Neutrala
- om vi känner för det
By Maj
- Britt Theorin
,
EU-parlamentariker, tidigare
nedrustningsambassadör
&
TFF rådgivare
Artikel tryckt i
Ordfront
Inte behövs det en högerregering för
att driva in Sverige i EU:s egen armé och in i ett
Europas Förenta Stater. Det sköter den
socialdemokratiska regeringen på egen hand utan
debatt vare sig i partiet eller samhället i
övrigt. Smygande förändras en
tvåhundraårig freds- och neutralitetspolitik.
Därtill helt ogenomtänkt!
Var finns analysen av konsekvenserna? Var går
gränsen för vårt deltagande i vad som i
Sverige kallas civil krishantering men som i EU kallas
"gemensam utrikes- och försvarspolitik"? Finns det
överhuvudtaget någon gräns för
svenska soldaters deltagande? Skall de strida för
EU:s intressen i Mellersta Östern, Kaukasien eller
Afrika? ÖB:s fråga om vad som gäller
när krisen övergår i krig, är i
högsta grad relevant.
Dagens och morgondagens konflikter är i
första hand etniska, religiösa och sociala. De
kan aldrig lösas med varken stridsvagn 90 eller
JAS-plan. I stället för att koncentrera sig
på att söka upptäcka och lösa
konflikter med diplomatiska, politiska och ekonomiska
medel och förbättra relationerna mellan
människorna, koncentrerar sig EU på den
militära vägen. Och risken är stor att det
blir militära lösningar som i första hand
tillgrips vid konflikter.
Sverige är nu med stormsteg på väg in
i en gemensam EU-armé, mot ett gemensamt
EU-försvar i nära samarbete med
militäralliansen NATO, vars yttersta maktmedel
är kärnvapen. Kärnvapenavskräckning
är den överordnade garantin. Att hävda att
Sverige kan inta en självständig hållning
när det gäller kärnvapennedrustning i det
allt intimare samarbetet är inte trovärdigt. Se
bara på Polen, Tjeckien och Ungern, som har
anpassat sin politik så att den inte strider mot
NATO:s grundläggande strategier.
Elva av EU:s femton medlemsländer är
medlemmar i NATO. Kan Sverige undgå att dras in i
NATO:s principer och samarbetsformer och att utveckla sin
försvarsplanering och civila beredskap i enlighet
med en NATO-integrerad hotbild? Är det inte vad som
redan sker? I september hette det att "Sveriges
militära alliansfrihet, syftande till att vi ska
kunna vara neutrala i händelse av krig i vårt
närområde, består", precis samma
formulering som gällt sedan 1992. Nu heter det att
neutralitetsbegreppet inte är relevant eftersom det
kalla kriget är över.
Sveriges neutralitet är dock inte en skapelse av
det kalla kriget. Dess ursprung går tillbaka till
Karl XIV Johan, då Sveriges stormaktstid var slut.
Sverige har alltså varit neutralt i nästan 200
år! Vår neutralitet är av oss
själva deklarerad och följer de regler som
fastlades i Haagkonventionerna 1907.
Den politiken höll Sverige utanför
både det första och andra världskriget
och även om permitteringståg med tyskar gick
genom Sverige accepterades detta av de allierade, som
fann det bättre än att Hitler skulle ockupera
också Sverige. Kullager skickades för
övrigt till England med snabbgående
båtar under slutet av kriget. Ingen av dessa
åtgärder var förbjudna enligt
Haagkonventionen.
Utrikesminister Östen Undén blev den som
efter det andra världskriget skapade en
säkerhetspolitik där Sverige skulle vara
fortsatt neutralt mellan öst och väst.
Formuleringen blev: "alliansfrihet i fred syftande till
neutralitet i krig". En formulering som ännu
stöds av en stor majoritet av det svenska
folket.
Enligt Anna Lindh skall vi nu nöja oss med att
vara militärt alliansfria "som ger oss
möjlighet att stå utanför en väpnad
konflikt om vi så skulle välja". Om vi
så skulle välja! Inte att vi skall stå
utanför en väpnad konflikt utan "om vi så
skulle välja". Militär alliansfrihet i fred men
inte i krig? Politiken måste vila på
omvärldens tilltro. Men vad skall den tro på?
Är det troligt att vi kommer att välja att
stå utanför en väpnad konflikt?
Sammanbundna som vi är i vapenindustrisamarbete
(WEAG) och i ett allt starkare militärt samarbete i
EU.
Såväl den svenska neutraliteten som
alliansfriheten avvecklas nu. Svenska soldater skall
delta i en snabbinsatsstyrka, som skall verka också
i offensivt syfte utanför EU:s territorium, inte
bara i krishantering utan också i
fredsframtvingande EU-operationer, det vill säga
krig. Hittills har gränsen varit klar för
Sveriges del: vi deltar i FN:s fredsbevarande insatser
(kap.6 i FN-stadgan) och i fredsframtvingande (kap.7),
men först efter beslut i säkerhetsrådet.
Detta är inget nytt och kräver inga
ändringar i vår säkerhetspolitik. Men var
går gränsen i den nya EU-armén?
Vem har gett regeringen i uppdrag att ändra
vår neutralitetspolitik? I vart fall inte
väljarna. Gå till val på frågan
eller genomför en folkomröstning!
Maj Britt Theorin
©
TFF 2001, Ordfront & författaren

Tell a friend about this article
Send to:
From:
Message and your name
|