Forsoning
som alternativ til judiciel konfliktbehandling
By
Vibeke
Vindeløv
Professor at Faculty of Law, University of Copenhagen
& TFF associate
Trykt i tidsskriftet
Retfærd
i november 2000.
Abstract
In this article, conflict resolution procedures
focussing on reconciliation and forgiveness are analyzed
in contrast to traditional court hearings. Forgivesness
is seen as a process in the individual, which can either
be facilitated or complicated but never demanded by the
institution offering the framework. Especially three
elements are identified as necessary in order to bring
forgiveness about. These elements are knowledge of what
happened, a willingness to forgive and restitution of
dignity obtained by, among other things, the victim
receiving some kind of reparation from the perpetrator.
Examples are given from the author's work in South Africa
and former Yugoslavia.
1.
Indledning.
De senere år har studier af forsoning fået
begyndende anerkendelse som akademisk disciplin. Flere
steder i udlandet er etableret institutter til
formålet, f.x International Forgiveness Institute
ved Wisconsin University, USA og Department of Peace
Studies, ved Bradford University, England.
De teoretiske studier har nær sammenhæng
med en voksende anerkendelse af behovet for forsoning, i
individuelle såvel som i samfundsmæssige
konflikter. Det er blevet vigtigt at vide mere om, hvad
der skal til for at forsoning kan opstå, herunder
at undersøge om nogle fora er mere egnede til at
formidle forsoning end andre. Derfor bliver forsoning
ikke blot en teologisk, psykologisk eller filosofisk
disciplin, men også en disciplin med relevans for
jurister.(1)
Min egen interesse for forsoning er udsprunget af
efterhånden mange års praktisk og teoretisk
arbejde med mægling i mange typer sager. Dette har
bl.a. ført mig til studier af Sandheds- og
forsoningskommissionens arbejde i Sydafrika og til
arbejde fortrinsvis i marken' i Eks-Juguslavien.
I det følgende vil begrebet forsoning blive
søgt afgrænset og vilkårene herfor
beskrevet. Eksemplerne vil koncentrere sig om erfaringer
fra Sydafrika og Eks-Juguslavien. Der vil i et vist
omfang herudover blive henvist til erfaringer fra de
hjemlige konfliktråd og statsamtsforsøg.
2.
Begrebsafklaring.
Begrebet forsoning anvendes i meget forskellige
sammenhænge og ofte med et noget formanende
skær: tidligere ægtefæller skal forsone
sig med hinanden, ofrene for kriminelle eller krigeriske
handlinger skal forsone sig med gerningsmændene, EU
skal forsone sig med Østrigs Jürg Haider osv.
Det er nok vigtigt fra første færd at
slå fast, at forsoning hverken kan beordres eller
forventes.
Der er altid mindst to parter i en forsoningsproces,
den, der er eller føler sig som offer og den, der
er eller føler sig som gerningsmand. En tredjepart
kan eventuelt gå ind som formidler af kontakten
mellem de forsonende, eller gå foran som et
eksempel, men forsoning er en personlig proces, der
foregår i den enkelte og som ydre rammer kan skabe
gunstige eller vanskelige vilkår for, men ikke i
sig selv medføre.
Fælles for de nævnte og andre eksempler
er, at der anses at have foreligget en krænkelse,
dvs.overgreb mod et individs eller en gruppes
grænser, psykisk eller fysisk. Når forsoning
foregår, har den, der føler sig som offer,
valgt at nedtone behovet for at få hævn og i
stedet undersøge muligheden for at leve med
krænkelsen og indgå i en konstruktiv relation
med krænkeren.
Når man taler om forsoning har man oftest
ofrenes lidelser for øje. Men forsoning er ikke
alene ofrenes begreb, men også
gerningsmændenes. Gerningsmanden skal kunne leve
videre med sig selv og forsones med sin egen historie og
de relationer, som er knyttet hertil. (2)
Fælles for forsoning er uanset karakteren af
krænkelse, at såvel krænker som
krænket må have valgt at forsone sig med det
skete. (3) Der ligger altså en beslutning bag, som
ofte vil være begrundet i ønsket om at
frigøre sig fra det greb, som vreden, hadet eller
angsten fastholder den enkelte i, så livet kan
få en ny begyndelse.
Det giver derfor efter min opfattelse ingen mening at
tale om, at "et samfund forsoner sig". Kollektiv
forsoning findes ikke, men der kan være
tilstrækkelig mange eller stærke individer
med et forsonende sindelag i en gruppe til at det
forsonende element bliver dominerende. Sydafrika er et
enestående eksempel herpå.
Såvel graden af forsoning som vejen hertil kan
være forskellig, fra på et funktionelt plan
at forlige sig med noget, over at blive enige om dette og
hint, til det, som kan kaldes fuld tilgivelse. En
forsoningsproces kan være kortvarig eller
fortsætte hele livet. Umiddelbart skulle man
forvente, at forsoningsprocessen er vanskeligere desto
større krænkelsen er. Ikke desto mindre
viser eksempler, at nogle mennesker er i stand til at
tilgive selv de groveste overgreb, andre vanskeligt ved
at forlige sig med langt mindre. Det er derfor ikke
rimeligt at reservere forsoningsbegrebet til krige og
voldelige overgreb.
Når eksemplerne i det følgende veksler
mellem erfaringer fra f.eks. den sydafrikanske Sandheds-
og forsoningskommission og danske konfliktråd, vil
det på nogle kunne virke stødende. Det er
ikke hensigten. Formålet er at illustrere - og
fastholde - begrebets bredde. (4)
De danske konfliktråd, som er i gang med deres
2. forsøgsperiode (fra 1999 til 2002), er et led i
den danske regerings handlingsplan for at styrke
retsstillingen for ofre for forbrydelser. Gennem
konfliktråd opstilles et supplement til det
eksisterende straffesystem ved at lade offer og
gerningsmand i mindre straffesager (f.eks.vold, indbrud,
hærværk), møde hinanden for evt. at
nå frem til en aftale om, hvordan der kan rettes op
på det skete. Møde i konfliktråd
forudsætter begge parters frivillige medvirken og
træder ikke i stedet for en retsforfølgning
af gerningsmanden, men kan i visse tilfælde
medføre mildere straf. .
3. Formål med
og argumenter for forsoning
Selvom det umiddelbart kan synes indlysende, at
forsoning er et gode, er der grund til at se lidt
nærmere på, hvorfor det nok forholder sig
sådan.
Fra en samfundsmæssig synsvinkel er det
uhensigtsmæssigt, at gerningsmænd, der
afsoner straf i fængsler, er afskåret fra at
anvende deres arbejdskraft og øvrige ressourcer
til gavn for samfundet. I tråd hermed har ofre, der
er opslugte af deres lidelser, ofte behov for megen
hjælp fra omverdenen for at klare deres liv.
Forsoning kan altså ud fra helt nøgterne
betragninger tjene til, at samfundet kan gøre brug
af gerningsmændenes og ofrenes ressourcer til
genopretning og genopbygning.
I Sydafrika var overvejelser af denne art
nærliggende, eftersom hovedparten af
gerningsmændene var veluddannede hvide, som
beklædte stillinger, det umiddelbart kunne
være vanskeligt at finde kvalificerede sorte til at
overtage. Betragningerne var derfor et af argumenterne
for ordningen med individuel amnesti, som blev en af
TRC's nyskabelser. Det er samtidig indlysende, at det har
krævet en meget høj grad af vilje til
forsoning fra især de sorte sydafrikanere at
acceptere, at tidligere gerningsmænd har kunnet
fortsætte i deres oprindelige stillinger.
