Mission
Rapport
TFF:s andra resa till Burundi
November 2003.
Med
samarbetsavtal
Av
Bakgrund och
genomförande
Christian Hårleman och Jan Öberg
genomförde en mission till Burundi (hemsidor
om landet här) mellan 26 november och 6 december
2003. Den skall ses mot bakgrunden att TFF:s förste
mission ägde rum i mars 1999, och sedan dess har det
inte funnits möjlighet att genomföra det
samarbete med Burundis utbildningsdepartement och
burundiska NGOar, som då planerades.
2003-missionen hade tre syften. För det
första, att göra fact-finding i relation
till Arusha-fredsprocessen och landets allmänna
situation. För det andra att undersöka
möjligheterna till samarbete mellan TFF och
burundiska regeringen och NGOar om
kompetensutveckling inom områden som
konfliktförståelse, försoning och
fredsbyggande. Slutligen, för det tredje, att
undersöka möjligheterna att i samverkan med
Statens Räddningsverk etablera en
hälsovårdsenhet som, förutom ett
uppenbart behov, skulle praktiskt promovera nämnda
kompetensutveckling.
Regeringen är en övergångsregering i
enlighet med Arusha-processen och val ska hållas om
bara 11 månader. En delvis ombildning av regeringen
ägde rum bara 4 dagar före TFF anlände och
innebar att den hittillsvarande utbildningsminister
Prosper Mpawenayo, som ursprungligen föreslagit att
TFF skulle arbeta i Burundi, avgick. Mot den bakgrunden
ansåg Hårleman & Öberg att det inte
var meningsfult att försöka att få till
stånd ett långsiktigt samarbete med
Utbildningsdepartementet där.
Det tycks vidare vara en ganska utbredd uppfattning
bland internationella NGOs och humanitära
organisationer i landet att det bästa man kan
göra i denna situationen är att samarbeta med
seriösa burundiska NGOar, snarare än med
regering och departement. Missionen koncentrerades
därför på fact-finding och på
identifikation av lämpliga
NGO-samarbetspartners.
39 möten och samtal genomfördes med
organisationer som representerade bl a kvinnliga
jurister, ungdomar, konfliktlösning,
samhällsforskning etc., dessutom hade vi möten
med hälso- och utrikesministern, en
presidentrådgivare samt internationella
organisationer som Unicef, Care, UN-OCHA Burundi, Search
for Common Ground och International Alert.
Dessa samtal, alla av 1-2 timmars varighet, ledde till
en god förståelse för de enorma problem,
som Burundi brottas med i allmänhet och
särskild i relation till Arusha-processen, som
måste betecknas som mycket osäker, delvis
bristfällig och, vad gäller implementering
på marken, är indisputabelt riskfylld.
Samtidigt är det uppenbart att den allmänna
situationen är mer stabil, befolkningen mer
trött på krig och rebellverksamheten betydligt
mindre än för 4 år sedan. Det finns hopp
och det finns många med god vilja att gå
vidare mot fred och utveckling. Men Burundi rangerar som
nummer 171 av 175 länder på UNDP Human
Development Index (HDI) och har oerhörda problem med
fattigdom, socialt och sexuellt våld, flyktingar
och IDPs, utlandsskuld, infrastruktur, utbildning, AIDS,
rebellverksamhet, korruption etc. Problemlistan tycks i
det närmsta oändlig.
Utifrån behovskriterier finns det all
anledning att genomföra insatser i Burundi. Utan
internationellt regerings- och NGO-bistånd kommer
landet inte att ha chans att gå framåt och
kunna undvika en återgång till nytt direkt
och strukturellt våld.
Samarbetsavtal med
burundiska NGOar
Tills vidare har TFF:s mission selekterat 8 burundiska
NGOar med vilka vi har skrivit ett Letter of
Understanding (på engelska
- på
franska) beträffande ett strukturerat framtida
samarbete under förutsättning av styrelsens
godkännande samt att projektet kan uppnå
tillräckligt ekonomiskt stöd. (TFF:s styrelse
godkände projektet på sitt möte 8
december 2003).
