TFF logoTFF logo

TFF Home

Forums

Iraq Forum

Features by others

Oberg's photos

Paul McCartney

About us

Associates' articles

Burundi Forum

Reconciliation project

Øbergs Kalejdoskop

Annual Reports

New stuff

Jonathan Power

Macedonia Forum

TFF News Navigator

Publications on-line

Support TFF on-line

Nyt på nordisk

Nonviolence

EU conflict-handling

Teaching & training

Links to all issues

Support TFF off-line

Activities right now

Gandhi & India

PressInfos - Analyses

Lærestof på dansk

The 100 best books

Contact

 
 

Jerichows Øberg-anmeldelse

 

Politiken-journalisten Anders Jerichow har begået en let ironiserende og selektiv omtale af min bog "Forudsigelig Fiasko. Om konflikten med Irak og Danmark som besættelsesmagt." (Tiderne Skifter). En anmeldelse er der ikke tale om, snarere adspredt fægtning, der nok skal vise at jeg ikke kritiserer Saddam nok og er for hård i kritikken af Vesten.

Han nævner hvor mange kurdere Saddam dræbte, ikke hvor mange irakere vore sanktioner har dræbt. Den teori han ubevidst bygger på er at der kun er to parter, den ene god (os selv) og den anden ond (Saddam/Irak). Er man kritisk til vestens håndtering, så er man automatisk pro-Saddam. Jeg tror der er brug for en firefelts-tabel, der kan rumme det gode og det dårlige i hver part. Og en forståelse af at der forresten ikke kun er to men mange flere parter. Samt en klar distinktion mellem konflikten og volden.

Efter min egen opfattelse er bogen den mest omfattende fremstilling i Norden af hvad konflikten handler om - før, under og efter krigen. Jeg har arbejdet med konlikter i teori og praksis i 30 år og i dette tilfælde haft samtaler i Irak, som meget få andre uafhængige danskere og ingen beslutningstager har haft tilsvarende. Jeg har ønsket at forklare, hvad jeg synes vi kan lære nu det ikke er gået så godt, og har også skrevet en dokumenteret kritik af mediernes dækning.

Vi véd jo alle at gold kritik ikke flytter verden, så derfor munder bogen ud i en lang række forslag til hvorledes jeg tror vi bedst kan hjælpe irakerne og reparare forholdet. Det har jeg syntes at der var ganske særlig brug for i Danmark.

 

JAN ØBERG

1. juli 2004

Tilbage til præsentationen af Forudsigelig Fiasko