Även
krig är terror -
anmälan
av en viktig bok

Av
Håkan
Wiberg
TFF
styrelsemedlem
hwiberg_copri@hotmail.com
& hwi@diis.dk
Stora koalitioner mellan stater,
mellan partier i ett land, etc. brukar upplösas
tämligen snabbt när de har löst den
uppgift de bildats för. Det skedde t.ex. efter
Napoleonkrigen, första och andra världskriget;
i många länder efter deras befrielse - och
för den delen i Sverige sommaren 1945.
En teoretisk förklaring gavs
1962 av statsvetaren Howard Riker. Hans princip om
"minimala vinnande koalitioner" säger att
koalitioner tenderar att bli så stora som
behövs för att vinna enligt spelets regler:
militärt starkare än motståndaren,
nationell enighet mot en främmande ockupant eller
kolonimakt, enkel eller kvalificerad majoritet i ett
parlament. De blir inte större än så,
eftersom segerns frukter då skall delas med flera
än nödvändigt. Var en koalition
tillräcklig i en svår situation, så blir
den klart för stor när situationen
ändras.
Här finns ett intressant
undantag: NATO efter det kalla kriget. Någon sade:
"Kalla kriget är slut - och Japan vann". Även
om vi inte köper det, gäller det i varje fall
att det mesta har försvunnit av de uppgifter
för avskräckning (och i värsta fall
försvar) som i medlemmarnas och de flesta av deras
medborgares ögon motiverade NATO. Hur kommer det sig
att det då är kvar?
En förklaring till det kan
också hämtas från
samhällsvetenskap. Det finns en klassisk sociologisk
studie av vad som hände med en stor USA-organisation
mot tuberkulos när denna i stort sett försvann:
i stället för att nedlägga sig själv
skiftade den uppgift till cancer och överlevde
därigenom framgångsrikt.
NATO var nu ingen stor organisation
(dess byråkrati i Bryssel är mycket blygsam
jämfört med EU:s), men det fanns mäktiga
intressen i dess överlevnad. Mäktigast var USA,
som var vant att använda det för att styra
Västeuropa. Det fanns också stater (t.ex.
Holland) som hellre såg detta än att bli
styrda av ett europeisk stormaktsdirektorat, och andra
(t.ex. Danmark) där lydnad gentemot USA hade hunnit
bli en andra natur.
Tre överlevnadsstrategier har
använts, alla med ursprung i USA. Den första
var "europeisering": att NATO´s politiska del skulle
få mera omfattande uppgifter i Europa. Detta hade
EU föga intresse av; den försvann snabbt,
åtminstone i den formen.
Den andra strategin var utvidgning.
Alla västliga ledare hade högtidligt
försäkrat Gorbatjov om att något
sådant inte var påtänkt, vilket
möjliggjorde Tysklands förening. Snart nog
dök frågan dock upp igen. Ryssland
uppträdde så klumpigt gentemot polska
spekulationer 1993-94 att många polacker
plötsligt kom att se NATO-medlemskap som ett
kriterium på polsk suveränitet. Med
många miljoner polsk-amerikanska väljare i USA
föll Clinton för frestelsen att göra det
till ett tema i valkampanjen. De första kommande
medlemmarna utpekades i Madrid 1997 och kom in i
början av mars 1999: Polen, Ungern och Tjeckiet.
Mötet i Prag i slutet av 2002 utpekade en lång
rad kommande nya medlemmar. Eftersom alla dessa är
vana att vara lydstater sedan Sovjet-tiden, har de snabbt
anpassat sig till att bli USA-lydstater i stället.
Därmed stärker USA åter sitt grepp om
NATO, och eftersom många också blir
EU-medlemmar om ett par år försvagas
också tendenserna inom EU till europeisk
självständighet. Ett pinfärskt exempel:
när Tyskland och Frankrike gick mot det krig USA
planerar mot Irak, ställde alla lydstaterna upp
för USA.
