Analys
av UD:s beslut om att slopa organisationsbidrag till TFF
för år 2000
Bakgrundsorientering
för departementets nya Beredningsgrupp
By Jan
Oberg, TFF director
UD använde
fyra kriterier vid fördelningen till svenska
organisationer. Men kan de förklara varför
andra fick och TFF åkte ut?
Stiftelsens
internationella stödkampanj och appell har vid
början av september resulterat i 1136 personliga
brev, kommentarer och namnteckningar från en bred
krets i 62 länder. Om man bortser ifrån
uppskattande kommentarer om TFF är den mest
frekventa kommentaren att människor inte finner
beslutet om slopande av organisationsbidrag till TFF
förenligt med den bild de hade av Sverige och av
svensk utrikespolitik.
Analysen har
skickats utrikesminister Anna Lindh och Beredningsgruppen
tillsammans med vår ansökan om bidrag för
år 2001.
Se också
vår
analys av vem det är som känner TFF är
viktig
och se de
underbara ord om vårt arbete från runt om i
världen.
1.
UTGÅNGSPUNKTER
Den Transnationella Stiftelsen för Freds- och
Framtidsforskning, TFF, i Lund har sedan 1991 haft
förmånen att få organisationsbidrag
ifrån UD, till en början på 400.000
kronor, under senare åren på 300.000 kronor.
För år 2000 slopades det. UD:s beslut
meddelades i januari 2000 utan förvarning,
konsultation eller följbrev med förklaring.
På begäran skrev dåvarande
biträdande statssekreteraren Anders Bjurner i brev
av 20 mars 2000 till TFF's Jan Öberg:
"Som Du också har fått besked om tidigare
var anslaget varifrån organisationsstöd tagits
tyngre belastat än tidigare år.
Beredningsgruppen tvingades därför att
prioritera organisationer med tydlig
folkrörelseförankring, och därmed
främjande av verksamhet som är av allmänt
intresse och har god spridningseffekt, och
försökte lyfta fram folkrörelser som
engagerar unga och som söker nya aktivitetsformer.
Regeringen har i sitt beslut givit stöd åt
denna inriktning."
Mot slutet av sitt brev erinrar Anders Bjurner "om
möjligheten för TFF att söka projektbidrag
från B-4 anslaget (via UD) eller från de
olika biståndsanslagen (via Sida)."
I brev av 2000-01-28 har enhetschef Lars-Hjalmar Wide
påpekat att "det här beslutet hindrar inte TFF
att ansöka om organisationsstöd
framöver."
Anders Bjurner anger alltså fyra kriterier: a)
hårt belastat anslag; b) tydlig
folkrörelseförankring (allmänt intresse
och spridningseffekt), c) engagemang för ungdom samt
d) nya aktivitetsformer.
Kvinnor för fred med bidrag på 50.000 och
TFF med 300.000 (den enda under dåvarande B4) var
de enda som helt förlorade sina bidrag. För att
nämnda kriterier ska vara trovärdiga
måste de ha lagts till grund för
bedömningen av alla organisationerna. Låt oss
därför se närmare på frågan:
kan användandet av dessa kriterier rimligen leda
till det drastiska beslutet för TFF:s del?
2. UD:s FYRA
KRITERIER
2.1 Anslaget var
belastat
Vi har inte förutsättningar för att
bedöma olika anslags storlek och syfte, ej heller
från vilka diverse bidrag tas. För ett antal
år sedan flyttades TFF tillsammans med bl a Liv och
fred, Olof Palmes Internationella Centrum och
FN-förbundet över till B4. Enligt uppgift av
dåvarande rådgivare till ministern, Peter
Weiderud, kunde man då inte alls räknas med
ökande bidrag inom ramen för det gamla
anslaget. Med överföringen till B4 skulle en
sådan ökning i princip te sig lite mindre
omöjlig.
