Essä:
Nedslag i en terrordrabbad verklighet: Nordirlands
Troubles
av
Ann-Sofi
Jakobsson Hatay
Freds- och konfliktforskare, Uppsala
universitet
TFF
associate
28 november 2002
Reaktionerna i Storbritannien på
händelserna den 11 september innehöll
också ett mått av tillfredsställelse: nu
skulle resten av (väst)världen få erfara
vad det innebar att leva under hotet av terrorattacker,
det som utgjort britternas vardag under de tre decennier
då hotet från IRA-attacker utgjorde en
kännbar realitet. Och som en följd därav
kanske visa större sympati för de
åtgärder som britterna sett sig tvingade att
vidta för att skydda sig mot detta hot och för
vilka de, enligt dem själva, oförskyllt
pådragit sig kritik från såväl
människorättsorganisationer som Amnesty
International och Europadomstolen för mänskliga
rättigheter.
Nordirlandkonflikten var en utdragen lågintensiv
konfliktsituation med återkommande toppar av massiv
förödelse. Fram till slutet av nittiotalet hade
konflikten resulterat i över tretusensexhundra
döda och tiofalt fler skadade. De materiella
skadorna översteg det fattbara, för att inte
tala om de dolda kostnaderna i form av utebliven
ekonomisk utveckling av det som i praktiken var en
krigsekonomi.
Sedan början av sjuttiotalet, då
våldet åter blossade upp och
paramilitära grupperingar rekonstituerades på
båda sidor av den etniska skiljelinjen, hade en
omfattande anti-terrorismlagstiftning, Prevention of
Terrorism Act, varit på plats. Lagstiftningen
beskrevs av dåvarande inrikesministern Roy Jenkins
som drakonisk och utan fredstida motsvarighet men
bedömdes samtidigt "fully justified to meet the
clear and present danger".
Men för Nordirlands invånare var
krigstillståndsliknande lagstiftning inget nytt.
Ämnade att möta hotet från de
republikanska rebeller som motsatte sig Irlands delning
hade sådana lagar utgjort ett permanent inslag i
provinsen ända sedan dess konfliktfyllda tillkomst i
början av tjugotalet. Lagarna, Special Powers Act,
medförde inskränkningar i mänskliga
rättigheter såsom yttrandefrihet, pressfrihet
och organisationsfrihet och gav säkerhetsstyrkorna
vidsträckta befogenheter, bland annat att arrestera
och hålla personer som misstänktes för
omstörtande verksamhet i förvar utan att
väcka åtal. Misstänkta för
terrordåd undantogs från rätten att
prövas av en jury.
Säkerhetsstyrkorna var överdimensionerade i
förhållande till folkmängden på en
och en halv miljon och mer anpassade till krig än
till fred. Enbart poliskåren uppgick i mitten av
tjugotalet till femtiotusen man och var därtill
understödd av flera arméregementen. En
särskild poliskår, Ulster Special
Constabulary, upprättades med uppgift att
bekämpa IRA. Men detta var en uppgift som dominerade
verksamheten också för Nordirlands civila
poliskår, Royal Ulster Constabulary. Specialstyrkan
rekryterades huvudsakligen bland medlemmarna i Ulster
Volunteer Force, en protestantisk milis som
upprättats för att understryka de
nordirländska protestanternas motstånd mot
Irlands självständighet och för att
demonstrera deras beredskap att motsätta sig denna
även med vapen.
Med reservare inräknade var snart sagt var man
mobiliserad i någon form, det vill säga, om de
tillhörde den protestantiska majoriteten. RUC hade
visserligen som ambition att rekrytera även
katoliker för att på sätt få en mer
representativ sammansättning men få
anmälde sig: hotet från IRA mot de som lierade
sig med fienden hade en effektiv avskräckande
verkan.
Myndigheternas befogenheter liknande de som
råder i ett krigstillstånd - utan att ett
sådant formellt hade utlysts. Uppgifter som i en
demokrati normalt åligger rättsväsendets
utövare hanterades - som i krig - av politiker,
främst inrikesministern som innehade carte blanche
att vidta alla åtgärder som bedömdes
nödvändiga för att garantera fred och
ordning.
Att demokratin sätts ur spel under krig är
ett välkänt fenomen. Men på Nordirland
saknades den fundamentala förutsättningen
för att sådana inskränkningar skulle
accepteras som legitima: att den regering som inför
dem i sig är demokratiskt förankrad. Av
provinsens invånare motsatte sig närmare en
tredjedel den brittiska suveräniteten över
Nordirland. Och vad som sågs som ensidig
rättsskipning liksom det faktum att
säkerhetsstyrkorna utgjorde ett etniskt monopol
för den protestantiska majoriteten gjorde sitt till
för att alienera dem ytterligare.
Medan IRA:s väpnade motstånd så
småningom ebbade ut, efter en misslyckad kampanj i
mitten av femtiotalet hade organisationen i det
närmaste upplösts, kvarstod en statsapparat
anpassad till ett krigstillstånd och en etnifierad
politisk kultur som även genomsyrade polis- och
domstolsväsende. Detta var det arv som provinsen
hade att falla tillbaka på när den
rådande regimen återigen utmanades
inifrån, denna gång av sextiotalets
medborgarrättsrörelser.
