Fuldspektret
overherrredømme
Af
Ken
Coates
Formand, Bertrand Russel Fredsfonden
og redaktør af The Spokesman
TFF
rådgiver
April 2002
Verden er blevet rystet i sit fundament, først
af de grusomme begivenheder i USA 11. september og
så af den påfølgende amerikanske
erklæring om "krig mod terrorismen," som startede
med krigen mod Afghanistan.
Kritikere argumenterede allerede dengang for at
terrorisme måtte forstås som en
kriminalforbrydelse og at en erklæring af "krig"
mod en fjende, som var uklar og dårligt defineret,
ikke alene giver logistiske men også logiske
problemer, som kunne blive årsag til alvorlige
vanskeligheder efterhånden som projektet rullede
sig ud.
Det følgende bombardement af Afghanistan har
selvfølgelig skabt et stort antal civile
dødsofre. Ved slutningen af 2001, var der
dræbt ligeså mange eller flere i Afghanistan
gennem bombning fra stor højde, end der
dræbtes i de to tårne i New York ved
september-angrebene. Men endnu mere dyster er den
fortsatte, konstante officielle hvisken om
efterfølgende mål.
Siden terrorisme er så vanskelig at udpege med
præcision, kan den findes hér, dér og
allevegne. Forfølgelsen af den har ført de
allierede regeringer til at indføre alvorlige
begrænsninger på de almindelige borgerlige
frihedsrettigheder og til at udøve truende pres
på andre autoriteter. Kolonialismens langsomme
sammenbrud skete under stor uro og i nogle lande har
denne uro skabt virkelig terrorisme. Israel f.eks.
fødtes efter en forlænget terroristisk kamp
mod den britiske besættelse af Palæstina.
Mange andre lande formedes i en gryde af oprør og
krig. Deres politiske kultur kan forventes at afspejle
netop denne kendsgerning.
Hvad ligger der bag
USA nye politik?
Hvorom alting er har USA fremsat troværdige
trusler om militær aktion af forskellig art mod
Somalia, Yemen, Irak, Sudan, Filippinerne og måske
Syrien. Der har været mørk mumlen om behovet
for at Iran skulle opføre sig bedre. Tidligere
"terrorkrige" er blevet omdefineret i håbet om at
cementere den amerikanske alliance, der er indblandet i
konflikten i Afghanistan. Krigen i Chechnya synes nu i
USA at opfattes i det mindste delvis som en terroristisk
offensiv, med indblanding af bin-Laden-støtter i
kampen for at vælte det russiske styre. Tjetjenske
aktiviteter i Georgien og andre allierede områder
er allerede begrænsede som en følge
heraf.
Konflikter i den islamiske verden er skærpet fra
Filippinerne og Indonesien hele vejen over til Maghreb.
Der kan meget vel spire nye krige over hele denne store
region.
Alt dette passer ubehageligt godt med doktrinen om
Fuldspektret Overherredømme som den er annonceret
af USAs militær gennem de senere år. Den
Kolde Krigs afslutning efterlod klart USA som ejer af den
militære arena, som så langt den
stærkeste magt i verden. De, der sidder på
den nationale kommandostruktur i USA, har intet
ønske om at afgive denne stilling, som de fandt
meget ønskværdig.
"For fremtidens forenede styrke " annoncerede de i
deres Joint Vision 2020, udgivet i juni 2000,
"opnås dette mål gennem Fuldspektret
Overherredømme - de amerikanske styrkers evne til
at slå enhver modstander og kontrollere enhver
situation over hele spændvidden af militære
operationer, hvadenten de opererer alene eller i
samarbejde med multinationale eller styrker fra de andre
værn".
Fortsat overherredømme afhænger af
fortsat overlegenhed ikke bare når det drejer sig
om militær teknologi generelt men også og i
særdeleshed af militær
"informationsoverlegenhed". Den amerikanske
militære vision "bygger på det faste
grundsyn, at USAs militær skal være en
fælles styrke i stand til fuldspektret
overherredømme. Dens basis er fire piller:
a) USAs globale interesser og den fortsatte eksistens
af en bred kreds af mulige trusler mod disse interesser;
b) den centrale betydning af informationsteknologien for
ikke alene vort eget militær, men også for
andre aktørers muligheder over hele kloden; c) den
gevinst, der vil være forbundet med en fortsat
bredde i rækken af militære operationer
sammen med vellykket integration af multinationale og
andre værns partnere og det, at delsystemer,
processer og organisationer kan flyttes fra et værn
til et andet; og endelig d) vor byggen på den
fælles styrke, som fundamentet for fremtidige
amerikanske militære operationer. Mærket
fuldspektret overherredømme indeholder, at
amerikanske styrker er i stand til at udføre
hurtige, vedvarende og synkroniserede operationer i alle
områder - i rummet, på havet, til lands, i
luften og på informationsområdet".