Medlemmar av förra årets beredningsgrupp
har upplyst att man först vid mötets
början fick information om att vissa organisationers
bidrag inte längre kunde tas ifrån B4. Om
så var fallet har UD avsevärt
försvårat beredningsgruppens arbete. Det
förefaller inte heller självklart varför
TFF - eller vilken som helst annan organisation - skall
bli lidande därför att regeringen har
åtagit sig internationella uppdrag som betalas
ifrån samma anslag som vissa organisationsbidrag
togs ur.
Fyra andra fakta gör det svårt att tro att
penningfrågan har någon större
förklaringskraft för beslutet:
- Även om budgetsituationen var svår valde
beredningsgruppen att öka bidragen till Gröna
Korset, Internationella Arbetslag och Peace Quest med
sammanlagt 125.000 i jämförelse med 1999.
- De tunga organisationer som lyftes ut ur B4 -
Palmecentret (600.000 kronor), Liv och Fred (1,300.000)
samt FN-förbundet (4,000.000) fick
oförändrade bidrag.
- Under samma period avsatte regeringen 10 miljoner
till den oberoende internationella Kosovo-kommissionens
arbete under ett år.
- Om man beaktar beloppets storlek förefaller det
föga övertygande att regeringen i ett av
världens rikaste länder inte på ett eller
annat sätt skulle kunna ha hittat 300.000 kronor
till en seriös verksamhet för fred om
regeringen nu ansåg den vara värdefull.
2,2 Tydlig
folkrörelseförankring
TFF har juridisk status av en stiftelse och har
fått organisationsbidrag ifrån UD sedan 1991.
Prioriteringer kan göras, men stiftelser nämns
uttryckligen i statsverkspropositionen. TFF har som
stiftelse inga betalande medlemmar (men tar emot bidrag
från sympatisörer) och verksamheten leds av en
styrelse, inte genom en generalförsamling. Så
långt formalia.
Dag Hammarskjöldsbiblioteket t. ex. kan knappast
heller sägas ha folkrörelseförankring
även om det, som också TFF, har en för
många i allmänheten viktig funktion.
Biblioteket informerar på sin hemsida om att det
numera är en filial till Uppsala
universitetsbibliotek.
Formalia tycks inte heller vara huvudpunkten i Anders
Bjurners formulering. Bjurner knyter förankringen
till allmänt intresse och god spridning.
TFF har under åren bevisat att dess arbete har
allmänt intresse och god spridning (se senare
avsnitt om aktivitetsformer).
2.3 Fokus på
ungdom
TFF är en forskningsbaserad, fristående
stiftelse. Dess målsättning säger inte
att dess verksamhet enbart eller i första hand ska
gynna ungdomar. Det är dock långtifrån
klart att alla organisationer som fick stöd
speciellt engagerar ungdomar (med undantag naturligtvis
för PeaceQuest och Life-Link som gör just det).
Andra tycks ha sina målgrupper i huvudsak i
(kristna) kyrkan (3), bland kvinnor (1), i
miljörörelsen (1), läkare (1),
arbetarrörelsen (1), FN-stödjande kretsar (1),
etc.
På samma sätt som TFF kan dessa
organisationers verksamhet gynna ungdomar. Däremot
kan det inte sägas att TFF:s aktivitet inte
också gynnar ungdomar, därför att:
1) ett tiotal till TFF knutna rådgivare och
experter är lärare vid universitet och
träningsinstitutioner och tillika frekvent anlitade
föredragshållare; 2) från vår
website-statistik vet vi att väldigt många
besökare kommer ifrån "edu"-domäner,
alltså är under utbildning och 3) TFF har
under åren hållit dussintals kurser,
seminarier och föredrag i olika delar av det forna
Jugoslavien, t ex för makedonsk och albansk ungdom i
Makedonien och serbisk och albansk ungdom i Kosovo. TFF
var också den första som efter kriget
sammanförde kroatisk och serbisk gymnasieungdom i
Östra Slavonien 1997.
