McNamaras
skitse till en
ny amerikansk politik: Lyt Hr Bush
PressInfo #
145
5 marts
2002
Af
Jan Oberg, TFF
direktør
I en alder af 86 har Robert S. McNamara skrevet endnu
en bog fyldt med klogskab og vision, Wilsons
Spøgelse, i samarbejde med James G. Blight.
Dens undertitel er Om at mindske risikoen for konflikt,
drab og katastrofe i det 21. århundrede. (Robert S
McNamara & James G Blight: Wilson's Ghost, Reducing
the Risk of Conflict, Killing and Catastrophe in the 21st
Century, BBS Public Affairs, New York, 2001, 270 pp, 24
USD). Det er en enestående og bevægende
læseoplevelse. McNamara tilbragte næsten 40
år i offentlig tjeneste, han var forsvarsminister
under præsidenterne Kennedy og Johnson fra 1961 til
1968.
Robert
S. McNamara & James G. Blight
Gennem dette arbejde viderebringer handet han
personligt har lært af både Vietnamkrigen og
Kubakrisen samtidig bruger han strukturen fra
præsident Wilsons ideer til at frembringe, hvad jeg
bedømmer som den mest overbevisende realistiske
skitse til en ny amerikansk udenrigs- og
sikkerhedspolitik.
Personerne i Bush administrationen ville gøre
klogt i at studere McNamaras moralsk og intellektuelt
kraftfulde og sammenhængende fremstilling. Det er
jeg nu bange for, at de ikke gør. Wilsons
spøgelse er en bog langt uden for deres
referenceramme. Men vi skal alligevel være glade
for, at der findes en stemme som McNamaras, som
både i 1995 og 1999 udgav bøger om
Vietnamkrigens tragedie og hvad man kan lære af
den; han har desuden haft det moralske mod til at rejse
tilbage til Vietnam, lytte, være selvkritisk og
deltage i semininarer for gensidig forståelse af
historien mellem de to lande og for at skabe
forsoning.
Jeg kan ikek forestille mig at nogen af Bush familien,
Bill Clinton eller deres sekretærer og
rådgivere i fremtiden vil tage tilbage til Iraq,
Jugoslavien eller Afghanistan for at diskutere
tragedierne og hvordan man kan bevæge sig mod en
forsoning.
Her en beskrivelse af hvordan McNamaras og Blights
enestående bog er opbygget i 4 grundafsnit:
McNamaras trosbekendelse: en moralsk
politik
I den første del af bogen beskriver McNamara
sit credo. I det 20. århundrede dræbtes ca.
160 millioner mennesker i krig. Det må være
vores moralske første opgave i det 21. at
forhindre at noget lignende sker. "Vi bruger Wilsons
tragedie som et historisk spejl til belysning af vore
egne sikkerhedsrisici og som en stimulans til at finde
veje til formindskelse af disse risici."
I modsætning til, hvad Wilson troede, viste
første verdenskrig sig ikke at være "den
krig som afsluttede alle krige". I Versailles
håbede Wilson at opnå to ting, nemlig for det
første at lægge grunden for en
ikke-straffende fred, som var rettet mod at skabe
forsoning mellem Tyskland og dets europæiske
fjender og for det andet at skabe en multilateral
struktur for håndtering af konflikter, nemlig
Folkeforbundet (Leagure of Nations). Men han mislykkedes
med begge dele. Tyskland følte sig dybt ydmyget og
Folkeforbundet blev gjort næsten
betydningsløst derved at USA ikke var med. Wilson
selv døde af et slagtilfælde i 1919.
Vi har, siger forfatterne, at gøre med 2
fundamentale budskaber fra de sidste 100 år:
a) Det moralske imperativ. Vi må undgå
massedrabene i fremtiden.
b) Det multilaterale imperativ. USA må være
ledende i arbejdet for at mindske blodsudgydelser, men
aldrig - aldrig - anvende sin økonomiske,
politiske eller militære magt unilateralt undtagen
til forsvar for sit eget territorium.