Når vi véd dette, kan vi vurdere
betydningen af "missilforsvar", en operation - under det
uskyldige navn - for militær invasion af rummet.
Det blev mere og mere klart, at truslen om at opsige
ABM-traktaten ikke handlede om at forebygge raketangreb
på USA, men at det drejer sig om at lette
udviklingen af amerikansk militærteknologi i
rummet, med store nye eksperimenter med laserteknik, med
forfinelse af rumbaseret informationsindsamling og af
evnen til at ødelægge "fjendtlige"
satellitter som måtte samle egen information. Star
Wars handler om at muliggøre en
kernevåbenudvikling mod den endelige destruktive
kapacitet. Dette kunne blive en nødvendig sanktion
for at gennemføre globalt
overherredømme.
Vi har allerede påpeget den direkte anvendelse
af den slags doktriner fra Zbigniew Brzezinski's side,
idet han henviste til behovet for at dominere Eurasien,
som et første skridt i retningen af globalt
overherredømme. Da Alexander besejrede perserne
opdagede han, at deres konger opbevarede amphorae med
vand fra Nilen og Donau, som bevis for deres beherskelse
af verden. Brzezinski går ikke ind for den
slags:
"For USA drejer den Eurasiske geostrategi sig om en
meningsfuld styring af geostrategiske, dynamiske stater
og en omhyggelig håndtering af geopolitisk
katalytiske stater, i overensstemmelse med Amerikas
dobbelte interesse for på kort sigt at fastholde
sin enestående globale magt og på langt sigt
omdannelse af den til et stadig mere institutionaliseret
globalt samarbejde. For at udtrykke det i en terminologi,
der stammer fra den mer brutale tid i de gamle imperier,
så er de 3 store imperativer for en imperial
geostrategi at forebygge hemmelig forståelse mellem
og at vedligeholde sikkerheds afhængighed for
vasallerne, at holde deres tributbetaling føjelig
og beskyttet og at forhindre barbarerne i at finde
sammen."
Knus systemet
snarere end våbnene !
I det han fortsætter fra dette tema
fortæller Brzezinski os, at imod hans skema: "vil
det mest farlige scenarie være en stor koalition af
Kina, Rusland, og måske Iran, en
uafhængighedskoalition, der ikke forenedes af
ideologi, men af sammenfaldende grunde til klage." Det
amerikanske militærs strategiske planer er forfinet
i en meget snedig struktur. Oberst John A Warden III fra
US Air Force opsummerer denne tænkning i "The enemy
as a system". Her har vi en gennemgående revision
af Clausewitz og Napoleon og det begynder med en virkelig
rationel gennemgang af, hvordan man kan opnå USAs
mål.
"På det strategiske niveau" siger oberst Warden,
"opnår vi vore mål ved at forårsage
sådanne ændringer i en eller flere af
fjendens fysiske systemer, at fjenden beslutter sig for
at acceptere vore mål, eller vi gør det
fysisk umuligt for ham at modsætte sig os. Det
sidste kalder vi strategisk lammelse. Hvilke dele af
fjendens system vi angriber vil afhænge af, hvad
vore mål er, hvor meget fjenden ønsker at
modsætte sig os, hvilke evner han har og hvor megen
magt vi fysisk, moralsk og politisk er i stand til at
udfolde."
Men hvad mener han med fjendens systemer? Warden har
en simpel model med 5 ringe. I midten har vi ledelsen,
eller hjernen. I den næste cirkel har vi de fysiske
behov, føde, energi osv. Den tredje ring er
infrastrukturen af vigtige forbindelser og strukturer,
veje, lufthavne, fabrikker,
højspændingsledninger. Den fjerde ring er
befolkningen som holdes i live af disse nødvendige
strukturer og som holder strukturerne ved lige. Den
sidste og faktisk mindst vigtige for de fleste
formål er kampsystemets ring.
En moderne krigs formål er ikke at konfrontere
våben eller at dræbe soldater. Hvis denne
proces helt kan undgås ville det være helt
fint for dem, der styrer den moderne krig, for bare de
kan bestemme over tilstrækkeligt mange af de andre
ringe til at bøje fjendens ledelse til at
acceptere deres mål. Oberst Warden forklarer disse
kategorier med en serie indviklede diagrammer. Men
diagrammerne er ikke nødvendige, for at vi kan
forstå, at indenfor denne model er amerikanske
generaler fuldstændig ligeglade med om de tanks, de
ødelægger er af jern eller krydsfiner, som
mange af de fuptanks, der blev sat ud i Jugoslavien. Hvad
der interesser dem, er ødelæggelsen af
systemet, om ikke ved likvidering af ledelsen, så
ved ophobet skade på de strukturer, der opretholder
den.
