TFF logoFORUMS Meeting Point
NEWPRESSINFOTFFFORUMSFEATURESPUBLICATIONSKALEJDOSKOPLINKS


Bevar den norske ambassade i Baghdad !

Til den norske regering, norske aviser, Stortingsmedlemmer og andre interesserede

 

 


af 

Jan Øberg

TFF direktor

 

3 december 2002

 

Det skal i denne uge afgøres om Norges ambassade i Irak skal nedlægges. Det må den ikke blive. EU's formandsland, Danmark, har slet ingen ambassade i Irak. Sverige sender af og til en tjenestemand til Baghdad fra sin ambassade i Jordan. Disse to lande er altså helt uinformerede om den konkrete situation: en skandale for EU og dem selv!

Norge derimod har en velfungerende ambassade med en charge d'affaires, som er blandt de mest engagerede og kyndigste diplomater i denne by. Han har været der i mange år og også har været udstationeret i andre mellemøstlige lande. Under mit besøg for nylig traf jeg ham flere gange og fik særdeles informative og balancerede informationer, som siden har været nyttige for mig selv som forsker og for TFF, som jeg er chef for.

For regeringer er det afgørende at løbende få hurtige, omfattende informationer og adekvate tolkninger, der baseres på observation og samtaler med værtslandets politikere og andre. Det gælder ganske særligt for konfliktområder, om og fra hvilke der ad andre kanaler ofte spredes propaganda. I det hele taget vil det være umuligt at udforme en begavet politik, hvis man ikke har sådan førstehåndsinformation fra egne kilder.

En krig mod Irak er overvejende sandsynlig indenfor de nærmeste måneder. På den baggrund kan man kun blive bestyrtet når det meddeles at den norske regering overhovedet kan få den tanke at nedlægge sin ambassade i Baghdad med henvisning til at Norge fra 1. januar 2003 ikke længere har formandsskabet i FN's sanktionskommitté.

Uanset om dette helt uacceptable forslag kommer i konsekvens af et amerikanskt pres eller ikke, så vil det lede til at også Norge må forlade sig på andres mere eller mindre propaganda-baserede informationer om situationen og dermed frasiger sig en chance til at spille en fornuftigere rolle end sine nabo-EU-lande. Og at oljelandet Norge ikke skulle have råd til at opretholde ambassaden er et argument, som bare vil vække latter ude i verden.

Hvis Norges ambassade nedlægges vil også Norge tvinges til at føre uinformeret og usaglig politik. Verden venter sig at man i denne dybt alvorlige situation ikke gør noget så dumt!

 

2. december 2002

 

© TFF & the author 2002  

 

mail
Tell a friend about this article

Send to:

From:

Message and your name

 

 

 

SPECIALS 

Photo galleries

Nonviolence Forum

TFF News Navigator

Become a TFF Friend

TFF Online Bookstore

Reconciliation project

Make an online donation

Foundation update and more

TFF Peace Training Network

Make a donation via bank or postal giro

Menu below

 


Home

New

PressInfo

TFF

Forums

Features

Publications

Kalejdoskop

Links



 

The Transnational Foundation for Peace and Future Research
Vegagatan 25, S - 224 57 Lund, Sweden
Phone + 46 - 46 - 145909     Fax + 46 - 46 - 144512
http://www.transnational.org   comments@transnational.org

© TFF 1997-2002