Motståndet mot reformer var massivt. Snart
ersattes konfrontationerna mellan
medborgarrättsdemonstranter och polis, de förra
huvudsakligen katoliker, de senare solitt protestantiska,
av molotovcocktails, prickskyttar, semtex, ja till och
med granatkastare, på den ena sidan och
vattenkanoner, rubber bullets, maskingevär,
skyddsvästar, bepansrade fordon och en allt mer
repressiv statsapparat på den andra. Bomber och
bombhot blev snart en del av vardagen. Bilar och
lastbilar fick ett nytt användningsområde -
som bombhöljen. Kunnandet bakom bilbomben blev en
lönsam exportvara för IRA. Deras lojalistiska
motståndare fick inte riktigt till det, men
lyckades ändå med bilbomber i Dublin och
Monaghan den 17 maj 1974 nå toppen på listan
över att ha orsakat flest dödsfall under en och
samma dag: 33. Ett rekord som skulle hålla
även om republikanerna under de kommande decennierna
totalt sett skulle orsaka fler dödsfall. Den 15
augusti 1998 tangerades rekordet av en republikansk
utbrytargrupp, Real IRA, som med en bomb i Omagh orsakade
28 dödsfall (och därtill skadade 360) -
också denna gång med en bilbomb. Därmed
slogs ett nytt rekord i denna flera decennier (vissa
skulle snarare säga århundraden) långa
konflikt: att ha orsakat flest dödsfall vid ett och
samma tillfälle. Reaktionerna denna gång
inbegrep också fördömande från
republikanska ledare som Sinn Féins Gerry Adams,
som vid tidigare attentat mest mumlat i skägget om
beklagliga offer för vilka ansvaret fanns att
söka i den orättfärdiga brittiska
ockupationen av en del av Irlands territorium. Vid denna
tid hade den republikanska rörelsen, eller i vart
fall dess ledarskikt, nämligen dragit slutsatsen att
det var dags att revidera den på åttiotalet
inslagna strategin som sökte förena
våldets väg med politikens.
De brittiska och irländska regeringarna
mötte ingen opposition när de i Omagh-bombens
efterföljd införde än strängare
anti-terrorismlagstiftning, mindre än ett
halvår efter det att ett fredsavtal
undertecknats.
****
Birmingham, Brighton, Downing Street,
Heathrow, Manchester, Warrington, Baltic Exchange,
Bishopsgate, Canary Wharf
Enligt dittills rådande republikansk analys var
det endast med skrämskott som den brittiska
regeringen skulle förmås att ta de
nödvändiga stegen - bort från Irland. Och
IRA:s strateger var väl medvetna om vilken som
utgjorde motståndarens svagaste länk.
Opinionsundersökningar under konflikten visade att
den brittiska allmänheten alltid har varit beredd
att ge upp anspråken på vad som trots allt
sågs som en del av Irland. Konflikten i sig, med
dess inslag av religiöst bigotteri och
nationalistisk fanatism, omedgörlighet,
fördomsfullhet, ja, anakronistiskt stamkrig, visade
att Nordirland var annorlunda, obrittiskt. Protestant
eller katolik: de var alla Paddies. Knappast värda
att spilla brittiskt blod över.
Effekten, det politiska värdet, av en attack
utförd på det brittiska fastlandet var
därför mångfalt större än
ännu en i den till synes outsinliga strömmen av
attentat på Nordirland. 1984 var flera brittiska
ministrar, inklusive dåvarande
premiärministern Margaret Thatcher, nära att
stryka med i en bombexplosion under torypartiets kongress
i Brighton. Sju år senare riktade IRA en
granatattack mot själva Downing Street där John
Major och flera ministrar samlats för att diskutera
det pågående Gulfkriget. Flygplatsen Heathrow
var ett givet mål för IRA-attacker och bombhot
liksom Londons tunnelbana.
Ekonomisk krigföring var ett annat
återkommande medel i IRA:s strategi. I väntan
på det "tillbakadragande" som sågs som
oundvikligt (detta oaktat att Nordirland hyste
närmare en miljon unionister som inte tvekade om sin
brittiska tillhörighet, och med över
trehundraåriga rötter på Irland knappast
var beredda att delta i något som helst
tillbakadragande) skulle det svida i den brittiska
statskassan att bita sig fast på Irland. Och IRA:s
förmåga att orsaka storskalig materiell
förödelse också i Storbritannien skulle
demonstreras vid ett flertal tillfällen. Inte minst
förödande var de återkommande
bombattackerna inne i centrala London. Fakta talade sitt
tydliga språk: enbart de två bomber som i
april 1992 raderade ut Baltic Exchange i centrala London,
Storbritanniens World Trade Centre, orsakade skador till
ett värde som vida översteg den materiella
förödelsen på Nordirland under två
decennier. Det som möjligen var kulmen på
IRA:s bombkampanj nåddes med bomben i Canary Wharf
i februari 1996. I september samma år anslöt
sig Sinn Féin, IRA:s politiska gren, till de andra
politiska partierna vid förhandlingsbordet efter att
ha förbundit sig att respektera principer om
icke-våld och demokrati.
Vägavspärrningar, inställda tåg
och tunnelbanor till följd av bombvarningar var ett
nog så irriterande inslag i många britters
vardag. Men det var ändå över
befolkningen på Nordirland som terrorhotets skugga
föll som mörkast. Här var våldet
vardag. Urskillningslösa attentat hörde till
undantagen men även de drabbade personligt.
Nordirlands befolkningsmängd är liten, cirka en
och halv miljon, och de barriärer som
upprättats på grund av konflikten krympte den
sociala sfären ytterligare. Sannolikheten att man
var personligt bekant med någon som föll offer
var därför stor. Efter varje dödsfall
fortplantade sig chockvågorna genom
samhället.
****
Derry/Londonderry - snedstrecksstaden som den halvt
ironiska kompromissbeteckningen på denna omtvistade
stad lyder. Nordirlands andra stad i storlek. Symbolen
för Nordirland som "en protestantisk stat för
ett protestantiskt folk" (de som misstyckte
hänvisades till den angränsande katolska
irländska staten som skymtade bakom de gröna
kullarna). Notoriskt exempel på den utbredda
diskrimineringen av katoliker under Nordirlands
första självstyrande femtio år: katolsk
majoritet och protestantiskt styre.
Stadens affärscentrum bär vittne om
sjuttiotalets våldsamma konfrontationer och
brandbomber. Den framtvingade tidstypiska
"moderniseringen" efterlämnade kala minimalistiska
betongbunkrar. Efter affärstid förstärks
det ödsliga intrycket av de obligatoriska
plåtjalusier som vid stängningsdags ljudligt
dras ned framför skyltfönstren.
Det var i denna stad jag i början av 1990-talet
gjorde ett första av vad som skulle bli
återkommande nedslag i en terrordrabbad verklighet.
