I Gandhis
fotspår 2
Konfliktlösning
i Dharamsala
Av Jan
Öberg,
TFF direktör
Bussen går - kanske - ifrån Delhi vid
17-tiden. Passagerarna är av två slag:
tibetanska munkar och västliga backpackers.
Vägen norrut ifrån Delhi är ett totalt
trafikkaos.
Tretton timmar senare är jag framme i Dharamsala
på 1300 meters höjd i Himalaya,
religiöst, politiskt och kulturellt centrum för
ett par hundra tusen exiltibetaner spridda över
Indien. Det är hur mörkt som helst. Jag sveper
in mig i en enorm khadi-filt, inköpt på ett
Gandhi-museum med tanke på kylan på dessa
höjder.
Bergsvägen är smal utan gatuljus och med
igenbommade skjul. En sjal-silhuett dukar omärkligt
upp och frågar var jag ska. Kashmir House, svarar
jag, och fem minuter senare tar en minitaxi mig dit. Det
är här jag tillsammans med mina vänner
ifrån danska Center for Konfliktløsning ska
undervisa unga exiltibetaner i
konfliktförståelse och i hur den stora
världen - som de har god grund att känna sig
svikna av - fungerar.

Photo Jan Öberg, © TFF
2001
Busstorget i
Dharamsala
Dharamsala är topografiskt nivådelat. Nere
i den väldiga, vackra Kanga-dalen över vilken
det ständigt cirkulerar rovfåglar ligger det
egentliga Dharamsala med sjukhus,
kommunalförvaltning och tibetanernas kulturcentrum,
Norbulinka-Institutet, allt en mil härifrån
över risfält och stor skönhet. Lower
Dharamsala dit jag har anlänt består mest av
bostäder och basarsnäva gränder med
butiker och två Internetcafeer.
En halvmil och en dryg halvtimmes vandring upp
för den lilla eländiga asfaltvägen finns
regeringskomplexet, Gangchen Kyishong, där
tibetanerna har parlament, ministerier och
säkerhetskontor. Till fots följer jag en av
många slippery shortcuts och ömsom vandrar och
kliver bland små klungor av bondhus,
hönsgårdar, fåraherdar, gamla gummor,
kossor och getter. Ännu en timmes vandring
uppåt finns på 1768 meters höjd till
Upper Dharamsala, eller McLeod Ganj, turisternas Mecka
med restauranter, tempel, butiker, hantverk, museum,
postkontor, bokhandlar och Hans Helighet Dalai
Lamas - förbluffande enkla och arkitektoniskt
tråkiga - tempel, Tsuglagkang.

Photo Jan Öberg, © TFF
2001
Regeringstorget med
parlamentet i bakgrunden
David McLeod var en 'löjtnantsguvernör'
på 1850-talet då staden var ett brittiskt
barackområde. Den lilla kolonialaffären ser
precis ut som om McLeod skulle gå in genom
dörren när som helst. På den tiden
beboddes Dharamsala av det halvnomadiska Gaddi-folket som
varken var 'indier' eller tibetaner.
Varför vill tibetanerna skapa sitt första
center för konfliktlösning, en uppgift jag
är oerhört stolt över att hjälpa
dessa positiva, nyfikna och humoristiska ungdomar med?
Ett svar finns i det tema, som danska
utrikesdepartementet bad mig hålla en
föreläsning om: hur kan man lösa
konflikter när den andra parten är mycket
starkare och inte vill ha en dialog.
För det är tibetanernas problem i ett
nötskal: 5-6 miljoner som - som de ser det - har
ockuperats av en övermakt. 6-8 miljoner kineser har
sedan flyttat till Tibet, där tibetanerna
själva nu är en minoritet i det de betraktar
som sitt historiska, självständiga rike.
Kineserna har också förlagt det mesta av sina
kärnvapenprogram till Tibet och den globalt unika
faunan och floran håller på att
försvinna, förorenas, utarmas.
När detta sagts vill jag också säga
att jag inte har varit i själva Tibet eller i
Beijing för att förstå hela
Tibet-frågan. Det skulle jag mycket gärna
vilja. Från böckerna och Internet vet jag att
det finns gedigna argument på alla sidor.
Tibetanerna i Indien vill också lära sig
konfliktlösning därför att det finns
konflikter mellan dem själva: mellan de som är
födda i Indien och ser sig som bättre utbildade
och "civiliserade" och de som kommit över bergen och
betraktas som mer "primitiva". Det finns konflikter
mellan de unga som uppskattar Dalai Lama och
ickevåld och de mer revolutionära, som tycker
att det - åtminstone efter honom - måste bli
ett väpnat uppror eftersom ickevåldet inte
lett nånstans. Vidare finns konflikter mellan
tibetaner och indier i lokalsamhället.
Undervisning blir det inte, det är dialog,
ömsesidigt lärande. Något mer
meningsfullt än att samarbeta med dessa
20-30-åringar kan jag inte tänka mig. De och
deras släkt har lidit fruktansvärd, de är
alla flyktingar, de är djupt religiösa och har
bevarat toleransen, nyfikenheten, värdigheten.
Tillsammans med dem vet jag att jag inte vill ha
något annat yrke. Vi skiljs som nära
vänner.
Som världen är har de dessvärre
små chanser att inom sin livstid se ett fritt
Tibet, tänker jag. Om det blir ett
självständigt Tibet måste det bli med de
ditflyttade kineserna, som också är offer
för ett stormaktsspel. Inte ett etniskt rent Tibet.
Jag såg inget hat i dessa ungdomars ögon,
hörde inget ont i deras talan.

Photo Jan Öberg, © TFF
2001
Munk i Dharamsala
Tibetanerna är positiva och djupt religiösa.
De tror på respekten - och som Dalai Lama, på
skrattet! Buddhismen handlar om hur man övervinner
lidandet och uppnår glädje, tolerans och
empati, om strävan efter "mindfulness" och
"lovingkindness" - att leva helt uppmärksamt och med
kärleksvänlighet. Inte illa som
konfliktlösnings- och försoningsfilosofi.
Om jag lyckades ge dem någonting i gengäld
för allt de lärde mig om Tibet-frågan var
det en bredare syn på Gandhi och på
ickevåldet som aktiv, inte passiv, filosofi och
politik. Det finns många likheter mellan Laman och
Mahatman, men den senare var också politisk och
strategisk fighter.
Ett litet urval av hemsidor om och ifrån Tibet
och exilregeringen, Kinas perspektiv etc kan du hitta
på:
http://www.transnational.org/links/tibet.html
Övriga
Indien-artiklar, "I Gandhis fotspår" samt
fotogallerier
©
TFF 2001

Tell a friend about this article
Send to:
From:
Message and your name
|