2.4 Nya
aktivitetsformer
Det är inte vår sak att tolka vad som menas
med detta. Vi har inte heller en mening om vilka andra
organisationer som har varit ledande vad gäller nya
aktivitetsformer. Däremot vill vi med emfas
hävda att det är orimligt att - implicit, som
är fallet - hävda att TFF:s aktivitetsformer
skulle vara så gammalmodiga eller traditionella att
det skulle kunna vara en bidragande orsak till att
stiftelsen förlorade sitt stöd för
år 2000.
Alla som känner till stiftelsens verksamhet vet
att den sedan 1985 har drivits på ett
okonventionellt sätt: med i perioder högst en
enda fast anställd, med utomordentligt låga
kostnader och som en nätverksorganisation utan
kansli eller annan byråkrati. Detta har
framhävts i våra ansökningar. Den är
också Nordens första och enda
fredsforskningsinstitut som inte är statligt eller
universitetsanknutet och som samtidigt bedriver
fältarbete i konfliktområden, aktivt
utför medling och deltar i offentlig debatt om dessa
frågor.
För det andra har TFF ständigt
experimenterat med nya aktivitetsformer. Redan 1991
började vi skicka konfliktanalytiska teams till det
forna Jugoslavien och landets samtliga krigszoner och gav
ut t. ex. "After Yugoslavia - What?" 1991 och "Preventing
War in Kosovo" redan 1992. På den tiden kunde
antalet grupper med liknande inriktning i världen
räknas på några få händer;
idag är det big business. På den tiden var TFF
i stort ensamma i Krajina, Slavonien och Kosovo, idag
finns 400 NGOs enbart i Kosovo. Ingen annan svensk NGO
har under fyra år faciliterat en dialog mellan det
kosovo-albanska ledarskapet och regeringen i Belgrad (se
rapporten "UNTANS, Conflict Mitigation for Kosovo"
ifrån 1996) och samtidigt samarbetat med ungdomar
och NGOs i civilsamhället på bägge
sidor.
TFF experimenterade med dessa aktivitetsformer - med
fokus på tidig varning, förebyggande
diplomati, konflikt/våldsförbyggande och
fredsbygge flera år innan dessa termer hade blivit
en del av UD:s vokabulär.
Av samtliga forsknings(baserade) organisationer i
Sverige är vi den enda som under tio år har
arbetat i fält, i alla delar av ex-Jugoslavien, i
Georgien (SydOssetien/Abkhasien) och Burundi. Vi har inte
i dessa områden träffat på liknande
grupper ifrån universitets- eller andra
statsfinansierade institutioner. Bland de organisationer
som får organisationsbidrag är Liv och fred -
med fokus på Afrikas Horn - den enda vid sidan om
TFF som drivit ett medvetet, långsiktigt och
nyskapande arbete med konflikternas parter direkt i
fält.
Begreppet konfliktläkning (conflict-mitigation)
ifrån 1991, "The Learning Conflict Program" (1996),
samt ett tjugotal rapporter har utvecklats av TFFs
fredsforskare och fredsarbetare där teori och
konkret medling har praktiserats på ett sätt
som bör kunna betecknas som ny aktivitet: en
praktisk fält-förankring av det akademiska
arbetet och en intellektuell/professionell approach till
fredsskapande i dessa hotspots.
TFF:s styrelse har under åren varit mån om
att stiftelsen skulle vara till nytta inte bara för
konfliktparterna utan också för media,
folkupplysning och offentlig debatt här hemma. Sett
i förhållande till t ex vår budget,
antal medarbetare i Sverige och vår satsning
på ny teknologi (e-mail service och website)
är det - återigen - inte möjligt att dra
slutsatsen att stiftelsen, i jämförelse med
andra sökande organisationer, skulle ligga så
lågt, vara så passiv och så dålig
på spridning av sitt budskap att det skulle kunna
motivera ett avslag.
Den mini-undersökning vi gör nedan samt
resultatet av stiftelsens internationella
stödkampanj stödjer detta resonnemang.