Frågan vem jag var, med den
underförstådda betydelsen vad jag var,
förekoms ofta av någon i min omgivning: "She
is here to study us", ett av de få tillfällen
då "us" inkluderade både katoliker och
protestanter. Som svensk och kvinna, därtill
iklädd den akademiska manteln, kunde jag vara trygg
i förvissningen att jag utgjorde en ytterst
osannolik måltavla för såväl
attacker från de paramilitära grupperna som
för säkerhetsstyrkornas misstänksamt
närgångna uppmärksamhet. En
tillfällig gäst i terrorns vardag.
Terrorhotet i Nordirland under the Troubles var inte
anonymt eller obegripligt, åtminstone inte på
ett abstrakt generellt plan. Attackerna hade både
en bestämd avsändare och mottagare och
även om precisionen ibland haltade utgjorde terrorn
ett led i en politisk strategi. Och toleransen för
civila offer var låg, också bland
sympatisörerna (vilket emellertid inte hindrade att
över hälften av dödsoffren vare sig var
medlemmar av säkerhetsstyrkorna eller de
paramilitära grupperna utan så kallade civila
offer). Inför bombattentat utfärdades
regelbundet varningar, om än ofta
otillräckliga. Detta bidrog till att under en
lång tid hålla våldet på det som
cyniskt kallades för "en acceptabel nivå". Det
innebar också att en tillfällig besökare
endast med extrem otur personligen skulle drabbas av de
pågående våldsamheterna.
Men trots detta löpte även genom min
nordirländska vardag en hotfull underström.
Paradoxalt nog berodde detta mindre på terrorhotet
i sig än på de åtgärder som
vidtagits för att skydda Nordirlands befolkning, och
de som liksom jag gästade dem, från detta hot.
Den var närvarande i den tungt beväpnade
polismannens uppfordrande good morning när jag
på väg till universitetet passerade
avspärrningarna utanför polisstationen vid
Strand Road. Hälsningsfrasen var inte bara ett
uttryck för en allmän trevlighet, den utgjorde
också en effektiv attitydkontroll. (Det var
tillräckligt att bara muttra något till svar
men även det upplevdes av många av stadens
katoliker som förnedrande.) Den var mycket
påtaglig när siste mannen i den
framförvarande militärpatrullen, en av alla de
patruller som i full stridsutrustning ständigt
cirkulerade på stadens gator, plötsligt
vände sig om, gick ner på knä och tog upp
sikte med geväret i riktning mot mig. Den
förstärktes av det irriterandet knattret
från den militärhelikopter som dag och natt
stod stilla i skyn med undantag för
återkommande störtdykningar ned över
hustaken.
Men att en morgon efter att äntligen ha
fått upp den av den eviga fukten igensvullna
ytterdörren möta det förbryllade uttrycket
hos en kamouflagemaskerad ung soldat var ett
möjligen absurt inslag i vardagen men knappast
hotfullt. Jag kunde ju vara säker på att hans
närvaro i just min dörröppning var en ren
slump, att den inte hade något med mig personligen
att göra.
****
Men så försvann Paul. Vi väntade
några timmar med middagen för att se om han
skulle dyka upp. Ingen visste vad som hade hänt. Men
misstanken fanns där, att han hade tagits till
förhör. Känd republikan och politiskt
aktiv var han en given måltavla. Några dagar
innan hade en armépatrull kastat sig över den
låga mur som omgärdade hans minimala
trädgård, sparkat upp bakdörren och
genomsökt huset. De hade tagit med sig några
flygblad och informationsbroschyrer från den
människorättsorganisation som Paul var aktivt
i. Organisationen var visserligen något selektiv
ifråga om de fall de engagerade sig i men hade
inget samröre med de förbjudna väpnade
rörelserna.
Några dagar senare dök han upp igen. Tre
dagar hade han hållits i förhörscentrat
Gough Barracks utan att tillåtas meddela sig med
någon. Han var något blek och skakad av
erfarenheten. Förbannad men också
märkbart nöjd över att den brittiska
staten återigen hade visat "sitt rätta
ansikte". Paul hade inte mycket till övers för
de brittiska reformförsöken. Nu hade han
fått ytterligare vatten på sin kvarn.
****
Vi ser dem inte, sa Derryborna när jag undrade
över hur de upplevde soldaternas närvaro.
För många av dem var detta resultatet av en
viljeakt: en protest mot soldaternas närvaro, men
faktum är att man vänjer sig. Man vänjer
sig vid att omges av soldater och kravallutrustad polis,
av män (mestadels) med vapen. Att visa upp
väskan vid affärsentréer blir snart en
rutin. Man förvånas inte längre över
att dörrar öppnas innan man ringt på: ens
ankomst har redan registrerats av bevakningskamerornas
monitorer. Man börjar utan att tänka på
det snabba på stegen förbi polisstationer och
avspärrningar. Man undviker att ligga nära
polis- och militärfordon i trafiken, allt för
att inte utsätta sig för onödiga risker.
Man saktar in bilen en bra bit framför
gränskontrollen för att inte provocera fram en
oönskad reaktion - som att få bilen penetrerad
underifrån av de järnstolpar som finns
nersänkta i marken eller att få den
genomsökt. Man svarar någorlunda
medgörligt på de frågor som ställs
om vem man är och vart man ska. Man lyfter på
armarna för att underlätta kroppsvisiteringen
på flygplatsen och sätter på
begäran beredvilligt igång den bärbara
datorn för att visa att - vad? Att det bara är
en oskyldig dator?
****
Konfliktdata
Antal dödade 1969-1998: 3 601.
Antal skadade: uppskattningsvis trettiofemtusen.
Offer: Merparten av offren (54 procent) var civila.
Nio av tio var män. Nära tre fjärdelar var
under 40 år. De flesta var katoliker. De flesta dog
i konfliktens inledande år. De flesta blev
skjutna.
Gärningsmän: Paramilitära grupper
låg bakom 80 procent av dödsfallen (därav
IRA och andra republikanska grupper 55.7 procent,
lojalister 27.4 procent). Säkerhetsstyrkorna
ansvarade för 10.7 procent (polis 1.5 procent,
armé 9.2 procent).