Det er ikke vanskeligt at se, at mægling i
konfliktråd, som ofte resulterer i aftaler, hvor
gerningsmanden skal udføre en eller anden praktisk
opgave for ofret, har større elementer af
genopretning end anbringelse af gerningsmanden i et
fængsel. Ser man på mægling i andre
typer konflikter, herunder forældremyndigheds-
eller samværskonflikter, som er omfattet af en
forsøgsordning ved danske statsamter, bliver den
bedre resourceanvendelse mere indirekte.(5) Der er dog
ingen tvivl om, at mennesker, der er optaget af deres
konflikt, ofte vil have vanskeligere ved at passe deres
arbejde og børn ordentligt. Konflikter har det med
at sluge al energi, som i højere grad bliver
frigjort, når forsoning er sket.
Det samfundsmæssige og det personlige aspekt for
offer og gerningsmand supplerer derfor hinanden. Ofrene
vil ved en forsoningsproces kunne få løst op
for deres frustrationer og angst og blive mere trygge i
dagligdagen, ligesom gerningsmændene vil få
mulighed for at opnå den lettelse det er at
påtage sig et ansvar og få tilgivelse for sin
ugerning. Såvel offer som gerningsmand får
herved større frihed til at leve fremover.
Endnu en grund til at give plads for forsoning er, at
krænkelser har en tendens til at gentage sig. I
krige eller borgerkrige vil den forurettede gruppe
bestræbe sig på at få genoprejsning,
ofte ved hjælp af overgreb af mindst samme styrke,
som de selv har været udsat for. Incestofre bliver
ofte krænkere som voksne, krænkede
ægtefæller bruger børnene til at
hævne sig på den anden ægtefælle
osv. Når retssystemet går ind og
håndterer konflikten, ved vi, at den
specialpræventive effekt i forhold til
gerningsmænd er ringe. Vi ved også at
samværsresolutioner mv. i vidt omfang bliver
saboteret, hvorimod samværsaftaler, parterne selv
har indgået oftere bliver overholdt. Har parterne
forsonet sig, er motivet til at gentage eller
fortsætte historien svundet ind.
Forsoning vil oftest forudsætte en viden om det
skete, jfr. afsnit 4. Derfor vil forsoning også
indeholde en dokumentation og synliggørelse af
krænkelserne, som i sig selv er medvirkende til at
historien ikke gentager sig.
Endelig vil overbelastning af retsystemet kunne
anføres som årsag til etablering af et
særligt forum for forsoning. Imidlertid har f.eks.
den sydafrikanske forsoningskommission været
ekstremt kostbar, og kun kunnet lade sig realisere ved
international økonomisk hjælp, ligesom de
danske konfliktråd ikke fungerer som alternativ til
retsystemet, og mængden af sager ved domstolene
derfor ikke umiddelbart er svundet ind ved oprettelse af
disse mæglingsfora. Der er derfor ikke
nødvendigvis nogen økonomisk besparelse ved
etablering af fora for forsoning, men retssystemet vil
kunne reserveres til behandling af mere traditionelle
retssager og den sædvanlige ordensfunktion
opretholdt.
Der synes altså at være
tilstrækkeligt med pragmatiske betragtninger for at
søge at etablere rammer, der kan formidle
forsoning. Samtidig må konstateres, at det langt
fra er altid, at betingelserne for forsoning er til
stede.
4. Retssystem eller
alternative fora
Dommer Richard J. Goldstone (6) beskriver i forordet
til Martha Minow's bog (7) , at ofre i et perfekt samfund
har krav på fuld retfærdighed, nemlig
retsforfølgning af gerningsmanden, og hvis denne
findes skyldig, idømmelse af en passende straf.
Goldstone fastslår samtidig, at idealet ikke er
muligt efter omfattende voldsudøvelse såsom
krige og borgerkrige. Der er simpelthen for mange ofre og
for mange gerningsmænd.
Selv det mest sophistikerede retssystem vil blive
totalt overvældet af mængden af sager.
Derfor er man tvunget til at finde på noget
andet. I nogle tilfælde har man valgt at
retsforfølge hovedmændene bag
forbrydelserne, i andre givet generel amnesti.
Nürnbergdomstolen og UN-tribunalerne for henholdsvis
Eksjuguslavien og Rwanda er eksempler på det
første, sandhedskommissionerne i Chile og el
Salvador eksempler på det sidste. I de fleste
situationer vil valget af reaktion være
begrænset af politiske, militære og
økonomiske betingelser. Karakterisisk ved de
nævnte eksempler er herudover en måske
erkendelsemæssig begrænsning, idet man har
valgt enten via straf at tage vare på ofrenes behov
for retfærdighed og hævn eller via amnesti at
tage vare på gerningsmændenes behov for
glemsel.
Efter erfaringerne fra Sydafrika, kan udover
politiske, militære og økonomiske
betingelser tilføjes betydningen af menneskelige
ressourcer for valget af opgør. Her indrettede man
opgøret efter apartheidstyret ud fra et
ønske om, at tage vare på både
gerningsmænd og ofre. (8)
Desmond Tuto begrunder i sin bog om Sandheds- og
forsoningskommissionen i Sydafrika (9) fravalget af
henholdvis Nürnberg-modellen og generel amnesti,
(Tuto kalder generel amnesti for national amnesi =
hukommelsestab) med, at ingen af parterne i Sydafrika var
i en position, hvor de kunne påtvinge den anden
part "sejrherrernes retfærdighed". Samtidig
fremhæver han, at forhandlingsløsningen om
Sandheds-og forsoningskommissionen, og dermed grundlaget
for det nye demokratiske Sydafrika, havde været
umuliggjort, dersom en af parterne havde insisteret
på, at alle gerningsmænd skulle bringes for
en domstol. Udover den generelle begrænsning ved
retssystemers manglende ressourcer fremhæver Tutu
endvidere vanskeligheden ved at bevise mange forbrydelser
og problemer med forældelse. Begrænsningen
ved generel amnesti er naturligvis især den
manglende ikke mindst officielle anerkendelse af de
forbrydelser, der er begået.
Ligesom ved valget mellem retssystem og
sandhedskommissioner kan pragmatiske betragninger
anlægges ved etablering af mægling mellem
gerningsmand og offer i de hjemlige konfliktråd og
mellem tidligere ægtefæller i statsamterne.
Hurtighed ved behandling udenfor retssystemet (eller den
traditionelle sagsbehandling ved statsamterne),
større holdbarhed af indgåede aftaler og
mindre recidiv for gerningsmænd, sparer ikke mindst
menneskelige resourser og reserverer samtidig domstolenes
indsats til traditionelt retlige
spørgsmål.
Også selve procesformen ved domstolene
gør det nødvendigt at overveje etablering
af andre fora for forsoning. Problemer med
bevisførelse, inkvisitorisk udspørgen,
formel procesledelse mv. er nogle af de faktorer, som
gør retssystemet mindre egnet til formålet.
Hertil kommer at retssagens parter ofte ikke er de
direkte berørte, f.eks offer og gerningsmand, men
gerningsmand contra retssystemet eller
samfundsordenen.