Disse to imperativer udgør kernen i
forfatternes "radikale program".
De opsummerer den lære, man kan drage af Wilsons
mislykken således:
- om moral i modsætning til moraliseren:
Vælg livet, siger de med henvisning til Albert
Schweitzer. Og tillad ikke forsøg på at
iværksætte en udenrigspolitik baseret
på moral at blive ødelagt af moralistisk
selvretfærdighed.
- om multilateralisme: Hvis der mangler en fast
forpligtelse til multilaterale afgørelser, helst
institutionaliserede gennem troværdige
internationale og regionale organisationer, bliver
håbet om en holdbar fred illusorisk.
-om forebyggelse i stedet for at løbe risiko for
konflikt mellem stormagter: Forsøg at vise din
modstander forståelse, empati; hvis du ikke
gør det, risikerer du den slags fejlberegning,
misforståelse og fejlbedømning, som
stormagter imellem kan føre, og har ført,
til katastrofal krig.
- om at reducere i stedet for at fremme gensidig
nedslagtning: Nye grænser, specielt
løsrivelse og dannelse af nye stater er
sandsynligvis farlig og destabiliserende og skal derfor
kun forsøges som den allersidste udvej og selv da
kun, hvis de nye grænser ikke truer naboer til de
involverede stater.
Således foreslår McNamara, at hvis USA
skal lede og fortjene at være leder, skal dets
moralske mål være at udforme en udenrigs- og
forsvarspolitik, sammen med andre, som vil forhindre de
massedrab vi så i det 20. århundrede. Aldrig
mere 160 millioner døde ! Lyt, siger de, til Kant
og Hans Küng, lyt til de store religioner som har en
fælles tro på Den Gyldne Regel. Kristendommen
siger: "Hvad du ønsker andre skal gøre mod
dig, skal du gøre mod dem". Buddhismen siger:
"Undlad at såre andre på måder du selv
ville finde sårende" Og Islam siger "Ingen er en
troende medmindre han ønsker dét for sin
bror, som han ønsker for sig selv".
Kort sagt politikken må baseres på en
grundlæggende værdi: afgør
stridigheder indenfor og mellem nationer uden at ty til
vold.
McNamara og Blight henviser til Reinhold Niebuhrs
diskussion fra 1944 om ondt og godt - med betragtelig
relevans for den situation vi er i efter 11. september.
Hvad der er ondt i den internationale sfære er
"hævdelsen af en egennytte uden hensyntagen til
helheden, hvadenten helheden opfattes som de
nærmeste samfund eller hele menneskeheden". I
modsætning til "mørkets børn"
søger lysets børn "at bringe egennytten
under en mere universel lovs disciplin og i harmoni med
mere universale goder".
Vi må forebygge stormagtskonflikt
Det forræderi, som Tyskland oplevede, gav
næring til Naziregimets fremvækst. Det
medførte, at det 20. århundrede blev
"druknet i blod". "Wilsons spøgelse" skriver
McNamara og Blight "har allerede vist sig i det 21.
århundrede, idet Rusland og Kina er blevet mere
mistænksomme overfor USA og Vesten, som har snydt
dem: for russernes vedkommende, efter deres opfattelse,
ved at fragå løfter om ikke at udvide NATO
og efter kinesernes opfattelse handler det om
løfter om ikke at støtte Taiwans
stræben efter selvstændighed.".
Forfatterne siger ikke, at Rusland og Kina har ret.
Deres psykologisk velbegrundede pointe er, at vi må
anvende "realistisk forståelse" og bringe dem begge
"ind fra kulden". McNamara minder os om, hvor lille
forståelse Vesten i sin tid udviste overfor Rusland
og Vietnam.
Og så kommer et særlig vigtigt argument.
