EU:s
militarisering -
farlig lärdom av Kosovo-konflikten*
Av docent Jan
Öberg
TFF:s direktör
Att EU så småningom skulle
militariseras var förutsägbart. Det ligger inte
i stor- eller superstat/makters natur eller kreativitet
att se storheten i ickevåld, i dialog, tolerans,
eller andliga världen. I EU &endash; vars viktigaste
aktörer är f d kolonialmakter,
kärnvapenmakter och/eller kulturellt våldsliga
&endash; började militariseringen för
ungefär tio år sedan med t ex det fransk-tyska
militära samarbetet.
Under tio år gjorde ingen i
västvärlden någonting för att
rädda Kosovo-frågan undan krigets helvete.
Inte i någon annan konflikt fanns det så
många tidiga varningar och så lite tidigt
lyssnande och tidig handling. Vare sig Sverige,
övriga Norden, EU, NATO och USA gjorde
någonting för att åstadkomma en fredlig
lösning genom förhandling &endash; som man
gör i t ex Mellanöstern och Nordirland. Man
missade varje chans till våldsförebyggande
diplomati i en sådan grad och under tio år
att man kunde få tanken att någon
önskade ett krig.
I strid med FN:s vapenembargo mot alla sidor i det
forna Jugoslavien upprustades parterna; kosovo-albanska
extremister fick hjälp att bygga upp en armé
så att den moderata ledningen under Dr. Rugova
underminerades. Västliga
underrätelsestjänster infiltrerade civila
missioner som OSSE:s och slutligen valdes den värst
tänkbara politiken: bombningar.
Det är historiens ironi att kosovo-albanerna, som
ursprungligen stod för ickevåld, i dag lever
under NATO ockupation och under en militant ledning som
helt förutsägbart förlorade kommunalvalen
till Rugovas parti, medan de jugoslaviska folken som hade
levt i Milosevic' auktoritära bur och
västvärldens isoleringsbur använde
ickevåldet och fick bort Milosevic - något
som vare sig sanktioner, isolering, demonisering eller
bomber hade lyckats med.
Oavsett vad västliga politiker vill få oss
att tro återstår två fakta: a) att inga
av Kosovos djupare liggande konflikter har kommit en tum
närmare en lösning samt att b) lösningar
som kunde tänkas för två, fem eller tio
år sedan i dag är omöjliga tack vare just
denna konflikt-felhantering, detta historiska
freds-förebyggande.
Av detta skulle EU (och därmed Sverige) kunna dra
en rad slutsatser, t ex att EU måste bli mycket
bättre på tidig varning, konfliktdiagnos,
våldsförebyggande åtgärder,
förhandlings-organisation, på samarbete mellan
EU och FN (som kunde ha varit på plats i Kosovo
före och inte efter ett krig) och på att
förstå konflikter i ett bredare regionalt
sammanhang. Man kunde också lära att
ickevåld är effektivare, starkare än
våld. Att i praktiken inget hade prövats
seriöst före bombningarna. Att man inte ska
hota med bomber och gå med på företag
som styrs så odemokratiskt som USA i praktiken
styrde förstörelsen av Jugoslavien.
Och man kunde lära sig att stödja folk som
inte har blod på händerna i stället
för att ge extremister sitt stöd. Och viktigast
av allt: att bomber och ockupation/protektorat inte har
skapat förutsättningar för en
hållbar lösning. Kort och gott, man kunde ha
dragit slutsatsen att saker och ting i det nya Europa,
ett centrum för demokrati och civilisation,
måste göras på ett nytt sätt. Vi
borde ha lärt att det inte bara är Balkans utan
också västs gammalmodiga diplomati och krig,
som numera bör tillhöra det förflutna.
Men Sverige och EU drar inga sådana
konklusioner. EU gjorde redan förra året
Kosovo-tragedin till ett recept: det som gjordes var
rätt och bra, men EU måste bli bättre
på militär krishantering, bomba dem vi inte
tycker om och inte överlåta så mycket av
initiativet till USA; vidare att EU måste backa upp
diplomati (som alltså inte fanns i fallet Kosovo)
med militärt maktspråk. Det ska också
bli grönt ljus för s k humanitära
interventioner. Samtidigt sägs det lugnande till
befolkningen att det hela enbart syftar till
minröjning, humanism och fredsskapande och att detta
är ett stöd till FN. Varför då inte
stödja FN direkt?
Eftersom Sverige är med i EU och man där
strävar efter en Gemensam Utrikes- och
Säkerhetspolitik, (GUSP) går det bara inte att
ha avvikande åsikter. Sverige positionerar sig
därför så att om utvecklingen inte
passar, så är det svensk politik - inte EU:s
&endash; som får vika: neutraliteten, FN-mandatet
(inga protester mot NATO:s bombningar utan ett
sådant) samt kravet på suveränitet och
suverän beslutsrätt också i
utrikesfrågor.