Den mest healende effekt opnås utvivlsomt,
når parterne er i stand til at mødes under
forsoningsprocessen. Derfor er mægling, hvor
parterne bringes sammen under uformelle former, og hvor
formålet ikke er at få statueret skyld, men
at få parterne til at høre på
hinandens forklaringer og være villige til at tage
disse til efterretning, bedre egnet til at formidle
forsoning end retssystemet.
En almen menneskelig reaktion efter krænkelser
er, at ofret ønsker hævn og gerningsmanden
ønsker glemsel. Det forum, som skal formidle
forsoning, må tage højde for disse
reaktioner og tilbyde rammer, der gør det muligt
at overvinde dem. Forsoning indebærer uanset graden
af krænkelse, at den krænkede giver slip
på behovet for at hævne og straffe, og at
gerningsmanden er villlig til at vedstå de
handlinger, der har været krænkende. Ofte vil
det tillige være nødvendigt at også
retssystemet afstår fra hævn mv. At den
bevidste tilføjelse af menneskelig lidelse som
ifølge Vagn Greve er selve kernen i strafferetten
(10) nedtones til fordel for et ønske om forsoning
og integration.
Dette fandt man nødvendigt i forbindelse med
den sydafrikanske Sandheds- og forsoningskommission,
ligesom mægling i konfliktråd i Norge fra
ordningens begyndelse har været et alternativ til
straf. I Danmark har man valgt at lade mægling i
konfliktråd være et supplement, og ikke et
alternativ til straf.
5. Grundlag for
forsoning.
5.1. Viden. Hvad var det der
skete?
Behovet for at vide, hvad der er foregået, synes
at være et afgørende element i forsoning.
Det er også afgørende for et retssystem for
at idømme straf. Alligevel er der væsentlige
forskelle på det sandhedsbegreb, der anvendes
indenfor retssystemet og indenfor et alternativt forum,
som f.eks. den sydafrikanske Sandheds- og
forsoningskommission ( i det følgende TRC) og
mægling.
Albie Sachs, dommer ved Constitutional Court i
Sydafrika, har påpeget, at der findes flere
forskellige sandheder, som ikke nødvendigvis
udelukker hinanden: en juridisk faktuel sandhed, som kan
bevises og dokumenteres, en social sandhed, som
opstår ved erfaring og gennem interaktion,
diskussion og debat og en personlig sandhed, som giver
healende effekt, når den bliver fortalt og
anerkendt. (11)
Hovedformålet for TRC var at få så
meget af sandheden frem som muligt og dermed give
mulighed for forsoning (deraf navnet Sandheds- og
forsoningskommissionen). Betingelsen for at få
amnesti var derfor, at gerningsmænd måtte
indgive individuelle ansøgninger om anmesti og til
gengæld herfor fortælle alt, hvad de vidste.
Guleroden var amnestien og prisen at afgive fuld
tilståelse. Af samme grund havde kommissionen ikke
mandat til at fastslå skyld eller uskyld og
gerningsmændene ikke status som sigtede med ret til
at nægte at udtale sig, men måtte
aflægge vidneed.
Dersom hovedformålet havde været at
fastslå skyld, ville gerningsmanden have forsvaret
sig selv ved at lyve eller fortælle så lidt
som muligt, rent bortset fra det faktum, at sikkert ingen
eller kun meget få ville have meldt sig. I stedet
blev der indgivet ca 8000 amnestiansøgninger hver
repræsenterende mange grove
menneskerettighedskrænkelser og langt mere viden om
det passerede kom sandsynligvis for dagen, end hvis der
havde været tale om en almindelig rettergang. De
ledsagende advokater måtte under høringerne
afstå fra tradtionelle krydsforhør og
kommissærer måtte gang på gang afbryde,
minde om at formålet ikke var at fastslå
skyld, understrege ønsket om at få så
meget af sandheden frem som muligt, og selv overtage
udspørgningen på en måde, der var mere
formidlende for at få personen til at tale. (12)
Sandheden kom ikke velvilligt for en dag, og meget vil
fortsat være ufortalt.
Set fra ofrenes side havde anerkendelsen af de
forskellige typer sandheder som effekt, at de fik
mulighed for at fortælle deres version af historien
uden at blive udsat for traumatiserende afbrydelser og
krydsforhør. Deres fortællinger blev anset
for fuldgyldige, og de spørgsmål, som blev
stillet, havde ikke som formål at betvivle
oplysningernes korrekthed, men alene at få mere
viden frem. Samtidig medvirkede den viden, som kom frem
under amnestihøringerne, ofte til at ofre fik
mulighed for at få vished om et nært
familiemedlems død eller korrigeret deres
fantasier om det, der var hændt. Tutu nævner
striber af eksempler herpå, og på den
healende effekt vished om nære familiemedlemmers
skæbne samt det at fortælle sin historie
havde på ofrene og deres familier. (13)
Behovet for viden går altså to veje,
på den ene side visheden om, hvad der er
hændt ens familiemedlemmer eller hvorfor netop den
hændelse ramte en selv, og på den anden side
sikkerheden for at andre, gerningsmænd,
offentligheden, samfundet, myndigheder, alle kender til
og anerkender, hvad der er overgået den enkelte.
(14)
Netop uvisheden og den skjulte, fortiede lidelse, som
der indtil dato i Bosnien og det øvrige
Eksjugoslavien er gjort meget lidt for at
imødegå, forekommer at være blokerende
for fremgang og en fredelig udvikling i området.
Under mine ophold i Eks-jugoslavien har jeg igen og igen
mødt vreden over, at endnu ingen har haft mod til
at lave nationale opgør, og den usikkerhed
udeblivelsen heraf skaber for fremtiden. Modstykket til
healende viden er tilsyneladende traumatiserende
fortrængning.
Men også fra mindre dramatiske sammenhænge
har muligheden for bedre at kende historien hjulpet
ofrene, som f.eks. når den 15-årige
ekspedient i bagerforretningen, der blev tvunget til at
udlevere kassens indhold til en narkoman, erfarer ved
mødet med gerningsmanden i konfliktråd, at
han ikke havde udset specielt den forretning eller
specielt hende til røveriet, og at han ikke
fremsagde trusler på vej ud af butikken, men
tværtimod tak . (15)Eller den familie, der erfarer,
at faderens overgreb på datteren ikke skyldes
ondskab, men vanskeligheden ved at føle sig som
rigtig mand ovefor en voksen kvinde osv.
Desværre har man i Danmark endnu ikke villet
tage den fulde konsekvens af, at det er nødvendigt
at give en gulerod til gerningsmændende, og som
nævnt fastholdt, at et møde mellem offer og
gerningsmand i konfliktråd ikke skal være et
alternativ, men kun et supplement til straf. I det nye
grundlag for konfliktråd er der dog åbnet
mulighed for mildere straf, såfremt der
indgås aftale mellem offer og gerningsmand.
(16)
Forsoning synes ikke mulig ved at lukke øjnene
for det skete eller forsøge at fortrænge
eller glemme det.Tværtimod viser utallige
eksempler, at en forudsætning for forsoning er, at
se hændelserne, måske ondskaben i
øjnene. "Only realists can be forgivers." (17)
5.2. Vilje. Er det nok at
huske historien?
