Opret
forsoningscentre!
Nr 66
Jan
Øberg
Husker Du den lille vietnamesiske pige, der løb
fra amerikanske napalmbomber? Piloten kom aldrig over
sin ugerning og blev præst. For et par år siden
traf de to hinanden, hun tilgav ham på stedet og
omfavnede ham med et smil. Og - om kort tid vises i USA en
film om Pete Peterson, en anden bombepilot, som sad i
vietnamesisk fængsel i 6 år, kom hjem og blev
medlem af kongressen og deltog i forsoningsarbejdet mellem
de to lande - "jeg kan ikke gøre det om der skete,
men jeg kan hjælpe til med at bygge fremtiden." I 1996
blev han USAs ambassadør i Hanoi og sidste år
giftede han sig med vietnamesiske Vi Ly.
Tillad mig den påstand at vi aldrig vil lykkes at
hjælpe krigsførende til fred, medmindre vi
sætter de menneskelige dimensioner af konflikter, krig
og genopbygning i centrum. Ødelagte huse og
infrastruktur er det principielt let nok at genskabe, det
drejer sig stort set kun om penge, materialer og
organisation.
Med mennesker - det enkelte menneske - i krig er det
anderledes. Her drejer det sig om at "genopbygge"
sjælen, om kollektiv og individuel identitet, om
behovstilfredsstillelse, fællesskaber,
kulturudfoldelse, tilliden til sig selv og andre, en tro
på - og et håb om - at der er en fremtid efter
helvedet. Og om at leve med smerten uden at blive
fortæret af lysten til had og hævn.
Det handler om at hjælpe mennesker med at komme
igennem og ud af de traumer, de ofte pådrager sig
(særligt de yngste og yngre, der er mindst beskyttede
og mest udsatte). Uskyldige ofre skal have en
bekræftelse på at de led og - nok så meget
- skal de stakler, der voldførtes af højere
ordregivere og selv forbrød sig, have hjælp og
rehabiliteres.
På disse områder står vi
internationalt, nationalt og ofte individuelt mer eller
mindre på bar bund. Og det er ikke i første
række et spørgsmål om hverken penge,
teknik eller organisation eller om "markedet."Man kan ikke
tvinge nogen til at tilgive eller angre; det må komme
indefra. Men man kan hjælpe til.
Her ligger, tror jeg, den egentlige humanitære
intervention. Den kræver mod, indlevelse,
medfølelse, god tid, mange mennesker, lidt teknik. Og
har intet med magt at gøre.
Giverlande mødes og lover hjælp,
investeringer og handel - under forudsætning af at
modtagerne føjer sig i deres krav. Men indsatser for
tilgivelse, forsoning, fredsskabelse, behovsanalyse,
ikkevoldelig konfliktløsning, fredsundervisning,
forhandlingsteknik, tolerance, sameksistens og
mellemfolkelig forståelse finder vi hverken på
hjælpebudgetter, i Verdensbanken
lånevilkår eller i de mandater udsendte politi
og soldater har med sig. (Der tales måske nok om
menneskerettigheder og demokrati, men det er ikke det samme
som forsoning og vil dybere set aldrig fungere uden). Disse
vitale felter varetages af nogle få idealistiske
eksperter og folkelige organisationer i nogle af
konfliktområderne men langtfra i alle.
Herhjemme er det lettere at tale om kroppen og fysisk
sygdom end om psykisk sygdom og f.eks. selvmord; dog kan
psykiskt syge håbe på hjælp. Men gad vide
om vi behøver mer end én hånd for at
regne de soldater, politi og civile, der nu udsendes af
regeringer til Kosovo og har professionel uddannelse og
træning i de menneskelige dimensioner, såsom
tilgivelse?
Der findes kun et par få og små
forskningscentre i verden, der arbejder med tilgivelse og
forsoning. Et af dem The International Forgiveness Institute
i Wisconsin. I dets nyhedsbrev ser jeg, at det ikke var
før end i 1995 den første
universitetskonference om tilgivelse blev afholdt og at der
kun findes 110 værker på engelsk udgivet de
sidste 2300 år!
Tilgivelse er individuel, man giver afkald på
f.eks. vrede eller krav om hævn. Tilgiveren
lægger bånd på sit had eller uforsonlighed
og kan, når det rækker dybt, tilbyde
voldsmanden/-kvinden en generøsitet, et samarbejde
eller ligefrem kærlighed. Ægte tilgivelse
betyder at man befrier sig selv fra vreden og hadet og
kommer videre. Man glemmer derimod ikke, men tildeler sorgen
og skaden en afgrænset plads for at leve rigere.
Tilgivelse er en psykologisk mulig og moralsk villet respons
på en andens uretfærdige handling. Tilgivelse er
at ikke give tilbage med samme mønt, fordi det vil
ødelægge en selv, den anden eller
relationen.
Forsoning kræver minimum to. De giver hinanden
hånden efter en erkendelses- eller sandhedsproces og
møder hinanden i respekt, ikke for det gjorte men for
den uomtvistelige omstændighed at de begge er
mennesker. Ja, man erkender endog af og til ens egen
medskyld i miséren eller forstår (uden at
acceptere) hvorfor den anden ville eller måtte
forvolde skade.*
Om disse svære, eksistentielle processer - der
samtidig er afgørende for at forebygge
voldsudgydelser og for at lykkes med at skabe fred efter dem
- behøves grundforskning: af hvad der i historiens
løb har fået individer til at tilgive; vi har
brug for studier af kulturers stærke og svage sider
hvad gælder forsoning og tilgivelse, og for en
systematisk udvikling af teknikker, der kan hjælpe de
uforsonlige. Der er brug for at uddanne kyndige, der kan
bringe netop den dimension ind i bredere
hjælpeindsatser og være
terapeuter/hjælpere for den enkelte.
Verden har ikke brug forhære af soldater, men for
hære af modne og veluddannede med forstand på
hvorfor mennesker begår u-menneskelige handlinger og
på hvordan vi får dem at angre det.
Derfor idéen om forsoningscentre eller
-institutter/-akademier, der kan forske, uddanne og
hjælpe andre - herunder diplomater, magthavere,
internationale organisationers stabe og medier - til at
få en større forståelse for de
mangesidede menneskelige perspektiver, herunder
tilgivelse.
De bør oprettes i områder med konflikter og
med mulighed for lokalt medejerskab. Dér skal de
være en tillidsskabende foranstaltning og deres
medarbejdere gribe ind i tide, når en konflikt er
på vej at overgå i vold. Der skal lokale og
internationale mødes og skabe indsatser, der
også bygger på de lokale samfunds traditionelle
mekanismer for tilgivelse og forsoning.
Et sådant forslag stillede jeg i en svensk
udenrigsminsteriel udredning for snart tre år siden.
Idéer der bryder mod det vante paradigme tar lidt
tid, men mon ikke begivenheder som dem i Kosovo taler for
sådanne indsatser? De nordiske lande kunne tage
initiativ til at financiere lokalt drevne multikulturelle og
multikompetente forsoningsakademier på Balkan, Afrikas
Horn, eller i f.eks. Burundi. De ville de næppe
gøre ondt værre.
*) Mere kan læses i Dorte Broen og Vibeke
Vindeløv 1999, "Konflikt og forsoning. 11
indlæg om en vanskelig, men nødvendig proces,"
Hans Reitzels forlag og Dansk Flygtningehjælp (186
sider).
11. augusti 1999
© Jan Øberg
|