"Vi skal ikke begynde vores krigsplanlægning med
krigens redskaber - kampfly, tanks, skibe og deres
besætninger. Disse midler er vigtige og har deres
plads, men de kan ikke være vort udgangspunkt, og
vi kan heller ikke tillade os at betragte dem som
afgørende for krigen. Kampen er ikke det vigtige i
krigen, ikke engang en ønskelig del af den. Det,
der virkelig er vigtigt, er at gøre dét,
der er nødvendigt for at få fjenden til at
acceptere vore mål som sine egne".
Naturligvis har den slags doktriner deres eget liv og
kan udvikle forskellige former for mutationer. Men
samtidig med at vi forstår det, må
Fredsbevægelserne drage læren af denne
tænkning for vor egen konventionelle visdom.
Det forudsattes tidligere, at der fandtes love for
krig og at Genève-konventionerne kunne fungere som
en bremse på militære udskejelser. Men
bestræbelsen på ødelæggelse af
fjenden "som et system" sætter alvorlige
spørgsmålstegn ved denne opfattelse. Hvordan
kan Genève konventionen om beskyttelse af
børn og derfor kvinder hamle op mod bombning fra
stor højde som et fast middel i en sådan
ødelæggelse? Hvordan kan
nødvendigheden af krig mod terrorisme forenes med
Genève-konventionerne om beskyttelse af
krigsfanger, når forhør af fanger ikke er
begrænset og når de kan blive lænket,
udsat for berøvelse af sanseindtryk og
spærres inde under utænkelige forhold, to
kontinenter fra det sted, de blev taget til fange?
Hvordan skal det
gå efter destruktionen af den internationale
struktur?
Med udøvelsen af dominans, hvordan kan da
små stater bevare deres integritet og
selvstændighed? Hvordan undgår FNs
institutioner, som engang lagde beslag på rollen
som beskytter for de svage, de utallige
påvirkninger og pres i den almindelige dominans'
sammenhæng? Hvordan kan internationale
institutioner beskyttes mod forgiftning af deres kilder
gennem den gennemgående udøvelse og trussel
om magtanvendelse? Og hvordan kan NGO'er opretholde fred
med menneskerettigheder når begge dele
udsættes for tilbagevendende trusler?
Kort sagt, hele den fredsarkitektur, som var vor arv
fra anden verdenskrig inklusive dannelsen af FN, og den
universale erklæring om menneskerettighederne er nu
undermineret. De principper på hvilke vore
fædre byggede FN-systemet er under angreb og
systemet er derfor i fare. Fredsbevægelserne
må foretage en alvorlig omvurdering af disse nye
omstændigheder for at kunne insistere på sine
egne holdbare principper.
Ikke dominans, men demokrati er nøglen til en
human verdensorden.
Fredskræfternes
opgaver - når vi undgår at blive
forvirrede
Det er let at tabe tråden i en turbulent tid og
at tage fejl af form og indhold. Men fred og
menneskerettigheder er det yderste fundament,
hvorpå man byggede efterkrigsordningen og vi
må sikre, at disse fundamenter forsvares og sikres.
Deres forsvar kommer nok til at kræve en
gennemgribende reform, en faktisk ny grundlæggelse.
(1) Vores opgave er derfor ikke bare at standse
krigen, men at lægge fundamentet for en FRED, som
indeholder menneskelig fuldbyrdelse. Det andet navn for
den fred er Demokrati.
(2) Et første skridt til løsning af
denne opgave er at forbedre vore forbindelser med
hinanden, hvor det er muligt koordinere vore
anstrengelser, holde hinanden informerede. Der er
allerede en stærk vilje i Europa til at forene vore
kræfter i et fornyet netværk for
menneskerettigheder og fred.
(3) Men Europa er hverken et fort eller en ø.
En pligt for os, og ikke den mindste, vil være at
række hånden ud til den øvrige verden
med et fredsbudkab.
(4) Vi må søge dialog med dem, der deler
vort syn i USA. Måske er det tid at
undersøge muligheden af at sende en
fredsdelegation på tur i nogle vigtige amerikanske
byer for at tale med dem, der er interesserede i at tale
med os.
(5) Dernæst er tiden moden for en alvorlig
udveksling af synspunkter mellem freds- og
menneskerettighedsbevægelser i Europa og
Vestsasien. Krig truer med at opsluge mange territorier i
denne region og det er på høje tid, at vi
informerer hinanden om dens problemer, mens vi
forsøger at skaffe forståelse for at en
anden verden er mulig.
Fred og menneskerettigheder har været mulige
igennem lang tid, men nu står vi overfor en
virkelig krise, som fortæller meget højlydt,
at de er overmodne.
Oversættelse fra engelsk, Orla Jordal
©
TFF & the author 2002
Tell a friend about this article
Send to:
From:
Message and your name
|