I forlængelse af betydningen af kendskab til
hændelserne for forsoning mellem de direkte
involverede ofre og gerningsmænd, er det
nødvendigt at samfundet som helhed bliver bekendt
med de begåede overgreb.
Fra starten af TRC's arbejde blev det besluttet, at
komiteerne skulle arbejde så åbent og
transparent som overhovedet muligt. Fortrolighed var
nødvendig i visse sammenhænge, bl.a. for at
beskytte vidner, men helt overvejende blev det anset for
afgørende, at arbejdet i TRC blev transparent. Der
var fri adgang fra presse og offentlighed, samtlige
høringer blev optaget på videobånd,
alle vid-neudsagn nedskrevet, alt det sagte simultan
tolket (Sydafrika har 11 officielle sprog) og der blev
flere gange dagligt rapporteret i fjernsyn og radio fra
høringerne. Det anses i dag ikke muligt, at en
sydafrikaner kan påstå ikke at vide, hvad der
skete.
De hvides overgreb på den farvede befolkning
stammer imidlertid tilbage fra 1652 med den første
hollænder, Jan von Riebuck's, ankomst til Sydafrika
for at etablere en halvvejsstation for søfolk
på deres vej til Østen. En mandelhæk
som Riebuck plantede rundt om sin ejendom, og hvoraf
rester endnu findes, har siden fungeret som symbol
på de hvides bestræbelser på at holde
de indfødte ude fra europæernes ejendom.TRC
holdt sit første møde den 16. december
1995. Dagen var ikke tilfældigt valgt, men er en
sydafrikansk helligdag, med tilnavnet Day of
Reconciliation, som siden 1830'erne har spillet en vigtig
rolle i konflikten mellem boere og englændere,
mellem apartheidstyret og de farvede osv. Dagens
symbolværdi var derfor indlysende, og TRC blev, til
trods for at den kun skulle dække perioden mellem
1960 og 1994, symbol på afslutning af
indfødte sydafrikaneres fremmedgjorthed i eget
land siden 1652. (18)
Tutu citerer og anerkender George Santayana's ord:
"Those who cannot remember the past are condemned to
repeat it". (19) Ordene forekommer på én
gang rigtige og problematiske.
For det første er det langt fra altid, at et
historisk forløb kan tidsfæstes så
nøjagtigt, nemlig til 1652, som det er sket i
Sydafrika. Hvornår er f.eks. konflikten mellem
serbere, kroater og bosniere opstået? Er det ved 2.
verdenskrig, ved slaget på Solsortesletten i 1389,
eller hvornår? Ingen der har læst bare lidt
om Balkans historie, vil kunne svare entydigt på
det. Samtidig har det virket voldsomt, at serberne i
forbindelse med Kosovo-krigen i foråret 1999 endnu
engang referede til slaget på solsortesletten som
afgørende for Kosovo's rette
tilhørsforhold.
Det er altså ikke nok at huske, der skal
også være en vilje til at lære af
historien. Erindringen om fortiden synes kun at
være forsonende, dersom den er parret med en vilje
til at undgå at historien gentager sig.
Forudsætningen for at viljen opstår er
sandsynligvis, at de overgreb, der er begået,
virkelig bliver anerkendt og ikke blot husket som
historiske hændelser, årstal og kampslag. En
anerkendelse, som rækker ud over den blotte
opremsning af fakta, inbefatter indlevelse. Men
indlevelse kan næppe føres hundreder
år tilbage, men må knyttes til aktuelle
oplevelser, som folk har mærket på deres egen
krop, og set ske omkring sig. Indlevelsen er derfor
forudsætningen for, at forsoning opleves som en
nødvendighed.
Af disse grunde er sandsynligheden stor for, at
uenighed om Kosovos tilhørsforhold med henvisning
til historien vil ende i kamp. Opgør efter krigene
på Balkan i 1990'erne vil kun kunne ske ud fra egne
erfaringer og med et ønske om at stoppe de
lidelser, som set i et historisk perspektiv ellers vil
fortsætte, tilsyneladende i det uendelige. Det er
altså nødvendigt, at viljen til at
lære af historien også er til stede.
Igen synes lignende forhold at foreligge ved mindre
krænkelser. Den mindre forekomst af recidiv for
gerningsmænd, der har mødtes med ofrene i
konfliktråd, vidner om, at det forhold at stå
ved hændelsen, som den er sket, i sig selv
medfører en vilje til ikke at gentage handlingen.
Også for ofret er dette betydningsfuldt. Det
forhold, at der er mindre risiko for, at gerningsmanden
udsætter andre for samme krænkelse, når
han har påtaget sig ansvaret for det skete end hvis
de ikke var mødtes, viser, at "han har lært
noget". Dette giver hændelsen mening og gør
det nemmere for ofret at give slip på vreden.
5.3. Værdighed. Hvad
med retfærdigheden?
5.3.1. Genopretning.
Som det fremgår ser det ud til at viden og
faktuelle oplysninger er afgørende for evnen til
forsoning. Spørgsmålet er, om det for at
forsoning kan opnås også er nødvendigt
at stille gerningsmændene til regnskab for den
uret, de har begået, ikke i forhold til samfundet,
men ift. den krænkede for at opnå
retfærdighed. Og hvad er en retfærdig
reaktion overfor drab, mishandling, voldtægt etc?
Findes der overhovedet en reaktionsform, som med
rimelighed vil kunne siges at ækvivalere
sådanne handlinger?
Når en person bliver udsat for en
krænkelse, stor eller lille, sætter det sig
spor i den krænkedes selvfølelse. Murphy og
Hampton udtrykker det således, at "a person who
does not resent moral injuries done to him - is almost
necessarily a person lacking in self-respect." (20)
En retfærdig respons til begået uret,
må derfor have som formål i så vidt
omfang som muligt at genoprette ofrets værdighed.
Hertil hører mulighed for ofrene for at
fortælle om deres lidelser og evt. få
offentlig anerkendelse herfor, som i de offentlige
høringer i Sydafrika. Denne anerkendelse er et
vigtigt skridt i ofrenes accept af deres identitiet og
derfor for deres følelse af værdighed. Men
næppe nok.
Father Michael Lapsley, som ved en brevbombe i 1990
mistede begge hænder og et øje, omtalte sig
selv under høringerne for TRC ikke som offer, men
som overlever af apartheidstyret. Da jeg mødte ham
i efteråret 1999 omtalte han sig nu således:
"I am not a victim of Apartheid, nor a survivor, but I
consider myself a victor" - fordi han i dag i endnu
højere grad end før lemlæstelsen var
i stand til at have gennemslagskraft med sine ord om
medmenneskelighed og alle menneskers lige
værdighed.
Hans vilje til forsoning var uomtvistelig. "I am not
captured by hatred, because then they would not only have
destroyed my body, but also my soul ." (21) Men på
spørgsmålet om, hvad han ville gøre
hvis han mødte sin gerningsmand, sagde han bl.a.,
at han ville forvente, at denne tog sin del af ansvaret
for at betale den hjælp, som han resten af sit liv
er nødt til at have på grund af sine
handicaps.
En vis form for økonomisk kompensation til
ofret hører med til oplevelsen af
retfærdighed. Herudover er det tilsyneladende
vigtigt, at kompensationen skal ydes af krænkeren
for at skabe balance. I Sydafrika, hvor
gerningsmændene ikke er blevet draget
økonomisk til ansvar, men hvor evt. genopretning
skal betales af staten, har netop dette punkt vakt megen
frustration og givet næring til kritik om en
ulighed mellem ofre og gerningsmænd.
