Våldet
är den dummes vapen*
By Håkan
Wiberg
Direktör Copenhagen Peace Research Institute,
COPRI
och TFF styrelseledamot
Kjell Magnusson, en av Sveriges främsta
Balkan-experter, skrev en klok och välinformerad
artikel OM konflikten i Makedonien, Baftije Mehmedi ett
partsinlägg I konflikten. Bådadera hör
hemma i en fri debatt, men bör inte
förväxlas. Mehmedis tonläge gör nog
karaktären av partsinlägg klart för de
flesta. Grundläggande osanningar bör dock
påpekas för dem som inte kan alla detaljer.
Jag håller mig till Makedonien och låter
Kosovo ligga.
Uppgifterna om folkräkningar är osanna.
År 1991 skattades den albanska befolkningen till 21
procent, vilket var högre än 1981. Den
internationellt förberedda och kontrollerade
folkräkningen 1994 kom upp till 23 procent. Då
etniskt albanska kvinnor föder omkring sex barn och
etniskt makedoniska litet över två, kan dagens
tal rimligen vara c:a 27 procent. Bägge
folkgrupperna har många utlandsarbetare, så
eventuella skillnader i relativt antal kan högst
förskjuta detta tal c:a en procent uppåt. Det
har förekommit omfattande illegal invandring
från Albanien och Kosovo, som det just
därför är svårt att sätta
procenttal på. Illegala invandrare skulle i svenska
folkräkningar inte medräknas utan utvisas.
De mera bisarra påståendena kan
vederläggas omedelbart. Makedonien blev en republik
i Jugoslavien 1945, då makedoniska blev officiellt
språk både i republiken och i hela landet
(vid sidan av slovenska och serbokroatiska).
Språket ligger närmast bulgariska, och
bulgariska nationalister, vilka Mehmedi tydligen tror
på, hävdar att det är en dialekt. Med
samma rätt kunde man hävda att norska inte
finns, men är en dialekt av danska. Gudskelov
är de albanska partiledningarna i Makedonien mycket
klokare än Mehmedi och vet att man inte kan komma i
dialog med en motpart genom att förneka hans
existens.
Makedoniens ledning, regeringen, har i tio år
bestått av politiska partier från båda
folkgrupperna. De har förhandlat om frågor som
är besvärliga, eftersom båda (även
efter regeringsskifte) sitter i klämma mellan sin
regeringspartner och oppositionspartiet inom sin egen
folkgrupp. Makedoniens grundlag och relevant lagstiftning
blev 1991 godkända av EU:s Badinterkommission i
fråga om mänskliga rättigheter och
minoritetsskydd.
På papperet har albanerna i Makedonien det i
dessa avseenden minst lika bra som de större ryska
minoriteterna i Estland och Lettland (och oändlig
mycket bättre än kurderna i Turkiet). Hur det
ser ut i verkligheten är i samtliga fall en annan
fråga.
Vid vilken procent har en minoritet rätt att
komma med bland statens officiella språk vid sidan
av det största? Om vi går efter Schweiz,
så har albanerna den rätten, men tillsammans
med turkar, roma och serber. Går vi efter Finland,
har de den ensam. Och går vi efter Estland och
Lettland, så har de inte den. Låt oss bara
hoppas att ryssarna i dessa stater inte griper till
uppror/terrorism för att förbättra sitt
förhandlingsläge.
Sveriga har bara statliga universitet, andra
länder kombinerar statliga privata och
konfessionella. Där gör alla arbetsgivare en
rangordning av dem efter kvalitet. Mehmedi säger att
det privata universitetet i Tetovo och det statliga i
Skopje kan jämföras med Lund och Uppsala.
Även de minst nationalistiska makedoniska
professorer jag talat med säger att det kan de
absolut inte. Själv kan jag inte ha en
välgrundad uppfattning, men det kunde OSSE ju
låta en expertgrupp ta ställning till.
En del stridsfrågor är i första hand
symboliska - och därför svårlösta
eftersom BÅDA parter lägger stor vikt vid
symboler. Andra handlar om fördelning av olika
godor, i första hand jobb. Men Makedonien är
ruinerat av Väst de sista tio åren (utan att
detta var avsikten). Effekterna för landet (och alla
grupper i det) av ekonomiska sanktioner mot Jugoslavien,
det tysk-grekiska spelet om erkännanden,
bombningarnas effekter på ekonomier och flyktingar,
o.s.v., är att Väst har kostat det bortåt
100 miljarder kronor. Detta är flera års BNP.
Man har bara fått en rent symbolisk kompensation. I
dag driver Väst på för ännu
högre arbetslöshet genom nedskärningar av
offentliga jobb, privatiseringar, o.s.v. Innan Väst
bättrar sig på dessa punkter, finns det ingen
chans för förbättringar för
NÅGON folkgrupp i Makedonien. Landet behöver
pengar, inte pekfingrar, från Väst.
Det kanske vore bäst för både
makedoner och albaner att ett område lämnar
Makedonien - om man kan finna ett fredligt avtal om
principerna för gränsdragning - och kommer
under internationell förvaltning a la Kosovo. Det
senare har varit en välsignelse för Jugoslavien
ur rent ekonomisk synpunkt. Men så ser de flesta
serber inte saken, och de flesta makedoner skulle
också vara totalt emot. Stormakterna har hängt
upp så mycket prestige på att folk som inte
vill leva samman i en stat i alla fall skall göra
det (och de som vill får inte lov) att denna
lösning nog är helt utesluten. Makedoner och
albaner är dömda till samlevnad. Politiskt
våld kan bara göra den värre för
alla parter. Om albanska grupper anser att de har
"rätt" till det, skall det nog snart komma
makedoniska grupper med samma uppfattning, oavsett vad
regeringen tycker. Så är helvetet löst,
särskilt som risken för regional spridning
är långt större än i något av
de tidigare krigen.
*Artikeln blev refuserad av Aftonbladet.
©
TFF & the author 2001
Tell a friend about this article
Send to:
From:
Message and your name
|