Ekonomin
bakom "etniska" konflikter
Kalejdoskop 88
Jan Øberg
Akademiska såväl som massmediala
beskrivningar av internationell politik inleds numera med
fyra politiskt korrekta påståenden,
nämligen a) att vi efter det kalla kriget nästan
inte har konflikter eller krig mellan stater utan bara inom
dem och b) att dessa i grunden handlar om etnicitet,
religion, klaner, identitet eller gammalt hat.
För det tredje c) myten om att dessa konflikter nu
kommer "upp till ytan" på grund av kommunismens
sammanbrott och eftersom att det inte längre finns ett
öst- och ett västblock, som tillsammans
upprätthåller världsordningen. Slutligen
påståendet d) att demokratier är fredliga i
den meningen att de inte för krig mot andra demokratier
(även om de gör det mot sådana som de
själva definierar som odemokratiska).
Varför politiskt korrekta? Därför att
dessa mytliknande påståenden bevarar och
befrämjar en förståelse av världen, som
befriar Västvärlden med USA och EU i spetsen
från misstankar om att de kunde vara en medverkande
orsak till krig och misär.
Roten till eländet skall alltså entydigt
sökas internt i den avlidna kommunismen och i
primitiva, fattiga, odemokratiska stater eller "felslagna"
stater. Vi andra är per automatik utvalda att
"civilisera" dessa, vi har en moralisk mission. Varje
intervention kan legitimeras med det goda: hänsynen
till att förhindra folkmord, få fram
humanitärt bistånd, skapa stabilitet, sprida de
(västliga) mänskliga rättigheterna samt de
(lika västliga) institutionerna typ flerpartisystem. Ja
och hänsynen till marknadsekonomin, men det är
okontroversiellt då den hävdas vara den enda
möjliga...
På så sätt slipper vi - simsalabim! - ta
ställning till frågan om den ekonomiska
globaliseringen, allas anpassning till en
en-världsekonomi, är en huvudorsak till den
växande nöden, konflikter och våld. Vi
behöver inte ens diskutera frågan om konflikters
politiska ekonomi, krigets rötter i de av
västvärldens dominerade ekonomiska
strukturerna.
Det finns tillräckligt med mellanstatliga
konflikter, t ex mellan EU-länderna och med jämna
mellanrum handelskonflikter mellan USA och Japan. Enbart
under sin första ämbetsperiod hotade president
Clinton med eller genomförde ekonomiska sanktioner mot
35 länder, 42 procent av världens befolkning! Och
det finns militära signaler eller direkta
krigshandlingar i mängder av mellanstatliga konflikter
såsom mellan Irak och Västvärlden, Israel
och dess grannar, Jugoslavien-Kroatien-Bosnien,
Armenien-Adzerbajdian, Turkiet och Irak, Grekland-Turkiet
(plus Cypern), Indien och Pakistan, Nord- och Sydkorea,
konflikter om diverse öar mellan Japan, Kina och
Taiwan; Georgien och Ryssland, Makedonien och dess fyra
grannar, och senast Angolas involvering i f d Zaire och i
Kongo Brazzaville. Och vi har den "interna" konflikten i
Kambodja, som onekligen under årens lopp har haft
omfattande mellanstatliga dimensioner.
"Interna"? I stort sett i alla har det funnits
utländska intressen såsom vapenhandel,
säkring av fri tillgång till råvaror
inklusive olja, marknader, prestige. Merparten av de
konfliktdrabbade länderna tillhör eller har
tillhört västvärldens intressesfär.
På sistone har vi bevittnat hur de två
Kongostaternas "interna" konflikter är en konsekvens av
fransk-amerikansk konkurrens, av behovet av oljekällor
och av vem som höll med vem när det begav sig i
Angola.
Eller ta Balkan. Efter att i sekler ha fungerat som
"stormakters växelmynt" och under sex år varit
objekt för multinationell "konflikthantering" av det
internationella "samfundet" - en eufemism som ska ge intryck
av att man är eniga om någonting och samarbetar
konfliktfritt för att skapa fred - framställs det
fortfarande som en intern konflikt mellan tre folkslag!
