Det
magiska Machu Picchu
I det
mörkaste Peru 4
Reflexioner från en resa

Av
Sören
Sommelius
"Helsingborgs Dagblad"
TFF
rådgivare
16 juli 2002
Inkastaden Machu Picchu tillhör självklart
Världskulturarvet, men ingick länge också
i det Hotade Världskulturarvet, då peruanska
myndigheternas hade planer på att bygga en linbana
för att ta hit än fler turister.
Platsen ligger numera också i dollarzonen.
På tåget från Cuzco till Machu
Picchu (enda sättet att komma dit) beställer en
amerikan en flaska mineralvatten och betalar med en
tiodollarsedel, som om Peru vore en amerikansk
provins.
Järnvägen är ett mirakel. Första
biten från Cuzco är så brant att
tåget måste fara i zick-zack flera
gånger, först upp en bit, sen baklänges
på nytt spår. Det är den
märkligaste tågresa jag gjort.
Sista biten går mellan höga berg i en djup
ravin längs Urubambafloden, dessvärre så
förorenad att det inte går att fiska i
den.
Efter fyra timmars resa kommer jag till en by med
varma källor, Aguas Caliente, "De varma
vattnen", vid den brusande vilda Urubambafloden, i den
tropiska regnskog, som är en del av
Amazondjungeln.
Jag har med mig resenärernas bibel Lonely Planet,
sätter fingret på Gringo Bill's och
läser:
"Gringo Bill's has been a budget traveler's favourite
for many years. It attracts a laidback crowd that enjoys
the spacey wall murals and the friendly but slow service
in the restaurant. There is 24-hour hot water."
Det passar mig precis.
Aguas Calientes huvudgata är en brant gränd
upp mot de varma källorna, kantad av restauranger
med envisa inropare. Jag slinker in på "The
Enigma", Restaurang Gåtan och väljer en
vegetarisk rätt efter att ha kollat matsedelns andra
erbjudanden om grillad hamster, stekt alpacha,
eller utplattad kyckling, pollo milanese.
Det får bli en tortilla verdura,
grönsaksomelett, med ett glas mate coca, te
gjort på cocablad, och så papajajuice.
Utanför står tre soptunnor för
källsortering, en för papper och plast, en
för övrigt och den tredje utan någon
märkning alls, för övrigt övrigt.
I gryningen tar jag bussen de tolv kilometrarna upp
till Machu Pichu och betalar ett väl tilltaget
inträde i dollar, inget för vanliga peruaner
precis. Men alla invändningar förångas
när jag väl är där och drabbas av
platsens magi. Vad var det för människor som
byggde den här staden, vars murar bevarats så
väl - och varför valde de en så
svårtillgänglig plats?
Machu Picchu ligger på en avgränsad
bergsrygg, skyddad av djupa dalar med än högre
berg åt alla håll. Grönskan är
tropiskt ångande. Under fyra hundra år hade
djungeln lindat in staden i grön osynlighet.
Jag passerar soltemplet och vattenreservoarerna. Sedan
förstummas jag av Kondorens tempel innan jag
fortsätter till de besynnerliga "mortlarna" och
"Sacred rock" innan jag sätter mig vid
Intiwatana, solfångaren och låter mig
fascineras av arkitekturen och stadsplanen, det som Tore
och Stoika Zetterholm kallat "en symfoni i sten" i sin
"Stenarna ropa" (Bra Böcker, 1989).
Det börjar åska över bergen. Himlen
drar ner mungiporna och antar en katastroflila färg.
Långt nere från dalen hörs sirenen
från tåget.
Den amerikanske arkeologen Hiram Bingham
återupptäckte Machu Picchu 1911. Han var
på jakt efter något annat och platsen gjorde
inte större intryck på honom än att han
pinsamt nog fortsatte efter några timmar. I sin
rapport påföljande år om denna
Yale-universitetets peruanska expedition ägnade han
sju rader åt Machu Picchu men två sidor
åt några förhistoriska skelett han
funnit.
Så kan det bli, att en forskare bara upplever
det han är beredd på men inte ser det
oerhörda han/hon inte kunnat föreställa
sig i förväg.
Hur ska jag som resenär kunna se det jag inte vet
om att jag skulle kunna se? Det tänker jag ofta
på.
Bingham återvände hit ett par gånger,
men inte mellan 1915 och 1948. Det senare året
invigde han den 12 km långa vägen från
Aguas Calientes upp till ruinstaden.
Med järnvägen från Cuzco och
bussvägen den sista biten blev Machu Picchu
tillgängligt för besökare. Därmed
uppstod ett dramatiskt internationellt uppsving för
intresset för inkafolkets kultur, där så
mycket är utlämnat till spekulationer eftersom
den skriftlösa inkakulturen inte lämnade
några dokument efter sig.
Spanjorerna förstörde allt de såg av
inkafolkets kultur. Men de hörde aldrig talas om
Machu Picchu. Förmodligen hade staden övergetts
redan före deras ankomst. Ingen vet varför.
Inkakulturen är nu en självklar del av
peruansk identitet. Men inte enkelt. Majoriteten av
befolkningen är katoliker, också indianerna,
som övertagit erövrarnas kultur. Samtidigt
talar den indianska befolkningen ofta quechua (med
rötter i inkatidens språk) som sitt
förstaspråk, men också spanska. De
flesta peruaner bär både förtryckaren och
den förtryckte inom sig, både bödeln och
hans offer.
Men fortfarande är de spanskättade en
ekonomisk överklass och den andinska befolkningen
med rötter i inkafolket en fattig majoritet tyngd av
daglig kamp för sin överlevnad.
Alejandro Toledo, Perus nuvarande president, är
den förste på posten med andinskt indianskt
ursprung. Dagen efter den officiella installationen i
Lima genomförde han en symboliskt laddad ceremoni i
Machu Picchu.
©
TFF & the author 2002

Tell a friend about this article
Send to:
From:
Message and your name
|