Genom samtal med den gamla beredningsgruppens
medlemmar har vi fått uppfattningen att man med
"nya aktivtetsformer" speciellt syftade till
användandet av ny teknologi. Vi tolkar det som bl.
a. e-mail och Internet - medier som växer fram och
som definitivt kan tjäna allmänheten och
tillsäkra "god spridningseffekt."
Vi har därför gjort en liten
undersökning av organisationernas användning av
Internet och email. Den gör inte anspråk
på att vara "vetenskaplig" men anger dock fakta som
talar för sig själva - om TFF såväl
som om UD:s beslut beträffande TFF.
3.
LITEN INTERNET-UNDERSÖKNING -
Spridningseffekt, nya
aktivitetsformer/teknologi, allmänt
intresse
Det följande baserar sig på sökningar
gjorda på sökmaskinen Google och har gjorts i
slutet av augusti och i början av september 2000.
(Det är möjligt att andra sökmaskiner
skulle ge lite andra siffror, men knappast en annan
tendens).
Hemsidor
Alla sökande organisationer som fick bidrag har -
med undantag för Svenska Pugwash - hemsidor.
Flertalet är enkla med högst ett tiotal
sektioner (menyer man kan klicka sig till inom hemsidan)
t. ex. med dokument, nyheter, styrelseledamöter,
artiklar, kontakter o.dyl.). Med enstaka undantag kan
siterna liknas vid en presentationsfolder; besökaren
kan lära en del om organisationen, dess aktiviteter
och personal men de är inte siter med speciella
services, utbildande eller opinionsskapande material och
innehåller inte särskilt många
dokument.
TFF är såväl en presentationssite som
en service-site och har 8 sektioner, en del av dem med
undersektioner såsom TFF WIRE, hundratals artiklar
av TFF associates och "Features" med analyser, debatt och
fakta skapade av andra än TFF:s krets. På den
finns över 1000 dokument och stiftelsen har dessutom
två services: TFF PressInfo och
PeaceBrowser som direkt når drygt 8.000 e-adresser
runt om i världen och sprids vidare via e-grupper,
andra listserves mm till förmodligen dubbelt
så många. WIRE är en
sammanställning av Internet-material inom
områden ickevåld, upprustning, nytt kallt
krig, Balkan, mänskliga rättigheter, utveckling
m.m. där länkar finns så den
besökande kan gå direkt till källan.
Konklusion
TFF:s hemsida är mer omfattande och bredare
upplagd med tanke på allmänhetens bruk än
hemsidorna hos de organisationer som fått
organisationsbidrag. Med tidig, intensiv användning
av ny teknologi når TFF ut med sitt budskap i en
omfattning som inte borde kunna motivera slopandet av
organisationsbidraget baserat på detta
kriterium.
Uppdatering
Hur ofta en hemsidesägare uppdaterar sin website
ger en fingervisning om hur dynamisk den är, t.ex.
hur mån organisationen är om att besökare
skall återvända. Om det aldrig eller
sällan kommer nya dokument på en site, blir
det få återbesök och länkar
ifrån andra. Bara ett fåtal av
organisationerna lämnar upplysningar om uppdatering
på sin hemsida. Dessa datum registrerade vi 7
september 2000:
Internationella Arbetslag 21/8 2000
Kristna Freds 25/8 2000
Peace Quest 5/9 2000
Dag Hammarskjölbiblioteket 4/9 1999
Svenska Freds 7/9 2000
Sv Läkare mot kärnvapen 6/8 2000
Life and peace 8/10 1999
TFF uppdateras regelbundet 1-2 gånger per
vecka.
Besökande
Ett enkelt och förhållandevis objektivt
sätt att mäta hur viktig en
organisation/hemsida är för allmänheten
kan vara att undersöka hur många
besökande den har. Bara 6 har en räknare
där man kan se hur många besökande
hemsidan har haft:
Internationella Arbetslag 16.591 sedan oktober 1998
(runt 25 per dag)
Life-Link 1.449 sedan februari 1999 (runt 3 per
dag)
FN-förbundet 20.805 (ej angivit startdatum) men
besök med mellanrum tyder på att siten har
drygt 100 besökande per dag.