Gengældelsesretfærdighed, på engelsk
retributive justice, hviler på en antagelse om, at
krænkeren fortjener at blive straffet og tage
skylden, fordi krænkeren i modsat fald ikke alene
har forårsaget smerte, men også degraderet og
undergravet ofret uden korrigerende respons.
Genoprettelsesretfærdighed adskiller sig
ifølge Jean Hamptom fra hævn derved, at
idealet er lige værdighed for alle mennesker.
Gennem kravet om genopretning korrigerer samfundet
krænkerens forkerte besked om at ofret er mindre
værd end krænkeren og reetablerer sandheden
om ofrets værdi ved at tildele krænkeren et
offentligt synligt nederlag. Samtidigt tages vare
på gerningsmandens værdighed ved, at han
anses for kapabel til at bidrage til genopretning for sin
brøde. "The very reason for engaging in
retributive punishment constrains the punishment from
degrading or denying the dignity even of the defeated
wrongdoer. This is no more right when the victim tries to
degrade or falsely diminish the wrongdoer than when the
wrongdoer originally degraded or falsely diminished the
victim". (22)
Den økonomiske respons skal som udgangspunkt
være proportional i forhold til krænkelsen.
Men ingen kan give et øje eller et normalt liv
tilbage, og derfor vil en økonomisk kompensation
efter sådanne overgreb altid have karakter af
symbolværdi. Det er ikke, som ved f.eks.
kontraktsbrud eller konkurs muligt at gøre op,
hvor stor økonomisk skade, der er sket og betale,
så udbedringen er total. Men symbolværdien
skal ikke undervurderes, samtidig med at en
økonomisk kompensation kan medvirke til
genoprejsning.
I de danske konfliktråd vil en aftale ofte
gå ud på, at gerningsmanden skal
udføre en eller anden form for arbejde for ofret.
Det kan være at male et hegn, rydde op i et udhus,
passe have igennem længere tid e.l. Denne simple
form for kompensation opfylder de samme kriterier, som
nævnt ovenfor: gerningsmanden pålægges
et ansvar, handlingen er ikke økonomisk
ækvivalerende brøden, men har en
symbolværdi, ofret har fået anerkendt, at han
har lidt skade og fået hjælp til at rydde
nogle af sine praktiske besværligheder af vejen. I
mægling i civile sager, hvadenten det er
ægteskabssager eller f.eks. arbejdsstridigheder,
vil det sjældent være indlysende, hvem der er
den "skyldige", da der ofte vil være tale om et
samspil gennem længere tid. Der kan derfor kun
opnås balance ved at begge parter yder.
Mæglingsprocessen vil have som formål dels at
parterne hører og forstår den andens
bevæggrund og synspunkter, dels at begge parter,
når aftale skal indgås, giver og tager.
Opnås denne balance ikke, vil grobund for vrede
fortsat være til stede, og forsoning, også i
denne målestok, udeblive.
Restorative justice' adskiller sig fra retributive
justice' ved, at det ikke behøver at være
krænkeren der gøres personligt
økonomisk ansvarlig for betaling af kompensation,
ikke engang delvist. Hovedformålene med restorative
justice' er at formidle forandringer i relationen mellem
offer og krænker og at ændre fremtidig
adfærd. Både offer, gerningsperson og
(lokal)samfundet skal være involveret og der skal
tages hensyn til behovene hos alle tre parter. Man
går efter bolden, handlingen, snarere end manden og
der opmuntres til anger og tilgivelse. Også
restorative justice' understreger såvel offers som
krænkers menneskelighed. Men i stedet for at
fremhæve vrede og følelsen af forurettethed
og offerrolle, har de healende foranstaltninger til
formål at hjælpe offeret forbi vrede og
magtesløshed, og herudover at søge
gerningsmænd reintegreret i samfundet.
Ifølge Tutu er
gengældelsesretfærdighed "largely Western.
The African understanding is far more restorative - not
so much punish as to redress or restore a balance that
has been knocked askew. The justice we hope for is the
restorative of the dignity of the people." (23)
Noget tyder imidlertid på, at netop det forhold,
at gerningsmændene, som har fået amnesti ved
TRC, ikke selv er involveret i genopretning og
erstatning, er en af de store knaster i forbindelse med
vurderingen af TRC's succes.
5.3.2. Topdog-underdog
perspektivet.
Under mit ophold i Sydafrika i 1998 hørte jeg
Desmond Tutu udtale, at hovedformålet med efter
hans opfattelse var at "ondo the topdog-underdog
perspective". Min reaktion var en blanding af glæde
og forundring.
Glæde, fordi antagelsen af henholdsvis
mereværd og mindreværd forekommer mig at
være kernen i undertrykkelse af enhver art og Tutu
som sådan formulerede et eksistentielt menneskeligt
tema. Forundring, fordi han så klart angav, at
formålet med TRC - efter hans mening - var en
bevidsthedsændring og menneskelig udvikling. I sin
bog om TRC uddyber han synspunktet.
I samfund med hele befolkningsgrupper, som har
tiltaget sig rollen som topdogs, har disse bedre adgang
til uddannelse, prestige og material standard end de, der
er underdogs. Topdogs'ene klamrer sig til deres
priviligier, underdogs'ene kæmper for at få
del i dem. Problematikken er kendt fra de hvide og sortes
kamp i Sydafrika, fra kampen mellem f.eks. serbere og
bosniakker (muslimer) i Eksjuguslavien, mellem israelere
og palæstinensere og fra utallige andre. (24)
Det karakteristiske ved topdog-underdog-problematikken
er, at topdog'en føler sig som mere værd end
den, han anser som underdog og derfor som naturligt
berettiget til de priviliger, han har. Tilsvarende har
underdogs'ene, samtidig med at de ønsker og
kæmper for privilegierne ofte internaliseret
oplevelsen af mindre værd, hvilket både
Mandela og Tutu giver overbevisende eksempler på i
deres beskrivelse af egen mistillid til, om en sort pilot
ville være i stand til at føre et fly
forsvarligt. (25) Er man involveret i
topdog-underdog-problematikken ser det for de
pågældende ud, som om der ikke findes andre
muligheder end at være enten oppe eller nede.
Ligeværd eksisterer ikke som en reel mulighed.
Topdog-underdog-problematikken er ikke blot levende i
antagelsen om det berettigede i at forsvare egne
priviligier, men også i, at det netop fordi
underdog'en har ringe værdi, ikke gør
så meget, om han/hun udsættes for lidelse.
Den mellemmenskelige identifikation tager skade og "de
lider ikke så meget som jeg ville gøre".
Løsningen på problematikken er ikke -
hvad ofte forsøges - at der byttes om på
rollerne. Historien vil gentage sig med stadig
rollebytning. Løsningen og udviklingen
består i, at begge parter begynder at se hinanden
som ligeværdige mennesker. Dette forudsætter
indlevelse, samt viljen til også at se sin egen
eller sin egen sides fejlbarlighed. Dermed er vi ikke
blot tilbage ved grundlaget for forsoning og tilgivelse,
men også for ændring i
socio-økonomiske vilkår.
