Lovende
initiativ af Anders Fogh Rasmussen til en
Mellemøsten-Europa fredsproces
Af
Else
Hammerich,
TFFs bestyrelse og Center for
Konfliktløsning
og Jan
Øberg,
TFF direktør
Grundlovsdag - 5. juni, 2003
I sin tale den 9. maj på Woodrow Wilson Centret
i USA Washington løftede statsministeren
sløret for et initiativ for sikkerhed og
samarbejde mellem Europa og Mellemøsten. Fogh
Rasmussen ønsker en dialog mellem Europa og
Mellemøsten inspireret af den OSCE-proces, der fra
1975 bidrog så stærkt til at nedbryde
fjendskabet i vort fælles Europa.
Sådan et initiativ har længe været
savnet. Det er i grunden visionært i en tid hvor
kortsigtede og hårdtslående midler ellers
dyrkes. Og det er godt timet. Selvom der er grunde til at
være pessimistisk om køreplanen for fred
mellem Israel og Palæstina, er der dog nu kommet
positive toner fra Tel Aviv; og uden en grundig dialog
mellem netop Europa og Mellemøsten kan vi hverken
få løst de gamle problemer eller reparere
det fornyede fjendskab mod Vesten, som krigen mod og
besættelsen af Irak har forårsaget.
Fogh Rasmussens greb om problemet er forsonende og
bygger på 'blød' snarere end 'hård'
magt. Statsministeren støtter den tanke, at der
ikke findes noget quick fix på så vanvittigt
komplicerede problemer som de mellemøstlige.
Derfor kæder han - helt i OSCEs ånd - de ting
sammen, der rettelig hører sammen: sikkerhed
handler i bund og grund om udvikling, økonomi,
uddannelse, civilsamfund, demokrati, tolerance,
ligeværdigt samarbejde mellem kulturer og
menneskerettigheder. Og han understreger kraftigt, at
Israel-Palæstina konflikten kræver en
to-stats løsning uden hvilken der slet ikke bliver
nogen fremgang i Mellemøsten eller i vores
relationer til menneskene dér.
Statsministeren bruger altså et stykke vellykket
europæisk historie til at skitsere en vej til en
bedre fremtid for Mellemøsten og dermed for os
alle. Hans tale var en perspektivering, ikke en konkret
plan. Vi tror det er afgørende at man dels
konkretiserer denne perspektivering, så den
nærmer sig en plan og dels fastholder et udtalt
humanistisk perspektiv. Her skal vi nævne nogle
konkretiseringer, som vi finder nødvendige, hvis
processen skal føre til holdbar sikkerhed og
udvikling af et bedre forhold mellem os i Europa og dem i
Mellemøsten.
1. Grundlaget for det humanistiske perspektiv må
være ligeværd, ægte ligeværd. At
statsministeren direkte nævner at formålet er
at "modernisere" regionen er velment, men bør
overvejes strøget. Folk i Mellemøsten skal
ikke lære mere af os end vi skal være parate
til at lære af dem, da vi hverken er bedre
mennesker eller har rigere historie og kulturer end dem.
Det er derfor godt, at statsministeren udtrykkeligt
understreger, at der skal være gensidig tolerance,
at det ikke må blive et nyt korstog og at alt, hvad
der foregår skal være acceptabelt for de
mennesker der berøres. Altså må vi
europæerer opgive vores tilbøjelighed til
envejskommunikation, belæring og
kulturimperialisme. Let bliver det naturligvis ikke.
2. Hvad angår ligeværd bør man nok
overveje fra starten at få drøftet
værdier og kriterier for det fælles arbejde
og indbygger en konflikthåndterende mekanisme i
selve processen. Den vil kun kunne lykkes, hvis man i
starten gennemfører nogle professionelt
faciliterede samtaler om hvordan begreber som
"udvikling", "demokrati", "dialog," forstås i den
arabiske verden og i Europa. Hele initiativet kan, set i
et historisk bakspejl - fordi man jo utvivlsomt mener det
godt - let forfalde til at "det er os, der skal
lære dem at
" eller "da det jo er dem, der
skal moderniseres, er det vores moderne Vesterlands
definitioner og kriterier, der bør gælde i
processen." Disse ofte ubevidste antagelser vil, trods
alle forsikringer om det modsatte, påvirke udfaldet
negativt hvis de ikke holdes op og debatteres
åbent. Den enkelte diplomats evne til indlevelse er
derfor essentiel.
3. Derfor skal vi europæere nok kaste et kritisk
blik på vores egen fremfærd i verden,
spørge os selv om hvor gode vi har været til
at skabe varige og bredt accepterede resultater for andre
folkeslag. Selvom mange vil benægte det, så
er der utallige eksempler på at Vestens
civilisatoriske missioner har slået fejl, gjort
ubodelig skade og skabt had og ydmygelse, og at "vi" har
fået mere ud af det end "dem". Det gælder
ikke mindst i forholdet til den arabiske verden, selvom
der også findes en betydelig fascination af vores
kultur.
