I Gandhis
fotspår 1
Egentligen
är Indien en omöjlighet
Av Jan
Öberg
TFF direktör
Att resa är att leva, sa H. C. Andersen. Att resa
i Indien är att leva ett annorlunda liv. Man kan
faktisk bara lyckas med Indien genom att lämna sitt
svenska liv bakom sig. Indien är oändligt,
gåtfullt, underbart och vidrigt. Det är
fattigt och rikt, det är sublimt, meditativt och
infernaliskt bullrigt, det har skönhet men
håller på att dö av förorening. Det
är vänligt och samtidigt känner jag ingen
plats under solen där folk kan vara så
jobbiga, tjatiga, närgångna, ja rentav
oförskämda - enligt svensk norm,
alltså.
Om Indien går det inte att göra en enda
generalisering - utom att varje generalisering är
omöjlig. Att resa i Indien innebär att leva i
ständig växling mellan hat och kärlek. Och
i livsbejakande förvåning över
existensen. En utmaning, to say the least!
Indien är en och många civilisationer i
egen regi, en världsdel som förmodligen skulle
överleva alldeles förträffligt även
om resten av världen försvann, kanske rentav
få en renässans. Vare sig Orient eller
Occident, fast båda och, men först och
främst, Indien. Som inte heter Indien, det namnet
är ett västligt påhitt, utan Bharat.
Hinduismen har inte en utan minst 330,000 manifestationer
av gudar, inklusive skådespelare ifrån
Bombays filmindustri Bollywood. Ändå finns det
en hinduisk fundamentalism. Och "hindu", ja det ordet
fanns (liksom curry) inte i något indiskt
språk, det betyder egentligen folket bortom floden
Sindu eller Indus. Indus har givit upphov till namnet
Indien men ligger i dagens Pakistan!
Hur ska man som skribent egentligen hantera ett land -
eller snarare begrepp - som har världens
längsta grundlag (400 sidor), 17 officiella
språk, 35 språk som talas av över en
miljon människor och 22.000 dialekter? Ett
samhälle där Hindi kan förstås (men
ej talas) av lite under hälften vilket gör det
och alla andra språk till minoritetsspråk.
Hur förstå påståendet att Indien
är "världens största demokrati" när
hälften fortfarande inte kan läsa och
majoriteten, de 700.000 byarna, inte tycks vara med i
någon utveckling?
Detta Indien är en myt, en dröm, en vision
som aldrig tycks bli verklighet. Och ändå
är det en mycket påtaglig verklighet som
ingen, ingen i denna värld, kan undvika att bli
påverkad av, vare sig man reser dit eller inte.
Indien är moder till två
världsreligioner, hinduism och buddhism, till
jainismen och sikhismen. Det är också det
största muslimska landet. Samtidigt som Indien
är efterblivet är det ett av världens mest
avancerade länder i termer av forskning och ny
teknologi. Det är en kärnvapenstat. Du kan bo
för 12 kronor per dygn med full pension men Du kan
också hitta de mest lyxiga hotell med rum till 4000
kronor. Indien är envist sig självt och
samtidig en sorglig produkt av kolonialism och dagens
globalisering.
I en serie artiklar under vinjetten "I Gandhis
fotspår" ska jag skriva om detta gåtfulla
Bharat. Det vill säga, det ska jag inte för
under nio veckors irrande omkring kom jag aldrig
söder om Bombay eller öster om Sevagram, en
liten by i mitten av landet där Gandhi på sin
tid satt i en lerhytt och via en telefon installerad av
engelsmännen styrde det mesta. Jag har alltså
bekantat mig ytligt med sådär en tredjedel av
detta makrokosmos. Så egentligen vet jag bara lite
om Indien. Syftet var inte heller att studera Indien utan
att låta det vara den miljö i vilken jag hade
fyra andra målsättningar.

© Photo Jan Öberg TFF
2001
Massage i
Varanasi
För det första ville jag leva ett annat liv:
se mitt eget liv, Sverige och väst utifrån och
på avstånd, bli av med all materiell
överflod, leva enkelt och fundera över vad jag
själv håller på med, varva ned, vara
öppen för intryck, flyta med i en
lååångsam tidsrytm. Särskild
mycket själafrid blev det, av skäl jag ska
beskriva senare, egentligen inte; Skånes skogar och
strand är nog bättre för det, men sedan
har Indien ett och annat som Skåne saknar!