"Konflikt på grund af uagtsomhed er ikke konflikt
ved "et uheld". Snarere er det en konflikt, der
opstår på grund af utilsigtede konsekvenser
af mange aktørers handlinger over en udstrakt
periode, hvor ingen af aktørerne fra begyndelsen
af havde forudset en krise, der fører til
forøget risiko for krig mellem to eller flere af
dem."
Forfatterne understreger, at nogle af de vigtigste
handlinger, der fører til krig, er handlinger
begået år, årtier, sommetider
århundreder før krigen faktisk bryder ud.
Historien - uforenelige fortolkninger af den "samme"
historie - må også tages i betragtning som en
potentielt eksplosiv faktor, der i en proces kan
føre til øget risiko for konflikt.Den
vigtige distinktion McNamara og Blight her gør er
den mellem konflikten og dens rødder på en
ene side og volden på den anden.
Det véd McNamara noget om. I august 1937 var
han i Shanghai og oplevede Japans uprovokerede bombning
af denne by. Kineserne hævder at den kostede 20
millioner livet. I 1996 fornyede USA og Japan deres
sikkerhedsalliance. Hvordan ville vi opleve det, hvis vi
var kineserne?
Vesten lovede Gorbatjov ikke at udvide NATO, men vi
brød det løfte og NATO sender
"metastaserer" for at omringe Rusland engang for alle.
Har Vesten givet nok hjælp, den rigtige hjælp
og hjælp i tide til Rusland? Næppe, siger de!
Jeltsin talte om "kold fred" i 1994 og den har vi nu,
siger forfatterne. Der er mange andre eksempler og vi
må forstå, siger de, at andre ser en
amerikansk arrogance, et amerikansk bedrag, en amerikansk
trussel og et amerikanskt skabt eventuelt urocenter. Det
betyder jo ikke, at forfatterne nødvendigvis er
enige med russerne og kineserne, men:
"Dette er det helt centrale forslag, begyndelsen
på den visdom, som skal forhindre stormagtskonflikt
i det 21. århundrede: hvis Rusland føler sig
alvorligt truet af NATOs ekspansion på dets
vestgrænse og hvis Kina på samme måde
føler sig truet af, hvad det opfatter som stigende
amerikansk støtte til Taiwans selvstændighed
og genbevæbning af Japan, så bør USA
og dets allierede, inklusive Japan, føle sig
tilsvarende truet".
Formindskelse af masseslagtningen.
Wilson fremsatte sine 14 punkter, der tilsyneladende
lovede national selvbestemmelse til alle, der
begærede det. Det var, vurderer McNamara og Blight,
en opskrift på katastrofe. I denne del af bogen
behandler forfatterne Rwanda, Somalia og Balkan
(især Kosovo/a). Deres udgangspunkt er en
diskussion af Niebuhrs berømte
spørgsmål: Hvor meget ondt må vi
gøre for at gøre godt ?
Det er ikke overraskende, at erfaringerne fra Vietnam
igen står centralt: "Vietnams tragedie var,
på mange måder, den amerikanske
unilateralismes tragedie". I dag må vi lære,
at "USA i intet tilfælde skal beslutte sig
unilateralt for at gribe ind. Amerikanske ledere er ikke
alvidende, selvom de somme tider optræder, som om
de var. Klogskab og viden om lokale forhold er vigtige
for en succesrig intervention, og andre med tilsvarende
bekymringer kan meget vel have mere heraf end
amerikanerne .... vi skal praktisere dét
demokratiske princip, vi prædiker ved at underkaste
vore opfattelser og planer kritisk gennemgang af
ligesindede allierede med tilsvarende værdier og
interesser".
Der vil være en række juridiske,
institutionelle og perceptive fordele forbundet med at
følge dette princip. Hvis USA konsulterer andre og
lytter med forståelse, vil det gøre
færre fejltagelser. Hvis USA gør sådan
vil det også "bekæmpe den opfattelse, der
breder sig over verden, at USA er blevet en
'bøllesupermagt'". For at sige det ligeud, den
eneste måde hvorpå USA kan blive en
accepteret og værdsat leder er ved at praktisere
multilateralisme og forståelse/empati og anvende en
kompleks analyse af de langsigtede konsekvenser af dets
hidtidige og nuværende politik.