Svenska Freds 39.291 sedan 1 januari 1996 (runt 23 per
dag)
Svenska Läkare mot kärnvapen 1409 (utan
startdatum).
Liv & fred håller på att
re-konstruera sin hemsida.
TFF anger inte heller startdatum, men vår
hemsida introducerades på Kvinnodagen i mars 1997
och vi har just passerat 85.000 besökande på
vår huvudsida och tusentals på
förstasidorna av sitens sektioner ("New"-sektionen
30.000, PressInfo-sektionen 22.000, Forums 9.500 och
Features 12.500). Eftersom en del självfallet
besöker mer än en sida kan man inte se hur
många individer det rör sig om. Då vi
sedan 606 dagar tillbaka abonnerar på
företaget Exteme-Tracking service som räknar
alla besök på alla sidor vet vi att vi under
den tiden har haft i genomsnitt 268 besökande per
dag (högsta antal är 1817 besökande, en
dag under NATO:s bombningar), eller sammantaget 162.000
besökande.
För att få ett lite bredare perspektiv
på detta bad vi om att få ta del av
hemsidesstatistiken på SIPRI, den internationella
fredsforskningens flaggskepp. Baserat på "access"
av resurser har man bedömt att SIPRI har mellan 600
och 900 besökande per dag.
Konklusion
Även om vi inte har (fått) statistik
från andra organisationer med bidrag ifrån UD
- en del har inte svarat på vår lilla
enkät - så är det tämligen troligt
att besöksantalet på TFF:s hemsida vida
överstiger alla dessa organisationers t. o. m.
möjligen tillsammans och att det ligger på
mellan 30%- 45% av SIPRI:s.
Referenser på
Internet
Vi har använt två mått på hur
"stor" en site är på Internet. Det första
baseras på hur många referenser det kommer
upp till en organisation och materialen på dess
site när man söker på organisationens
namn. På Google-sökmaskinen görs det
genom att skriva in organisationens namn inom
citationstecken. Vi har använt organisationens
officiella namn, på engelska eller svenska, och
ibland även testat på förkortningar (se
paranteser).
Den andra måttet baseras på frågan:
hur många andra siter runt om i världen har
satt upp en länk till organisationen?
Antalet referenser:
"Gröna korset" 32
"Internationella arbetslag" 77
"IKFF" 703 ("Internationella kvinnoförbundet
för fred och frihet" 116)
"Kristna fredsrörelsen" 215
"Link-Life Friendship schools" 52
"Kvinnor för fred" 94
"Peace Quest" 451 (alla i världen, "Peace Quest
Sweden" 8)
"FN-förbundet" 456
"Dag Hammarskjöldbiblioteket" 142
"Svenska fredskommitten" 7
"Svenska freds" 1280 ("Svenska freds- och
skiljedomsföreningen" 510)
"Svenska läkare mot kärnvapen" 78
"Sveriges kristna råd" 326
"Life and Peace" - eng. 688 ("Liv och fred-institutet"
20
"The Olof Palme International Center" 407
(sv: "Olof Palmes Internationella Centrum" 580
"Transnational Foundation for Peace and Future
Research" 1890 (sv "Transnationella stiftelsen" 31)
Återigen för att perspektivera gjorde vi
ett par extra sökningar:
"SIPRI" 10.300 ("Stockholm International Peace
Research Institute" 4.810)
"Department of Peace and Conflict Research" 354 (inte
alla refererar till just den institutionen utan
också till andra)
"Utrikesdepartementet" 5.580 ("Ministry of Foreign
Affairs in Sweden" 103).