Den tredje strategin är "det
nya NATO", kort karakteriserat av en slogan: "Out of area
or out of business". Det "gamla" NATO var enligt sina
stadgar en ren försvarsorganisation som inte skulle
verka utanför sitt nordatlantiska område (sina
kolonial- eller liknande krig fick en rad europeiska
kolonimakter och USA sköta på egen hand) och
som aldrig skulle gå till oprovocerat angrepp
på någon annan stat. Mars 1999 var
avgörande även här: efter tre veckor
såg de nya medlemmarna NATO gå i sitt
första krig: angreppet på Jugoslavien, och ett
par veckor senare beslutade NATO om en "ny strategi" som
i efterhand legitimerade detta stadgebrott genom att i
praktiken upphäva begränsningarna i stadgan.
Efter 11 september 2001 förklarade NATO för
första gången att paragraf 5 ("ett angrepp
på en är ett angrepp på alla") hade
trätt i kraft; dock föredrog USA, snopet nog,
att sköta sitt krig mot Afghanistan på egen
hand med enstaka frivilliga, snarare än att bindas
ens av NATO´s beslutsapparat. I skrivande stund
(7.2.03) avslutas dragkampen inom NATO om hur långt
det skall bli indraget i, eller åtminstone
legitimera, USA´s hett önskade krig mot
Irak.
Mot detta nya NATO har en hel del
traditionella NATO-anhängare reagerat. I Norge finns
det t.o.m. en kampanjorganisation "Nei til nyt NATO". En
av de viktiga personerna är Gunnar Garbo, som har
författat en bok om detta: OGSÅ KRIG ER
TERROR.
Garbo ligger långt från
den bild av långhåriga och pacifistiska
vänsteraktivister som motståndarna brukar ge
av NATO-kritiker. Hans far var motståndsman under
kriget och blev skjuten när Gunnar var sjutton
år. Själv gjorde han sin
militärtjänst i den norska rikspolisen på
läger i Sverige under kriget, och talade för
norskt NATO-medlemskap redan 1948. Han har varit ledare
för partiet Venstre (som till skillnad från
Vänsterpartiet är ett mittenparti, men
långt ifrån danska Venstre, som är ett
utpräglat högerparti). Och han har varit norsk
ambassadör i många år innan han
pensionerades.
Hans stöd för
NATO-medlemskapet hindrade honom inte från att se
att NATO ledde kapprustningen, att Vietnamkriget innebar
att bomba en frihetsrörelse i kamp mot en brutal och
korrupt regim, eller att ibland "de kan ha rett, og vi
kan ta feil". Allt detta märks också i hans
bok, som enligt undertiteln är en kritisk
uppgörelse med det nya NATO, krigen i Afghanistan
och Kosovo och Norges egen roll. Här talar en
erfaren och engagerad man, och hans engagemang
gäller folkrätten och freden, snarare än
att komma åt det ena eller andra folket eller
staten. Han bemödar sig om att fördela
rätt och orätt proportionellt, snarare än
lika, och ser till att belägga sina
påståenden med hänvisningar till
juridiska, politiska eller historiska
källor.
Boken kan förefalla
"obalanserad", men till detta har Garbo en mycket bra
förklaring: "Jeg har med god samvittighet gitt
mindre plass til de momentene som NATO-tilhengerne helst
ville trekke frem; de har så allikevel fått
massevis av opmerksomhet i medierne. Forrangen er gitt
til kritiske motforestillinger og til forhold som til
dels er blitt utelatt i den offisielle
fremstillingen."
Stora delar av boken är av
intresse för envar. Där dokumenterar han hur
USA´s regering i bägge fallen systematiskt
skapade situationer för att få krig: genom att
öppet eller dolt ställa krav garanterat
oacceptabla för regeringarna i Kabul resp. Belgrad
(eller vilken som helst suverän stat), totalt
vägra förhandla, vilseleda allierade och sin
egen befolkning på viktiga punkter, o.s.v. Med
detta gjort, proklamerade den så att "alla andra
möjligheter nu var uttömda", vilket Garbo
dokumenterar som lögnaktigt och i strid med
folkrätten. I det afghanska fallet förklarade
landets regering t.ex. att man visst kunde tänka sig
att utleverera Osama bin Laden, men till en islamisk
domstol och förutsatt att USA presenterade
några bevis för hans delaktighet i
förbrytelsen den 11 september. T.o.m. det sista
vägrade USA, gick i krig för att fånga
honom - och misslyckades med det.