5.3.3. Undskyldning og
tilgivelse
Den symbolske værdi af erstatning
repræsenterer på en eller anden måde en
undskyldning eller i al fald en angren fra
gerningsmandens side. Men undskyldningen kan også
være eksplicit.
I mæglingssammenhænge er ofte set, hvordan
en undskyldning pludselig kan skabe en kontakt mellem
parterne, som før tilsyneladende var uden
føling med hinanden. Selvom en nok så
alvorligt ment undskyldning aldrig kan ændre, hvad
der er sket, " in a mysterious way and according to its
own logic, this is precisely what it manages to do" (26)
Dette gælder uanset handlingens karakter, når
blot konstellationen krænker/krænket
foreligger.
Men alvoren i en undskyldning kan være
svær at vurdere. I TRC valgte man ikke at stille
krav om hverken anger eller undskyldning for, at
gerningsmænd skulle få bevilget amnesti, men
koncentrerede sig om kravet til fuld tilståelse.
Tutu beskriver denne beslutning, som langt klogere end
man på beslutningstidspunktet kunne ane, fordi det
ville have stillet TRC overfor den umulige opgave at
fastslå, hvornår en undskyldning var
alvorligt ment.
Det er næppe nødvendigt, at en
undskyldning foreligger for at et offer kan tilgive sin
gerningsmand. Men det er utvivlsomt en stor hjælp.
Men en undskyldnings betydning for forsoning er en anden
sag. En undskyldning kan ikke foregå i enrum. Den
forudsætter, at der er kommunikation i mellem
krænkeren og den krænkede, og ofte vil det
være nødvendigt at parterne mødes.
Det må være muligt for den krænkede at
fornemme krænkerens fortrydelse og anger, for at
den krænkede kan skelne mellem den letkøbte
og den dybtfølte undskyldning.
Dertil kommer, at en krænker ved sin
undskyldning erkender at have overtrådt samfundets
normer og undskyldningen er derfor med til at styrke
samfundets moral.
Skal forsoning mellem parterne foreligge, er
fortrydelse og anger en nødvendighed. I de
tilfælde hvor gerningsmand og offer blev forsonet
under TRC's arbejde, blev hver gang udtrykt en dyb anger
fra gerningsmandens side og en overvældende
generøsitet fra ofrets.
Men ligesom tilgivelse ikke nødvendigvis
forudsætter en undskyldning, kan en undskyldning
aldrig fremtvinge en tilgivelse. Magten til at tilgive og
afslå tilgivelse er ene og alene hos ofret.
"In contrast to revenge which is the natural,
automatic reaction to transgression and which because of
the irreversability of the action process can be expected
and even calculated, the act of forgiving can never be
predicted; it is the only reaction that acts in an
unexpected way and thus retains, though being a reaction,
something of the original character of action. Forgiving,
in other words, is the only reaction which does not
merely re-act but acts anew and unexpectedly,
unconditioned by the act which provoked it and therefore
freeing from its consequences both the one who forgives
and the one who is forgiven." (27)
Men også gerningsmændene har en
værdighed, som skal reetableres, og som ofte
overses. Nogle har været soldater i det, de
opfattede som en retfærdig krig, og skal
efterfølgende vedstå deres handlinger, som i
højere grad rubricerer dem som mordere end som
helte. Andre har været kåde unge, som skal
ændre selvopfattelse fra (over)friske drenge til
unge med risiko for en kriminel løbebane og atter
andre skal i stedet for at se sig alene som
pligtopfyldende arbejdsheste også vedstå sine
svigt af børn og familie.
Tilgivelse og forsoning er ikke ensbetydende med at
lukke øjene for det skete eller lade som om det
ikke var hændt. Tværtimod forudsætter
det, at forholdene kaldes ved deres rette navn, og at der
samtidig med at den krænkede viser sin vilje til at
ændre den tidligere relation til en mindre
konfliktfyldt også vises tillid til, at
krænkeren er villig til at ændre sin
adfærd.
At modtage denne tillid kræver en høj
grad af ydmyghed hos krænkeren. Derfor må de
rammer, som skal danne grundlag for forsoning, også
afspejle forståelse for det pres eller de
vilkår, som gerningsmænd og krænkere
har levet under for at lette overgangen til denne nye
identitetsopfattelse. (28)
6. Relationens
betydning. Er forsoning kun for
religiøse?
Desmond Tutu fremhæver i beretningen om sine
erfaringer som formand for den sydafrikanske Sandheds- og
Forsoningskommission (TRC) (29) , at det afrikanske
begreb ubuntu har været af afgørende
betydning for viljen til forsoning i Sydafrika. Ubuntu
beskrives (30) som en central del af den afrikanske
verdensopfattelse, hvis hovedelementer er en opfattelse
af menneskers indbyrdes forbundethed,
"We say a person is a person through other
people'. It is not I think therefore I am'. It says
rather:'I am human because I belong.' I participate, I
share. " A person with ubuntu is open and available to
others, affirming of others, does not feel threatened
that others are able and good; for he or she has a
proper selfassurance that comes from knowing that he
or she belongs in a greater whole and is diminished
when others are humiliated or diminished, when others
are tortured or oppressed, or treated as if they were
less than who they are." (31)
Derfor er at tilgive ikke bare at være
altruistisk, men den bedste form for "self-interest".
Konsekvensen af ubuntu, hvis ingredienser beskrives som
"generøsitet, gæstfrihed, venlighed,
omsorgsfuldhed og medfølen" er tillige, at selv
de, der støttede apartheid i virkeligheden var
ofre, fordi de som undertrykkere blev dehumaniseret,
mistede deres ubuntu.
Man kunne forledes til at tro, at evnen til de
elementer, som ubuntu står for, er forbeholdt
afrikanere. Det er næppe rigtigt. Men det er nok
rigtigt, at oplevelsen af indbyrdes forbundethed, som
ikke bare retter sig mod de nærmeste, men til andre
mennesker i bredere forstand, er nedtonet i samfund med
vægt på individualisme, som vores.
Hannah Arendt skrev allerede i 1958, " If I am not for
myself, who will be for me? And if I am not for others,
what am I?" (32) Der synes nu at være en tendens
til, at det ikke blot for filosoffer, men også for
såkaldt almindelige mennesker i den vestlige verden
er blevet tydeligere, at relationer er med til at forme
menneskers identitet. At mennesket uden relationer intet
er. (33)
Tutu fremhæver ofre, som afgav vidneforklaring
og som udtrykte vilje til at tilgive, for på den
ene side ekstraordinære,
bemærkelsesværdige, specielle og på den
anden side ikke ekstraordinære,
bemærkelsesværdige, specielle i den forstand
at de var unikke, ikke af denne verden. Under henvisning
til flere eksempler fra hhv. USA og Irland fastslår
han, at evnen til at tilgive findes hos alle uanset
hudfarve (34), og jeg må medgive, at jeg selv under
en konference om Forgiveness i oktober 1999 mødte
mange eksempler på personer, som overbevisende
fortalte om overgreb i form af lemlæstelser, mord
på børn, voldtægt, som det havde
været muligt for dem at tilgive. Deres liv havde
forandret sig voldsomt to gange, første gang, da
overgrebet fandt sted, anden gang da de endelig kunne
sige sig fri for ønsket om hævn, en
situation som en af deltagerne kaldte "the ultimate
freedom". (35) Evnen til at tilgive er tilsyneladende
helt uafhængigt af hudfarve, køn, religion
etc. (36), (37).