Konklusion
TFF rangerar alltså högre än alla
bidragsmottagande organisationer. Beroende på hur
man räknar, ungefär dubbelt så
många som Palme-Centret och cirka 1/3 så
många referenser som svenska UD. TFF har cirka 20%
av SIPRI's medan en ledande universitetsinstitution som
den i Uppsala knappt har 20% av TFFs referenser.
Antalet länkar
ifrån andra siter
Så här ser det ut om man mäter
Internet-närvaro genom att undersöka hur
många som har gjort en länk till
organisationen, det vill säga anser att siten
är relevant eller på annat sätt värd
att rekommendera till ens egna besökare. Ju fler
länkar det finns till en organisation, ju
större är dess närvaro på Internet.
(Sökningen är enkel: man skriver in
link:hemsidan url, alltså t ex
link:http:www.transnational.org).
Gröna korset 0
Internationella Arbetslag 37
IKFF 17
Kristna fredsrörelsen 0
Link-Life Friendship schools 16
Kvinnor för fred 0
Peace Quest 40
FN-förbundet 64
Dag Hammarskjöldbiblioteket 44
Svenska fredskommitten 0
Svenska freds 194
Svenska läkare mot kärnvapen 9
Sveriges kristna råd 22
Life and Peace 2
The Olof Palme International Center 158
Transnational Foundation for Peace and Future Research
435
Återigen, för att perspektivera gjorde vi
ett par extra sökningar av länkning ifrån
andra: SIPRI 1570, Department of Peace and Conflict
Research 124 och
"Utrikesdepartementet" 241. UD:s engelskspråkiga
site
(http://www.utrikes.regeringen.se/inenglish/index.htm)
har enligt Google-sökmaskinen 0 länkar på
Internet.
Konklusion
När det gäller antalet länkar
från andra siter till en organisations site
överstiger TFF alla som fått
organisationsbidrag - med så mycket att den
organisation som kommer som nummer 2 inte ens har
hälften.. Tillsammans har dessa 603 mot stiftelsens
435. Vidare: mätt på detta kriterium har TFF
en betydligt större utbredning på nätet
än UD självt.
4.
ANDRA FAKTORER - SAMMANFATTNING
Ovanstående baserar sig på kalla fakta.
Det är fakta som Beredningsgruppen och UD kunde ha
tagit reda på i samband med implementeringen av de
fyra kriterierna. Även om man kan göra olika
tolkningar i en rad avseenden och även om alla andra
organisationer givetvis utför ett utomordentligt
arbete så förefaller det svårt att se
hur användandet av de kriterier, som Anders Bjurner
åberopar, kunde leda till det drastiska beslutet
att TFF skulle få noll kronor för år
2000.
Uppenbara och tillgängliga fakta om stiftelsens
verksamhet kunde ha inhämtats innan det för
saken och stiftelsen mycket olyckliga beslutet
fattades.
Jag har personligen talat med de fyra då
kvarvarande medlemmarna av Beredningsgruppen. Det intryck
jag har fått är att de först på
själva mötet informerades om problemen med det
belastade anslaget. Även så är det
anmärkningsvärt att beredningsgruppen i det
läget inte valde alternativa beslut som skulle
kunnat ha tillsäkrat att alla hade fått
åtminstone något litet bidrag. Att flytta
över de tre största under B4-anslaget
oförändrat och reducera den fjärde (TFF)
med 100 % kan inte - enbart eller överhuvudtaget -
förklaras med hänvisning till de kriterier,
Anders Bjurner anger.
En medlem av Beredningsgruppen menade att andra
organisationer nog hade haft "kanaler" in i UD som inte
TFF haft. (TFF är den enda organisation som inte har
kontor i Stockholm-Uppsala-området och den enda
relevanta som inte har erbjudits en plats i det av UD
tillsatta Rådet för freds- och
säkerhetsfrämjande åtgärder,
RFSI).
