Rambouillet
(Rambo-Yeah) og Rashid
Nr. 61
Jan
Øberg
Vi skriver fredag den 19. januar. For få dage
siden kom jeg hjem fra små tre uger i Skopje, Beograd
og Kosovo. Min analyse og min intuition siger mig
dét, jeg ikke vil høre: bombningerne
nærmer sig. Det var 34. besøg siden 1991. Jeg
er delvist uddannet i Dubrovnik, fra 1974. Jeg kan ikke
slippe det. Det er altså også mit land, der
atter trues af den kulturkreds, jeg tilhører.
Radmila og Peca i Beograd, venner siden 1974,
intellektuelle der har valgt ikke at forlade landet og netop
har sagt nej til et ophold i udlandet. Datteren Anja
på 9 skal vokse op hér. "Jeg rejste ned nu,"
siger jeg, "fordi der enten ville falde bomber eller blive
en eller anden slags 'forhandling' og jeg vil være
hér hvis I blir bombet, for jeg skammer mig over hvad
Danmark og andre lande gør." Hun får
tårer i øjnene.
En diplomat på den engelske ambassade betror mig at
"det ikke er sikkert vi er her om fjorten dage.
Forstår De, denne gang er jeg bange for at NATO means
business. Der er mængder af militære anlæg
omkring og i Beograd. Et krydsermissil kunne komme på
afveje. Og vi udlændinge kan let blive gidsler." Ja,
vi udlændinge kan altid smutte, når vore egne
lande har iscenesat helvedet, tænker jeg. Der venter
nu 250 fly rundt om Jugoslavien. Også danske og norske
F16-fly.
Jadranka bekræfter at der er "bombeværdige"
mål nær hendes lejlighed i det nye Beograd. "Men
se Dig omkring hér, se på fattigdommen og
håbløsheden." Jeg har allerede set den i
menneskers øjne og måde at gå på i
det gråbrunt, forfaldne Beograd, der kaldtes den
"hvide by." Jeg har set tiggerne og de gamle, der byggede
det hér land og nu sælger sine nips,
bøger og ejendele for at få det til at gå
rundt efter snart ti års internationale sanktioner og
national selvdestruktion. "Det er absurd. De fleste bryder
sig fanden om Kosovo og nu blir vi måske bombet for
dets skyld. Herregud, Kosovo er jo allerede tabt. That't
it."
Mine kosovo-albanske venner ønsker ikke at nogen
serber skal blive ramt af bomber - nåja, det skulle da
være Milosevic og hans hustru tilføjer de med
et smil. Alush er læge med international erfaring og
politiker. "Nej jeg skal ikke til Rambouillet, det er blot
et spil ompolitik og bomber. Hvis de arbejdede med folks
behov i hverdagen - skoler, hospitaler, medier, etc - kunne
der have været fred nu."
Det serbiske mediecenter i Pristina har fundet Rashid, en
albansk taxichauffør, som skal køre mig
tværs gennem Kosovo til Decani ved den albanske
grænse. Rashid er ingeniør med to år i
Tyskland bag sig. Vi blir standset otte gange af serbiske
politi, der checker de samme papirer og mit pas. Hvad skal
han, spørger de ham og peger på mig? Han skal
besøge Fader Sava på Decani-klostret. I
ét tilfælde må Rashid betale 10 DM. Han
er moderat og støtter ikke den albanske
befrielseshær, KLA, som vi forresten ikke ser skyggen
af under vor godt 250 kms rejse i hans livsfarligt forfaldne
Mercedes.
Det ortodokse kloster og unge Fader Sava har bedt om ikke
at få politibeskyttelse, heller ikke efter krig,
kidnapninger og mord i og omkring Decani. Han er
"cyber-munk" og har en af de bedste e-mail tjenester og
hjemmesider. I et lille lokale med skæve vægge i
dette umanérlig smukke kloster fra 1600-tallet
funkler datorer, modemer og CDer. Før vi andre
står op skimmer han og de andre sortklædte munke
verdenspressen og de lokale nyheder og vælger det
bedste til abonnenter verden over.
"Internet er Guds forsyn. Jeg valgte ganske vist at blive
munk, fordi jeg ville meditere og bede, men lige nu er det
vor pligt også at arbejde med politik. Såsnart
diktatoren i Beograd er borte, blir det igen meditation og
bøn. Serbere og albanere kan leve sammen.
Selvfølgelig! Kosovo er ikke en etnisk konflikt." Han
rejste dagen efter til Rambouillet sammen med andre
kirkefolk og intellektuelle - respekterede
repræsentanter for serberne. De kom ikke ind.
Klostret er iøvrigt centrum for en international
ortodoks hjælpeorganisation, der under to danske
ildsjæle består af fifty-fifty albanere og
serbere, som bringer nødhjælp ud til alle
uanset nationalitet. Afsked. Omfavner dem og Fader Sava
endnu engang, varm indeni og udenpå på denne
solrige februardag med de første
vintergækker.
Rashid sad med i de fire timer besøget varede. Han
og munken blev venner. Praktisk forsoning. Deres slags -
hverdagens fredbevarere - findes i enhver krig og de er
fælles om at opleve at deres ledere og det
internationale samfund blæser dem en hatfuld. Eliter
ser sine fælles interesser, gid befolkningerne
også kunne se deres, tænker jeg. Og flere
gør det. Der er multietniske organisationer i Kosovo,
og der er norske Nansen-Akademiets center for serbisk og
albanske unge, der uddannes i og arbejder med
konfliktløsning.
I Skopje sammenfatter Slobodan, min makedonske
chefredaktørsven og en af landets bedste
intellektuelle, situationen: "Det største problem
hér hedder Chris Hill" - USAs ambassadør, der
har skrevet det meste af "freds"-planen i Rambouillet. "Han
var i Dayton, i Albanien, hér og nu i Kosovo og intet
fungerer!" Vi har nu endeligt fået en brobyggende
regering af yderligtgående albanere og makedonere.
NATOs bomber vil destabilisere os og kun støtte KLA
og ekstremistiske albanere hér."
Den NATO-styrke, der skal evakuere OSCEs mission i Kosovo
forud for bombninger ligger i Kumanovo 20 km inde i
Makedonien, samme sted som FNs soldater. Hvis den
sættes ind i Kosovo er det aggression og ingen
véd hvordan Beograd vil reagere på den og
på bomber. Man kan ikke udelukke at Jugoslavien vil
bombe Kumanovo som hævn.
Derfor spørger jeg FN i Skopje om Danmarks og
Norges deltagelse i bombninger af Serbien faktisk
øger riskoen for at danske og norske FN-soldater
får bomber i hovedet. "Javist, men ingen har spurgt os
her i FN hvordan vi stiller os til bombning af Serbien og
det ser ikke ud til at politikerne i Oslo og
København ser sammenhængen..."
I disse dage tænker jeg på dem og
føler magtesløsheden - Radmila, Peca, Anja,
diplomater, Jadranka, Serbiens fattige, dets over 600.000
flygtninge, Alush, Rashid, Sava og hans brødre, de
danske ildsjæle og deres serbisk-albanske
hjælpere, Nansen-gruppens unge albanere og serbere,
Slobodan, FN-missionen, danske og norske fredsbevarende
soldater, civile OSCE-folk. De spiller ingen rolle i det
store spil. Siger, ingen. Guderne forbyde at de blir
dræbt fysisk, men de er blevet det politisk.
Er der nogen blandt de humantært
støvletrampende interventionister - liberale og
på den hedengangne venstrefløj - der gider at
lytte til dem?
18 Februar 1999
© Jan Øberg
|