De teoretiske studier af forsoning og tilgivelse, som
de seneste år har vundet indpas, har måske
udover at bibringe mere viden fjernet det skær af
sentimentalitet, som tidligere stod som en aura om
begreberne. Forsoning er ikke en nem sag, og kommer ikke
let til nogen. Forsoning er ej heller et begreb knyttet
til bestemte religioner, lige så lidt som det at
krænke er knyttet til bestemte folkeslag eller
racer.
Restorative justice', retributive justice' og healing
er begreber, som antyder at vægten lægges
andre steder end indenfor det almindelige retlige
univers. Paradigmet er sundhed og forsoning mellem
stridende parter. Det formelle strafferetlige system
bliver oven i købet til tider fremdraget som en
barriere imod healing og snarere som en provokation med
yderligere traumer til følge. (38) Martha Minow
foreslår, at selve ordvalget, healing og
genopretning, som dukker stadig oftere op i forbindelse
med opgør efter krige og brogerkrige, måske
reflekterer en popularisering af psykologiske ideer
igennem det tyvende århundrede. En anden kilde kan
imidlertid også være erfaringer fra
overlevere efter grusomheder, og ikke mindst de
overlevendes børn, som har bragt fokus på
behovet for healing og for at lære at leve igen.
Dette har givet mange terapeutiske tilbud specielt til
anden generations ofre, ligesom forskere er begyndt at
undersøge forudsætningerne for healing af
individer såvel som hele samfund efter
masseovergreb. (39)
I Tutu's udgave er det indlysende, at ord som
restorative justice og healing har kristne konnotationer.
Tutu blev valgt som formand for TRC i sin egenskab af
ærkebiskop og agerede herudfra. Imidlertid har
begreberne sine både akademiske og politiske
fortalere i mange lande, og de trækker på
forskellige religioner og filosofier. Martha Minow
refererer f.eks. kristendommens understregning af det
universelle i menneskelig lidelse og tilgivelsens
udfriende magt. (40)
Buddhismens ikke-voldelige og forsonende holdning
danner grundlag for tibetanernes forhandlingsvilje med
kineserne. Jødiske kilder trækker på
Talmud's behandling af genopbygning og reparation, i New
Zealand og Australien henviser man til Maori traditioner
ved udviklingen af forsøg med restorative
justice', japansk retfærdighed inkluderer en
uformel vej til tilståelse, anger og
syndsforladelse mhp at give nye roller til offer og
krænker, TRC henviser til traditionel afrikansk
opfattelse af genopretning og reparation af samfundet som
mål for retfærdighed. Nogle begrunder valget
med terapeutiske metoder og idealer, osv.
Afvisning af forsoning under henvisning til, at dette
kun vedrører troende eller særligt
sentimentale, er altså uden hold i
virkeligheden.
7. Forsoning eller
retsforfølgelse.
Set udefra kan næppe mange være uenige i,
at Sandheds-og forsoningskommissionen i Sydafrika har
opnået resultater, som ikke tidligere er set i
forbindelse med opgør efter krige og borgerkrige,
og at overgangen fra apartheid til demokrati er
gået mere smertefrit og fredeligt end nogen havde
turdet håbe. TRC har da også fået
næsten kultstatus i verden, og forskere og
politikere har valfartet til Sydafrika for at lære
af processen.
Mange steder i verden er der behov for fredelige
opgør med fortiden, for en vesteuropæer
står Eksjugoslavien måske tydeligere end
noget andet.
Har man beskæftiget sig bare lidt med forsoning,
vil spørgsmålet altid blive stillet: hvad
med Eksjugoslavien, kan man bruge en sandheds- og
forsoningskommission dér? hvad med Kosovo?
Der skal ikke mere end almindelig ydmyghed til at
afstå fra at søge at besvare
spørgsmålet. Som højtuddannet dansker
er det nemt at sidde i fred og ingen fare og gøre
sig kloge på, hvad mennesker der har set familie,
hjem og land ødelagt, bør gøre for
at gøre op med ugerningen.
Tutu giver uden forbehold Mandela æren for den
forsonende holdning, som har været
bærekraften bag TRC. Det forhold, at Mandela selv
sad 27 år i fængsel medførte
ifølge Tutu to ting. For det første er der
en direkte sammenhæng mellem Mandelas svære
lidelser og afsavn under fængselsopholdet og hans
evne til indføling og generøsitet. For det
andet forlenede netop disse lidelser og egen forsonende
holdning ham med en autoritet og troværdighed, som
intet andet havde kunnet.
The true leader must at some point or other
convince her or his followers that she og he is in
this whole business not for self-aggrandisement but
for the sake of others. Nothing is able to prove this
quite as convincingly as suffering.' (41)
I Eksjuguslavien har vi endnu ikke set eksempler
på sådanne ledere. Der er forskellige steder
i Eksjuguslavien kræfter, der er interesseret i at
etablere en sandheds- og forsoningskommissions-lignende
institution. Selv er jeg bekendt med tiltag i Sarajevo
(Bosnien) og Banja-Luka (Republika Srpska). Men de har
endnu ikke haft nogen gennemslagskraft.
Hovedaktiviteterne foregår indtil videre på
NGO-plan.
To ting forekommer mig indlysende. For det
første: skal forsoningstiltag i form af en
sandheds- og forsoningskommission eller noget andet se
dagens lys i Eksjuguslavien, og for den sags skyld i et
hvilket som helst andet voldshærget samfund, skal
initiativet komme indefra. Det skal opleves som en
nødvendighed. Samfundet skal selv føle sig
totalt udmattet af hævntogter og se fornuften i en
fredelig løsning, hvor man er nødt til at
leve med hinanden og med at alle
hævnfølelser ikke kan blive tilfredsstillet.
Der må være en overvægt af personer med
en forsonende holdning. Der vil altid være
uromagere tilbage i et samfund, der ikke kan andet end
hævne. Det bliver samfundets opgave at sikre, at de
ikke får lov at diktere vilkårene for liv og
død, men at fredsskaberne og de forsonende
gør det. Ansvaret er samfundets eget.
Samfundene må rense sig selv som et led i
sådan en proces, så "the logic of war" kan
erstattes med den positive udvikling i menneskelige
relationer, "the building of peace". Det kræver et
personligt arbejde hos hver enkelt og politisk vilje til
at ændre hadtale i medier og skolebøger,
give minoriteter positiv særbehandling,
iværksætte aktiviteter på tværs
af skillelinier osv. Forsoning er et andet ord for dette
at gøre op med (livs)løgnen og illussionen
om den gode vold. (42)
For det andet: Ethvert overgreb må
efterfølges af sit eget skræddersyede
opgør. Hverken TRC eller nogen anden tidligere
reaktionsform kan kopieres direkte i andre lande. Der er
ingen opskrift på den bedste reaktionsform hverken
efter voldelige overgreb eller ægteskabsbrud. Den
"rigtige" reaktion er tids- og stedbunden, man kan ikke
kopiere, men drage nytte af andres erfaringer.
Som Martha Minow siger: "There are no tidy endings
following mass atrocity".