Man kan synes, at denne del af bogen siger alt for
lidt om konfliktløsning, voldsforebyggelse og
almene nord-syd problemer i forhold til hvad der bruges
på at udstikke retningslinier for hvornår og
hvordan der skal interveneres militært. Det er
synd, fordi McNamaras angrebsvinkel er helt i
overensstemmelse med moderne teorier og metoder for
konfliktløsning - og med FNs charter, som
fastslår, at alt skal forsøges med civile
midler inden militærmagt sættes ind som den
absolut sidste udvej.
Forfatterne tager - meget nødvendigt - afstand
fra en af tidens mest moralistiske tendenser - den
absolutistiske menneskeretsbevægelse, som
hævder at det er en pligt at gribe ind:
"Menneskeretsbegrundelsen for amerikansk indgriben i
sidste ende er forførende, men vi er ikke
overbeviste. Mange af dem, der har denne opfattelse
påstår, at amerikansk unilateralisme ikke er
som andre landes unilateralisme, f.eks. lande med en
kolonimagts fortid og måske stadig med rester af
imperieambitioner. De påstår, at USA vil tage
bedre vare på dem i hvis affærer det
vælger at blande sig. Men mens dette argument
måske går ind hos europæiske og
amerikanske tilhængere, kan vi ikke forestille os,
at det kan accepteres af cubanere, filippinere,
grenadanere, panamaianerne, vietnamesere, dominikanere,
mexikanere eller andre som har mærket svøben
af, hvad de betragter som amerikansk imperialisme".
Gjorde vi, gennem vore bombninger, livet bedre for
menneskene i Kosovo? Svaret kan meget vel være nej,
siger de, og minder os om Carl Kaysens moralske pointe
"du kan ikke retfærdiggøre drab for noget,
du ikke er parat til at dø for". Vesten kan have
meget fine værdier, men hvis man ikke er parat til
at ofre noget for at fremme dem, hvad er de så
egentlig værd ?
Således er Wilsons Spøgelse ét
langt, overbevisende argument imod unilateral indblanding
og derved - indirekte ihvertfald - for ikkevoldelig
konfliktløsning. Og få om nogen kan tale med
udgangspunkt i en større personlig erfaring med
krige og større verdenskriser siden 1937.
Afskaf kernevåben engang for alle
Vi har stadig ikke forstået hvad brugen af
kernevåben vil betyde for verden i form af
ødelæggelse, inklusive måske 300
millioner døde. Vi har ikke forstået, at en
første-brugs politik (som NATOs) er
destabiliserende og truende og at efter-kold-krigs
kernevåbensituationen er farligere end før.
Vi véd nu fra de nyligt offentliggjorde bånd
at Nixon forelog Kissinger at tænke stort og
overveje brugen af kernevåben mod Vietnam.
Vi har ikke forstået at intet politisk mål
nogensinde kan retfærdiggøre deres
anvendelse. Her er et andet eksempel på bogens
bemærkelsesværdige klarhed:
"Dette er tror vi, den korrekte måde at
håndtere problemet (med kernevåbnene): begynd
med enden, den mulige katastrofe; spørg om noget -
noget overhovedet - kunne retfærdiggøre en
sådan udgang; hvis svaret er nej, så har du
din marchordre; kapaciteten til at ødelægge
nationer skal fjernes. Eftersom det mulige udfald er
absolut, må handlingen for at forebygge det
også være absolut."
De fortsætter med at sige, at mens den kolde
krig er forbi, så er afskrækkelsen det ikke -
og den er moralsk uacceptabel, militært
unødvendig, og ekstremt farlig. Forestillingen om
at vinde en kernevåbenkrig er en urealistisk
drøm; at bygge et ballistisk raketforsvar er et
andet eksempel på amerikansk ekceptionalisme og vil
blive opfattet af andre som endnu et eksempel på
USAs ageren som bøllesupermagt. For det kan kun
gøres på bekostning af verdenssamfundets
sikkerhed.