****
Den omfattande folkomflyttningen, den i
förhållande till folkmängd mest
omfattande i Europa sedan andra världskriget, var en
av de mest påtagliga konsekvenserna av decennier av
våld och terror. De västra delarna av
provinsen blev allt grönare, de västra allt mer
orangea. Den protestantiska närvaron i
gränsområdet till republiken Irland tunnades
ut. De som befann sig i "fel" område drevs ut av
hot som inte alltid behövde verkställas
för att vara effektiva. Ett exempel på etnisk
rensning långt innan begreppet gjort sitt
inträde i vårt vardagsspråk. I
början på nittiotalet bodde hälften av
Nordirlands befolkning i områden som till mer
än 90 procent dominerades av den ena gruppen. Men
segregationen var påtaglig också för den
resterande halvan. Vid närmare betraktelse
framgår det att även till synes blandade
områden består av etniskt homogena
öar.
Men distans kräver inte fysisk segregation
för att upprätthållas. I umgänget
mellan protestanter och katoliker smög sig en
återhållsam försiktighet in. Man ville
ju inte trampa på ömma tår. Och de
kontroversiella ämnena, de som det var säkrast
att undvika, de var ju så många. Annars kunde
det bli otrevligt. Resultatet i blandade sällskapet
blev något av en uppvisning: nice people talking
about nice things in a nice way. Men den trevande
trevligheten hade också det goda med sig att den
faktiskt möjliggjorde en hel del interaktion
över konfliktgränsen. Konfliktetikett: hur att
umgås civiliserat med "fienden", en icke oäven
kompetens i ett etniskt delat samhälle och en
sannolikt gynnsam förutsättning för
framtida fredliga relationer.
****
Efter femtio år av protestantisk dominans hade
maktbalansen sakta men säkert också
förskjutits i Derry/Londonderry. Staden ingick
numera i den katolska intressesfären och
överträdelser sågs inte med blida
ögon. Magee College, Ulsteruniversitetets campus,
utgjorde inget undantag. De protestantiska studenterna
vid det som tidigare varit ett presbyterianskt
lärosäte var numera lätt räknade.
Kursen i fred- och konfliktkunskap räknade en, David
från Belfasts östra protestantiska delar. Hans
närvaro spred en oro bland de övriga
deltagarna: flertalet radikalt nationalistiska,
många med avtjänade fängelsestraff
för vad de lite skämtsamt beskrev som
ungdomssynder, andra hämmade av grupptryckets
censur. David utgjorde en given måltavla för
förment retoriska frågor och indirekta
anklagelser som på puben övergick i en allt
råare men fortfarande skämtsam ton för
att till slut efter ytterligare några pints
kulminera i den öppna utmaningens rebel songs. Att
han var där för att spionera rådde det
enighet om. Frågan var snarare vilken av de
lojalistiska grupperna som sänt honom.
Med undantag för The Fountain, en protestantisk
enklav belägen innanför stadsmurarna, i dubbel
bemärkelse omringad, hade protestanterna tvingats
lämna stadens centrum, Cityside. Många hade
tagit sin tillflykt till Waterside på andra sidan
River Foyle, andra ännu längre västerut in
i omgivande protestantiska städer. 1984 slopades
londonprefixet i stadens namn även officiellt. Derry
sällade sig till den skara av etniskt delade
städer som återfinns i konfliktområden
och där tidigare grannar nu är de bittraste av
fiender: Nicosia, Beirut, Jerusalem, Mostar,
Sarajevo
Så fördrevs Nordirlands protestanter
från den stad där de tre hundra år
tidigare efter en längre tids mytomspunnen
belägring avvärjt det katolska hotet.
Med envist trots återvänder de till staden
vid två tillfällen varje år. Den 12
augusti håller logen Apprentice Boys of Derry -
uppkallad efter de tretton heroiska lärjungar som
1689 stängde stadsporten för de katolska
framryckningarna under kung Jakob - sin årliga
parad för att fira den historiska segern. Efter
logemedlemmarna, värdiga i sina ordensband,
mörkt röda för att symbolisera det blod
som då för trehundra år sedan
utlåtits i försvaret av stadsmurarna, vita
handskar och bowler hats, drar medlemmarna i
blood-and-thunder-banden fram: den obligatoriska svans
som får bära skulden för de
konfrontationer som ofta följer i paradernas
spår. Styrkta av en pint eller två och
röda i ansiktet av ansträngningen blåser
de i sina flöjter till ackompanjemang av de enorma
lambeg-trummorna för att säkerhetsställa
att budskapet når fram till katolikerna i Bogside
och Creggan och in i Donegal på andra sidan
gränsen: NO SURRENDER. De återkommer i
december för att bränna en docka av Lundy, den
överste som under belägringens inledning
förhandlat med fienden och vars namn sedan dess
är synonymt med förrädarens. Också
denna gång under massiv polisbevakning.
****
Derrys historiska stadsmurar hade nu intagits av
brittiska soldater för vilka de erbjöd en
utmärkt utsiktspunkt över de solitt
republikanska bostadsområdena Bogside och Creggan,
områden som det var säkrast för
militärpatrullerna att undvika. Husgavlarnas murals
ger här uttryck för den kreativitet som
också sprungit ur konflikten: politisk konst utan
utrymme för tvetydighet. Färgstark, historiskt
förankrad och upprorisk. Offren från Bloody
Sunday den 30 januari 1972 - de fjorton katoliker som
under kontroversiella omständigheter sköts
ihjäl av brittiska fallskärmsjägare -
är för alltid bevarade i sina
sjuttiotalsfrisyrer. Konfliktikoner.
Sinn Féin-ledaren Gerry Adams intervjuas
på teve. Det är han men ändå inte.
Rösten stämmer inte med utseendet. En lag
förbjuder medierna att sända hans uttalanden.
Hans repliker har därför spelats in av
skådespelare.
En disig novembermorgon möttes Bogside-borna av
åsynen av ännu ett bevakningstorn på
stadsmuren. Tornet hade rests under natten, alltmedan
tusentals soldater belägrat stadsdelen för att
förekomma eventuella attacker mot de
byggnadsarbetare som åtagit sig jobbet. Dessa
muromgärdade torn med sina spretiga buketter av
antenner och paraboler var nu en del av det
nordirländska stadslandskapet, koncentrerade till
särskilt misstänkta bostadsområden.
Ryktena om vad som försiggick inne i dem florerade.
