I Gandhis
fotspår 3
Tibet
- kultur i exil
Av Jan
Öberg
TFF direktör
På buss- och taxitorget får alla
vända. Dharamsala är bilfritt, fridfyllt,
kaotiskt och präglat av en förbluffande
nybyggaranda. Gatubilden präglas av munkar i
vinrött och påfallande många
spetälska tiggare. Här på den farofyllda
Himalaya-sluttningen byggs den ena mer fantasifyllda
kåken efter den andra, hotell inte minst. De
störtar ihop ännu fortare än de byggs
när tunga regn eller smältvatten forsar
ned.
Det är mycket vackert här, utom träden.
Det är förbjudet att hugga ned själva
stammen, men överallt har man klättrat upp och
huggit av alla sidogrenar. Ved behövs. Det är
ofta elavbrott eller också är elen ransonerad.
Utom när guvernören för delstaten Himachal
Pradesh, som Dharamsala tillhör, kommer på
officiellt besök. Med följe blir det ett
hundratal gamla vita Ambassador-bilar som kommer till
stan. Då finns el och vatten dygnet om för han
ska inte få en alltför realistisk bild av hur
folket har det!
Dalai Lama kan man träffa på olika
sätt. Om han är hemma kan man gå rakt upp
till hans bostad i tempel-komplexet och be om audiens. Om
man kommer till McLeod i mars har han sina "teachings"
för tiotusentals åhörare, särskild
tibetaner för vilka han är gud, inget mindre.
Tyvärr var jag där i februari under dagar
då han var i "retreat" och inte träffade
någon. Mina vänner säger att de
svävade sådär fem till sju cm över
marken efter att ha träffat honom.
Det finns oerhört mycket att se i detta vackra
område: små ekologiska kooperativ, butiker
med hälsomedicin och handgjort papper; spirituella
bokhandlar, utsökta restauranger från det
enklaste till Chonor House, det exklusiva hotellet med
utsikt över McLeod. Här serveras det bästa
ur det tibetanska köket medan aporna svänger
sig i granarna över huvudet och ibland
kamikaze-artat kastar sig ned mot bordet.
Det tibetanska museet i McLeod ägnar sig
åt Tibets historia med huvudvikt på
exiltibetanernas öde. Det är ett vackert och
enkelt museum som också finns på Internet:
http://www.thetibetmuseum.org/
Nere i regeringskvarteret finns Library of Tibetan
Works and Archives, en omfattande bok- och
tidsskriftssamling med fyrtio procent av Tibets alla
handskrifter. På första våningen i denna
tempelliknande byggnad finns Tibetan Cultural Museum
där jag fastande för samlingen av tangkas.

Photo Jan Öberg, © TFF
2001
Tangka-målning
på Norbulinka
Nej det är inte trosor utan heliga Buddhistiska
målerier på bomullsduk vars teknik kan
påminna om tempera. De målas i så
små detaljer att man bör se dem under lupp;
samtidigt är hela tangkan en mångfärgad
harmonisk komposition framför vilken man ber eller
mediterar. De har naturalistiska motiv och avbildar
historiska förlopp, Livets Hjul eller gudarna och
fantastiska figurer från Tibets myter. En annan
kategori är mandhalas, strama geometriska,
nonfigurativa tavlor med ett centrum som man ska
koncentrerar sig intensivt på och sedan kanske
försvinna in i.
Finare tangka och mandhala inramas av en bred
passepartout i silke eller silkebrokad. De hänger
på en tvärgående pinne och framför
bilden med silkesram finns ett skynke; det skyddar
tangkan när den rullas ihop och tas med från
tempel till tempel eller följer sin ägare.
Denna fascinerande konstart har beskrivits av bland andra
Anjan Chakraverty i Sacred Buddhist Painting,
Lustre Press, New Delhi, 1998. Illustrerade exempel finns
på t ex http://www.iol.ie/~taeger/thkas/thgk-gal.html.

Photo Jan Öberg, © TFF
2001
Ett av många
centre i Norbulinka
Besök Norbulinka-Institutet! Du kan
börja på Internet (http://www.tibet.net/eng/norling/)
men res dit! Man tror sig ha anlänt till i en
japansk trädgård med stora stenar,
växter, paviljonger, cafeteria, hotell,
konferenscenter etc. Det finns porlande bäckar,
skiftande arkitektur, tempel och verkstäder för
textilier, kläder, trävaror, konsthantverk,
dockor, måleri, broderi, träsnitt, guldsmedjor
etc. På Norbulinka utbildas tibetanska
kulturarbetare. (Exil)kulturens konstfärdigheter och
traditioner hålls i hävd och innovationer
frodas. Sällan har jag sett så snitsiga
supermoderna skjortor och jackor, så vackra
sidentyger och objekt för modern heminredning.
Norbulinkas skiftande utställningar och
paviljonger är ett konglomerat av
konsthantverksskola, konstakademi, designcenter, galleri,
tempel och meditationsplats. Man kan vandra rakt igenom
och ut på andra sidan: genom en liten grind
lämnar jag detta Tibet bakom mig och vandrar in i en
indisk by med söta unga bondflickor som blygt ler
mot den främmade med kameran. Här finns kossor,
getter, apor, lerhyddor, inhägnader med
konstfärdigt skulpterade höstackar, en
pittoresk idyll där det enda negativa är en
mycket gammal gulnad skylt som säger att här
fanns engång i tiden ett Världsbanksprojekt.
Som väl är har banken åtminstone inte
förstört den här byn.
Dharamsala och Norbulinka vittnar om ett
förtryckt folks enorma livs- och kulturyttrande. Det
kommer ingen, vare sig västerlänning eller
kines, nånsin att lyckas förstöra.
Övriga
Indien-artiklar, "I Gandhis fotspår" samt
fotogallerier
©
TFF 2001

Tell a friend about this article
Send to:
From:
Message and your name
|