I
anledning av debatten
om blodpenge

Af
Vibeke
Vindeløv,
TFF-Associeret
Dr.jur, professor i Konfliktmægling,
Københavns Universitet
10. oktober, 2005
Oprindelig publiceret i Jyllands
Posten 12. august 2005
Just hjemkommet efter en
måneds ophold i udlandet har jeg haft anledning til
at læse en debat i aviser og dagblade som
følge af imam Abu Labans forslag om, at den
drabssigtede dørmand fra café Rust på
Nørrebro skal betale blodpenge til ofrets familie.
Debatten synes at være gledet af sporet, og der er
ingen tvivl om, at man skal holde tungen lige i munden,
hvis debatten skal bringes tilbage på sporet igen.
Jeg vover her forsøget.
Først må nogle
forudsætninger slås fast: I de fleste moderne
retssamfund har staten 1. monopol på legitim
voldsudøvelse, 2. uafhængige domstole tager
stilling til skyld og straf og 3. politiet står for
håndhævelse af lov og orden.
Ordensmagten (dvs domstole og
politi) varetager i straffesager forholdet mellem det
offentlige og borgerne. Dvs. at ordensmagten har som sin
opgave at sikre, at de love, der er blevet vedtaget af
regering og folketing, bliver overholdt. Ordensmagten
tager sig derimod (stor set) ikke af de konflikter mellem
borgerne, der er opstået som følge af det
strafbare forhold. Disse bliver ofte overladt til civilt
søgsmål, til mægling eller ? = ingen
ting eller selvtægt. Det er et faktum, at der ofte
kan gå adskillige måneder, før end
sager om drab kommer for en retssag.
I dansk mægling er
forudsætningerne,1. at parterne deltager
frivilligt, 2. at parterne selv finder frem til
løsninger, de finder tilfredsstillende, og som de
selv kan realisere og 3. at parterne frivilligt opfylder
aftalen. Der stilles samtidig krav til mægleren om,
4. at denne er neutral (dvs. ikke
har en bestemt holdning til, hvordan sagen skal
løses) og upartisk (dvs. ikke har mere sympati for
den ene part frem for den anden), samt 5. at mægler
overholder de etiske regler for mægling (i Danmark
vedtaget af Dansk forening for Mediation og
Konfliktmægling).
Mægler må altså
ikke komme med løsningsforslag eller acceptere, at
parterne indgår en aftale, som kun kan opfyldes ved
at andre end parterne selv bidrager til opfyldelse.
Mægler kan heller ikke medvirke til, at parterne
indgår en aftale, som er i strid med
grundlæggende retsprincipper, f.eks. ved at aftalen
er fremkommet ved tvang eller frygt for
hævnaktion..
Konfliktmægling foregår
i Danmark i dag, når der er tale om møde
mellem gerningsmand og offer, i Konfliktråd.
Mægling i konfliktråd er et supplement til
straf og ikke et alternativ. Mægling i
Konfliktråd medfører derfor ikke, at
gerningsmanden kan gå fri for straf.
Konfliktråd anvendes i dag kun til mindre
straffelovsovertrædelser. Sager om drab,
røveri og voldtægt er altså ikke
omfattet af den nuværende
konfliktrådsordning.
Diskussionen om blodpenge skal ses
i lyset af alle disse forudsætninger.
Går vi over til de aktuelle
debatindlæg, tillader jeg mig at forudsætte,
at der hos alle debattører, såvel som hos
imam Abu Laban, er en forfærdelse over det skete
drab, et ønske om at der skabes fred og at
yderligere blodsudgydelse hindres, samt at der
næres en frygt for, at dette kan blive vanskeligt.
Debattørernes udgangspunkt er altså baseret
i sammenlignelig frygt, ønsker og
samfundsengagement.
Jeg har nærlæst knap 20
debatindlæg, kronikker og ledere, og ikke ét
eneste sted har jeg fundet en udtalelse, som går
ind for, at straffesagen ikke skal gå sin gang i
retssystemet. Altså heller ikke i udtalelser fra
dem, der i denne konkrete sag går ind for at lade
sig inspirere af imamens forslag, og således f.eks
heller ikke i professor Vagn Greves udtalelser.