Många var övertygade om att det från
tornen var möjligt att avlyssna samtal inne i
huskropparna och att se vad som serverades till middag.
Sant eller inte, deras blotta existens upplevdes som ett
intrång i privatlivets helgd. En påtaglig
påminnelse om att i en terrordrabbad verklighet
går ingen fri från misstankar.
Lördagen den 23 januari 1993. Shipquay Street
i hjärtat av staden. Polismannen som stannat kvar
utanför entrén medan kollegorna gått in
i köpcentrat för att undersöka ett
anmält fall av snatteri segnar ner. En pöl av
blod breder ut sig på trottoaren. Inom några
minuter anländer militärjeeparna. Vilt
stirrande och med höjda vapen väller soldaterna
ut och börjar skyffla omkring folk. Så kommer
ambulansen, äntligen, och polismannen som fått
ligga orörd bärs bort på en bår.
Blodspåren finns kvar i veckor efteråt.
Han var Michael Ferguson från Omagh i County
Tyrone. Polis sedan drygt ett och ett halvt år.
Katolik.
****
Ökad segregation ledde till mindre våld.
Efter den protestantiska "utflyttningen" utgjorde Derry i
fortsättningen endast undantagsvis scen för det
sekteristiska våld som florerade i andra
städer (i något av en paradox skulle det dock
åter blossa upp i skuggan av vapenvilorna i slutet
av decenniet). Det var ett mönster som gick igen i
andra delar av provinsen. Sannolikheten för
våld var, och är fortfarande, som störst
i de områden över vilka kontrollen ännu
inte avgjorts. Det var här i dessa
gränsområden, interfaces, som fronten gick i
den konflikt mellan Nordirlands protestanter och
katoliker som trots beröringspunkter på det
hela taget löpte parallellt med IRA:s utmaning mot
den brittiska staten.
****
Konfliktgeografi: Belfast utgjorde det i särklass
mest våldsdrabbade området i provinsen. Men
upplevelserna av konflikten var vitt skilda i olika delar
av staden. I stadens södra delar levde den
protestantiska medelklassen i fredlig grannsämja med
sina katolska grannar. I östra Belfast var
katolikerna lätt räknade: dess status som
orange/protestantiskt territorium var inte
ifrågasatt. De västra delarna, tidigare ett av
konfliktens kärnområden, hade med undantag
för området runt Shankill Road under
konflikten blivit allt grönare, det vill säga
katolskt, och till följd därav stabiliserats.
Efter tre decennier var det i stadens norra delar som
läget var som mest spänt. Hit hade många
protestanter från västra Belfast tagit sig
tillflykt. Här var också de paramilitära
gruppernas ställning som starkast. Norra Belfast
innehar rekordet för paramilitära punishment
beatings, resultatet av den sociala kontroll grupperna
gör anspråk på att utöva.
Under hösten 2001 utbröt våldsamma
konfrontationer i bostadsområdet Ardoyne i norra
Belfast. De boende i den protestantiska enklaven Glenbryn
blockerade vägen för de elever som var på
väg till den katolska flickskolan i området.
Terminsstarten omgärdades av de våldsammaste
konfrontationerna sedan sjuttiotalet: ett krigsliknande
inferno av bensin- och syrabomber, glasflaskor,
tegelstenar. Endast den massiva polisiära och
militära närvaron förhindrade att den
katolska och den protestantiska mobben från att
rykte ihop. Inför vårterminsstarten upprepades
scenerna.
Vuxna kvinnor och män hotade av minderåriga
skolbarn? Reaktionen var den av någon som
trängts in i ett hörn, som inte har något
mer att förlora. Hit men inte längre.
Men alltmedan kampen om territorium pågick i
delar av provinsen kunde stora delar av Nordirlands
befolkning leva avskärmade från den
pågående konflikten och klamra sig fast i
övertygelsen att den inte hade något med dem
att göra. Något också de såg
på teve.
Risken att drabbas av våld berodde mycket
på vem man var. För den republikanska
rörelsen utgjorde terrorn ett medel i en politisk
strategi. Vissa mål betraktades av
sympatisörerna i enlighet därmed som legitima.
Främst bland dessa återfanns naturligtvis de
brittiska säkerhetsstyrkorna, symbolen för den
förhatliga "brittiska närvaron". Men
gränserna var töjbara. Sekterism ingick inte i
den republikanska självbilden: enligt denna hade den
republikanska ideologin rum för både katoliker
och protestanter och dissenters. Men även om
Nordirlands protestanter inte definitionsmässigt
ingick i kategorin av legitima mål fann de sig
snart inkluderade i kraft av vad de ansågs
representera: som poliser, soldater i det lokalt
rekryterade arméregementet, reservare,
fångvaktare, leverantörer av diverse
tjänster och produkter till
säkerhetsstyrkorna
Och därtill kom
nödvändigheten av att hålla rent på
den egna bakgården: nödvändigheten av att
upprätthålla den interna disciplin inom
organisationen, sätta utbrytargrupper på
plats, avskräcka från opposition och angiveri.
Detta krävde också sina offer. Även om de
råkade vara katoliker.
En fjärdedel av alla katolska respektive en
femtedel av alla protestantiska döda föll offer
för inometniskt våld: explosioner,
avrättningar av personer som anklagades för att
vara informers och paramilitära
uppgörelser.
För lojalisterna var legitimitetsfrågan
något mer komplicerad. Deras blotta existens
motiverades ju av att de försvarade den stat som IRA
sökte underminera. Att genom egen terrorverksamhet
bidra till dess destabilisering riskerade att motverka
sitt syfte. Så medan IRA utifrån en
ideologisk grund, för vilken sympatin var utbredd
också långt utanför Irlands
gränser, kunde verka som fisken i vattnet stod
lojalisternas verksamhet på en skrangligare
grund.
Själva ville de gärna se det som att en
inofficiell men ovanifrån sanktionerad
arbetsfördelning existerade. Att de utförde en
uppgift (avrättning av republikaner) som
säkerhetsstyrkorna - på grund av politikernas
(alltför) strama tyglar - var förhindrade att
utföra. Och visst förekom det fall av samarbete
mellan IRA:s officiella och självutnämnda
motståndare. På grund av
personöverlappningar och personliga relationer var
det nästan oundvikligt.