I fallet Jugoslavien
understödde man det (som Interpol väl visste)
ytterst dubiösa UCK mot både Jugoslavien och
den legitime albanske ledaren Ibrahim Rugova, som hade
lett en i många avseenden mycket framgångsrik
ickevåldskamp, samtidigt som man länge
refererade till dem som "terrorister". Man visste
också att det i betydande grad var UCK som trappade
upp våldet - med avsikten att provokera
våldsamma serbiska överreaktioner, vilka i sin
tur kunde användas till att få NATO som
allierad. Man kommenderade parterna till
"förhandlingar" i Rambouillet - och lade sedan fram
en avtalstext som i huvudsak förklarades vara icke
förhandlingsbar. Båda parter sade Nej,
även om Jugoslavien faktiskt visade
förhandlingsvilja genom att komma med
detaljförslag. Då lade man till en rad nya
betingelser för att göra den garanterat
oacceptabel i Belgrad (de facto NATO-ockupation av hela
Jugoslavien och garanterad självständighet
för Kosovo, men ingen roll för FN) - och
förklarade för albanerna att om de inte skrev
under, så skulle man inte bomba serberna. Efter att
under skiftande förevändningar (den
första, att visa att man menade allvar, fick
överges redan efter ett par dagar) ha bombat
Jugoslaviens ekonomi i stumpar och stycken i 78 dagar,
vilket det kommer att ta landet en generation att resa
sig ifrån, blev man så tvungen att dra
tillbaka alla de nya betingelserna för att få
ett avtal - vilket man med något förhandlande
alltså redan möjligen kunde ha fått utan
en bomb.
Styrkan i Garbos bok ligger bland
annat i att han detaljerat påvisar på vilka
punkter USA med allierade bröt mot FN-stadgans
påbud att söka andra lösningar, anger vad
som kunde ha gjorts och visar hur man i bägge fallen
på viktiga punkter manövrerade sig utom FN
för att få det eftertraktade kriget. Han
redogör även för de enorma skador som
vållades av krigen - även i Kosovo - och reser
frågan om dessa står i någon proportion
till vad som skulle åstadkommas med krigen, som kom
att innebära en ännu värre terror än
den de skulle göra något åt. Och han
diskuterar vad som skulle kunna ha åstadkommits av
fredliga lösningar om man hade använt bara en
bråkdel av kostnaderna för
militäroperationerna till andra ting med
erfarenhetsmässigt långt större utdelning
för konfliktlösning.
Andra delar kunde tyckas ha
intresse främst för norska läsare: hur
norska regeringen och politiker i båda fallen
smög sig undan offentlig debatt, kom med markant
felaktiga påståenden om hur besluten hade
gått till, sakfrågor bakom besluten eller vad
FN-stadgan faktiskt säger. När det gäller
de politiska partier eller politiker som avhandlas,
är det självfallet riktigt. Däremot
känns mycket av det igen från den danska,
eller t.o.m. svenska regeringens agerande:
åtskilliga av de argument som Garbo effektivt
torpederar användes även av dem.
Den pågående debatten
om Irak-kriget visar att USA:s egna allierade vid det
här laget har lärt sig en del om hur de blev
vilseledda av USA tidigare och därför har
blivit försiktigare när trumpetstötarna
kommer från Washington. Det lönar sig att
argumentera, även om det ibland kan förefalla
tröstlöst trögt. Ett tecken på det
är att det nu är Norge som vägrar vara med
i USA:s krig, samtidigt som Danmark uppträder som
ren lydstat och Sverige försöker vara allt
på en gång.
HÅKAN WIBERG
Gunnar Garbo: Krig er også
terror.
Oslo: Eget forlag, 2002.
ISBN 82-996370-0-7.
Boken kan beställas genom att
inbetala NOK 150 på det norska kontot
0539 1033449 till Gunnar Garbo, Postbox 33, 1459
Fjellstrand, Norge.
Och man kan skriva till Gunnar
Garbo på garbo@online.no
©
TFF & the author 2004

Tell a friend about this article
Send to:
From:
Message and your name
|