Deltagerne i debatten har derfor endnu én
forudsætning til fælles, nemlig ønsket
om at bevare det danske retssamfund.
Når debatten alligevel er
gledet af sporet, skyldes det så vidt jeg kan se
især to ting: for det første, at hverken
forslagsstiller imam Abu Laban eller de, der ser
muligheder i hans forslag, har været
opmærksomme på risikoen for at blive
fejlfortolket og derfor ikke tilstrækkeligt
tydeligt har fået understreget, at mægling
heller ikke efter deres mening i givet fald
indebærer, at domstole og politi skal stoppes i
deres undersøgelser, mulige domfældelse mv.
og for det andet, at alt for få, journalister,
debattører og politikere, har sat sig ind i, hvad
fortalerne for mægling egentlig mener.
Det er ærgerligt. Fordi det
polariserer holdninger og afskærer den dialog, som
mere end nogensinde er vigtig mellem såkaldt
etniske danskere med forskellige opfattelser af, hvordan
et fredeligt samfund kan opnås og/eller bevares, og
mellem etniske danskere og folk med anden etnisk baggrund
og her især med muslimsk baggrund.
Det har føget med
beskyldninger og analogier til rædselsregimer i
debatten. Paralleller er draget til nazisme, og
mægling tolket som knæfald for en
autoritær samfundsmodel. Men mægling er ikke
et muslimsk fænomen alene. Det har eksisteret i
stort set alle lande, herunder i Danmark
århundreder tilbage, både ift civile sager og
straffesager og blev netop i 1994 genindført som
forsøgsordning i Konfliktråd i erkendelse
af, at retssystemet nok sikrer at love bliver overholdt,
og derved tager sig af den konflikt, som består
mellem en gerningsmand og selve samfundet, men at offeret
kun levnes plads under retssagen som vidne, og derfor
efterlader konflikten mellem de direkte berørte
parter i et tomrum.
På den baggrund er meningen
med mægling at give mulighed for, at parterne
også kan få taget hånd om deres
indbyrdes konflikt og møde hinanden under ordnede
forhold med en mægler som mellemmand.
Formålet med mæglingen er derfor at
søge at skabe en sådan forståelse og
kontakt mellem parterne, at fremtidige konflikter eller
hævnaktioner forebygges. Ikke naivt, men
realistisk, og underbygget af erfaringer med møde
mellem gerningsmand og offer i mange andre lande,
såsom Norge, USA, Australien og New Zealand - blot
for at nævne nogle.
I Danmark omfatter vores
konfliktråd som sagt hverken drab, røveri
eller voldtægt. Men også i denne type sager
har man flere steder i verden forsøgt sig med
møder mellem gerningsmand og offer - og med godt
resultat. USA, Australien og New Zealand har erfaringer
med sådanne møder, og i ingen af disse lande
er mægling et alternativ til straf. Hvorfor i
alverden skulle man så forvente at et
mæglingsforsøg i den aktuelle café
Rust-sag skulle fungere som et alternativ til straf,
når det ikke er tilfældet i nogle af de meget
mindre straffesager, der i dag i Danmark behandles i
Konfliktråd? Det ville være en absurd tanke -
og har som sagt heller ikke fundet fortalere i ét
eneste af de debatindlæg, jeg har
læst.
I en artikel, Tro og Love, i
JyllandsPosten fortæller journalisterne Lars
Pedersen og Kristoffer Pinholt adskillige eksempler
på, hvordan personer der er tæt på
indvandrermiljøer oplever, at flere muslimer ser
stort på dansk lovgivning og i stedet ordner deres
konflikter ved hjælp af selvjustits og interne
opgør. Det er naturligvis dybt foruroligende, og
helt igennem uacceptabelt. Som påpeget af advokat
Thorkild Høyer i samme artikel er grænsen
for, hvornår man går fra fornuftig
mægling til trusler eller selvtægt,
dér, hvor parterne finder på at aftale, at
sagen ikke skal undersøges af politiet, at man
nægter at afgive forklaring, eller at pres og
trusler er involverede. Men som det også
påpeges, bliver konflikten i så fald heller
ikke løst, og aftalen bliver blot et nyt trin i en
stadig stigende konfliktspiral. Jeg har ikke fantasi til
at forestille mig en mægler, der ville medvirke til
sådanne aftaler.