Men för den protestantiska allmänheten var
argumentet inte övertygande. Den var ovillig att
sanktionera den terror som utfördes i deras namn.
Laglydighet och lojalitet var för dem mer än
honnörsord, det var centrala inslag i
självbilden, utmärkande för just dem och
det som särskiljde dem ifrån de illojala,
rebellerna. Och av samma anledning saknar Sinn
Féin en lojalistisk motpart av betydelse: de
politiska partier som växte upp i de lojalistiska
paramilitära utkanterna har helt enkelt inte
accepterats som tillräckligt respektabla. För
de respektabla var kampen mot IRA en uppgift för
polis och militär, de var ju ändå
på vår sida, our boys.
****
Profil av en nordirländsk "terrorist": Ung.
Man (mestadels även om kvinnliga "volontärer"
förekom). Arbetarklass (ofta icke-arbetande
sådan). Utan högre utbildning (många
utnyttjade dock fängelsetiden till akademisk
förkovran och lämnade efter avtjänat
straff fängelset med en examen från Open
University i bagaget). Konfliktnärhet (familjen av
tradition involverad i kampen och/eller familjemedlemmar
som offer för våldet). Inte tidigare
kriminellt belastad. Övergår efter
avtjänat straff ofta till politisk verksamhet eller
till socialt arbete.
Den livstidsdömde IRA-medlemmen - en ordinary
decent guy? Ett offer för omständigheterna? En
produkt av en omgivning formad av terrorhotets onda
cirkel: terrormotterrormotterror?
Patrick Magee, bombexpert och numera också
filosofie doktor i litteratur, dömdes till
åtta livstidsstraff (!) för sin medverkan i
attacken mot torypartiets kongress i Brighton 1984. I en
intervju i The Guardian (10 december 2001) värjer
han sig mot beskrivningen: "Nej, nej, jag är inget
offer. Hur skulle jag kunna vara det? Jag var en
volontär, aktiv i den republikanska rörelsen.
Det jag gjorde, gjorde jag av övertygelse och
så väl jag kunde. Om det är några
mord jag i dag ångrar? Nej, det kan jag inte
påstå."
Magee frigavs 1999 som ett led i implementeringen av
Belfast-avtalet. Han uppger sig efter frigivningen lida
av post-traumatisk stress: sömnlöshet,
mardrömmar, kallsvettningar, oro.
****
Royal Ulster Constabulary. Nordirlands poliskår
som nu reformeras under sitt nya neutrala och
därför omtvistade namn: Northern Ireland Police
Service. Efter konfliktens inledande år då
arméförstärkningar inkallats var det
polisen som stod i frontlinjen i terrorbekämpningen.
Lokalt rekryterad och till 93 procent protestantisk.
Tungt beväpnad. Poliserna otympliga i flamsäkra
flak jackets och tunga blyvästar. Så
långt ifrån Londonbobbyn man kan komma.
Polisbilen en blågrå rullande
stålbunker utan insyn.
Hon vägrar att sälla sig till kollegorna
i det inhägnade, välbevakade polisgetto
utanför staden som också rymmer officerarnas
familjer. Hon framhärdar i att bo bland vanligt folk
i ett vanligt bostadskvarter. Hennes hem utgör ett
givet mål för terrorattacker och hon talar
därför inte om för någon vad hon
arbetar med. Inte ens för sina barn.
När utmaningen mot staten kommer från en
klart urskiljbar del av befolkningen sätts polisens
neutralitet och opartiskhet på prov, och detta
särskilt om den är så uppenbart ensidigt
rekryterad som den nordirländska. Reformprogram till
trots, det var först när även
protestantiska områden började utsättas
för samma närgångna uppmärksamhet
som katolska, ett resultat av den upptrappade
lojalistiska verksamheten under nittiotalets början,
som polisen började vinna även katolikernas
respekt. Men enligt nollsummespelets logik skedde det
till priset av protestantisk alienering från
kåren. Klistermärken med en överkorsad
polisman trycktes upp. Även protestantiska
bostadskvarter blev under en tid no-go areas för
polisen.
Vi trodde inte på dem. Vi var övertygade
om att de överdrev, att alla klagomål på
polisen - om deras brutalitet, deras
oförskämdhet och så vidare - bara var
förtal. Att de försökte smutskasta
polisen, och Gud vet att de inte har något
lätt jobb med all terrorism och så. Ingen
rök utan eld tänkte vi, polisens agerande var
säkert inte oförskyllt. Det vet man ju, de
är ju alla IRA-sympatisörer innerst inne. Men
så tog de in min grabb till förhör. Och
det finns ingen hederligare grabb än vår
Tommy. Du kan fråga vem som helst. Och sen kom de
hem och förhörde oss. Som om vi var
misstänkta för något. Vi, som hela
vårt liv levt anständigt och gjort rätt
för oss. Och då börjar man ju
undra.
****
Terrorhotets prioritet urholkade polisens
förmåga att utreda och bekämpa vanliga
"hederliga" brott. Visserligen var kriminaliteten inget
stort problem. Brottsnivån i provinsen var en av de
lägsta i Europa: konfliktens Belfast var i
någon mening säkrare än de flesta andra
europeiska städer. En avspegling av att relationen
mellan politiskt våld och "rent kriminellt
våld" är omvänd? Vapenvilorna
förstärker intrycket: i skydd av dessa
ökade både överfall och bilstölder.
Delvis en utmaning mot de paramilitära grupper som
på båda sidor påtagit sig en
polisiär roll och som nu var förhindrade att
ingripa mot överträdelser, i varje fall
öppet.
Det lag- och ordningsvakuum Nordirlands katoliker
levde i gav utrymme för IRA och andra
självutnämnda rättsskipare och beskyddare.
Efter "förhör" och "rättegång"
utdömdes "straffet": ett skott genom
knäskålen och/eller armbågen eller
mildare, "utvisning" från hemområdet på
bestämd eller obegränsad tid. Andra
återfanns i gränsområdenas
träskmarker. Efterlämnande en video med
rättegångens "bekännelser". Så
höll de paramilitära grupperna också sina
egna i ett terrorgrepp.