Regeringen har under åren gjort tre
förträffliga utredningar &endash; senast
Skrivelse 2000/01:2 Att förebygga konflikter
&endash; som alla argumenterar för en politik i
enlighet med FN:s stadga som ger prioritet till att skapa
"fred med fredliga medel." Det blir mycket svårt
att genomföra den politiken inom ramen för den
turbo-militarsering som nu pågår
militär-politiskt, -organisatoriskt-, -industriellt
och som det faller på Sverige att skynda på
under sitt ordförandeskap per 1 januari 2001.
Under ungefär 40 år har ett huvudargument
mot att ha ett ickevåldsförsvar varit att om
Sverige hade ett annat försvar än det rent
militära så signalerade man till fienden att
man inte riktigt trodde på sin militära
förmåga och att vi då skulle underminera
den psykologiska avskräckningen. Idag säger man
att man måste ha en militär backup av
diplomatiska insatser utan att dra den helt logiska
slutsatsen att man därmed signalerar att man inte
själv ser sin diplomatiska förmåga som
trovärdig eller tillräcklig. Genom hela denna
militarisering försvårar &endash; potentiellt
förstör &endash; EU:s ledare den FN-norm som
alla säger sig önska: att vi ska lära oss
att på olika sätt förebygga och stoppa
våldet med en bred uppsättning av civila
medel.
Det vi kommer att få se, om EU ska
militariseras, är en kraftig allmän ökning
av de militära utgifterna och en dränering av
nya medlemmars i förväg ansträngda
ekonomi. Vi kommer att få ständigt större
trupper och inte bara 72.000 med 240.000 i reserv. Det
blir ett ökat beroende av USA och NATO, som ska
låna ut vapen, underrättelse,
transportkapacitet och mycket annat; det innebär att
EU:s militära insatser i sista hand många
år framöver kommer att bli sanktionerade eller
förhindrade av USA i jämförelse med vilket
EU i årtionde kommer att vara en militär
dvärg. Och det kommer en inte så vacker dag
att driva små europeiska stater som Sverige ut i
företag vi inte har kontroll över och inte kan
dra oss undan ("stå utanför") därför
att det politiska priset blir högt i ett EU som inte
bygger på pluralism och samverkan utan på att
tala med en enda röst.
Och neutraliteten? Låt mig avslutningsvis
svära i den nya teologins kyrka och säga: vi
behöver inte slopa neutraliteten utan ändra
den. Att neutraliteten bara var möjlig och
önskvärd när det fanns två
läger att stå emellan &endash; vilket vi nu
vet att Sverige egentligen inte gjorde &endash; är
ett påstående av ringa intellektuellt
värde. Man kan stå neutralt mellan fler parter
och vara neutral på många sätt &endash;
om det är det man själv vill och andra
aktörer också vill.
Konstruktivt skulle man kunna formulera en ny
neutralitet efter kalla krigets slut såhär:
"Det är en politisk linje som
förbereds i fredstid och som syftar till att
andra aktörer ska uppfatta den neutrala som
advokat för högre globala normer och
värden (som t ex fred med fredliga medel)
när våld och andra säkerhetsrisker
hotar. Det är en principfast,
välförberedd politik som genom t ex
utbildning av konfliktanalytiker, medlare,
förhandlare, psykologer och
civilsamhälleliga experter signalera att man vill
avstå ifrån våldsbaserade insatser i
andras konflikter och som gör det möjligt
för den neutrala att hjälpa konfliktparter
till en lösning genom opartisk analys och
medling. Det är därmed en politik, som
befrämjar våldsförebyggande och
våldsreduktion samt befrämjar
återuppbyggnad av samhällen och
försoning mellan människor."
Sådana aktörer är det en skriande
brist på. Överallt i världen talas det om
nödvändigheten av en fredskultur. Här
talar vi om ett nytt Europa. Det kommer aldrig att bli
annat än tomma ord om EU nu bygger upp en
militär underavdelning till kärnvapenalliansen
NATO för att med våld kunna ingripa
överallt i världen. Om Sverige oreflekterat
följer flocken och ögonblickets mode - som
saknar hotbedömningar, doktrin och vision - hotas
vårt lands fredspolitiska profil såväl i
många svenskars som i omvärldens
ögon.
Dessa frågor är avgörande för
EU:s framtid. Tillsammans med institutionaliseringen av
det framtida NATO-EU samarbetet ska de klubbas igenom
under Sveriges ordförandeskap. När ska svenska
folket få lättillgänglig information om
allt detta och ges möjligheter att ställa
frågor till och informera regeringen om sina
åsikter?
30 december 2000
* Artikeln refuserad av Aftonbladet
©
TFF & the author 2001
Tell a friend about this article
Send to:
From:
Message and your name
|