För det andra skulle jag hålla en kurs
för unga tibetaner i norra Indien, i Dharamsala vid
Himalayas fot. Under vägledning av det danska Center
for Konfliktløsning ska de etablera en
kursorganisation som ska hjälpa exiltibetanerna att
bättre hantera sina egna konflikter och de
konflikter de naturligt nog har med det indiska
samhälle de lever i. Det gav mig tillfälle att
förstå Tibet-frågan på ett nyttigt
sätt - och inse hur stor, djup och olycklig den
är och hur okunnig jag varit. Alltför
länge åtminstone med tanke på mitt yrke
som fredsforskare.
För det tredje har jag alltid velat besöka
de platser som var av central betydelse för Mohandas
K. Gandhi, som jag inte kallar Mahatma eller "Stor
Själ", därför att han hatade alla
sådana beteckningar om sig själv. Samtidigt
ville jag uppsöka forskare och folkrörelser,
som arbetar i gandhiansk anda.
Det blev Delhi, Amritsar, Bombay, Puna, Sevagram,
Ahmedabad (efter jordbävningen, dock), Surat, Dandi
och Dharasana. Gandhi spelar i dag i allmänhet bara
en symbolisk roll. Ändå betyder han
fortfarande något för många på
landsbygden. Rikspolitiker skulle säkert stoppat
honom i fängelse om han levt i dag. Indien för
i dag en politik som är en systematisk negation av
allt Gandhi stod för. Och det, tror jag, är en
huvudorsak till den tragedi jag vill hävda att
dagens Indien också är.
För det fjärde kan man knappast göra en
resa till Indien utan att dras till religionen, om
än bara turistiskt. Varanasi är hinduismens
centrum. Bodghaya och Rajgir är två av de
viktigaste platserna för buddhismen. Här var
det Shakyamuni vandrade runt, ägnade sig åt
total askes men kom på bättre tankar för
att sedan uppnå vishet under pipal- eller
Bodhi-trädet i Bodghaya. I Sarnath utanför
Varanasi började han sprida sin nyvunna livsfilosofi
till lärjungarna.
Självfallet ville jag också besöka Det
Gyllene Templet i Amritsar i Punjab, för att
förstå litet av sikhismen som kan sägas
vara en blandning av hinduism och islam. Och slutligen
uppsökte jag alla de små jain-tempel jag
kunde. Jainismen är den mest asketiska och
ickevåldsliga av alla religioner; det finns
jainister som sopar framför sig för att undvika
att trampa på något levande! Men jaintemplen
är underbart oasketiska med fantastiska figurer,
färger, klockor och mystik.
Slutligen för det femte: Indien, min kuliss
för de fyra andra resorna. Resten av världen
kommer inte undan. Du kan inte lämna det
därhän. Vad Indiens miljardbefolkning
väljer att göra i dag och i morgon kommer - som
i Kinas fall - att påverka resten av världen.
Jag valde att vara en egensinnig turist. De flesta
turister kommer i grupp, bussas runt med guider, tar
flyget över väldiga avstånd mellan
storstäderna. Andra tar sig runt mest på egen
hand men hyr bilar med guide eller köper lokala
paketresor.
Jag valde att försöka leva och resa mer
"indiskt;" genom att fixa min resa själv,
färdas med tåg och landsvägsbussar, hitta
biljetter och övernattning med hjälp av Lonely
Planet-bibeln och lokala (miss)informatörer.
På det sättet träffade jag folk av alla
de slag och tvingades leva i ett slags lokal rytm;
genomsnittshastigheten med landvägsbuss är
20-30 kilometer i timman, med expresståg 50-60. Det
är totalt frustrerande i början, sedan
upptäcker man att man mår bra av det.
Att resa ut ur sitt normala liv och in i en annan
värld är egentligen ett fascinerande dubbelliv.
Uppmärksamheten skärps, livet får
spänst. Att skriva om en sådan resa är
faktiskt ett sätt att förlänga livet
på. Följ med men gör framför allt en
resa själv!
Övriga
Indien-artiklar, "I Gandhis fotspår" samt
fotogallerier
©
TFF 2001

Tell a friend about this article
Send to:
From:
Message and your name
|