Det är svårt för oss att väcka
opinion om det här. Folk går ju inte till
polisen och anmäler sådana här saker,
utvisningar och så. Om de blir skjutna är en
annan sak, då måste de ju ta sig till
sjukhus. Så mörkertalet är stort. Och
samtidigt måste vi tänka på våra
relationer med de här grupperna om vi ska kunna
hjälp folk att få sina straff hävda eller
förkortade. En gång gav vi information till
media om hur många som "utvisats" från just
den här staden och då bröt IRA kontakten
med oss. Sedan dess bestämde vi oss för att
arbete i det tysta i stället och håller sakta
på att bygga upp relationen igen. Vi kom fram till
att det är den enda framkomliga vägen.
****
Men också freden har ett pris. Hotet från
terrorn har resulterat i en för fredstid
överdimensionerad säkerhetsapparat. Under
konflikten erbjöd säkerhetsstyrkorna om än
riskfyllda så i alla fall välbetalda
arbetstillfällen. Bevakning är en
nordirländsk storindustri: alla offentliga och
större privata inrättningar har sina
säkerhetsmän. Och merparten av de
anställda protestanter. Men i det nya Nordirland,
ett Nordirland för både protestanter och
katoliker, krävs också en representativ
tvångsmakt. Alltså måste katoliker
rekryteras. Färre job for the boys. Inte
förvånande var de reformer av poliskåren
som förutskickas i Belfast-avtalet en av dess mest
kontroversiella delar.
****
De medel som står till buds när en stat
ställs inför ett terrorhot avgörs till
stor del av den rådande regimen. Så satte
demokratin i Storbritannien gränser i kampen mot IRA
som uteslöt vissa av de metoder som exempelvis
tillämpades i Turkiets kamp mot PKK:s "kurdiska
separatistiska terrorism": tvångsevakuering av
byar, storskaliga militära insatser, napalm
För att inte tala om Rysslands fullskaliga krig mot
de tjetjenska rebellerna. Men krig brutaliserar. Det
gäller också så kallat lågintensiv
krigföring som terrorismbekämpning utgör,
i vart fall i demokratiska stater. Tre decennier av
terrorhot bidrog till att urholka den brittiska
demokratin och till att brutalisera den brittiska staten,
även om effekterna av detta till största delen
begränsades till den region från vilket
terrorhotet emanerade. I jämförelse med andra
brittiska medborgare som under dessa decennier levde i
terrorhotets skugga, var Nordirlands befolkning
således drabbad i dubbel bemärkelse.
Den brittiska statens svar på terrorhotet var i
många avseenden ambivalent. Å ena sidan
sökte man reducera terrorn till dess kriminella
komponent som bekämpades med lag och ordning. I
denna strategi ingick en vägran att särbehandla
de som misstänktes eller dömts för
terroristdåd i jämförelse med ordinary
decent criminals, i varje fall i positiv bemärkelse.
För samtidigt handlades terrorismrelaterade
mål av särskilda jurylösa domstolar med
mindre stränga krav på bevisbördan.
Principen om att ingen ska betraktas som oskyldig
förrän dom avkunnats åsidosattes.
Straffet var livstid och fängelsetiden lång,
15-25 år. Och den avtjänades. Förtida
frigivning var undantag och krävde ministerbeslut.
Under tiden förvandlades fjuniga tonåringar
till grånande medelålders män. Den
dömde kunde också förvägras
tillträde till det brittiska fastlandet, ett slags
karantän som för att förhindra spridning
av den nordirländska farsoten. Ett nätverk av
informers och förhörsmetoder vars brutalitet
tilldrog sig kritik från Amnesty International och
andra människorättsorganisationer, var andra
medel. Och i en ständigt pågående
informationsinsamling kartlade säkerhetsstyrkorna
människors liv och låtanden in i minsta
detalj.
Mänskliga rättigheter satta på
undantag. Nödvändiga åtgärder i ett
flera decennier långt undantagstillstånd.
Att medge att terrorn hade en politisk grund, att den
var uttryck för ett i grunden politiskt problem,
sågs under konfliktens inledande decennier som ett
steg ut på ett gungfly, omöjligt att ta. Det
riskerade leda till en oönskad diskussion om
legitimitet och krav på politiska eftergifter. Men
samtidigt gick de terrorismdömda under beteckningen
politically motivated violent offenders. Och dessa PMVO:s
tilläts styra sig själva inne i
Maze-fängelset. Även deras politiska identitet
erkändes: de olika grupperna hade sina egna
avdelningar, över vilka de kunde applicera sin
militära hierarki. Det var helt enkelt säkrast
så.
Men samtidigt inleddes efter det att London
övertagit kontrollen av provinsen från den
diskrediterade provinsregeringen 1972 ett omfattande
reformarbete. Belfasts undermåliga bostadskvarter
moderniserades. Lagar stiftades för att främja
fair employment och equal opportunities. Allt för
att med femtio års eftersläpning övertyga
också den katolska minoriteten om det brittiska
styrets fördelar. Allt för att visa att det
fanns rum också för irländska katoliker i
den brittiska mångfalden, trots avsaknaden av
grönt i Union Jack, och på så sätt
torka ut den republikanska grogrunden.
Deras protestantiska grannar, också de med dass
på gården, också de arbetslösa,
vars brittiskhet demonstrerades ända ut i
trottoarernas röd-vit-blå kantstenar, de som
för att inte hota den unionistiska enheten hade
avhållit sig från att göra sin
röster hörda, de noterade att deras lojalitet,
den togs för given.
****
Don't mention the war. Nordirlands Troubles, Cyperns
"problem", al-havadeth, "händelserna", i
Libanon
Eufemismer och omskrivningar. Vilket syfte
tjänar de? Distansering från en ofta
outhärdlig verklighet? Försök att
undgå den stigmatisering som enligt pervers logik
åtföljer den som lever i terrorhotets skugga?
(Palestinierna hymlar däremot inte om vad som
drabbade dem 1948: al-nakba - katastrofen.) Det fanns
något ängsligt i de ofta upprepade
försäkringarna om att detta var "a great wee
place". Visst är det? Trots allt.
