De
inställda revolutionernas land
I det
mörkaste Peru 2
Reflexioner
från en resa
Av
Sören
Sommelius
"Helsingborgs Dagblad"
TFF
rådgivare
2 juli 2002
Ayacucho, lite större än Helsingborg
och en stad med utpräglad indiansk befolkning ligger
i en dal i centrala Anderna, på 2.700 meters
höjd.
Bussen från Lima tar tio timmar. Den asfalterade
vägen (byggd på 90-talet) går över
flera pass, det högsta är 4.700 meter,
nära snöklädda bergstoppar, över
höglandsängar med betande lama- och
alpachadjur.
Ayacuchos luft är utspädd. Jag gäspar
och kippar efter syre.
- Vädret i Ayacucho skiftar lika snabbt
från varm til kallt som de andinska kvinnornas
temperament, skrattar Aldo, student vid stadens
universitet.
Det centrala torget Plaza de Armas omges av låga
hus med arkader, både spanskt kolonialt och
andinskt. Katedralens båda klockor visar två
olika tider, men bara av misstag. Det är en magisk
plats - och en arena för maktutövning. En
ryttarstaty av general Sucre drar sabeln mot himlen.
Här rör sig ett mikrokosmos av det peruanska
samhället. En indiankvinna har ett barn på
ryggen och tre i kjolarna. Hippa ungdomar från Lima
rantar omkring i jeans.
Turistkontorets marknadsundersökare frågar
mig vad en dagslön är i mitt land och jag drar
till med en summa.
- Här är den fem nuevo soles, suckar hon.
Femton kronor.
Sedan undrar hon om jag blivit rånad. Underlig
fråga i en enkät.
Under påskveckan, Semana Santa, blir
Plaza de Armas scen för rader av religiösa
processioner med final klockan fem på
påskdagens morgon. Peruansk tv direktsänder.
Folk dansar på torget. Det är karneval,
religiös passion och orgier i fyrverkeri och musik.
Dagen därpå är det arméns tur.
Sjungande soldater paraderar runt torget.
Moderniseringen har inte nått Ayacucho,
framförallt därför att staden var centrum
för den maoistiska gerillarörelsen Sendero
Luminoso, "Den lysande stigen", vars ledare Abimael
Guzmán var professor i filosofi vid universitet
här.
Gerillans mål var ett rättvisare
samhälle. Men kampen urartade i terror med brutal
vedergällning från militärmakten.
Småfolket drabbades. Flykten från landsbygden
till storstäderna accelererade i ett samhälle
svårt sargat av inbördeskrigets
urskiljningslösa våld.
Guzmán greps 1992, dömdes till livstid och
förevisades för press och allmänhet i bur
i randiga fångkläder, som vore han en medlem
av Björnligan. När också andra ledande
senderister gripits avslutades ett drygt decennium av
blodigt våld, såväl revolutionärt
som kontrarevolutionärt.
Då hade 30.000 människor dödats
från 1980 till 1997, mest campesinos,
bönder, antagligen lika många av gerillan som
av polis och militär i motaktioner, utförda
också med stöd från juntans Argentina
och USA. Våren 2002 har en Sannings- och
Försoningskommission inlett arbetet med att granska
vad som hände under dessa svarta år. Den
generella amnestin för militärer har
upphävts.
Gerillan är dock inte slutgiltigt krossad och den
fattigdom och de orättvisor ur vilka den föddes
har snarare förvärrats. Men år 2002
råder fred, trots allt.
Under åren av gerillakrig kontrollerades
Ayacucho av militärer. Turismen har kommit i
gång först de senaste fyra, fem
åren.
Oväntat hör jag ordet "luminoso" och
lystrar. Någon säljer "rosarios
luminosos", självlysande radband, årets
fluga kantänka. Tiderna skiftar.
Ayacucho har en lång tradition som
hantverksstad. På väg från den
traditionella marknaden möter jag en grupp
människor som bär på en vit
barnkista.
Jag har stått och fotat folklivet.
Reflexmässigt fotograferar jag också
processionen med kistan - och känner avsmak
inför min roll som utanförstående
turist.
Peru har en "allt-eller-inget"-geografi.
Kustöknen, där Lima ligger, hör i vissa
delar till jordens torraste områden. I öster
finns la selva, den tropiska regnskogen som upptar
sextio procent av landets yta. Ayacucho ligger i
sierran, i Anderna, det som var inkafolkets
hjärtland.
Andinska indianer dominerar stadsbilden i Ayacucho,
många i traditionella färgstarka kläder,
kvinnorna med stora hattar och ett tygstycke, en
mantas, över axeln för att bära
barn och bördor. Den indianska befolkningen talar i
stor utsträckning fortfarande sitt språk
quechua, från vilket svenskan fått
åtminstone ett ord, kondor.
På quechua heter god dag "napaykullayki",
tack "yusulipayaki" och mamma "mama".
Quechua hade inget skriftspråk. Med en muntligt
överförd historia fick inkafolket i
stället en rik tradition av sånger och
berättelser.
Ruinstaden Wari ligger några mil
utanför Ayacucho. Wari var huvudstad med 50.000
invånare i en av de högkulturer som
föregick inka, under åren 600 - 1000 e. Kr,
Perus första urbana kultur. En stad med 50.000
invånare år 1000, vad fanns här i
Sverige då? Wari kunde varit ett peruanskt Pompeji,
om pengar funnits till utgrävningar.
Ytterligare några mil bort ligger Quinua, med
ett museum över slaget vid Ayacucho den 9 december
1824. Spanjorerna besegrades här och inte bara Peru
utan hela Sydamerika stod fritt från kolonialismen.
Dock innebar detta ingen förbättring för
folkflertalet.
På slagfältet finns en vit krigsheroisk
obelisk. Barn är utklädda till små
soldater i hopp om att någon turist ska fotografera
och betala dem, samma sak med kvinnor som paraderar med
välkammade lamadjur.
I Ayacuchodalen inser jag att Peru är de
inställda revolutionernas land.
Sören
Sommelius
(Helsingborgs Dagblad 30.6.02)
©
TFF & the author 2002
Tell a friend about this article
Send to:
From:
Message and your name
|