Burundi -
hopp om fred
Nr 96
Jan
Øberg
Burundi, var är det nu det ligger? Det är
nånting med Hutsier och Tutuer - eller vad de nu heter
- som mördar varandra med machete-knivar, nånting
med fattigdom, korruption, militärdiktatur, nöd
och elände? Det hopplösa, mörka Afrika i
ett bananskal, eller hur?
Tja. Jag har precis varit där.
Det ligger naturligtvis någonting i det. Och det
finns en del orsaker till att vi inte ser mycket om landet i
massmedia. En av dem är att det inte
försiggår något folkmord just nu, ingen
naturkatastrofer, ingen kupp. Det finns ingen misslyckad
FN-mission, USA och EU har få intressen, Madeleine
Halfbright har inte sagt något om det nyss, NATO:s
Solana ser inte bombningar i Burundi som viktiga för
firandet av alliansens 50-årsdag i april.
För en tid sedan då 50 människor
mördades strömmade hundratals journalister med CNN
i spetsen till Burundi...men för att snabbt
försvinna till Kongo där tio gånger så
många hade mist livet. En tio gånger så
bra "historia" alltså...
Men i verkligheten är Burundi just nu en bra
historia. Det är huvudanledningen till att Du inte
hör någonting. Och det kan faktiskt betyda att
det finns en chans till att de 6 miljoner månniskorna
där skall få det bättre och få lugn
och ro till att ro sitt intressanta freds- och
försoningsprojekt i land. Kanske! För risken
för det motsatta lurar precis runt hörnet, varje
dag och natt. Själv håller jag andan och vill
gärna tro på att det jag såg under 14 dagar
i landet kommer att visa sig rimligt hållbart. Med
lite tur, förstås.
Så här är det: 80% av befolkningen kan
vare sig läsa eller skriva och bara ett par procent
talar franska. Intellektuella var specialbyte under
folkmorden. Huvudstaden Bujumbura och landets ledning
är i stort på Tusi-minoritetens händer;
detta allt medan Hutu-majoriteten - och andra grupper -
känner sig starkt marginaliserad, såväl de
som stannat i landet som de som flydde och fortfarande inte
vågar vända hem. Under de senaste 30-40
åren har man slagit ihjäl runt en halv miljon,
inklusive egna familjemedlemmar och folk från den egna
gruppen.
Det är utegångsförbud från midnatt
till 05:00 och vägspärrar runt om huvudstaden, som
man inte kan köra in i efter 17:00. Det finns kvarter i
Bujumbura där en hutu-minister skulle skjutas
ihjäl i det ögonblicket han steg ur sin bil -
så som kungar, presidenter och statsministrar på
rad har blivit under samma period. Det mördas
människor varje dag, någonstans i Burundi.
Väpnade "rebeller" ligger i berg och kullar - och
dem finns det gott om - och hoppas på en
möjlighet att gripa makten. De tycks ha sitt stöd
i Kabila's Kongo och i Tanzania. Tanzanias landsfader,
Julius Nyerere, uppträder för övrigt i rollen
som (inte helt) neutral fredsmedlare på de
såkallade Arusha-möten, som också kallas
den "yttre" fredsprocessen. Inte färre än 19
delegationer från Burundi träffas där
för att prata om framtiden.
Detta, ett av världens fattigaste länder,
använder förmodligen kring 40% av sin statsbudget
på militär. Det är naturligtvis ingen
demokrati. Det finns t ex ingen journalistutbildning och
bara en handfull enkla "tidningar." Man kan inte köpa
internationella tidningar och det finns bara två
tryckpresser. Den nationella radion - det enda media som
når ut i bushen - är helt under regeringens
kontroll. Det finns bara en enda professor i internationell
politik (på deltid) på det enda universitetet,
som för tillfället är stängt
därför att studenterna strejkar...
Hälsosektorn ska vi bara inte tala om. Det vet jag
efter att ha varit med om att plocka upp en ung döende
kvinna med malaria och föra henne till sjukhuset i
Kirundo-provinsen - och där blivit avkrävd en
förmögenhet i lokala pengar för att man
överhuvudtaget skulle undersöka henne.