Imamens forslag lider af
forskellige svagheder ift det danske
mæglingssystem. For det første er det ikke
acceptabelt, at mægler kommer med
løsningsforslag, men dernæst - og ikke
mindst - er det ikke acceptabelt, at mægler tager
stilling til skyldsspørgsmålet, og det
må man vel sige, at imamen her har. Det er
altså ikke så enkelt, som imamen har gjort
det til. Men det ændrer ikke ved, at imamen ved sit
forslag giver udtryk for en bekymring for, om domstolenes
behandling af sagen, bl.a. ventetiden taget i
betragtning, vil være tilstrækkeligt til at
dæmme op for konflikten mellem gerningsmandens og
ofrets familier og søger at komme med konstruktive
bud på, hvad der yderligere skal til.
I en leder af Anne Knudsen i
Weekend Avisen foreslås, at imamen, hvis han vil
arbejde for freden, passende kunne bede Nørrebros
private hære om at nedlægge deres
våben. Spørgsmålet er, om ikke imamen
er klar over, at han ikke besidder denne magt, og at det
netop er derfor, han søger at finde veje til at
nå familierne med. Det er disse intentioner, jeg
også læser ud af de positive reaktioner
på imamens forslag. Det står derfor
åbent, hvem der er naiv, og hvem der er realistisk.
Birthe Rønn Hornbeck skriver
i Politiken den 18.6, at vi, såfremt vi
nægter at tale med imamerne, forspilder en vigtig
mulighed for i dialogen at forklare det muslimske
miljø, hvorfor krav om penge kan være udtryk
for en helt uacceptabel form for afpresning. Jeg er
fuldstændig enig heri. For mig at se er positive
reaktioner på imamens forslag ikke udtryk for en
flirt med et muslimsk autoritært samfund, men for
et forsøg på i tilpasset form at give
mulighed for integration i et demokratisk samfund.
Det må være muligt at
arbejde med løsninger, der tilgodeser andre
befolkningsgrupper, uden at gå på kompromis
med det danske retssystem. Kunne man f.eks. forestille
sig, at der kunne være to mæglere: en
"almindelig dansk" og en imam? Hvis det kunne
hjælpe på den ene side til at skabe tillid
mellem parterne og konfliktrådet og på den
anden side at skabe tillid ift. dem, der frygter en
islamisering af Danmark, var det så ikke en
mulighed?
Og er det så indlysende, hvem
der kunne være parter i en mulig mægling,
eller kunne man forestille sig, at flere familiemedlemmer
fra begge sider deltog, sådan som det er
tilfældet ved stormøder også efter
drab i f.eks. Australien?
Ud over straffesystemet skal vi
benytte dialogen. Hvor vi i dialogen holder fast i vores
afvisning af (nogle) af de beskrevne holdninger, nemlig,
dem, der undertrykker, men hvor vores uenighed ikke
forveksles med afvisning af hinanden som mennesker. Vi
bliver nødt til selv at praktisere det
demokratiske sindelag, vi forlanger af de
andre.
Spørgsmålet er, om det
er naivt at arbejde for, at man kan opnå et
fredeligere samfund ved at søge forslag fra
indvandrermiljøer tillempet danske retsforhold,
eller om det er naivt blankt at afvise forslag fra
indvandrermiljøer og afskrive dem som
forsøg på undergraven af det danske samfund.
Det er et holdningsspørgsmål, men som
enhver, der har arbejdet professionelt med konflikter,
ved, kan holdninger til tider ændres ved
hjælp af dialog, men aldrig ved polarisering.
Get
free articles &
updates
©
TFF & the author 2005

Tell a friend about this article
Send to:
From:
Message and your name
|