politik været
enestående uvenlig overfor og totalt manglet
respekt for Makedoniens suverænitet og
overlevelsesbehov. Tænk på et tiårs
sanktioner uden kompensation, skammeligt diplomati for at
få den vellykkede FN mission ud, misbrug af landet
som én stor militærbase for NATOs bombninger
og det store antal flygtninge, man påtvang
Makedonien. Og så nu, klar indblanding i dets
interne anliggender fra amerikanske diplomater i
internationale organer, som f.eks Frowick fra OSCE.
Makedonien er en skrøbelig stat, ikke som
Kroatien eller Jugoslavien. Dets struktur og position
på Balkan, dets identitet som stat, er meget mindre
sikker. Landet har ikke en stærk ledelse, men
masser af korruption; en serie af svage regeringer, som
lod problemerne være uløste gennem 1990erne
har nu resulteret i en total lammelse. En krig her, kan i
værste fald, føre til enden på det,
der i dag kaldes Makedonien.
Ved at holde gang i en langsigtet krig på lavt
blus inde i Makedonien kan landets ustabilitet
øges. Det, at William Walker er pensioneret,
betyder ikke, at hans synspunkter i Washington Post er
hans alene. Han siger, at hvis Makedonien prøver
at vinde militært "regner det galt", som Milosevic
gjorde det, idet det kun vil drive flere ind i UCK/NLA!
Man må spørge sig selv, om han faktisk
mener, at Makedonien kunne blive bombet, som Milosevic,
hvis det prøvede?
NATO, EU og State Department synes at være enige
om, at den makedonske regering ikke skal erklære
krigstilstand. Beskeden fra EUs formandskab, fra Anna
Lindh, fra Solana og fra alle andre har været:
vær tolerant, reager med mådehold, vær
tilbageholdende. På trods af disse organisationers
rolle som politisk-militær jordemoder for de
albanske nationale hære og forhåbninger,
siger de, at de er "bekymrede" for, at de mindre
militante albanere, der stadig er medlemmer af
Makedoniens regering, skulle forlade den. Det ville
betyde en yderligere nedslidning af regeringens
multietnicitet og en øget polarisering af det
makedonske samfund.
Nuvel, det skulle de måske have tænkt
på tidligere, f.eks. da de behandlede Kosovokrisen
og begyndte bombningen ? Det er lidt sent at finde ud af,
at alt er forbundet med alt andet på Balkan. Den
klassiske ekspertadvarsel, som blev helt ignoreret var,
at hvad man end gjorde i Kosovo, havde det konsekvenser
andre steder.
TFF og forfatteren af disse linier taler aldrig for
voldelige løsninger. Der er ingen voldelig vej til
stabilitet og fred i Makedonien. Men det forhindrer os
ikke i at spørge, om der findes én eneste
vestlig stat, som ikke ville slå tilbage eller som
ville acceptere råd om "mådehold" mens bid
efter bid af territoriet tages med militære midler?
Når et stigende antal borgere dræbes af i
hvert fald i nogen udstrækning fremmede
aktører med base på den anden side af en
international grænse ?
Ved at sende mange og forskellige signaler, holder USA
folk optaget med at gætte på hvad det mon vil
og tiltrækker dig en masse opmærksomhed. EU
og det lille Makedonien ved meget vel, at USA stadig er
den vigtigste spiller i regionen og USA har ikke netop
noget imod denne Gudfader-rolle. Måske
præsenteres den makedonske regering for visse
tilbud bag scenen i disse dage &endash; eller vil blive
det i den nære fremtid? Det er i så fald
tilbud, som det ikke er tænkt at skal sige nej tak
til?
Hvilke interesser kan der være i at
destabilisere Makedonien ?
1. Divide et
impera
Hvorfor skulle et destabiliseret Makedonien være
i USAs interesse? En grund er den klassiske "divide et
impera" - del og hersk. Når Makedoniens lederskab
bliver tilstrækkelig tvivlrådig og bange
eller taber kontrollen, kan vesten tilbyde sin
"hjælp": fredsbevarende indsats (baser), lån
og politisk kontrol. Vesten kan indsætte en
regering, man kan lide (og den bliver nok forskellig fra
den der sidder nu).
2. Indflydelse og
lydighed
Der er et løfte om at få Makedonien ind i
NATO og senere EU, hvis det adlyder vesten og ikke
søger alternative veje (eller importerer f.eks.
russiske våben). Indtil Makedonien er "blevet
udviklet" er situationen imidlertid den modsatte: NATO
ind i Makedonien og meget lidt økonomisk
hjælp fra EU.
