I Gandhis
fotspår 4
Gandhi
i Delhi
"Indien kan inte
utvecklas bara med Gandhis spinnrock - men inte heller
utan den" skriver Jan
Öberg,
TFF direktör.
Gandhi mördades i New Delhi fredagen den 30
januari 1948. Påföljande dag fördes hans
kropp för att kremeras till floden Jamuna på
en kanonlavett, eskorterad av 4.000 soldater, tusen
flygsoldater och lika många poliser.
Det var ingen slump att den tidens regim "hedrade"
landets ickevålds-fader på detta vis. Jag
tror också att det finns tydliga samband mellan
detta och dagens Indien, dess korruption, elitism och
kärnvapen.
Jag råkade anlända till Delhi 29 januari
och for ut till Rajghat vid Jamuna-floden för att
besöka minnesmärket, Gandhi Samadhi, den stora
svarta marmorkuben med den eviga flamman och
inskriptionen med hans sista ord: He Ram! - - Åh
Gud.
Kuben har placerats på en enorm gräsmatta.
Det är en estetisk kylig minnesplats, pompös i
omvänd proportion till Gandhis enkelhet.

Photo Jan Öberg, © TFF
2001
Gandhis minnesplats -"Samadhi" -
i Rajghat, Delhi
En vakt talar om att det är stängt till
påföljande dag. När jag
återvänder liknar området ett
slagfält. Soldater har rullat ut enorma gröna
mattor, stolar står och ligger huller om buller,
blomkrukor bärs fram och tillbaka.
Redan denna min andra dag i Indien får jag
uppleva hur Gandhi är en sorts persona non grata som
man dock inte helt kan ignorera: lika lite idag som 1948.
Eliten "firar" honom först varefter folket får
komma in.
Det Gandhi stod för spelar en mycket liten roll i
dagens indiska politik. Men jag gläds över alla
som kommit hit den här dagen, 53 år efter hans
död, vanligt folk från Delhi och tusentals
enkelt klädda bönder, unga och gamla.
Gandhi är död, länge leve Gandhi!

Photo Jan Öberg, © TFF
2001
Ungdomar lär sig
spinna
Hr och fru
Handa
På vägen därifrån stöter
jag på Mr. Honda och hans hustru. Just idag
säljer de Gandhi-litteratur men driver annars en
daginstitution för slumbarn. Honda är
lång, rund om magen och gungar fram i khadi och
sandaler:
- Indiens framtid är fortfarande spinnrocken
säger han med en övertygelse som heter duga.
Titta där borta, där sitter våra barn och
lär sig spinna och sy sina egna kläder. Under
alla år har vi räddat dem undan slummen, de
har fått utbildning, kan klara sig själva.
Pojkarna blir inte alkoholister som många av deras
pappor, flickorna inte prostituerade. Hos oss får
de också ordentlig mat.
Jag kan se hur det fungerar i praktiken. Naturligtvis
kan Indien inte utvecklas bara med Gandhis spinnrock
&endash; men här förstår jag att det inte
heller går utan den.

Photo Jan Öberg, © TFF
2001
Ungdomar diskuterar på
Gandhi Day
Gandhi Darshan och
National Memorial Museum
Över Mahatma Gandhi Road och några hundra
meter ned för Powerhouse Road finns Gandhi Darshan,
(International Centre för Gandhian Studies and
Research, http://www.gandhismriti.org),
ett gigantiskt komplex av enkla byggnader med
utställningshallar, verkstäder,
utbildningsinstitutioner, museum och forskningsinstitut,
skulpturer och hantverk, allt med syfte att hålla
liv i Gandhis tänkande och utveckla hans perspektiv
på dagens samhälle.
Tillbaka på Gandhi Road finns dels Gandhi Book
House, en utomordentlig bokhandel, och dels Gandhi
National Memorial Museum med enastående samlingar
och ett forskningsbibliotek. Jag ser en tillfällig
helt unik utställning om Kasturba, som Gandhi blev
gift med som 13-åring och levde med hela livet
tills hon dog i Puna 1943. De gamla fotografierna vittnar
om en stark kvinna som fick ställa upp på lite
av varje, också att Gandhi beslöt sig för
att avstå ifrån sex. Man kan också
läsa hennes sorgsna och kloka brev till en av
sönerna när han, som Gandhi behandlade som
kastlös, arresterades full och skämde ut
familjen offentligt.

Photo Jan Öberg, © TFF
2001
Man kan lyssna på Gandhi
på museet
En permanent utställning visar foton, brev,
personliga tillhörigheter och en replik av Gandhis
arbetsrum. Här finns också en Memory Hall med
fokus på de sista dagarna, mordet och begravningen.
Klockan han bar visas liksom kulorna som dödade
honom, hans blodstänkta kläder samt de urnor i
vilka hans aska spreds över Indien. På ett
litet dammigt Literature Centre bakom museet kan man
också köpa en multimedia-CD med 30 min film,
550 fotografier, 15 min med Gandhis röst, samt hela
hans produktion på över 50,000 indexerade
sidor och specialavdelningar där grundbegrepp och de
viktigaste händelserna i hans och Indiens historia
illustreras ("Mahatma Gandhi", 60 US$).
Museet ligger vackert omgärdat av stora träd
i en liten park med skulpturer av Gandhi. Inomhus är
allt dammigt och gulnat. Allt förvaras i gamla
trämontrar, böckerna står och ligger i
stora grå metallbokhyllor som på en mekanisk
verkstad. Men det hela är unikt äkta, jag
känner mig förd tillbaka till just den tiden
då det hände.
Gandhis tänkande, ickevåldets filosofi och
hans ekonomiska teori måste dock
"översättas" till dagens behov och utmaningar.
Gandhi får inte bli museal, då dör allt
han stod för.

Photo Jan Öberg, © TFF
2001
Gandhi Darshan når ut med
budskapet
Indiens problem med
Gandhi
Indiernas problem i förhållande till Gandhi
går under min resa i Indien så
småningom upp för mig. Han dog som
privatperson, utan rikedom, titel, egendom, akademiska
utmärkelser och, naturligtvis, utan Nobelpris. Han
är för stor och svår att leva upp till.
Det är smått omöjligt att vara
"gandhian". Men man kan stoppa in honom på museum,
plocka fram och fira honom en gång om året
och annars glömma honom.
Gandhi har självfallet inget Mecka, men han finns
överallt, inte minst i indiernas hjärtan. Men
den intresserade som anländer till Delhi börjar
naturligtvis med dessa institutioner. För mig
är var och en av dem en oförglömlig
upplevelse. Men Birla House eller Gandhi Smriti där
Gandhi levde sina sista 144 dagar och sköts
ihjäl är ändå nummer ett för
mig. I nästa artikel ska jag berätta
varför. Till dess, titta gärna in på
http://www.transnational.org/forum/Nonviolence/Nonviolence.html
Övriga
Indien-artiklar, "I Gandhis fotspår" samt
fotogallerier
©
TFF 2001

Tell a friend about this article
Send to:
From:
Message and your name
|