Indtil videre kan vi konstatere, at der er noget, der
tyder på, at retsforfølgning iværksat
af det internationale samfund eller de nationale domstole
er nødvendig, når de stridende parter ikke
selv er i stand til at indgå i dialog. At
forsoningsprocesser ofte vil foregå i et samspil
med formel retsforfølgning, med denne som
alternativet, hvis forsoning ikke lykkes. De nyindvundne
erfaringer fraTRC, konfliktråd og mægling
viser at vejen fra hævn til forsoning er blevet
mindre, og retsforfølgning og forsoning mere
ligeværdige alternativer.
Noter
1) Endnu har kun få jurister på
internationalt plan gjort forsoning til
forskningsdiciplin. Martha Minow, professor of law,
Harvard Law School, har med sin bog, Vengeance and
Forgiveness, Boston, 1998, givet et væsentligt
bidrag til synliggørelse af disciplinens retlige
relevans.
2) Jfr forordet til antologien Konflikt &
Forsoning, 11 indlæg om en vanskelig, men
nødvendig proces, redigeret af Dorte Broen og
Vibeke Vindeløv, København 1999.
3) Nogle anvender ordet forsoning således, at
dette også kan ske, selvom krænkeren er
afgået ved døden .Her kan tilgivelsen kun
blive ensidig, men naturligvis lige fuldt indebære
en frihed for hævntørst fra den
krænkedes side. Jerry Jampolsky, Forgiveness- the
greatest healer of all, Hillsboro, Oregon 1999.
4) 1995 vedtog det nyvalgte sydafrikanske parlament en
lov, som dannede grundlag for Sandheds- og
forsoningskommissionen (Truth and Reconciliation Commitee
= TRC). Formålet var at formidle en fredelig
overgang til demokrati efter apartheidstyret. TRC fik 3
komitteer, Human Rights Violations Committee, The Amnesty
Committee og The Reparation and Rehabilitation Committee.
TRC skulle behandle overtrædelser af
menneskerettigheder i perioden mellem 1960 og 1993 uanset
om disse var foretaget af tilhængere eller
modstandere af apartheidstyret. Der skulle afholdes
offentlige høringer om de groveste af
overtrædelserne. For TRC blev afgivet forklaring
fra omkring 20.000 ofre og søgt om amnesti fra ca.
8000 gerningsmænd, hver ansøgning omfattende
en flerhed af forbrydelser. Amnestihøringerne er
pr. september 2000 endnu ikke afsluttet.
5) Statsamterne i Danmark udfærdiger
separations- og skilsmissebevillinger, når parterne
er enige om vilkårene for separation eller
skilsmisse.
6) Richard.J.Goldstone, er nu dommer ved
Constitutional Court i Sydafrika, tidligere chefanklager
ved International Criminal Tribunals on the former
Yuguslavia and Rwanda.
7) Jfr. Martha Minow op cit. s IX.
8) Se mere udførligt herom i Vibeke
Vindeløv, Domstole, Tribunaler og
Sandhedskommissioner, i Med lov...., Retsvidenskabelige
betragtninger, Festskrift til Vagn Greve, red.
Vestergaard og Balvig, København 1998.
9) Desmond Tutu, No Future Without Forgiveness, London
1999 s 25.
10) Vagn Greve, Straffene, København 1996 s
13.
11) The Healing of a Nation, red. af Alexander Boraine
og Janet Levy, i Justice in Transition, Cape
Town,1995.
12) Under et ophold i Sydafrika i foråret 1998
overhørte jeg omkring 10 høringer, hvor jeg
gentagne gange var vidne til at kommissærerne
afbrød juristerne og overtog
udspørgningen.
13) I visse tilfælde, heldigvis de
færreste, synes det at fortælle sin historie
at have haft den modsatte, retraumatiserende, virkning
på ofret.
14) jfr. Inger Agger og Søren Buus Jensen om
det terapeutiske i vidnefunktionen i Healing and Torture
under State Terrorism, London 1996.
15) Eksemplet er hentet fra det danske
konfliktrådsforsøg, og vises i
undervisningsprogram i dansk TV i løbet af
efteråret 2000.
16) I tråd hermed er der netop fremsat forslag
om, at politiet skal være berettiget til at tilbyde
incestgerningsmænd behandling i stedet for straf
for at motivere dem til at indrømme overgrebene.
Dette skulle modvirke den nuværende situation, hvor
mange anmeldelser bliver henlagt på grund af
bevisets stilling, med risiko for at overgrebene
fortsætter.
17) Lewis B. Smedes, Forgive and Forget: Healing the
Hurts We Don't Deserve (San Fransisco, 1984, s 141)
18) Desmond Tutu s 64.
19) Desmond Tutu s. 32. Santayana's ord står
over indgangen til museet ved den tidligere
koncentrationslejr Dachau.
20) Jeffrie Murphy og Jean Hampton, Forgiveness and
Mercy, New York 1988 s 16.
21) se Antje Krog, Country Of My Skull, Cape Town
1998, s 133.
22) Op cit. s 137.
23) Tina Rosenberg, Reporter at Large, s 90.
24) Og efter sigende for kampen mellem Tutsier og
Hutuer i Rwanda, jfr. Tutu op cit. s 208.
25) Nelson Mandela, A long way to Freedom og Tutu op
cit.
26) Nicholas Tavuchis, Mea Culpa, A Sociology of
Apology and Reconciliation, Stanford, Calif. 1991 s
5.
27) Hannah Arendt, The Human Condition, Chicago 1958,
s 241.
28) Jfr. den norske teolog Poul Leer-Salvesen, som i
sin afhandling Menneske og Straff, Oslo 1991 beskriver
vanskeligheden for en morder ved at se sin egen identitet
som morder i øjnene og derfor det næsten
umulige for denne i at tilgive sig selv.
29) Desmond Tutu, No Future Without Forgiveness,
London 1999.
30) Op.cit.s 34ff
31) Op.cit. s 35
32) Hannah Arendt, The Human Condition, New York 1958,
s 145.
33) Jfr.Hanne Petersen og Vibeke Vindeløv, En
samtale om ret i bevægelse, i Grundrettigheder, en
antologi fra Retsvidenskabeligt inst.B, København
2000, side 283ff.
34) Tutu opcit. s. 120f.
35) Forgiveness Conference, Findhorn, Scotland
1999.
36) Vedr. eksempler omtalt i litteraturen henvises
f.eks. til Exploring Forgiveness, red. af Robert D.
Enright og Joanne North, Wisconsin, 1998, Johann
Christoph Arnold, The Lost Art of Forgiving, Farmington,
USA 1998 og U.M.N.Ashafa og James M. Wuye, The Pastor
& The Imam, Kaduna, Nigeria, 1999
37) F.eks. er i USA oprettet en organisation, Murder
Victim Families for Reconciliation, hvis medlemmer alle
har fået myrdet et nært familiemedlem, og som
arbejder for forsoning. På Forgiveness Conferencen
i Skotland fortalte f.eks. Abagayle, medlem af
organisationen om tabet af sin 19-årige datter og
hvordan det tog hende 12 år at nå frem til
ønsket om at ville tale med morderen.
38) Se f.eks. Judith Herman, Trauma and Recovery, New
York 1992.
39) Der henvises til Martha Minow op cit s 63 for
referencer.
40) Jfr Martha Minow opcit. s 91.
41) Tutu op.cit. s 40.
42) Se bla..a Jan Øberg, Forsoning og magtens
logik, i antologien Konflikt og Forsoning, op. cit. s.
185
©
The author and TFF 2001

Tell a friend about this article
Send to:
From:
Message and your name
|