3. Militær afstraffelse
og indgriben
Hvis Makedonien skulle finde på ikke at adlyde
og i stedet hævde sig selv, hvis det skulle
erklære krigstilstand og drive UCK/NLA ud, så
ville det sætte scenen i flammer. Nogen - og regn
ikke med, at det blev FN - vil hurtigt føle sig
forpligtet til at påtage sig den hvide mands tunge
byrde med at civilisere og gribe ind. Er det for
fantasifuldt at forestille sig en slags gentagelse af
NATOs bombning af Jugoslavien ? Næppe mere end
denne bombning ville have forekommet i f.eks 1997.
Man behøver kun at forestille sig, at UCK/NLA
(med venlig hjælp udefra) optrapper sine
aktiviteter. Når så albanerne forlader
regeringen, polariseringen af samfundet uddybes, der
forekommer flere lokale sammenstød mellem
paramilitære grupper og flere drab og der så
kommer en mere hård makedonsk nationalisme op til
overfladen, kunne USA og andre se sig i stand til at
bombe Makedonien og/eller stationere tropper. Slet ikke
som i Jugoslavien, der var en stærkere modstander,
men nok til at undertrykke og i praksis overtage
landet.
4. Den tiltagende uenighed
mellem EU og US
Ved at opretholde en kontrolleret, permanent
instabilitet kan USA også forsætte sin
konflikt med EU. EU kan endnu intet gøre
militært, men det arbejder hårdt på at
få sin Rapid Deployment Force op at stå.
Derfor er det en særlig amerikansk
fornøjelse at demonstrere, at man stadig kan
diktere udviklingen i EUs egen baggård: "se, det
kommer til at tage tid inden I bliver en supermagt".
5. Hvedebrødsdagene
med albanerne er forbi
Når man ser på vestlig politik siden 1998
har albanerne i Kosovo al grund til at forvente at vesten
vil give dem et uafhængigt Kosova. Men det er
blevet en meget mindre attraktiv løsning for
vesten (og det gælder også et
selvstændigt Montenegro) efter at befolkningen selv
væltede Milosevic, som jo altid var det
fyrtårn vesten styrede efter. Det "internationale
samfund" havde ingen samlet forståelse af Balkan
eller bare en strategi for en efter-Milosevic periode.
Men kommet hertil, må man tilbyde de albanske
hard-liners noget nyt i stedet, for at de ikke skal vende
sig mod NATO og Vesten i Kosovo.
Hvis De nu mener at det er lidt for fantasifuldt
så læs "The Fork in the Road" af Christopher
Dell, missionschef på US Office i Pristina,
oprindelig offentliggjort i det akademiske tidsskrift
"Kosova & Balkan Observer" i marts 2001
(1.årg, vol. 1) på http://usinfo.state.gov/regional/eur/macedonia/dell.htm.
Dell beretter hvordan amerikanerne er blevet skuffede
over albanerne, som de har gjort så meget for, men
som nu ikke adskiller sig fra Milosevic, hvad angår
etniske udrensninger og kriminalitet. Kosovo har
længe været i en dyb krise; KFOR har gjort
sit bedste for at hindre det, men UCK/KLA og UCK/NLA,
disse "illegitime" styrker fortsætter deres
kortsigtede politik for personlig vinding. Han
fordømmer deres vold og den måde de
"udnytter krisen i Makedonien" på og UCK/NLAs
"kapring af de albanske partier der". Selvfølgelig
indeholder artiklen intet om, hvad der fremkaldte denne
vending efter lange hvedebrødsdage mellem USA og
UCK, ikke et ord heller om USAs egen medvirken i alle de
ting.
6. Stor-Kosova
?
En måde hvorpå man kunne få
Kosovo-albanerne til at acceptere, at
uafhængigheden udskydes til en fjernere fremtid,
var at åbne muligheden for et større Kosova
(ikke Stor Albanien). Det er nemmere at bruge Makedonien
end Serbien/Jugoslavien til det. Efter at man i 10
år har skældt Jugoslavien og serberne ud for
alting, begynder det nu at dæmre for mange, idet
mindste uofficielt, at denne grundlæggende
fortolkningsmodel fra 1990erne er konstrueret af
intellektuelle dværge og har låst vesten fast
som i et fængsel i Kosovo.
7. Forsøg på
tilnærmelse til Jugoslavien
Forandringerne i retning af demokrati i Jugoslavien
fører formentlig til, at vesten begynder at
forstå, at man ikke bare kan tage Kosovo og
erklære det for selvstændigt for evigt.