Efter Canberra-Kommissionens eksempel skitserer
forfatterne så et meget realistisk program frem mod
en kernevåbenfri verden. Vi må bekæmpe
frygten, siger de, for at en sådan proces og en
sådan verden skulle være mere farlig end den
verden, vi har med disse våben. Og de erkender at
der er risici, som f.eks. muligheden for at nogen snyder
og at nogen hopper af nedrustningsprocessen og at andre
tager chancen og erhverver kernevåben.
Igen råder de os imidlertid til at se på
hele billedet, og til at forstå de andre.
Kernevåbenstater ville blive i stand til at bruge
deres energi til mere konstruktive formål og
forholdet mellem de nuværende
kernevåbenmagter og dem, der ikke har
kernevåben, ville ændre sig fundamentalt.
"Det er nemt at se, hvorfor vi må holde øjet
fast på nul som det nødvendige antal
kernevåben. Fordi en verden, som vil acceptere at
give afkald på sine kernevåben og retten til
at lave dem, er en verden hvori mange lande vil
føle sig mere sikre uden dem end de nu
føler sig med dem."
Trænger disse tanker igennem ?
Wilsons Spøgelse er en smuk og pædagogisk
bog skrevet med mere lidenskab og overtalelsesevne end de
fleste. Mod slutningen opsummerer McNamara og Blight det
hele ved at argumentere for, at vi har en forpligtelse
til i et vist omfang at opveje de mange, som døde
voldeligt i det 20. århundrede. For at gøre
det må vi føle, tænke og handle efter
følgende retningslinier:
Om stormagtskonflikter: Gensidig forståelse og
indlevelse nu !
Om massedrab: Løs konflikterne nu, uden vold
!
Om kernevåben: Radikal nedskæring - og til
slut total afskaffelse - begynd nu !
Dette er naturligvis ikke den eneste bog med visdom,
vision og klarsyn. Der er mange amerikanske
videnskabsmænd, journalister, fredsforskere og
eksperter i international politik, som har beskrevet
trygge og moralskt acceptable alternativer til den
nuværende selvretfærdige, ensidige,
missionspolitik, som Bush-regimet står for. Og vi
véd, at et ikke-imperalistisk USA ville være
et smukkere og mere beundret samfund.
Spørgsmålene i hvert fald jeg stiller
mig, når jeg lægger en bog som Wilsons
Spøgelse og alle de andre lige så
fremragende fra mig er disse: Hvorfor synes den formelle
magts porte vidt åbne for destruktive teorier og
metoder? Hvorfor er disse porte smækket i i hovedet
på dem, som argumenterer for forståelse,
forsoning, historisk ydmyghed, ikke-vold, medlidenhed og
sameksistens? Hvilken verden vil vi på langt sig
få med denne selektionsmekanisme?
Hvorfor accepterer jeg, og hvorfor accepterer du, at
det er sådan - og hvad kan vi gøre for at
tvinge disse porte op inden katastrofen kommer over os
alle? For, når alt kommer til alt, handler
demokratisk ledelse om åbne døre og om at
lytte snarere end om intellektuelle mure og små
eliters megalomanisk gruppetænkning.
Oversat af Orla Jordal
Af McNamara
et. al.
Argument
Without End: In Search of Answers to the Vietnam
Tragedy
Robert S. Ncnamara, James G. Blight, Robert K.
Brigham, Biersteker
In
Retrospect: The Tragedy and Lessons of Vietnam
Robert McNamara and Brian Vandemark
© TFF 2002
Tell a friend about this article
Send to:
From:
Message and your name
You are welcome to
reprint, copy, archive, quote or re-post this item, but
please retain the source.
Would
you - or a friend - like to receive TFF PressInfo by
email?
|