Diana,
Theresa, Turner og det civile samfund
Kalejdoskop 53
Jan Øberg
Prinsesse Dianas forskrækkelige død
ændrede på forunderlig måde vor verden.
Mediernes onde magt blev stillet til skue og skam, omend der
blandt de sørgende over netop denne dramatiske
død må have været konsumenter af den
fornedrende sladderpresse.
Samtidig knyttede mediernes gode magt mennesker rundt om
på Jorden sammen sammen i et unægteligt
egenartet fællesskab. Det gentog sig da Moder Theresa
døde, omend i mere normalt format.
De var u-konstituerede ledere, hverken prdukter af
demokratiske valg, diktatur eller økonomisk magt. De
var ledere i det civile samfund, ikke af regeringer eller
internationale organisationer. De havde magt, men ikke den
sædvanlige, der yderst bygger på tvang og
vold.
De talte til hjertet først men så sandelig
også till fornuften, mens mange valgte magthavere
hverken taler fra det ene eller til det andet. De var
kvinder, der valgte ikke at følge den slagne karriere
men gjorde noget konstruktivt ud af sit "udenforliv."
Af disse grunde ramte deres død mennesker,
inklusive mig selv, på et dybere plan. Men nok en
ting, tror jeg. ikke så let at formulere, men
nogenlunde således: De fleste såkaldt
almindelige mennesker har faktiskt et hjerte. Stort set alt
hvad vi ser og hører om verden derude er krig,
nød, dobbeltmoral, landminer,
flygtingestrømme, naturkatastrofer, økonomisk
krise, magtmisbrug, umoral, you name it. Det er bare
problemer, håb- og modløsheder som stabelvare,
den brutale nedslidning af det civile samfunds normer og
sammenhold der giver næring til den omsiggribende
coola hverdagskynisme.
Med andre ord, intet der kan tilfredsstille et rimeligt
menneskeligt behov for gode oplevelser, tro,
gåpåmod, optimisme. Gode nyheder er per
definition ikke nyheder, det skulle da lige være noget
med en bjørneunge i en zoologisk have til sidst i
tv-avisen.
Det der så eksploderer hér er den enorme
kraft som den uafviseligt gode handling har - negationen af
den løgn, der indrammer det gængse
mediebillede: at man jo bare spejler virkeligheden og giver
folk hvad folk helst vil ha, nemlig vold, sex, krig,
fladpandet underholdning og elendige nyheder fra verden
derude.
Gu vil de ej! Om nogen er det magthavere og ikke folk
flest, der kan se fordele i passivisede, pessimistiske
masser, der ikke skal tænke men underholdes.
Inde-ordet er "titty-tainment," der spiller på
både næring og sex og fastholder
føjeligheden: "nå, men så er det jo nok
som 'de deroppe' siger, det kan sikkert ikke være
så meget anderledes, og problemerne er så store
at lille jeg ikke kan gøre noget ved dem." Og
så videre...
Sen aften i vores lille træhus i Tokyo-forstaden
Hino, efteråret 1995. Zapper over kanalerne men
holdespludselig fast af BBC's interview med Diana. Hvilket
mod! Hun kunne have føjet sig inden for rammen, det
stivbenede monarki, og normen at man gerne taler åbent
om fysiske, men ikke psykiske, problemer. Som mangen en
(livs)kunstner med lige så skræmte øjne
lykkes hun med kunststykket at forvandle sin indre svaghed
til styrke, sprænge rammerne i sin egen verden og -
formodentlig per intuition og empati - handle godt ind i den
dér onde ydre verden: "Jeg vil være dronning i
menneskers hjerte, nogen må gå ud og røre
menneskene..."
Kærlig intuition eller intuitiv kærlighed er
- modsat hvad kynikeren tror - tilstrækkelig som
motivation til at flytte verden, stærkere end kritiken
af eller hadet til nogen eller noget nok så
afskyeligt. Selvfølgelig var der en del, der mente
hun var politisk naiv...
Hverken Diana eller Moder Theresa sagde, så vidt
jeg ved, noget om årsagerne til at verden er fuld af
unødvendig lidelse og uretfærdig. Men de gjorde
noget ved den, mens andre forklarer og/eller legitimerer
vanviddet.
Diana's civilcourage placerer hende i forreste
række blandt nutidige fredsarbejdere. Som kongelig
udfordrer man ikke våben og militær. (Dodi Al
Fayeds mor var forresten syster til Adnan Khashoggi, en af
verdens gennem tiderne største våbenhandlere,
men forældrene skiltes tidligt). Hendes arbejde for
ofrene og mod landminerne var ikke "bare" humanitært,
det var politisk i sin natur og konsekvens. Det ved vi nu
fra Daily Telegraph's tidligere redaktør Bill Deedes,
som også rejste med Diana i Bosnien.
Ved sin død arbejde de på en tale til
Oslo-mødet, der understregede at et totalforbud ikke
var nok, men at de omkring 110 millioner miner må
findes og uskadeliggøres og at de, der havde
investeret så meget i minerne, nu måtte speede
processen op ved at satse alle sine bedste resourcer
på dette. (Med det nuværende tempo i
minefjernelse vil det tage langt over hundrede år
inden alle er borte).
Moder Theresa gjorde i en vis forstand hvad man kan
forvente af en nonne. Diana gjorde personligt og politiskt
det alt andet en forventelige og betalte i live og gennem
sin død.
Madeleine Albright - der næppe på nogen
måde kan sammenlignes med Diana - bør have haft
det svært på sin prssekonference den 19.
september hvor hun endnu engang fortæller
menneskeheden at De forenede Stater, der i parantes anvender
265 milliarder dollar om året på en
meningsløs militarisering af verden, ikke agter at
betale mere end godt halvdelen af den gæld, hendes
land erkender at have til FN, sølle 1,5
milliarder.
Med den besked når hun kun kolde hjerter og
køligt beregnende hjerner. Den kom kort efter at
Præsident Clinton - de politiske klaphattes helt
på Gammeltorv, De ved - meddelte at De forenede Stater
ikke kan acceptere et totalforbud mod landminer foregivende,
gudhjælpeham, at 37.000 amerikanske soldater i
Sydkorea står (hvad de så står dér
for) over for et angreb af over en million mand fra et
Nordkorea, der i praksis er brudt sammen, hvorfor
landminerne må forblive i den "demilitariserede"
zone.
For dem der bruger hjertet står det efter
NATO-ekspansion og nejet til mineforbud klart at USA ikke
kan være moralsk leder.
Det hele skete få timer efter at Ted Turner, manden
bag CNN, havde meddelt at han vil give 1 milliard dollar til
FNs humanitære arbejde bl.a. fordi han skammede sig
over at USA ikke betalte sin gæld. Han opfordrede alle
andre rige mennesker til at gakke og gøre
ligeså.
Det er på tide medier og andre får
øjnene op for det civile samfund og dets
u-konstituerede ledere, rige som fattige, store som
små. Det civile samfund er de klynger og kroge af vore
livsrum, der drives af frivillige med tro på visse
principper og med glæde, medmenneskelighed, tolerance
og ikkevold. Det kan balancere statens og kapitalets
råt beregnende magt, hvis vi vælger at se det
sådan.
Det civile samfunds gode kræfter taler til flere
end de onde og de taler til hjerterne. Nu véd vi at
"folk" værdsætter den slags - og gode nyheder om
dem - meget mere end krig og billeder af statsledere
på rad i jakkesæt.
Good news, no?
20 september 1997
© Jan Øberg
|