Med dessa organisationer har vi skapat
TFF Amahoro Coalition in
Burundi. Amahoro betyder fred, och koalitionen
skall skapa synergi genom att burundierna hjälpas i
riktning av horisontellt samarbete. Samarbete mellan
burundiska NGOar är i dag näst intill
obefintligt. Koalitionen ska dessutom assistera dem i
utvecklingen av sitt eget program för
kapacitetsutveckling inom konflikthantering och
försoning i bred mening.
Vi tror at en sådan bred koalition av
seriösa organisationer, som alla har en kompetent
och energisk ledning, kan ha en förhållandevis
stor betydelse just nu där fredsprocessen
behöver fördjupas, konsolideras och nå ut
i alla hörn av landet (90 procent av befolkningen
lever på landsbygden).
Koalitionens organisationerna har förklarat sig
villiga till att inom några veckor forsöka
strukturera ett brett program med underprogram, som TFF
skall kunna påverka men inte styra då det
är helt avgörande för ett lyckat resultat
att burundierna känner att det är deras, inte
TFF:s, projekt. TFF kommer därefter att till Sida
inkomma med en ansökan om finansiering av den
verksamhet som TFF Amahoro
Coalition in Burundi beslutar är den mest
angelägna med avseende på att stärka
fredsprocessen i landet. Vi kommer dessutom att
undersöka anra finansieringsmöjligheter.
Vi är mycket glada över att, som
framgår av överenskommelsen, ha fått
medarbetare på plats, nämligen doktorn i
socialpsykologi, Sururu
Adolpe, som TFF programkoordinator och Chantal
Mutamuriza som TFF Liaison och assistent, tolk och
översättare.
TFF avser inte att etablera en organisation i landet.
Tills vidare anser vi att våra två
TFF-medarbetare räcker som stöd för
koalitionen på plats. Vi har med relevant enhet
på det burundiska utrikesdepartement undersökt
vilka formella krav som ställs på
utländska NGOar som arbetar i landet, och för
den typ av aktivitet vi planerar finns inga
registreringsbehov.
Under vårt möte med utrikesministern
frågade han om TFF kunde ta kontakt och samtala med
FNL-representanter i Sverige och Danmark med tanke
på att den vägen lägga press på
FNL-milisen i landet. Det förklarade vi oss beredda
att göra, och utrikesministern skulle
återkomma efter att ha konsulterat Burundis
president och fått accept av detta.
Hälsovårdsenheten
Under möten med utrikesministern och med
hälsoministern diskuterades Räddningsverkets
hälsovårdsenhet. Hälsoministern tackade
för idéen och underströk behovet av att
enheten ses som en del i en integrerad approach och
förklarade sig beredd på att projektet kan
genomföras i samarbete såväl med en
humanitär NGO som med t.ex. Unicef eller båda.
Det krävs dock dels ett avtal med
Hälsodepartementet samt et bilateralt avtal mellan
Sverige och det burundiska UD för att projektet kan
genomföras.
Förslag
på framtida aktiviteter
1. På alla
sätt hjälpa de burundiska partners i
koalitionen att utveckla det gemensamma projektet fram t
o m budgetförslaget.
2.Praesentera det
för Sida och ev. andra relevanta
finansieringskällor.
3. Rapportera till
UD:s och Sidas Burundi-handläggare, speciellt de som
deltog i den officiella svenska delegationen som
besökte Stora Sjöområdet, inkl Burundi,
tidigare i november 2003.
4. Skriva ett
antal TFF PressInfos som kan öka
uppmärksamheten på Burundi, på
Arusha-processen och skapa förståelse för
att det är NU det internationella samfundet
måste gå in.
5. Skapa en
Burundi-fotoserie på TFF:s website; under vistelsen
tog JO mängder av bilder.
6. Ta kontakt med
representanter för rebellerna i Norden ifall det
kommer en förfrågan ifrån Bujumbura.
7. Följa upp
med Räddningsverket beträffande
hälsovårdsenheten.
8. Artiklar i
nordisk och internationell press om Burundi, landet som
mot alla odds arbetar paa att konsolidera freden och bara
kan lyckas om det får den rätta hjälpen i
rätta former - nu.
Vi tackar svenska UD för ekonomiskt stöd
till resan som genomförtes som en del av stiftelsens
fleråriga huvudprojekt omförsoning och
förlåtelse.
Jan Öberg & Christian
Hårleman
Bujumbura 5 dec. 2003
©
TFF 2004

Tell a friend about this article
Send to:
From:
Message and your name
|