I
staden med stenen som har tolv hörn
I det
mörkaste Peru 3
Reflexioner från en resa
Av
Sören
Sommelius
"Helsingborgs Dagblad"
TFF
rådgivare
16 juli 2002
"När du besöker en hantverksmarknad för
att köpa en souvenir från mitt land och
upptäcker att du saknar pass, kamera och dina
kära dollar, gråt inte, kasta inte upp armarna
i fasa, därför att det du just har upplevt
är en sann artists arbete, en konstnär som
under många år uppövat sina fingrars
känslighet för att utföra konstverk.
Lägg därtill att också han är en
samlare."
Så skriver den peruanske författaren Mario
Guevara Paredes, född i Cuzco 1956, i sin
novellsamling "Gringa Hunter & Other short
stories".
Cuzco är ett av Latinamerikas största
turistmål, också därför att staden
är startpunkten för resan till Machu Picchu.
Mängder av turistdollar strömmar hit. Samtidigt
är Cuzco en av Perus fattigaste städer,
där 75 procent av befolkningen är fattig och 50
procent extremt fattig, enligt färsk statistik.
Turism kan skapa utveckling och välstånd.
Men inte här. Stadens historia har blivit motorn i
en profitbringande turistindustri. Turismen har
prostituerat Cuzco. Staden har sålt sin själ.
Dess invånare är statister i sin egen
stad.
Den engelske författaren Matthew Parris
kommenterar samma ämne i sin "Inca-Kola. A
Travellers Tale of Peru":
"Ficktjuveriet måste här utgöra en
så stor del av den lokala ekonomin att det borde
vara intressant att stödja forskning om hur stor del
av stadens (Cuzcos) inkomster som härrör sig
från snatteri; vilken andel av polisens tid som
ägnas åt att skriva rapporter som aldrig
kommer att utredas; och vilken andel av Entels
telefonibolags vinster som kommer från turister som
söker nå American Express i Lima för att
rapportera sina stulna resechecker."
Cuzco var inkarikets huvudstad och torget var
världens mitt och navel, där de stora
ceremonierna genomfördes. Spanjorerna erövrade
staden 1533. Tre år senare revolterade inkan Manco
och belägrade Cuzco med 100.000 man, enligt
krönikorna. Men spanjorerna med 80 kavallerister och
110 fotsoldater besegrade inkaarmén genom sina
överlägsna vapen.
Plaza de Armas har varit spelplats för
några av världshistoriens mest dramatiska och
brutala händelser, en "clash of civilizations" som
få.
"Det enda ord med vilket Cuzco kan summeras är
'minnesväckande'. En nästan ogripbart damm
från andra tidsåldrar täcker gatorna och
blir ibland till moln, som när man rör i botten
av i en gyttjig sjö."
Så skrev Ernesto Che Guevara i sin dagbok. Han
kom som 23-åring hit på en 500 cc Norton
motorcykel under sin halvårslånga färd
genom Latinamerika. Som revolutionär avrättades
han 1967 i Bolivia. Hans "The Motorcycle Diaries. A
journey around South America" gavs ut 1993.
Med andakt går jag från mitt hospedaje
på Calle Suecia ner till Plaza de
Armas med ungefär samma känsla som när
jag som tjugoåring i Paris för första
gången såg Notre Dame och Pont Neuf.
I dag finns här en park, som liknar en stadspark
i en mellansvensk håla, med fontän och
halvvissna blommor i torra rabatter.
Höjer jag blicken är torget omgivet av gamla
hus med arkader, förutom katedralen och jesuiternas
kyrka, La Campania. Invändigt är
båda kyrkorna tapetserade med glödande guld,
nersmält och återanvänt "hedniskt"
inkaguld.
Runt Plaza de Armas ligger enbart
inrättningar till turisternas fromma,
resebyråer, souveniraffärer, restauranger,
växelkontor. Här finns få vanliga
människor. Det här är tiggarnas torg,
skoputsarnas och vykortsförsäljarnas torg och
så de hjälmförsedda polisernas, som
skyddar turisterna från ficktjuvar.
Staden är ockuperad. Inte av spanjorerna eller
ens av byråkratin i Lima, utan av turisterna eller
rättare av turistindustrin.
Från Plaza de Armas kortända
går två smala gränder. Den ena heter
märkligt nog Sverigegatan, Calle Suecia, och
den andra egentligen Procuradores
(Skatteindrivarnas gata) men kallas Gringo Alley.
Här är trivsamt och alltid mycket folk, unga
resenärer med mera äventyrslust än
pengar.
Gringo Alleys internetcaféer är
fullbelagda. Dagens resenärer kan ha dagligkontakt
med de oroliga där hemma. Cuzcos gatunamn är
fantasieggande. Atoqsayk´uchi betyder
på quechua "Där räven blev trött"
och Pasñapakana "De unga flickornas
gömställe".
Spanjorerna förstörde inkatidens
praktbyggnader och byggde sina egna kyrkor och palats
på ruinerna. När Cuzco under seklerna flera
gånger drabbats av förödande
jordbävningar rasade det som spanjorerna byggt.
Inkamurarna höll. De finns överallt i
centrala Cuzco och är lätta att känna
igen, med stora stenblock som konstfärdigt fogats
till varandra som i ett pussel. Ingen kultur i den gamla
världen uppnådde så stor skicklighet att
arbeta med sten som inkafolket. Man hade inga slavar men
en stor och välnärd skara arbetare som
tillsammans förmådde forma och flytta de tunga
stenblocken.
En sten är särskilt känd, Stenen med
tolv hörn, på Calle Hatunrumiyocs högra
sida. Stenen är inte utmärkt på
något sätt. Förbipasserande stannar till,
många rör vid den.
Jag fortsätter förbi den tolvhörniga
stenen och upp till San Blas-torgets fridfulla lugn. Det
regnar. I Cuzco är aprilnätterna fuktigt kyliga
som svensk november.
Convento San Domingo är "det äldsta
dominikanerklostret i Peru", Men klostret är en
skymf, byggt på ruinerna av Qoricancha, som var
Cuzcos soltempel, med väggar klädda av massivt
guld med infällda smaragder.
©
TFF & the author 2002
Tell a friend about this article
Send to:
From:
Message and your name
|