Coleraine. Staden som gick segrande ur sextiotalets
strid om det nya universitetscampuset, ett campus som nu
likt en komocka breder ut sig på de böljande
gröna fälten. I jämförelse med sin
konkurrent, det radikala, upproriska Derry, i det
närmaste opolitiskt. Anständigt tedrickande
snarare än bensinbombskastande.
I november 1992 hade stadens affärscentrum
nattetid jämnats med marken av en IRA-bomb. Enligt
den rådande strategin inriktades attackerna mot
provinsens städer (och att Lurgan, Bangor,
Coleraine, Portadown, Magherafelt, Newtownards
var
huvudsakligen protestantiska var naturligtvis en ren
slump). Bakom plywoodskivorna slumpades nu rök- och
vattenskadade varor bort. Men se upp för
glassplittret som döljer sig i textilfibrerna!
Bombrea - också det ett inslag i konfliktens
vardag, uppskattat av fyndsugna medelklassdamer med
papiljottfrisyrer och kiltrutiga kjolar, tillresta
från områden där konflikten var
något som pågick någon annanstans. Och
räkningen för inkomstbortfallet skickades till
statens kompensationskassa. Två-noll.
Cost of the Troubles: Fram till i mars 1995 hade
1.119.585.000 brittiska pund utbetalats i den statliga
"konfliktersättningen".
I december gästade Nordirlandministern Sir
Patrick Mayhew, med betoning på Sir, universitetet.
I en fredstrevare förespeglas trupptillbakadragande
och deltagande i förhandlingar om IRA avblåste
sin kampanj.
"Vi förhandlar inte med terrorister." Den
obligatoriska rökridån för att göra
just det. Och "terroristerna" spelade med. Efter
hungerstrejkerna i början på åttiotalet,
när tio republikanska fångar svultit sig till
döds för att tvinga fram ett erkännande
från Järnladyn att de brott de dömts
för varit politiskt motiverade, sträckte den
republikanska rörelsen ut en politisk arm med
anspråk på att behandlas som vilket politiskt
parti som helst. Och att partiet hade ett avsevärt
stöd visade sig i val efter val där Sinn
Féin regelmässigt tilldrog sig en tredjedel
av de katolska rösterna från Nordirlands
tudelade valkår. Snart gjorde republikanerna
anspråk på en plats vid
förhandlingsbordet. I kraft av sitt demokratiska
mandat.
I december 1993 öppnades dörren. Från
Downing Street välkomnade den brittiske och den
irländska premiärministern gemensamt den
republikanska rörelsen in från den politiska
kyla de dittills varit förvisade till. På
villkor att de tog avstånd från våld
förstås. Det tog ett tag för
republikanerna att göra det och ännu
längre innan den brittiska regeringen
övertygats om att de gjort det. Men till slut, i
september 1997, kunde Sinn Féins delegation
förena sig med de andra i Stormont, det tidigare
sätet för självstyrets provinsregering
strax utanför Belfast. Det vill säga, de som
var kvar: för medan sinn féinarna
förband sig att respektera de principer om demokrati
och icke-våld som utgjorde inträdesbiljetten,
tågade unionisterna ut. Ulsterunionisterna och de
två små lojalistiska partierna med, som det
uttrycktes "band till de lojalistiska paramilitära
grupperna" - för terrorister förhandlar man ju
inte med - skulle snart återvända. Men att
republikanerna övergivit våldets väg
annat än tillfälligt, av taktiska skäl,
det köpte man inte.
Belfast oktober 1994. Redan sex veckor efter IRA:s
vapenvila var Belfast en annan stad, i varje fall
på ytan. Stadens centrum låg inte längre
öde efter affärstid. Belfastborna
föreföll inte längre lika sammanbitna.
Leendena var fler. Skämten var som vanligt cyniska
på gränsen till morbida men deras udd inte
längre lika vass.
När även lojalisterna den 13 oktober
följde IRA:s exempel låg euforin nära.
När de vid presskonferensen som bonus gav uttryck
för sin sympati med de anhöriga för
våldets offer var vi nästan beredda att tro
dem (och att överse med den reservation som
begränsade sympatin till de som varit innocent
victims). Om inte fullt en begäran om
förlåtelse för det lidande de orsakat
så föreföll det i alla fall som ett steg
i riktning mot att lägga det som varit bakom
sig.
Inför den förestående julen skulle nya
köprekord slås: till och med dublinbor som
tidigare aldrig drömt om att bege sig över
gränsen, in genom södra Armaghs bandit country,
vågade sig nu ända upp till Belfast för
att julshoppa - och för att med egna ögon se
den stad de endast kände från teverutorna.
Affärsmännen jublade över
fredsåterbäringen. Och de luttrade
nordirländarna, desillusionerade av decenniers
resultatlösa fredsansträngningar, verkade denna
gång faktisk tro på att det otänkbara
låg inom räckhåll. Det var kanske
därför effekten blev så märkbar
när bakslaget kom.
Canary Wharf den 9 februari 1996. Bombexplosionen
efterlämnar en 35 meter bred och 50 meter djup
krater: två döda, hundratals skadade. Skadorna
uppskattas till ett värde av 100 miljoner
pund.
I ett uttalande strax innan bombexplosionen gav
republikanerna uttryck för sin otålighet
över den brittiska regeringens senfärdighet i
fredsansträngningarna. Själva sade IRA sig
måna om fredsprocessens framgång, men
vapenvilan, den var över för den här
gången.
Och nordirländarna bävade för vad den
lojalistiska reaktionen skulle bli om eller snarare
när IRA återigen riktade sitt fokus mot
provinsen. Den lojalistiska vapenvilan hade varit
villkorad till republikanernas vapenvila. Men andrummet
från terrorn hade givit mersmak, en glimt av hur
det skulle kunna vara. Reaktionen hade också inslag
av att nu räcker det. Inte en återgång
till det som varit.
Kanske bidrog denna reaktion till att det till slut
blev ett avtal, kanske en början på slutet
på det som ändå inte betraktades som ett
riktigt krig.
©
TFF & the author 2002
Tell a friend about this article
Send to:
From:
Message and your name
|