Opportun okunnighet eller kallblodig handtvagande? I
mörka stunder kan man faktiskt fråga sig vad i
all sin dar vi ska med "intellektuella" och med
"information" i informationssamhället (ursäkta
ytterligare två eufemismer)?
Tack och lov finns det enstaka intellektuella, som inte
har koopterats helt av statsmakterna och inte tycks trivas
bäst i de intellektuella fängelser, som
ständigt fler forskningscentra och universitetsinstitut
i branschen numera till förväxling liknar - kanske
med den skillnaden att man i stället för
gårdsvandringen får flyga till ett
Sheraton-hotell där man träffas med likasinnade
disciplinister och att den randiga uniformen inte sitter
på utsidan utan på insidan...
Här kommer tre hederliga studier som jag varmt
rekommenderar vad gäller den globala ekonomins
fundamentala roll i de "interna" konflikter som de
ekonomiskt ledande länderna senare så ädelt
intervenerar i för att skapa fred - eller en karikatyr
av freden. Detta betyder inte att dessa tre eller jag
själv förnekar att det också finns interna
orsaker till krigen.
Det rör sig om "Globaliseringfällan. Angreppet
på demokrati och välfärd" (Rowolt Verlag
1996, Symposion, Sverige och Zed Press, London 1997) av
diplomingeniör Harald Schuman, tidigare Der Spiegel nu
Der Morgen och jur.dr. Hans-Peter Martin, Der Spiegel. Den
behandlar speciellt den internationella finansmarknadens
sociala och politiska konsekvenser, baserat på
omfattande intervjuar med ekonomiska makthavare runt om i
världen.
Den andra är "One World, Ready or Not. The Manic
Logic of Global Capitalism" (Simon & Schuster,
1997) av William Greider, amerikansk redaktör för
Rolling Stone. Denna tegelsten till bok med globalt
perspektiv konkluderar att ekonomiska faktorer - alla utan
demokratisk insyn, för vem har väl valt
Världsbankens, de multinationella bolagens eller
investmentbolagens makthavare? - styr politiken in i
ständigt mer auktoritära banor, som med tiden
riskerar att kasta världen ut i en upprepning av det
som hände på trettiotalet.
"Vi sår nu frön till nya, stora sociala och
ekonomiska konflikter till följd av de inbyggda
motsättningarna i denna 'en värld'-revolution,"
hävdar han och advokerar en ny ekonomisk vetenskap och
etik för hållbarhet.
Myterna om lån och bistånd som vägen
till utveckling penetreras i "The Globalisation of Poverty.
Impacts of IMF and World Bank Reforms" (Zed Press, London
1997) av ekonomiprofessorn Michel Chossudovsky från
Ottawas Universitet, som under åren har besökt
över 100 länder för att få grepp om hur
ekonomiska interventioner gör dét för
maktpolitiken, som militära interventioner hitintills
har gjort, nämligen att disciplinera länder,
befolkningar och kulturer to do it our way.
Intensivt, kunnigt och faktaspäckat analyserar han
den ekonomiska bakgrunden till Somalia, Rwanda, Indien,
Bangladesh, Vietnam, Brasilien, Peru, Bolivia, Ryssland och
det forna Jugoslavien - "interna" konflikter, oh be so sure!
Det är förtvivlande läsning och kommer
givetvis att avfärdas därför att han
förklarar de dystra fakta, som "neutrala"
organisationer på rad lägger fram som vore de
naturlagar.
Det ser ut som om vi förr i tiden förde
militära krig och därpå snyggade till det
med ekonomiskt hjälp. Numera för vi ekonomiskt
krig och framtvingar "fred" med militära medel à
la Dayton-Bosnien. Resultaten är makt och
underordning.
Det faktum att bara mycket få intellektuella,
debattörer och folkliga rörelser öppet
debatterar vad den prisade marknadsekonomin som anonymt
maktsystem gör med vår Jord är en
intellektuell och moralisk skam.
Hur länge till, kan man fråga sig, skall vi
vänta på en omfattande reaktion - nymarxistisk,
grön, etisk, feminin, buddhistisk? - mot detta
en-ekonomi system, som globalt är långt mer
auktoritärt och våldsligt än något
en-parti system i historien?
29 oktober 1997
© Jan Øberg
|