Vestens støtte for Kosovos uafhængighed
var kun "sjov" da Milosevic var modspilleren. Mange i
vesten er nu, lidt forsinket, ved at indse, at Serbien er
den vigtigste brik. Det er det mest multi-etniske land,
dets kulturelle og uddannelsesmæssige niveau og
dets marked på godt 10 millioner er så langt
det mest attraktive i området. Med den nye
disciplinerede og kloge ledelse under Vojeslav Kostunica
- og med folkets egen befrielse fra Milosevics
autoritære styre - ser Serbien pludselig ud som et
bedre sted at investere og som den mest
tiltrækkende allierede for fremtiden. Derfor
stoppede NATO/KFOR og USA den skjulte støtte til
de albanske UCPMB-styrker i det sydlige Serbien og der
kunne nås en levedygtig aftale.
Er der en samlet
plan eller er det bare forvirring ?
Til slut en advarsel og lidt selvkritik. Nogen vil se
alt dette som en "antiamerikansk" forklaring, som en
"konspirationsteori". Nogen vil mene, at analyser som
denne kraftigt overvurderer de amerikanske
udenrigspolitiske aktørers evner. Svaret
afhænger af, hvordan man vurderer den amerikanske
udenrigspolitik i fortiden og hvordan man tror de
nuværende beslutningstagere opfatter fremtiden.
Hvad der ser ud som selvmodsigelser og en blanding af
forskellige politikker og signaler, kan dog meget vel
vise sig at være netop det.
Det vigtige er, at den amerikanske udenrigspolitik
skal diskuteres, vurderes og kritiseres meget mere end
det sker for tiden. Eksperter, diplomater og ledere for
de mindre stater skal ikke bare gentage de officielle
udtalelser foran kameraer og mikrofoner. Frie medier
må kunne præstere mere alsidige rapporter.
Denne, den eneste supermagts, rolle er altfor vigtig til,
at man kan nøjes med at optræde som
"papegøjer".
Når det drejer sig om et lille land som
Makedonien gør det ringe forskel om det, der sker
faktisk er resultat af en sammenhængende strategi
eller af den rene forvirring. Sådan som verden
fungerer vil ingen af delene gøre nogen godt for
dét land eller for Balkan som helhed.
Makedonien ved et
vendepunkt
Man må formode, at den makedonske ledelse er
helt på det rene med, at der er Walkere der ude,
som vil tildele den Milosevics rolle, hvis den optrapper
sin militære indsats mod de vestligt
støttede oprørere. Så fanden er
løs, hvis du forsvarer dit land og fanden er
løs, hvis du ikke gør det.
Hvad der må bekymre enhver observatør
lige nu er, at det er usandsynligt, at vestens opfattelse
af en afmålt reaktion vil blive ved med at
være sammenfaldende med den makedonske regerings
opfattelse heraf. Vesten kan altid søge at
øge presset direkte eller gennem UCK/NLA helt op
til det niveau, hvor vestens propagandamaskine
brændemærker den makedonske regering som en
kopi af Milosevic der har til hensigt at smide alle
albanere ud af Makedonien.
Det skulle ikke være nødvendigt at sige,
at makedoniens folk og en eller anden ledelse som alle
borgere kan have tillid til nu må se at samle sig.
Med folk mener jeg de 98 % godhjertede, fredelige
albanere, makedoniere, serbere, tyrkere, roma, muslimer
etc., som uanset, at de ikke elsker hinanden, heller ikke
hader hinanden, som ikke vil have krig og som ikke vil
have ødelagt Makedonien.
De har bestemt problemer med hinanden, med
velfærd, beskæftigelse, fundamentale behov,
uddannelse etc., men jeg tror bestemt, at de er
fælles om at se Makedonien som deres fælles
land og fælles om at se, at de vil have det bedre
dér, end i nogen fremmed konstruktion efter en
krig. Hvis de får mange flere muligheder for at
komme sammen og arbejde sammen, kunne makedoniere og
albanere udmærket enes og hvad der er tilbage af
fastlåste fjendebilleder om den "anden" etniske
gruppe vil kunne mindskes. Med voldelig kamp på
Makedoniens territorium vil sådanne muligheder
blive mindre dag for dag.
Det er på tide at Makedoniens folk rykker sammen
mod vestens manipulation og det er det moderate flertal,
der kan gøre det. Ja de er de eneste der kan !
Det er aldrig for sent at kæmpe for fred og
anstændighed.
Læs gerne hvad TFF
skrev for længe siden om Makedonien
Your ideas for
peace in Macedonia wanted (1999)
A bouquet of
peace ideas to Macedonia...and Kosovo (1999)
Og de foregående
PressInfos
118-121
Oversat fra engelsk af fhv. rektor Orla
Jordal.
©
TFF & forfatteren 2001

Fortæl en ven om denne artikel
Send to:
From:
Message and your name
|