Det är vidare mitt intryck från samtalen
att de fyra i Beredningsgruppen har haft en oklar
arbetsfördelning. Det lyckades inte att få
klarhet i hur TFF:s ansökningshandlingar hade
beretts inför mötet eller vem som haft ansvaret
för just vår ansökan. Åtminstone en
av ledamöterna var okunnig om stiftelsens
grundläggande karaktär och menade att vi var
"så professionella" (?). En annan menade att "vi
vet kanske inte så mycket om TFF men vi vet ju vem
Du är." En tredje kommentar var: "Jodå, Du och
TFF är lite kontroversiella, men det har inte spelat
in här."
Det är dessutom ytterst anmärkningsvärt
att det inte fanns något protokoll ifrån det
möte då ungefär 10 miljoner
fördelades. När vi begärde kopia av
sådana protokoll 1996-2000 svarade
departementsrådet Håkan Malmqvist
(2000-03-06) bl. a.:
"De dokumenterade bedömningar som
beredningsgruppen gör torde vara att anse som
minnesanteckningar enligt bestämmelserna i 2 kap.
9§ tryckfrihetsförordningen. Eftersom dessa
handlingar under perioden 1996-1999 inte tagits om hand
för arkivering i UD är de inte att anse som
allmänna handlingar."
För beslutet om organisationsbidrag för
år 2000 framskickades en promemoria daterad
2000-01-13, (UD 2000/1207/GS - UD 2000/1293/GS).
Beredningdsgruppens sammanträde ägde rum den 3
december 1999. Det enda som alltså finns
tillgängligt för allmänheten om
beslutsprocessen är en promemoria daterad drygt 5
veckor senare och på vilken vare sig sekreterarens
eller ordförandens namnteckningar är daterade.
Kanske man kan säga att organisationer som har ett
lika okonventionellt sätt att redovisa underlagen
för besluten i sin verksamhet borde förlora
UD:s stöd. TFF:s styrelse arbetar med daterade
protokoll.
Om speciella kriterier används bör
organisationerna informeras om detta i tid så
resurser och tid inte går till spillo på att
färdigställa ansökningar, som
ändå inte kommer att beaktas.
Om UD har för avsikt att avveckla
organisationsstödet till en organisation vore det
önskvärt att organisationen informeras eller
konsulteras i god tid och därmed ges
möjligheter att leta alternativa
finansieringskällor. Det är för
övrigt mycket ovanligt inom svensk byråkratisk
tradition att man i januari delger en organisation som
fått mångårigt stöd att bidraget
för samma år blir noll.
Om speciella årsbaserade kriterier dras upp
torde det vara viktigt att de används på ett
sådant sätt att det klart framgår att
det är dessa - och inga andra - kriterier som
förklarar fördelningsbeslutet.
Ovanstående analys ger vid handen att
användandet av de fyra angivna kriterierna knappast
kan ha varit ensamt utslagsgivande för beslutet om
att slopa organisationsbidraget till TFF. I ett email
till forskaren William Spencer, Hawaii, skriver Anders
Bjurner: "I have tried many times to explain to Mr
Öberg the reason for not receicing core funding this
year but att the same time pointed at the possibility of
projwect funding. Some of the conspiracy thoughts of TFF
are just not correct."
Ingen på TFF lider av konspirationstankar. Vi
redovisar fakta kring de nämnda kriterierna och
låter var och en dra sina egna slutsatser om deras
bärkraft som förklaring till beslutet.
Stiftelsens internationella stödkampanj och
appell har vid början av september resulterat i 1136
personliga brev, kommentarer och namnteckningar
från en bred krets i 62 länder. Kampanjen
analyseras i bifogade skrift. Om man bortser ifrån
uppskattande kommentarer om TFF och om behovet av att
stödja fredsarbetet med tanke på världens
gång, är den mest frekventa kommentaren att
människor inte finner beslutet om slopande av
organisationsbidrag till TFF förenligt med den bild
de hade av Sverige och av svensk utrikespolitik.
FD Jan Øberg
Direktör
12 september 2000
©
TFF 2000

Tell a friend about this article
Send to:
From:
Message and your name
|