Konflikternas politiska, historiska och konstitutionella
bakgrund tycks minst lika komplicerad som i t.ex. det forna
Jugoslavien. Och Burundi är inte heller en etnisk
konflikt i botten.
Men så här är det också. Det
pågår som sagt fredsförhandlingar i Arusha;
inte idealiska men långt mer seriösa,
djupgående och förtroendeskapande över tid
än t. ex. Dayton och Rambouillet. Man räknar med
namnteckningar på en nationell
fredsöverenskommelse i år. Förra året
påbörjades parallellt en "inre" fredsprocess med
rundabordssamtal i Gitega vilka ledde till ett
maktfördelningsavtal som förbättrade
samarbetet mellan det hutu-dominerade parlamentet och den
tutsi-dominerade regeringen. Idag är cirka hälften
av alla ministrar hutuer.
Det har införts en
övergångs-konstitution, som förbinder 1992
års konstitution med ett dekret från President
Pierre Buyoya. Han tog makten vid en kupp 1996 och tycks
vara inriktat på att skapa fred och försoning i
detta samhället, även om man med god rätt kan
mena att det blir svårt att göra det till en
rättvis fred.
Vidare söker man sig till sina klassiska
konfliktlösningsmekanismer, de som finns i alla
samhällen men som ignoreras av västliga
konfliktlösare. Stickordet i Burundi är
"Abashingantahe" - ett råd av vise män (och nu
tillika kvinnor) där den enskilda väljs av alla
invånare genom konsensus på tre kriterier: att
han eller hon söker sanningen, har moralisk integritet
och är rättvis. De fanns förut i varje by och
kring kungen, de var"folkets ögon och öron."
Presidenten har nu utpekat ett nationellt
Abashingantahe-råd med konsultativ status.
Naturligtvis har kritiker rätt som säger att det
inte borde utpekas uppifrån, men det är
ändå intressant att en institution, som
kördes i sank för många år sedan av
bland andra den belgiska förvaltningen nu dyker upp
när landet söker identitet och försoning
efter sällsynt brutala folkmord.
Nyligen har man inrättat 40 extra platser i
parlamentet för folkliga rörelser, och det finns
många sådana i varje fall i Bujumbura. På
detta kreativa sätt vill man förankra
fredsprocessen i det civila samhället och dra in
människor direkt i politiken. Inte direkt vad en
diktatur skulle göra...
Det finns tre utomordentliga ministrar. Intellektuellt
bra, ödmjuka och kreativa. Utbildningsministern vill
införa fredsundervisning, konfliktlösning och
försoning och skapa en särskild utbildning
för tiden efter ett fredsavtal där demobiliserade
unga soldater kan få en möjlighet till
re-integration och arbete. Ministern för mänskliga
rättigheter - jodå en sådan finns - arbetar
hårt med landets enorma problem och lyssnar till alla
goda råd han kan få kring frågor som
försoning, utbildning i mänskliga
rättigheter, etc. Och ministern för fred -
jodå en sådan finns också - har
överblick över såväl den yttre som den
inre utvecklingen som en del av landets
utvecklingsstrategi.
Ingen av dem är rädd för att säga,
"Detta har vi ännu ingen lösningar på, men
vi arbetar på det. Vad tycker ni vi skulle kunna
göra?" Jag vet inte hur de andra regeringsmedlemmar
är men jag träffade på samma öppenhet
och vision hos rådgivare till presidenten och
många folkliga rörelser.
De förtjänar allt stöd. Nu.
Om allt går väl - och det gör det ju inte
alltid - kan burundierna bli pionjärer för fred
och försoning. Om de kan lyckas efter
våldsvanvettet borde alla kunna. Under dessa 14 dagar
hörde jag mer äkta fredsvilja, jag så fler
frön till försoning och djupare politiskt
engagemang för samexisistens - på alla sidor -
än jag har hört och sett under 8 år i det
forna Jugoslavien.
16 mars 1996
© Jan Øberg
|