4. Det må konkretiseres, hvem parterne i
processen bør være, hvilke lande og
organisationer. I strukturen ligger nøglen til
resultaterne. Et ligeværdigt samarbejde mellem
organisationer som FN, OSCE, EU samt den Arabiske Liga,
OPEC, Organisationen for den Islamiske konference kan
vise, at der er tale om et bredt partnerskab og en bred
behandling af problemområder - og at den
europæiske hensigt ikke er at belære og
styre. Og vi må huske at Tyrkiet, Rusland og de
øvrige tidligere Warszawapagt-lande indgår i
Europa.
5. Det er nødvendigt at et bredt spektrum af
civilsamfunds-organisationer involveres &endash;
foreninger der står for det humanitære, for
kvinders ligestilling, fred, uddannelse, religioner,
økumeni, økologi og kultur. Ikke blot
mainstream grupper men også dem, der står for
"den anden side" både i Mellemøsten og i
Europa. En proces i hvilken NGOerne er henvist til nogle
parallelle, underordnede begivenheder er
dødfødt, og statsministeren nævner
netop i sin tale de utallige indsatser der gøres i
det civile samfund.
6. Enhver fredsproces handler om fælles
møder om fælles interesser men også om
en kortlægning af hvad parterne ser som negativt og
som en trussel hos "de andre". Altså må
tusinder af mellemfolkelige dialoger bringes til at
blomstre hér og dér for at udvikle tilliden
og den gensidige forståelse. Også hér
blir der brug for træning i
konfliktløsning.
7. Der vil i hele samarbejdsprocessen være et
stort behov for praktisk viden og træning i
konflikthåndtering, forsoning, ikkevold,
fredsundervisning, tolerance, fredskulturens muligheder,
fremtidstænkning især for unge, men sandelig
også for de politikere og embedsmænd, der
deltager i processen. Derfor foreslår vi at der
tilbydes kurser i konfliktarbejde for alle, som skal
deltage i konferencerne. Som undervisere kan bruges folk
fra de mange centre for konfliktløsning, som
findes såvel i Mellemøsten som i Europa.
8. Det bliver helt nødvendigt at øge den
fælles forståelse for kristendommens og
islams ikkevoldelige budskaber. Man kan eksempelvis ikke
fortænke folk i Mellemøsten i at have det
indtryk, at kristendommen er streng, straffende og
voldelig - og naturligvis kan enhver europæer i
disse tider se de voldelige elementer i den muslimske
verdens kulturer og måder at føre politik
på. Så vi må udforske de fælles
medmenneskelige rødder i religionerne og deres
principielle støtte til lighed, solidaritet og
medfølelse. Kort sagt, der trænges til viden
om den bløde magt i religionerne.
9. Tryghed, sikkerhed og forsvar er
grundlæggende for om folk tør række
hånden ud og give freden en chance. Her kunne
statsministerens udspil suppleres med konkrete tiltag som
reduktion af/stop for våbenhandel, alternative
defensive former for militært forsvar, ikkevolds
træning, oprettelse af
europæisk-mellemøstlige institutioner, der
arbejder med konflikthåndtering og i tide
dæmmer op for enhver konflikts eskalering til vold
og krig.
10. Et naturligt element kunne omfatte en
gennemførelse af FNs Sikkerhedsresolution 687 fra
1991, der foreskriver at hele Mellemøsten skal
blive en zone fri for masseødelæggende
våben. Her vil det naturlige spørgsmål
set fra den arabiske verdens - og det er den, der er
blevet invaderet af os, ikke omvendt &endash; være
: hvad vil I i Europa så gøre til
gengæld, så vi i fællesskab nedbringer
spændinger og krigsrisikoen i fremtiden? Det
spørgsmål må vi forberede svar
på.
11. Statsministerens initiativ kan betragtes som en
vældig inspiration for resten af EU, der som
bekendt ikke har en fælles udenrigs- og
sikkerhedspolitik og heller ikke synes at bevæge
sig i den retning. Derfor bør den danske plan
søges gennemført af en "koalition af de
villige" i og udenfor EU og ikke bremses eller skrottes
af diverse nationale interesser i Europa. Det er bedre at
nogen gør noget og viser vejen fremad, end at
flertallet sidder og iagttager at de store kører
deres eget løb.
Mangfoldighed er en af Europas kulturelle og
intellektuelle rigdomme. Og vi i Norden har ligget ret
fladt diplomatisk i 12 år på Balkan og mere
eller mindre aktivt støttet USA's
blindgyde-politik i f.eks. Afghanistan. Så det er
faktisk rigtigt prisværdigt hvis vi - Danmark,
Norden eller EU - kunne gøre noget nyt, langsigtet
og respektabelt i forhold til Mellemøsten.
Hvis Fogh Rasmussens idé bliver til en
helstøbt plan, der bakkes energisk op af
ligesindede aktører kan det ske, at vi får
nogle nye venner, der også vil støtte en
dansk stol i FNs Sikkerhedsråd 2005-2006
sådan som han håber. Men idéen
bør blive til en handlingsplan og frem for alt
fokusere på visionen om en fælles
fredskultur, der jo i grunden kæder en kristen, en
jødisk og en muslimsk-arabisk drøm sammen.
Og intet kunne underminere såvel statslig som
privat terrorisme så effektivt som netop en
både visionær og konkret skridt-for-skridt
proces mod de store mål: fred, demokrati og
retfærdighed opnået gennem dialog.
©
TFF & the author 2003
Tell a friend about this article
Send to:
From:
Message and your name
|